Kachelpijp van 150mm naar 200mm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tobsie

Re: Kachelpijp van 150mm naar 200mm

Bericht door tobsie »

JantjeV8 schreef: 11 sep 2023, 08:15 Je koperen sierkap, kun je die moeren niet even los draaien en de kap weg nemen, nadien weer terug plaatsen?
Dat kan ik uiteraard proberen, maar ik hoor van iedereen dat zo'n kap een enorm gewicht heeft. Dus het lijkt mij lastig zonder hoogwerker.
JantjeV8 schreef: 11 sep 2023, 08:15 Bij die betonplaat onderin moet je dus een nisbus insteken, niks mis mee volgens mij. Als je van bovenaf een rvs buis er in laat zakken, dan zou die door die betonplaat naar binnen moeten steken, dan een nisbus op die rvs aansluiten en terug naar boven duwen. Die nisbus zou je ook met een klem o.i.d. vast moeten zetten, immers dat ding draagt de hele buis als het ware.
De vraag is of de flexibele pijp in een dergelijke nisbus past. Volgens mij namelijk niet. Heb deze vraag ook bij de leverancier gesteld.
JantjeV8 schreef: 11 sep 2023, 08:15 Die buisleverancier kan dat wel zeggen, maar die buis gaat dan wel wat uitgezakt ergens in je schoorsteen hangen. Die vermiculiet kun je er rondomheen storten, zodat die rvs buis mooi centraal in de schoorsteen blijft zitten. Als je hem tot boven toe vol stort, dan hoeft bovenin eigenlijk al niks maar vast gezet te worden. Wel moet je een aansluiting maken om de vonkenvanger op de rvs buis aan te sluiten, en dat zou je met zo'n plaat of klem kunnen doen. Hoeft niet erg ingewikkeld te zijn. Met die plaat dek je wel de schoorsteen af, dan waait de vermiculiet er niet uit.
Heb je bovenin zo'n keramische pot ingemetseld
Geen idee. Ik meet een gat van rond 230 bovenin.
tobsie

Bericht door tobsie »

De eerste stap is gelukt. Ik heb een dubbellaags flexibel rookkanaal door de schoorsteen gekregen. Was nog best een klusje :fff :fff .

Bovenin heb ik de flexibele buis vastgezet met 2 rvs parker schroeven aan een topaansluiting met een vierkante plaat.
Deze plaat heb ik vervolgens vast gezet met vier rvs schroeven op de schoorsteen. Daarnaast heb ik vuurvast cement rondom de plaat aangebracht om tocht te voorkomen.

Wat me opviel is dat de topaansluiting pijp eenvoudig in het flexibele rookkanaal ging. Loop ik nu geen risico dat er rook langs de onderste buis van de topaansluiting lekt (dus in de oude schoorsteen). De leverancier van de materialen zei dat dit wel goed gaat en dat ze het altijd zo doen, maar ik maak me er toch wat zorgen over.

Wat denken jullie?
topaansluiting-rvs-flex-o150-mm.jpg
topaansluiting-rvs-flex-o150-mm.jpg (5.12 KiB) 341 keer bekeken
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Beter is om de flexibele pijp te omstorten met vermiculietkorrels, dan blijft ie mooi op zijn plek bij het vegen en gaat ie langer mee.
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Richting-technisch zou de flexibele buis DOOR de topaansluiting heen moeten. Niet andersom. Eventueel met een klemband flink aandraaien als dat niet anders kan, of die aansluiting vol met hittebestendige kit zetten. Maar dan moet je weer het dak op...
tobsie

Bericht door tobsie »

JantjeV8 schreef: 18 sep 2023, 07:49 Richting-technisch zou de flexibele buis DOOR de topaansluiting heen moeten. Niet andersom. Eventueel met een klemband flink aandraaien als dat niet anders kan, of die aansluiting vol met hittebestendige kit zetten. Maar dan moet je weer het dak op...
Interessant, want als de flex door de topaansluiting zou vallen dan zou deze niet afwaterend zijn. Dus lijkt me dat deze nu wel goed zit.
Gisteren ben ik inderdaad het dak weer opgeweest en de naad met hittebestendifmge kit gevuld. Hopelijk is het zo goed.
Plaats reactie