Stroomstoring

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

jwardenier

Re: Stroomstoring

Bericht door jwardenier »

ja pv zitten daar nu op ,maar er kunnen 8 op de ALL in wan ,had deze genomen omdat toen de saldering zou stoppen ,maar om dat dit van de baan is ga ik deze inzetten om een boiler te laden ,zomer opwek verbruik in de winter ,later zien we wel weer
het huisje is gebouwd in 2020 alles top geïsoleerd .
Snipper kachel ga ik uitzoeken ,moet wel klein zijn ,het huisje is erg klein en ook de schuur staat straks vol met mijn verzameling, mag zeer beperkt bijbouwen ,een afdakje voor een paar wagens .
heb straks ook niet veel ruimte voor bos , heb wel 2 boswallen ,het totaal is 1,4 ha ,waar het paard en een geit denk ik net aan genoeg hebben en een stukje bouwland voor wat land en tuinbouw gewassen .
Ik ga dus straks in het klein werken ,k zal daar erg aan moeten wennen maar geeft ook wel weer een uitdaging .
pelletpower

Bericht door pelletpower »

heb straks ook niet veel ruimte voor bos , heb wel 2 boswallen ,het totaal is 1,4 ha
Dat is inderdaad maar een tuintje :lol: :roll:

Houtwal en wilg is mooie combi.

Enne, die all in one, wat is dat? Hier gaat er ook eentje komen naast de Victrons. Victron is top maar erg duur, dus voor spielerij eens een ander merk proberen.
jwardenier

Bericht door jwardenier »

Het is een lichtblauwe kast Rohas compagnie inventer charger MPS-V-PLUS 3,5KW Staan veder geen gegevens op ,ik heb er nu 4 accu's achter staan ,is voor die groep voldoende ,kan daar een paar weken op draaien

het tuintje heb ik een invulling voor ,k ga ook wat spelen met meidoorn hagen ,er staan 2 boswallen ,veder komen er nog wat fruit en notenbomen
Krelis

Bericht door Krelis »

jwardenier schreef: 16 apr 2024, 09:21 wij hebben nu een hybride systeem ,waarbij 1 groep bij stroom uitval overschakelt naar de accu's ,hier zit de vriezer de stal en de weide klok van het wolvenraster op.
Omdat ze bij het verdeelstation aan het bouwen zijn valt hier de stroom geregeld uit ,meestal nachts .
En omdat we nu geregeld last van wolven hebben vind ik het noodzakelijk dat het raster onder stroom staat .
Per 1 mei gaan we verhuizen naar een hutje waar alles gelijkvloers is i.v.m. de ziekte van mijn vrouw is dit noodzakelijk ,maar ook daar zullen we een raster moeten plaatsen ,op de nog te realiseren uitbouw van de schuur zou ik weer panelen willen plaatsen .
Als ik dan een set neem met thuis accu ,dan heb ik stroom op alle groepen bij stroomuitval ,maar blijven dan de panelen wel werken .
Een wolvenraster is ook schrikdraad?
Bramm

Bericht door Bramm »

Hallo!
Ik heb een Enphase-systeem (een omvormer die in stand-alone modus kan werken), deze is uitgerust met een back-upstroomfunctie. bij een uitschakeling schakelt hij automatisch over op autonome stroomvoorziening met behulp van de door zonnepanelen opgewekte energie. maar je hebt nog steeds een batterij nodig.
Ingir

Bericht door Ingir »

Saldering wordt afgeschaft in 2027 meen ik ergens gelezen te hebben? Dat is niet zo heel ver.

Zonnepanelen en thuisaccu's zijn in NL onrendabel met de belabberde zoninstraling, met name in de winter wanneer je de zonnestroom perfect zou kunnen gebruiken voor verwarming. Verkeerde breedtegraad (52°), 15° is wel perfect. En dan geen last van de hier gebruikelijke stroomstoringen. Na een tweetal grote black-outs op achtereenvolgende donderdagen in 2023 was de grap: "Black Thursday, now available every week".

Wij hadden geen idee want overdag draaien we volledig op zonnepanelen en 's nachts op de thuisaccu. Het is dat de familie begon te bellen of ze langs konden komen om de telefoon/laptop op te laden dat wij doorkregen dat het hele eiland zonder stroom zat.

Met de toenemende wiebelstroom in NL zullen black-outs in frequentie en duur toenemen. In de jaren dat ik in NL gewoond heb was het hooguit 1x per jaar voor een half uur. Hier is 20x per jaar voor 5-6 uur heel gewoon. Load shedding wordt wekelijks aangekondigd in lokale kranten zodat je weet wanneer er geen stroom is in jouw buurt. Zogenaamd voor onderhoud aan het netwerk... In Zuid-Afrika is dit probleem nog veel groter en hebben bewoners soms slechts enkele uren per WEEK stroom. Daar is het simpelweg een tekort aan opwekcapaciteit, in NL gaat het ook die kant op met de uitfasering van fossiele stroom.

Als het zover is zullen die zonnepanelen met thuisaccu wellicht nog steeds niet rendabel zijn maar wel heel prettig om minder afhankelijk te zijn van wiebelstroom.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. Vanaf mei 2025 komt daar een studio bij... 8)
LeaD

Bericht door LeaD »

Elektriciteitsnet zit wel een beetje anders in elkaar als wat Ingir ons wil doen geloven ( met zijn steeds terugkerend narcistisch doemdenken ) . Het is Europees geregeld, alle landen zijn met elkaar verbonden . Heeft NL een tekort, wordt dit opgevangen door andere landen d.m.v. import .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower

Inderdaad LeaD, en gelukkig maar. Het ziet ernaar uit dat de grootste pieken en mogelijke storingen geweest en of uitgebleven zijn. Niet normaal wat er aan batterijen geplaatst wordt.
dormos

Bericht door dormos »

Quote van het Orakel Ingir uit 2014:
In 2018 wordt de saldering afgeschaft.
Hij zit er wel vaker naast....
pelletpower

Net als veel andere NOS journaal junks :D . We moeten nog zien dat het in 2027 gaat verdwijnen. Ik zou het jammer vinden maar het is totaal overbodig om nog langer te ondersteunen. PV kan heel goed zijn eigen broek ophouden, ook in Nederland.
Ingir

Bericht door Ingir »

dormos schreef: 24 jun 2024, 13:16 Quote van het Orakel Ingir uit 2014:
In 2018 wordt de saldering afgeschaft.
Hij zit er wel vaker naast....
Alleen de datum, niet de afschaffing... https://tweakers.net/nieuws/221978/coal ... -2027.html
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. Vanaf mei 2025 komt daar een studio bij... 8)
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Half mis is ook mis.
pelletpower

Nee Ingir, gewoon mis. Toiletspoeling vind ik geniaal, hoewel ik me afvraag wat je daar doet als je 24-7 in de airco moet leven.

Roepen dat de salderingsregeling afgeschaft gaat worden is hetzelfde als roepen dat je dood gaat. Het is zeker dat het gaat gebeuren, maar niemand weet wanneer. En toch zijn er hele volksstammen die afzien van PV omdat dit een keer in het nieuws komt. Het is gewoon paniekzaaierij. We hebben in een recent verleden gezien waar dat toe kan leiden.
Ingir

Bericht door Ingir »

Wij leven niet 24/7 in de airco. De woning leeft 8-12 uur/7 dagen in de week in de airco. Wij zijn lekker buiten bezig in de schaduwrijke tuin, onderhouden van de woning, meubels maken in mijn buitenwerkplaats... maar we gaan regelmatig naar binnen om even wat te drinken/eten en dan is het heerlijk koel in huis.

Met de salderingsregeling hebben we hier op CUR niks meer van doen, bestaat gewoon niet. Als je zonnepanelen wilt gebruiken EN aan het net koppelen om terug te leveren dan moet je maandelijks solar tax betalen per kWp die op het dak ligt. Er zijn echter vrij weinig consumenten die zonnepanelen hebben, ook onder de meer draagkrachtige huishoudens. Wel zie je veel zonnepanelen bij grote bedrijven. In tegenstelling tot NL is het stroomtarief voor bedrijven hoger dan voor particulieren.

Het boeit me dan ook niet zoveel meer wat in NL gedaan wordt met de onhoudbare salderingsregeling. Mijn advies zou zijn om deze in één keer cold turkey af te schaffen zoals de Belgen onlangs gedaan hebben. Niet zeuren maar direct ermee kappen. Maar ja... NL...

Stroomstoringen zijn hier aan de orde van de dag. Welsiwaar verspreid over het hele eiland maar vorig jaar hadden we enkele totale black-outs waarbij het hele eiland zonder stroom zat. Wij hadden het niet eens door want dee black-outs waren steeds midden op de dag. 's Avonds valt het nog wel op als de hele omgeving bijna helemaal donker is. Familie begon te bellen of ze langs konden komen om apparaten op te laden... Wat me ook opviel bij een black-out in de avond was dat er toch wel veel huizen zijn die een eigen stroomvoorziening hadden, met aggregaat of accu's is mij onbekend maar er wordt hier ook veel gewerkt met buitenlampen met zonnepaneeltje en accu. Dat kan het ook geweest zijn.
LeaD

Bericht door LeaD »

In België hebben oudere installaties nog steeds een terugdraaiende meter = saldering . Daarnaast wordt er een prosumententax betaald om van deze regeling gebruik te kunnen maken . Zo zwart-wit is het dus ook weer niet .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie