Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Claasje
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2023, 22:46

Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door Claasje »

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum, maar ik lees met veel interesse al een tijdje mee. Binnenkort ga ik een vrijstaande nieuwbouw LEW bouwen, waar ik zo veel mogelijk zelf ga doen met wat hulp van enkele ZZP'ers. Ik kom zelf uit de bouwwereld en heb een klein beetje metselervaring.

De woning wordt gasloos, zonder warmtepomp en vloerverwarming. Als verwarming komt er een BBR 177 in de woonkamer/keuken. De overige ruimtes op de begane grond worden indirect verwarmd en de verdiepingen zijn allemaal onverwarmd. Door de goede thermische schil zal het nooit echt koud zijn en voor mij hoeft het niet overal 21 graden te zijn.

Voor tapwater ga ik gebruik maken van een zonneboiler icm een kleine elektrische boiler. Later kom ik in een andere post hierop terug.

De kern wil ik metselen van chamotte steen en de bell van WF/MF BIA betonklinkers met leemstuc als afwerking.

Vragen
- De kachel is centraal langs het toilet gepositioneerd. Ik ben bang dat er te veel warmte naar de toiletruimte gaat. De vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken?

- De warmte op de toiletmuur kan ik misschien ook remmen door een koperen harp in te stuccen die dmv thermosifonwerking kan werken als een enkele radiator op de badkamer. De badkamer zit toevallig boven de kop van de kachel gepositioneerd. Ik weet niet of de kop voldoende warmte kan uitstralen, zodat een radiator overbodig wordt?

- Hoe kan de BBR in deze situatie met een gesloten systeem toegepast worden? Ik heb nl. een eenvoudige gebalanceerde ventilatie (geen WTW, wel decentraal), waarbij de toevoer gestuurd wordt met een CO2-sensor. Er zit verder nog een boost-functie op voor nachtventilatie om te koelen, maar verder is deze niet regelbaar. Er is dus geen gecontroleerde overdruk om met een open systeem te kunnen werken lijkt mij.

- Ik twijfel nog om de 1e verdiepingsvloer aan de bovenkant van ruwe vloer met een dun laagje te isoleren op de slaapkamers (interne zonering), zodat het boven niet te warm wordt in het stookseizoen. Anders komt de warmte op plekken waar je het eigenlijk niet zo warm wilt hebben. Ik weet niet hoe de ervaringen zijn met een BBR?

- Wat vinden jullie van de positie en afmetingen van de kachel? Jaja, ik weet het, dit is erg globaal en voor nu nog een praatplaatje. Later zal ik de kachel wat meer uittekenen en hier posten. De indeling ligt vast, maar het toilet kan ik nog draaien en wat schuiven om de kachel beter te positioneren. Een optie is om het toilet te draaien en eromheen een U-vormige bell te maken, zodat er meer wandoppervlak richting de kamer en keuken is.

Zie bijlage voor de tekening van de plattegrond en 1e verdieping.

Gegevens
Netto warmtevraag: 35,60 kWh/m²
Massa woning binnen de thermische schil; vloer: 100 mm beton + 70 mm dekvloer, Wand: 120 mm poriso, 1e verdiepingsvloer: 250 mm beton.
Schoorsteen: RVS dubbelwandige kachelpijp, lengte 9,5 meter, recht naar boven.

Claasje
Bijlagen
begane grond.jpg
1e verdieping.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door peterberg »

Hallo Claasje, welkom op het Ecologieforum.

Een massakachel in een LEW is ideaal, wij hebben ook zo'n situatie. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden voor zover ik dat kan.

Je kunt de bell bouwen van betonklinkers maar het deel dat boven de uitmonding van de riser zit moet een voering krijgen van (dunne) chamotte stenen. Zie als voorbeeld de Mallorca bouw op https://batchrocket.eu/ontwerpen#anderekern.
Claasje schreef: 21 mei 2023, 18:44 Vragen
- De kachel is centraal langs het toilet gepositioneerd. Ik ben bang dat er te veel warmte naar de toiletruimte gaat. De vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Het toilet wordt inderdaad erg warm op deze manier. Je kunt er isolatie tussen zetten maar dat vertraagt alleen maar. De beste oplossing is een stukje van de wand af plaatsen en een Lewis plaat op afstandhouders tegen de wand van het toilet monteren. Deze oplossing heb ik zelf ook, door de luchtstroom achter de plaat wordt die niet meer dan handwarm, maakt niet uit hoe heet de kachel is.
Claasje schreef: 21 mei 2023, 18:44- De warmte op de toiletmuur kan ik misschien ook remmen door een koperen harp in te stuccen die dmv thermosifonwerking kan werken als een enkele radiator op de badkamer. De badkamer zit toevallig boven de kop van de kachel gepositioneerd. Ik weet niet of de kop voldoende warmte kan uitstralen, zodat een radiator overbodig wordt?
Als je een betonnen verdiepingsvloer hebt dan is het antwoord ja. Minder of geen isolatie in de kop van de kachel is dan voor de hand liggend. Is dat niet het geval dan kun je de wanden van de kachel door bouwen door de vloer heen, zodat tussen de echte bovenkant van de bell en de badkamervloer een afgesloten ruimte ontstaat. Dat stuk vloer wordt gedurende de winter permanent warm, heerlijk voor de voeten.
Ik zie nu dat je een betonnen verdiepingsvloer gaat hebben, doorbouwen tot het plafond is dan verstandig.
Claasje schreef: 21 mei 2023, 18:44- Hoe kan de BBR in deze situatie met een gesloten systeem toegepast worden? Ik heb nl. een eenvoudige gebalanceerde ventilatie (geen WTW, wel decentraal), waarbij de toevoer gestuurd wordt met een CO2-sensor. Er zit verder nog een boost-functie op voor nachtventilatie om te koelen, maar verder is deze niet regelbaar. Er is dus geen gecontroleerde overdruk om met een open systeem te kunnen werken lijkt mij.
Zo te horen wordt het lastig om mijn oplossing toe te passen, een lichte overdruk. Een gesloten systeem brengt vaak meer problemen met zich mee dan dat het iets oplost, helaas. Zie hiervoor https://woodheat.org/the-outdoor-air-myth-exposed.html, goeie informatie, ze hebben gewoon gelijk. Wat je wel kunt doen is een klein raampje openzetten aan de windkant terwijl de kachel gestookt wordt. Dat lijkt erger dan het is, de kachel brandt toch maar een of hooguit twee uur per etmaal. De andere 23 of 22 uur is er dus geen luchtstroming richting kachel.
Claasje schreef: 21 mei 2023, 18:44- Ik twijfel nog om de 1e verdiepingsvloer aan de bovenkant van ruwe vloer met een dun laagje te isoleren op de slaapkamers (interne zonering), zodat het boven niet te warm wordt in het stookseizoen. Anders komt de warmte op plekken waar je het eigenlijk niet zo warm wilt hebben. Ik weet niet hoe de ervaringen zijn met een BBR?
De verdiepingsvloer die we hier hebben is volgestopt met isolatie, dus merken we er bar weinig van als er beneden gestookt wordt. Maar als ik mag gokken: het maakt niet erg uit omdat de kachel veel stralingswarmte produceert en maar weinig convectie.
Claasje schreef: 21 mei 2023, 18:44- Wat vinden jullie van de positie en afmetingen van de kachel? Jaja, ik weet het, dit is erg globaal en voor nu nog een praatplaatje. Later zal ik de kachel wat meer uittekenen en hier posten. De indeling ligt vast, maar het toilet kan ik nog draaien en wat schuiven om de kachel beter te positioneren. Een optie is om het toilet te draaien en eromheen een U-vormige bell te maken, zodat er meer wandoppervlak richting de kamer en keuken is.
De positie is niet slecht, de problemen met het toilet kunnen eenvoudig opgelost worden met een reflectiescherm zoals hierboven genoemd. Meer wandoppervlak naar kamer en keuken is natuurlijk altijd goed.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Claasje
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2023, 22:46

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door Claasje »

Peter, dit is waardevolle input voor het ontwerp straks.
Je kunt de bell bouwen van betonklinkers maar het deel dat boven de uitmonding van de riser zit moet een voering krijgen van (dunne) chamotte stenen. Zie als voorbeeld de Mallorca bouw op https://batchrocket.eu/ontwerpen#anderekern.
De voering van (dunne) chamotte volg ik niet helemaal. Wat is hier het nut van?
Het toilet wordt inderdaad erg warm op deze manier. Je kunt er isolatie tussen zetten maar dat vertraagt alleen maar. De beste oplossing is een stukje van de wand af plaatsen en een Lewis plaat op afstandhouders tegen de wand van het toilet monteren. Deze oplossing heb ik zelf ook, door de luchtstroom achter de plaat wordt die niet meer dan handwarm, maakt niet uit hoe heet de kachel is.
Een mooie oplossing. Door de Lewisplaat koelt de bell wel sneller af en moet de kachel eerder opgestookt worden?
Als je een betonnen verdiepingsvloer hebt dan is het antwoord ja. Minder of geen isolatie in de kop van de kachel is dan voor de hand liggend. Is dat niet het geval dan kun je de wanden van de kachel door bouwen door de vloer heen, zodat tussen de echte bovenkant van de bell en de badkamervloer een afgesloten ruimte ontstaat. Dat stuk vloer wordt gedurende de winter permanent warm, heerlijk voor de voeten.
Ik zie nu dat je een betonnen verdiepingsvloer gaat hebben, doorbouwen tot het plafond is dan verstandig.
De 25 cm betonnen verdiepingsvloer is dan de kop als ik de mantel doorbouw. Hoe ver zal dan ongeveer de warmte uitstralen rondom de kop?
Zo te horen wordt het lastig om mijn oplossing toe te passen, een lichte overdruk. Een gesloten systeem brengt vaak meer problemen met zich mee dan dat het iets oplost, helaas. Zie hiervoor https://woodheat.org/the-outdoor-air-myth-exposed.html, goeie informatie, ze hebben gewoon gelijk. Wat je wel kunt doen is een klein raampje openzetten aan de windkant terwijl de kachel gestookt wordt. Dat lijkt erger dan het is, de kachel brandt toch maar een of hooguit twee uur per etmaal. De andere 23 of 22 uur is er dus geen luchtstroming richting kachel.
Dan kan ik het beter simpel houden door een raam te openen op kiepstand. Het moet geen grote experiment worden met toeters en bellen. Misschien kan de boost-functie van de MV voor een bepaalde tijd ingeschakeld worden. Dit ga ik later nog uitzoeken. De toevoer is gewoon een buis door de muur met een eenvoudige ventilator en kan dus makkelijk schoongemaakt worden. De toevoer naar de hal, berging en het toilet gaat dmv overstroomvoorziening onder deur.
De verdiepingsvloer die we hier hebben is volgestopt met isolatie, dus merken we er bar weinig van als er beneden gestookt wordt. Maar als ik mag gokken: het maakt niet erg uit omdat de kachel veel stralingswarmte produceert en maar weinig convectie.
Dat is ook een voordeel van een HSB. Ik zal dan de vloer niet isoleren vanwege weinig convectie.
De positie is niet slecht, de problemen met het toilet kunnen eenvoudig opgelost worden met een reflectiescherm zoals hierboven genoemd. Meer wandoppervlak naar kamer en keuken is natuurlijk altijd goed.
Ik zal nog een variant maken met het toilet gedraaid met meer wandoppervlak richting woonkamer en keuken. Dit heeft dan wel weer gevolgen voor de kop die de badkamervloer deels verwarmd. Strookt dan nl. minder met de badkamerindeling of ik moet de kop deels isoleren om gunstiger uit te komen. Wordt vervolgd.

Claasje
Laatst gewijzigd door Claasje op 23 mei 2023, 00:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Claasje
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2023, 22:46

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door Claasje »

Ik zit ook nog met de vloer van de begane grond qua isolatie. Zie afbeelding voor de vloeropbouw.

Ik heb nog de keuze om een deel van de isolatie (150mm EPS) bovenop de ruwe vloer te doen met alleen de dekvloer als massa. Wordt de ruimte hierdoor sneller warm door de kachel of is dit verwaarloosbaar?

Ik heb een houten vloerafwerking in de woonkamer/keuken. De hal, berging en het toilet wordt een gietvloer om het praktisch te houden. Hier zal de vloer wel 'koud' zijn, maar dit is dan ook geen leefruimte.
Bijlagen
Vloeropbouw_begane grond.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door peterberg »

Claasje schreef: 22 mei 2023, 21:39 Peter, dit is waardevolle input voor het ontwerp straks.
Je kunt de bell bouwen van betonklinkers maar het deel dat boven de uitmonding van de riser zit moet een voering krijgen van (dunne) chamotte stenen. Zie als voorbeeld de Mallorca bouw op https://batchrocket.eu/ontwerpen#anderekern.
De voering van (dunne) chamotte volg ik niet helemaal. Wat is hier het nut van?
Steenachtig materiaal zet uit als het heet wordt. De riser is in staat om hete gassen van 900 ºC uit te braken, de kop van de kachel wordt dus het heetst. Om te voorkomen dat in dat hoogste deel barsten ontstaan zit daar een voering in van vuurvast materiaal met superwool ertussen om de uitzetting toe te laten zonder verdere gevolgen. Geen barsten, dus.
Helemaal van beton klinkers metselen, dan krijg je barsten waar je doorheen kunt kijken na verloop van een paar jaar omdat de stenen uit elkaar gaan wandelen door de uitzetting- en krimpcyclus.
Een andere manier om barsten te voorkomen: de hele bell dubbelwandig metselen met superwool ertussen voor de uitzetting.
Het toilet wordt inderdaad erg warm op deze manier. Je kunt er isolatie tussen zetten maar dat vertraagt alleen maar. De beste oplossing is een stukje van de wand af plaatsen en een Lewis plaat op afstandhouders tegen de wand van het toilet monteren. Deze oplossing heb ik zelf ook, door de luchtstroom achter de plaat wordt die niet meer dan handwarm, maakt niet uit hoe heet de kachel is.
Claasje schreef: 22 mei 2023, 21:39Een mooie oplossing. Door de Lewisplaat koelt de bell wel sneller af en moet de kachel eerder opgestookt worden?
Nee, de bell koelt niet sneller af, tussen bell en scherm zit ruimte. De warmte die zonder scherm door de wand zou worden opgenomen wordt nu omgezet in convectie
Als je een betonnen verdiepingsvloer hebt dan is het antwoord ja. Minder of geen isolatie in de kop van de kachel is dan voor de hand liggend. Is dat niet het geval dan kun je de wanden van de kachel door bouwen door de vloer heen, zodat tussen de echte bovenkant van de bell en de badkamervloer een afgesloten ruimte ontstaat. Dat stuk vloer wordt gedurende de winter permanent warm, heerlijk voor de voeten.
Ik zie nu dat je een betonnen verdiepingsvloer gaat hebben, doorbouwen tot het plafond is dan verstandig.
Claasje schreef: 22 mei 2023, 21:39De 25 cm betonnen verdiepingsvloer is dan de kop als ik de mantel doorbouw. Hoe ver zal dan ongeveer de warmte uitstralen rondom de kop?
Geen idee, geen ervaring mee. Voor de duidelijkheid: De kachel optrekken tot pakweg 2 meter, de bovenkant sluiten en de wanden doorbouwen naar plafond. Het laatste beetje opvullen met superwool, de bell zet ook in lengte richting uit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Claasje
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2023, 22:46

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door Claasje »

Dank voor het advies weer. Betonklinker was in eerste instantie gekozen voor de massa met uiteindelijk een slankere bell.

Praktisch gezien ben ik vast beter af met waalformaat baksteen ipv betonklinker? Uiteraard met de nodige voorzieningen voor de krimpcyclus. De thermische uitzettingscoëfficiënt van betonklinker is ongeveer twee keer hoger dan gewone waalformaat baksteen.

Een dubbele muur met superwool ertussen is ook een optie. Dikte kan ik wel kwijt denk ik.

De spouw met Lewisplaat wordt wel een stofnest. Dus ik moet nog iets verzinnen zodat deze aan de zijkant uitneembaar is.?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door GTV6 »

Ik lees dat het volledig nieuwbouw is, heb je nagedacht over het bouwbesluit?
Iedere ruimte dient regelbaar te zijn qua temperatuur, ik denk niet dat het nog mogelijk is een woning te bouwen met enkel een houtkachel.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door JantjeV8 »

GTV6 schreef: 25 mei 2023, 10:26 Iedere ruimte dient regelbaar te zijn qua temperatuur,
Is dat zo?
Ik denk wel dat je met een schoorsteen ondertussen weerstand gaat krijgen in je aanvragen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door peterberg »

Claasje schreef: 23 mei 2023, 22:39 Dank voor het advies weer. Betonklinker was in eerste instantie gekozen voor de massa met uiteindelijk een slankere bell.
Praktisch gezien ben ik vast beter af met waalformaat baksteen ipv betonklinker?
Niet per sé, de klinker heeft meer massa en is goedkoper, vooral tweedehands.
Claasje schreef: 23 mei 2023, 22:39Uiteraard met de nodige voorzieningen voor de krimpcyclus. De thermische uitzettingscoëfficiënt van betonklinker is ongeveer twee keer hoger dan gewone waalformaat baksteen.
Een dubbele muur met superwool ertussen is ook een optie. Dikte kan ik wel kwijt denk ik.
Een double skin is goed te doen met betonklinkers, de buitenste laag wordt thermisch niet zwaar belast. Binnenblad van chamotte op de kant of strengpers baksteen tot net onder uitgang riser en hogerop chamotte.
Claasje schreef: 23 mei 2023, 22:39De spouw met Lewisplaat wordt wel een stofnest. Dus ik moet nog iets verzinnen zodat deze aan de zijkant uitneembaar is.?
Je denkt weer te ver, de afstand tussen wand en bell moet groot geneog zijn om de stofzuigerbuis door te laten. De plaat die aan de wand wordt bevestigd kan 20 of 25 cm van de vloer beginnen zodat de lucht er achter door kan. Bij ons zit die plaat er al 7 jaar achter, geen overmatige stof hopen tot nog toe.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door peterberg »

GTV6 schreef: 25 mei 2023, 10:26 Ik lees dat het volledig nieuwbouw is, heb je nagedacht over het bouwbesluit?
Iedere ruimte dient regelbaar te zijn qua temperatuur, ik denk niet dat het nog mogelijk is een woning te bouwen met enkel een houtkachel.
Andere ruimten kunnen regelbaar zijn met goedkope infrarood panelen. Heb ik hier ook.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door peterberg »

Claasje schreef: 22 mei 2023, 22:27 Ik zit ook nog met de vloer van de begane grond qua isolatie. Zie afbeelding voor de vloeropbouw.

Ik heb nog de keuze om een deel van de isolatie (150mm EPS) bovenop de ruwe vloer te doen met alleen de dekvloer als massa. Wordt de ruimte hierdoor sneller warm door de kachel of is dit verwaarloosbaar?
Geen idee of die 100 mm betonvloer voldoende is voor een massakachel van tussen de twee en drie ton. Hoewel je een vaste ondergrond hebt en geen palen in de prut zoals hier, dat scheelt wel veel. Goed om dat nog even na te vragen. Als je de EPS isolatie op de ruwe vloer legt, dan waar de kachel staat schuimglas of gasbeton blokken. Of de vloer ter plaatse van de kachel nog wat dikker laten maken met extra wapening? Denk wel aan een steenachtige plaat of staalplaat voor de kachel, 50 of 60 cm diep en zo breed als de kachel. Het is altijd mogelijk dat er onverhoopt een kooltje uitrolt, beter voorkomen dan genezen.

De ruimte wordt nauwelijks sneller warm, het is geen dagelijkse cyclus van opwarmen en afkoelen. De volledige winter is de cyclus, de opwarming van de vloer gebeurt al in de herfst. Mijn liefie loopt het hele jaar op blote voeten door het huis, wij hebben parket op de dekvloer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Claasje
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2023, 22:46

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door Claasje »

GTV6 schreef: 25 mei 2023, 10:26 Ik lees dat het volledig nieuwbouw is, heb je nagedacht over het bouwbesluit?
Iedere ruimte dient regelbaar te zijn qua temperatuur, ik denk niet dat het nog mogelijk is een woning te bouwen met enkel een houtkachel.
Ik heb net als Peter infraroodpanelen in de verblijfsruimtes die regelbaar moeten zijn. Ik zal ze uiteindelijk niet ophangen en gebruiken. Deze zijn voor mij puur om te kunnen voldoen aan het Bouwbesluit. Wandcontactdoos hiervoor neem ik wel mee tijdens de bouw. Deze zijn dus snel geplaatst als ik dat nog ooit wil of moet.

De kachel met rookgasafvoer heb ik natuurlijk weggelaten op tekening voor vergunning.
Claasje
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2023, 22:46

Re: Ontwerp BBR als hoofdverwarming in LEW woning

Bericht door Claasje »

peterberg schreef: 25 mei 2023, 17:14
Claasje schreef: 22 mei 2023, 22:27 Ik zit ook nog met de vloer van de begane grond qua isolatie. Zie afbeelding voor de vloeropbouw.

Ik heb nog de keuze om een deel van de isolatie (150mm EPS) bovenop de ruwe vloer te doen met alleen de dekvloer als massa. Wordt de ruimte hierdoor sneller warm door de kachel of is dit verwaarloosbaar?
Geen idee of die 100 mm betonvloer voldoende is voor een massakachel van tussen de twee en drie ton. Hoewel je een vaste ondergrond hebt en geen palen in de prut zoals hier, dat scheelt wel veel. Goed om dat nog even na te vragen. Als je de EPS isolatie op de ruwe vloer legt, dan waar de kachel staat schuimglas of gasbeton blokken. Of de vloer ter plaatse van de kachel nog wat dikker laten maken met extra wapening? Denk wel aan een steenachtige plaat of staalplaat voor de kachel, 50 of 60 cm diep en zo breed als de kachel. Het is altijd mogelijk dat er onverhoopt een kooltje uitrolt, beter voorkomen dan genezen.

De ruimte wordt nauwelijks sneller warm, het is geen dagelijkse cyclus van opwarmen en afkoelen. De volledige winter is de cyclus, de opwarming van de vloer gebeurt al in de herfst. Mijn liefie loopt het hele jaar op blote voeten door het huis, wij hebben parket op de dekvloer.
Weer bedankt voor deze praktische tips.

Ik laat mijn vloerpakket gewoon zoals het is. De vloer tpv kachel zal plaatselijk extra gewapend en misschien ook dikker uitgevoerd moeten worden. Deze vraag ligt nu bij mijn constructeur met als uitgangspunt ongeveer 3000 kg werkend gewicht.
Plaats reactie