Ondergrondse warmtebuffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Brutus Groenus »

Ramon schreef: 12 feb 2023, 21:42 Nee sorry Brutus, ook al is je huis top geïsoleerd, en al heb je een wp met zeer goede COP, en al hou je van 17 graden, dan nog wordt het lastig uitleggen dat je maar 100kWh per maand aan verwarmen spendeert...
Oké, blijkbaar is dat lastig uitleggen, ik ga m’n best doen.

Situatieschets:
Houtskeletbouw 2000, vrijstaand, 80m2 totaal, 35m2 verwarmde woonruimte beneden, bovenverdieping wordt verwarmt met de restwarmte welke naar boven trekt, mechanische ventilatie.

Ramen woongedeelte op het zuiden, alles tripple glas

Overdag 19°C , ‘s nachts de verwarming uit maar de luchtverwarming springt aan bij 14°C (2 nachten gebeurd)

Verwarming middels LG F12MT van +/- 07:00 tot 20:00

De verwarming gaat aan vanaf eind oktober tot begin maart, de rest gaat via de instraling van de zon.

Ik zal eerlijk zijn: In de week van -10°C in December hebben we af en toe wat geholpen met de houtkachel, we hebben in 4 maanden 0,5 kuub Robinia gestapeld gestookt

Nov:
D7C8EE37-7EDB-405A-828A-D0B0F1C04717.jpeg
Dec:
965A6DC2-6E5D-41A5-B95A-DEBC25828BAA.jpeg
Jan:
6C05459E-1DF4-4336-BD98-E73107DE2683.jpeg
Feb:
4B884E6A-D8E7-476A-95C7-3D5B9441420E.jpeg

Meer kan ik er niet van maken.

Mijn excuus voor de topic vervuiling.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Brutus Groenus »

pelletpower schreef: 10 feb 2023, 15:41 Dat is de warmtevraag in kWh, gestookt met hout, niet op elektriciteit. De warmtevraag van je huis dus.
Aha oké, duidelijk.

Ik heb zo geen idee wat de netto warmtevraag is van onze woning.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Brutus Groenus »

TLS schreef: 13 feb 2023, 10:35 Ik weet niet goed met welke temperaturen je airco's kunnen werken.
Die van ons werkte nog prima met een buitentemperatuur van -8°C / -10°C , wel moest er vaker ontdooid worden tussen het verwarmen door +/- 4-5x per dag (07:00 - 20:00)

Op een erg koude dag gaat er bij ons +/- 6kWh door op 19°C
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door TLS »

Met een verbruik van slechts 100kWh per maand denk ik niet dat je je op vlak van verwarming veel kan verbeteren of een echte investering verantwoorden. Dan zou ik me eerder richten op vergroening van bv je transport.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Paide »

TLS schreef: 13 feb 2023, 09:34 4000l is niks, als je die weg uit gaat plaats je die veel beter binnen in de woning, slechts 3m² vloer-oppervlak, goedkoper, en je stilstandsverliezen gaan niet verloren.

Ik heb hier een 1500l (met alles koppelbare)technische buffer staan die ik kan opstoken met WP en goedkope tarieven, maar ik had al snel door dat dat niet goed werkt. Het effect van een lagere COP (lucht-water WP) 's nachts als het kouder is, is véél dominanter dan prijsverschil op energiemarkt. Daarbij komt dat een juist gedimensioneerde WP niet zomaar even een veelvoud van vermogen kan boosten, die moet gewoon lange uren draaien en liefst op laag compressor-toerental. Soms als m'n CV-kachel brandt, wordt de buffer te heet en moet ik dumpen in de vloer; 1500l van 60°C naar 30°C: je voelt de vloer nauwelijks warmer worden....

Ik vind het veel beter om de thermische inertie van de woning te gebruiken, als je je tevreden kan stellen met 22-23°C 's avonds, en 19°C 's morgens, dan kan de WP meestal gewoon af staan 's nachts. Overdag draaien op zonnestroom zoals deze dagen mogelijk is, en bij vorst een vuurtje bijstoken is voor mij the way to go.
Dit waren precies de ideeen waar ik mee aan het spelen ben. Zeker in deze dagen, waarbij het overdag veel warmer is dan 's nachts en zelfs met wat zon erbij, lijkt het me een goed idee om overdag warmte te oogsten en op te slaan voor 's nachts.
Je ervaring hiermee lijkt niet bijzonder positief. Welke strategie voor het laden en ontladen van je buffer gebruik je nu?
Of ben je hier helemaal vanaf gestapt en werk je alleen met de thermische inertie van je woning?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door TLS »

Ik ben inderdaad helemaal afgestapt van 't idee om die buffern icm WP echt te gebruiken als thermische opslag voor vloerverwarming.
- Op compressor geraak je bij buitentemperaturen van >5°C toch maar aan 55°C, wat niet zoveel energie is, en bereikt met een slechte COP
- de bovenste laag van de buffer wordt voor SWW gebruikt, afhankelijk van de buitentemp wordt die tot 44 of 48°C gebracht met WP. bij overproductie PV stuur ik die naar 55°C; het max op compressor. Er zit ook nog een elektrische dump-load van 2.5kW in het vat die wordt aangezet als er werkelijk niets anders interessants te doen is met de zonnestroom, vanaf 70° begint een pomp de stratificatie te verbreken waardoor in principe de ganse buffer naar 80°C kan. dit is nog niet veel gebeurd.
- ik ervaar het als beter (minder verbruik) om de WP constant te laten draaien op lage temperatuur (vertrek ~30°C, retour 24°C). Buffer opstoken is als SWW maken met de WP, je merkt dat ze er moeite mee heeft en veel stroom verbruikt.
- mijn overproductie gaat niet in warmtebuffer, maar zoveel mogelijk in m'n EV, nog een tweetal weken en ik rijd weer voor 8 maand zo goed als volledig op eigen zonnestroom. daar heb ik meer plezier aan dan een groot heet buffervat dat in de zomer m'n hele woning laat verhitten.
- Moest ik 't opnieuw doen zet ik een 300l buffer enkel en alleen voor SWW, met een spiraal in voor m'n CV-kachel. WKK project is afgevoerd omdat gas een dood spoor is.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Paide »

Dan gaat mijn conclusie toch wederom zijn dat de beste manier verder isoleren is, zodat ik de nacht kan overbruggen met de warmtepomp uit.
Ergens toch wel jammer, met al onze voorliefde voor klussen en techniek, dat de beste oplossing toch vaak die met minder techniek is...
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Woz »

En de woningen met de meeste techniek hebben hier op het forum ook de langste topics.

Daar zijn al menige uurtjes tijd (en stress en geld?) in gekropen door de bewoners.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Ramon »

Paide schreef: 21 feb 2023, 10:14 Dan gaat mijn conclusie toch wederom zijn dat de beste manier verder isoleren is, zodat ik de nacht kan overbruggen met de warmtepomp uit.
Ergens toch wel jammer, met al onze voorliefde voor klussen en techniek, dat de beste oplossing toch vaak die met minder techniek is...
:lol: :lol: :lol:
Woz schreef: 21 feb 2023, 22:58 En de woningen met de meeste techniek hebben hier op het forum ook de langste topics.

Daar zijn al menige uurtjes tijd (en stress en geld?) in gekropen door de bewoners.
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door kockie »

@Paide @Woz: met mijn voortschrijdend inzicht zou ik het nu ook allemaal anders doen. Dat raad ik iedereen die mij vraagt naar een hout-cv ook aan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Paide »

Allemaal een beetje last van voortschrijdend inzicht... Laat eens horen @Kockie, als je helemaal opnieuw zou beginnen, hoe zou je het nu aanpakken?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door TLS »

tja, als de isolatie en min of meer lucht-dichtheid nog niet in orde is, dan moet je inderdaad aan geen andere technieken beginnen. Dat is dweilen met de kraan open.

En wat betreft die technieken, wat mij betreft zou er binnen de tien jaar een verbod op fossiele brandstoffen (inclusief houtstook) voor particulier gebruik tussen maart en september mogen komen, woning en transport. Met de huidige stand van techniek is dit economisch perfect te verwezelijken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door pelletpower »

Nou, het verhaal van Brutus blijft bij mij toch wel hangen. En dan niet zozeer die warmtepomp. Een kop van boven de drie is zeer onwaarschijnlijk. Temperatuurdaling naar de 14 C wijst op niet heel bijzondere isolatie. Het extreem lage verbruik is , denk ik, te wijten aan veel zoninstraling.
Dus, als ik het over zou kunnen doen, dan zou dat zeker een ding zijn. Maar hoe voorkom je dan dat in de zomer de zaak oververhit raakt?

Brutus bedankt, ik ben goed onder de indruk. Geslaagd project zou ik zeggen.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door pelletpower »

(inclusief houtstook)
Dat is iets waar ik het dan absoluut niet mee eens ben. Dit is de laatste kans om nog een beetje voor jezelf te zorgen. Dat er iets moet gebeuren om overlast tegen te gaan , is wel duidelijk. Niet iedereen begrijpt hoe te moeten stoken of heeft begrip voor de buren.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door TLS »

kwalitatieve houtstook is wat mij betreft ok, maar als je 't kan oplossen met zonnestroom is deze laatste altijd de betere keuze om tal van redenen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie