Stroomstoring

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

JantjeV8

Stroomstoring

Bericht door JantjeV8 »

In geval van een stroomstoring in het netwerk buiten je woning, dus in het hoofdnet zal ik maar zeggen, en je hebt wel PV-panelen op je dak, blijft de stroom die de PV opwekt dan bruikbaar? Of valt dat ook stil? (Omvormer heeft stroom nodig, maar een Enphase maakt al direct bij de paneel wisselstroom.
Vanzelfsprekend zal het vermogen heel beperkt zijn, maar in basis, kan het of kan het niet?
dormos

Re: Stroomstoring

Bericht door dormos »

Het zal wellicht kunnen, maar het mag niet. Als de stroom uitvalt moeten monteurs aan het net kunnen werken, en dan moeten ze zeker weten dat er vanaf de gebruikerskant geen spanning op het net gezet kan worden. Dat is de reden waarom het verplicht is dat netgekoppelde omvormers alleen werken als er spanning op het net staat.

Ik kan me wel voorstellen dat er een optie mogelijk is om tijdelijk in zgn "eilanbedrijf te gaan werken. Je moet dan de verbinding met het net verbreken en je omvormer van spanning voorzien dmv bijvoorbeeld een klein aggregaat of een UPS. Maar ik weet niet hoe dat werkt als de omvormers dan hun opgewekte vermogen niet kwijt kunnen. Wellicht dat dan de spanning teveel oploopt en de omvormers aslnog afschakelen.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Dat laatste lijkt me meest waarschijnlijke.

Wil je door kunnen draaien bij stroomuitval dan heb je een off grid of hybride omvormer nodig. Dat kan een kleintje zijn. Jouw bestaande systeem neemt de frequentie over en is/wordt actief.
Bij een off grid omvormer is het dan wel belangrijk de hoofdschakelaar om te zetten om de redenen die Dormos aangeeft.
Hybride regelt dat vaak zelf. Victron! Solaredge heeft een speciale module nodig. Is niet gestandaardiseerd dus.
Ingir

Bericht door Ingir »

Wij hebben een stand alone systeem dus zonder teruglevering aan het netwerk maar wel met de mogelijkheid om netstroom af te nemen als de thuisaccu leeg is. Volgens mij moet het mogelijk zijn om beide te combineren, dus terugleveren bij normale werking en eigen zonnestroomgebruik bij een stroomstoring. Met een gewone omvormer is dit überhaupt niet mogelijk. Wij hebben een SMA Sunny Island omvormer om dat allemaal te regelen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. Vanaf mei 2025 komt daar een studio bij... 8)
pelletpower

We hebben Victrons, top spul en dito prijs. Alles achter de omvormer wordt door de accu in de lucht gehouden bij stroomuitval.
Ik wil een Sun Deye eens proberen, daar hoor ik ook veel goeds van.
Solar Edge loopt totaal achter de feiten aan en probeert dit met updates in te lopen. Wat op zich best lukt maar wel aangeeft dat ze eigenlijk geen idee hebben wat de bedoeling is. Kost wel de hoofdprijs.

Als hobby Bob kun je bij stroomuitval ook de hoofdschakelaar omzetten voor grid en een kleine off grid omvormer starten. De rest denkt dan dat er weer grid is en start weer. Wordt veel in de outback gebruikt zo. Grid connected inverters zijn nog net niet gratis, off grid een stuk duurder.

Verder niet al te druk om maken Jantje. Wanneer is voor de laatste keer het grid plat geweest?
Dynamische tarieven vlakken ook af, wat betekent dat we qua grid de goede kant op gaan.
Verder gaat er op dit vlak nog een hoop veranderen, met prijsdaling van allerhande componenten als gevolg. Knip dichthouden dus, tenzij je dit uit ideologische oogpunt wil.
Roelie

Bericht door Roelie »

Ik wil dit soort zaken goed voor elkaar hebben en niet vertrouwen op "grid"
Wat als onze beste Vladimir heeft besloten dat het westen aan de beurt is...?
Dan is er geen "grid" meer en zul je jezelf moeten redden.
pelletpower

Dat is een goeie. En denk maar eens goed na wat je dan nodig hebt. Elektriciteit staat in ieder geval niet bovenaan het lijstje.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef: 12 apr 2024, 21:58 Verder niet al te druk om maken Jantje. Wanneer is voor de laatste keer het grid plat geweest?
Dat doe ik ook niet, misschien wel te weinig. Ik kwam er op omdat in Tilburg vorige week de zaak een poosje plat lag, die regio is al vaker het bokje geweest. Bij ons valt dat nog goed mee.

Maar stel dat je er een noodaccu tussen zet, net zoals bij een alarmsysteem of bordje 'nooduitgang', geeft zo'n batterij dan voldoende om achter de hoofdschakelaar het pv-net op gang te krijgen/houden?
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Een noodaccu niet, een UPS van voldoende capaciteit wel. Je moet dan wel 100% zeker zijn dat de hoofdschakelaar uit staat, teruglevering aan een dood net is niet alleen verboden maar ook levensgevaarlijk voor de storingsmonteurs.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Roelie

Bericht door Roelie »

pelletpower schreef: 13 apr 2024, 22:15 Dat is een goeie. En denk maar eens goed na wat je dan nodig hebt. Elektriciteit staat in ieder geval niet bovenaan het lijstje.
Klopt helemaal, ook niet mijn prioriteit. Al heb ik altijd een aggregaat bij de hand om de boel nog even een tijdje draaiende te houden.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Een powerswitch als hoofdschakelaar en een off grid omvormer met accu. Die accu is nodig om bij te weinig vraag de spanning van de panelen laag genoeg te halen. maar ja, een accu, dat wil je liever ook niet...

Stroom is gelukkig geen eerste levensbehoefte.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier

Bericht door jwardenier »

wij hebben nu een hybride systeem ,waarbij 1 groep bij stroom uitval overschakelt naar de accu's ,hier zit de vriezer de stal en de weide klok van het wolvenraster op.
Omdat ze bij het verdeelstation aan het bouwen zijn valt hier de stroom geregeld uit ,meestal nachts .
En omdat we nu geregeld last van wolven hebben vind ik het noodzakelijk dat het raster onder stroom staat .
Per 1 mei gaan we verhuizen naar een hutje waar alles gelijkvloers is i.v.m. de ziekte van mijn vrouw is dit noodzakelijk ,maar ook daar zullen we een raster moeten plaatsen ,op de nog te realiseren uitbouw van de schuur zou ik weer panelen willen plaatsen .
Als ik dan een set neem met thuis accu ,dan heb ik stroom op alle groepen bij stroomuitval ,maar blijven dan de panelen wel werken .
pelletpower

Hee John. Leuk weer wat van je te horen. Niet zo mooi dat je moet verkassen.

Wat voor hybride gebruik je?

Ik neig sterk naar de SUn Deye. Alles begint een beetje op zijn plek te vallen hier.
jwardenier

Bericht door jwardenier »

Ik heb nu Solis terug levering en een all in one omvormer die de accu's laad ,deze zit op 1 groep .
zo hou ik stroom op de groep als het net uitvalt ,kan ong. 16 amp. verbruiken op deze groep ,klein verbruik ,bevalt me wel goed .
Voor het nieuwe huis ga ik kijken wat de mogelijkheden zijn met thuis accu .
We hebben daar ook cv , dus ga ik kijken naar een boiler laden met z stoom en zet 1 spiraal tussen de retour van de cv ,denk dan bijna geen gasverbruik te hebben .
wil tevens kijken naar een pellet kachel .
pelletpower

all in one omvormer
Geen zonnepanelen neem ik aan, deze zitten op de Solis? Goede omvormer trouwens, heb ik ook eentje van. En die all in one?

Verwarmen met overtollige pv zal je tegenvallen, ik denk wel om een verwarmingselement in te schakelen als de salderingsregeling ooit eens misschien gaat verdwijnen in de verre verre toekomst. Dat zal dan alleen in de zomer het geval zijn. Met de bult panelen die hier liggen is er in voor- en naseizoen ook maar een druppel op de gloeiende plaat te verwarmen, laat staan in de winter.

Denk eens aan een snipperketel. Functioneert automatisch en snippers zijn redelijk makkelijk zelf te maken. Pellets moet je kopen. Ja, jij ook NCK.
Plaats reactie