plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rijpezweer
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door rijpezweer »

Beste allemaal,

We zijn aan het kijken naar een plafondbekleding voor de woonkamer van ons strooien huis. Nu kijk je op de houten roostering van de verdieping, en die zit vol isolatiemateriaal en kabels. Niet echt fijn. Vrouwtjelief wil graag een lichte kleur plafond.

Gipsplaten zijn geen optie. Dit is een lastdragende strobouw met twee verdiepingen. Naast de ecologische aspecten is de kans op barsten veel te groot.

Momenteel gaan de gedachten vooral richting berken planken. Berken is immers erg licht van kleur. Hier in de Baltische staten is er ook niet echt een gebrek aan, en onze buur runt een bosbouwbedrijfje met zagerij. Misschien is ook berken multiplex met ligninelijm een alternatief? Dat of we zouden eenvoudig vuren kunnen overwegen, maar dan met een verflaagje om het wat lichter te maken.

Zie je nog andere mogelijke plafondmaterialen?

Is het best om dit plafondhout op een of andere manier te verven of beschermen? Hoe kan dat zowel ecologisch als goedkoop?

Alvast bedankt voor je inbreng!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door benthuis »

Wol (gespannen dekens)? Ik ken dit van Biotel Achterhoek (kom er helaas geen fotos van vinden)
Prachtig, geluid super, licht
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
rijpezweer
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door rijpezweer »

Dank voor de hint. Aan het plafond hangen wel ook infraroodpanelen. Ik weet niet of dat zo'm goede combinatie vormt...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door Pietje »

rijpezweer schreef: 22 apr 2023, 17:16 Naast de ecologische aspecten ....
... is brandvertraging ook belangrijk. Hoewel er weinig concreets te vinden is in het bouwbesluit hebben wij in ons voor ons strobalen huis toch laten overhalen gips te gebruiken. Naast een schuimbeton fundering is er dan nog een plekje dat iets minder ecologisch is. Twee lagen platen om het plafond lang genoeg brandwerend te maken, afreien met MP75.

Ik begrijp de ecologische kant, maar die is er aan alles. Ook aan IR-panelen... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
rijpezweer
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door rijpezweer »

Pietje schreef: 23 apr 2023, 20:17
rijpezweer schreef: 22 apr 2023, 17:16 Naast de ecologische aspecten ....
... is brandvertraging ook belangrijk. Hoewel er weinig concreets te vinden is in het bouwbesluit hebben wij in ons voor ons strobalen huis toch laten overhalen gips te gebruiken. Naast een schuimbeton fundering is er dan nog een plekje dat iets minder ecologisch is. Twee lagen platen om het plafond lang genoeg brandwerend te maken, afreien met MP75.
Ik zou dat ook graag zetten, maar hier is het niet vanzelfsprekend. Een zwevend plafond is niet zo makkelijk te realiseren in een dragende strobouw. Er zit toch net wat te veel beweging in de roostering. Misschien nemen we toch het risico op barsten, maar als ik een degelijk alternatief vind, dan graag... De ramen trouwens lopen ook tot dicht tegen de houten ringbalk. Dat beperkt ook de speelhoogte voor het plaatsen van een plafond.

Ik ben er nog niet aan uit. Suggesties welkom.
Ik begrijp de ecologische kant, maar die is er aan alles. Ook aan IR-panelen... ;-)
Qua elektriciteitsverbruik zou het moeten meevallen:
- 1.2m brede dragende stromuren
- 40cm isolatie op de zoldervloer
- driedubbel glas in degelijke ramen
- goede luchtdichting

Het overgrote deel van de elektriciteitsproductie hier is waterkracht, met een klein, maar sterk groeiend aandeel wind en zon. Eens de beurs het toelaat installeren we ook zonnepanelen in de tuin. Oost-west tweezijdige panelen, verticaal gemonteerd met 8 meter tussenafstand zou volgens een recente Zweedse studie het meest potentieel geven zo noordelijk, en perfect te combineren zijn met het kweken van voedsel.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door pelletpower »

Dat laatste zie ik graag. Oost-west is volgens mij helemaal niet best😀. Ik denk beter pal zuid en eventueel verstelbaar. Bijna vertikaal in de winter geeft een serieuze opbrengst. Als ik later in de gelegenheid ben zal ik wat doorsturen.
rijpezweer
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door rijpezweer »

pelletpower schreef: 24 apr 2023, 16:33 Dat laatste zie ik graag. Oost-west is volgens mij helemaal niet best😀. Ik denk beter pal zuid en eventueel verstelbaar. Bijna vertikaal in de winter geeft een serieuze opbrengst. Als ik later in de gelegenheid ben zal ik wat doorsturen.
Het idee achter oost-west-oriëntatie is dat je een groter deel van de dag opbrengst hebt van je panelen.Verticaal gemonteerde panelen zouden in de winter in principe zonder veel onderhoud moeten verder kunnen. Dat is met onvoldoende hellende panelen mogelijk anders... het idee achter bifacials is dat ze zowel steviger zijn als van weerskanten licht kunnen opvangen. Maar goed, daar zijn nog even geen centen voor.

Intussen nog steeds op zoek naar een plafondbekleiding voor de woonkamer in ons strooien huisje dus...
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door Krelis »

ik heb mijn eigen woonkapbergje gebouwd, maar kom tot de conclusie dat ecologisch bouwen niet bestaat. Ecologisch volgens de toekomstige overheidsrichtlijnen wordt betonbouw waarvan de eerste verdieping ipv 2.35 naar 2.15 meter mag worden verlaagd; niet omdat het minder beton verbruikt, maar omdat het in de toekomst minder sloopafval geeft...........we doen het tenslotte voor de kleinkinderen van een ander :mrgreen:

Ik hoor dit soort van malligheid van een gemeentelijk bouwtoezichthouder die daar cursussen in volgt.

Bouw je zelf, in eigen beheer, pak dan de bouwmaterialen die voor het grijpen liggen.
rijpezweer
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door rijpezweer »

Ik kan goeddeels mijn zin doen hier. Veel voorschriften zijn er niet. Je wordt hier minder bij het handje gehouden.

Voor mij moet het brandveilig blijven, ecologisch en niet te duur. Inspiratie nog steeds welkom.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door alefarendsen »

Heb binnenkant van mijn huis net helemaal bekleed met 15mm populieren multiplex. Erg aangenaam moet.ik zeggen. Geeft toch wel heel ander gevoel dan gips.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door JantjeV8 »

En heb je daar ook geen brandscherm achter zitten Alef? Zodat evt brand binnen die ruimte blijft en zich niet snel naar andere ruimte uit zal breiden?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door alefarendsen »

JantjeV8 schreef: 17 mei 2023, 09:19 En heb je daar ook geen brandscherm achter zitten Alef? Zodat evt brand binnen die ruimte blijft en zich niet snel naar andere ruimte uit zal breiden?
Ik moet niet liegen, alleen de nieuwbouw is met multiplex gedaan, de renovatie is wel met fermacell en gips gedaan.

De nieuwbouw zijn twee grote ruimtes, woonkamer/keuken op BG en slaapkamer met open badkamer op etage. Gescheiden door een Steico Zell ingeblazen vloer. We zijn uitgegaan van de eigenschappen daarvan voor de brandvertraging.

A
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door Keon »

Je zou eens kunnen kijken naar rieten matten of zelfs tapijt uit sisal of zeegras...
rijpezweer
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: plafond strohuis: berken planken? berken multiplex? verf?

Bericht door rijpezweer »

Dank voor de feedback.

Het worden allicht berken plankjes. De kleine zagerij iets verderop hier maakt er hele mooie. Qua brandveiligheid voelde ik me daar niet zo goed bij in combinatie met de oorspronkelijke keuze voor infraroodpanelen. Nu kiezen we voor een eenvoudige lucht/lucht-warmtepomp voor de warmtevoorziening in het grootste deel van het huis. Da's een warmtebron minder in de buurt van het plafond. Zeker als we niet thuis zijn best wel belangrijk.

De infraroodpanelen blijven nog steeds in andere ruimtes, als comfort-/bijverwarming voor korte duur in de badkamers en zo.
Plaats reactie