Afgelopen weekend heb ik een flexibel rookkanaal door mijn bestaande rookkanaal getrokken.
Om het geheel helemaal goed te krijgen wil ik ook de dunwandige kachelpijpen in de woonkamer vervangen. Hierover zou ik graag jullie advies willen. Voor mij zijn uitgangspunten:
1) Ik moet de achteraansluiting gebruiken, want met de bovenaansluiting kom ik niet weg.
2) Er is me in dit forum aangegeven dat de lengte dat de rookgassen horizontaal mogen gaan zo beperkt mogelijk moeten zijn.
3) Ik wil graag de kachel op de plaats laten staan als ik het rookkanaal los moet koppelen (bv vegen of schoonmaken), want de kachel is enorm zwaar.
Ik heb een plaatje gemaakt met 2 scenario's, waarbij het meest linke scenario de huidige situatie is. Wat zeker is dat ik in deze situatie niet aan uitgangspunt 3 voldoen en ook is het horizontale stuk langer dan het rechter scenario.
Let op de schaal op de tekening niet klopt, maar puur ter illustratie is. In het rechter scenario wil ik de groene pijp vervangen door een schuifpijp en het gele stuk is een sbocht (om te verslepen). Op deze manier kan ik het rookkanaal verwijderen zonder de kachel eerst naar voren te zetten.
Zijn er wellicht nog andere scenario's (beter en/of goedkoper)?
Aansluiten kachel
Moderator: Moderators
Re: Aansluiten kachel
Zou het een optie zijn om je horizontale paarse gedeelte een schuifstuk toe te passen? In plaats van in de verticale aansluiting?
In elk geval heb ik dat bij m'n eigen kachel ook zo gedaan. Inderdaad, voor het vegen wil je hem laten staan, maar je moet er wel enigzins achter bij kunnen komen om de borstel er van onderaf in te steken.
In elk geval heb ik dat bij m'n eigen kachel ook zo gedaan. Inderdaad, voor het vegen wil je hem laten staan, maar je moet er wel enigzins achter bij kunnen komen om de borstel er van onderaf in te steken.
Re: Aansluiten kachel
Ja, heb ik ook aan gedacht. Momenteel is het horizontale stuk (dus paars + horizontale stukje op het t-stuk) 33cm. Deze kan ik uiteraard nog wel iets langer of korter krijgen door de kachel naar voren/achter te schuiven.
Wat ik dan kan kopen is een buis van 25cm (incl 5cm spie) kopen en dan een schuifpijp van 33cm (dit is de kortste die ik kan vinden). Dan zou ik de schuifpijp nog wel een stukje moeten inkorten, want anders zou ik op 33cm+5cm=38cm uitkomen. En volgens mij zit er om zo'n schuifpijp kachelkoord, dus kan niet zomaar inkorten.
Het mooist was een schuifpijp van 25cm. Dan zou het in één keer passen, maar .
Hoe lang is bij jou het horizontale stuk, want ik weet niet goed hoe lang het mag zijn om beperkte impact te hebben? Daarom ook de s-bocht in het andere scenario.