ZONNEPANELEN MET BOILER

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jp64
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2023, 09:13

ZONNEPANELEN MET BOILER

Bericht door jp64 »

Ik lever meer stroom op dan dat ik verbruik met mijn zonnepanelen.
Nu wil ik een 150 ltr boiler plaatsen en deze op een tijdklok vanaf +/- 12:00 smiddags te verwarmen. zodat savonds mijn gezin kan douchen met dit boilerwater
Deze boiler hoeft niet groter te zijn als 2000 watt. ivm geen aanpassingen te hoeven maken en hij heeft de tijd om te verwarmen
Hoe zouden jullie dit aanpakken en welk merk boiler zouden jullie adviseren
Griend
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mar 2022, 13:24

Re: ZONNEPANELEN MET BOILER

Bericht door Griend »

Dag JP64,

Mijn installatie is nog niet af maar ik speel met hetzelfde idee. In mijn zoektocht naar een mogelijk oplossing ben ik het volgende filmpje tegen gekomen van Ketel Klets. Wellicht kan je hier inspiratie uit halen: Slim schakelen met HomeWizard - direct gebruik van eigen opwek zonnepanelen https://www.youtube.com/watch?v=-swsEhP13K8
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: ZONNEPANELEN MET BOILER

Bericht door benthuis »

Is de DC boiler die hier elders voorbij kwam niet een mooie hiervoor?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: ZONNEPANELEN MET BOILER

Bericht door Stapel op Hout »

Hi JP64, Griend en Benthuis,

Ik heb beide:
  • Een DC boiler van 160 liter die door 8 panelen van 245wp direct gevoed wordt, dus zonder omvormer.
    In voorjaar en zomer krijg ik hem met gemak boven de 60 graden, maar hij heeft ook een 230v element, in de winter verwarm ik hem hiermee tijdens de goedkope uren.

    En ik heb de Homewizard P1 meter (daar heb je wel een slimme meter nodig!) samen met 4 Energy Sockets .
    JP64, ik neem aan dat je een overschot zal hebben van wisselstroom, dan zal je het meest gebaat zijn bij een normale 230v boiler (nog beter natuurlijk een warmtepompboiler!).
    Dan is zo'n Energy Socket van Homewizard (€33,00) echt een heel mooi instrument wat regelt dat je zoveel mogelijk rendement hebt van jouw overtollige zonne stroom!
    Bekijk de filmpjes van Rob (Ketel Klets) maar even goed, hij heeft trouwens heel veel leerzame energiefilmpjes op Youtube staan en hij is een kei in uitleggen!
    In combinatie met een dynamisch energiecontract kan je er nog meer rendement mee halen, ik krijg een dag vooruit de prijzen per uur door en pas indien nodig de schema's in de Energy Sockets aan en gebruik ieder goedkoop uur (in de winter vooral vaak in de nacht) om de grote energiegebruikers te laten draaien, te verwarmen c.q. op te laden.
    Per Socket krijg je ook een mooie grafiek te zien in de app.
    Mijn gemiddelde kwh prijs is op dit moment €0,28 en mijn gemiddelde terug lever prijs per kwh is op dit moment €0,30, duidelijk andere prijzen dan waar ik voorheen met mijn variabel energiecontract mee te maken had, (€0,86 per kwh en €0,09 teruglever vergoeding...) zelfs nog onder het energieplafond!
    In deze tijd van het jaar is het regelmatig voordeliger om de zonne energie terug te leveren en 's nachts de goedkope uren te benutten, zal in de zomer wel weer anders zijn als er veel zon is en minder wind.
    Dan is het ook veel beter voor het netwerk om de opgewekte zonne energie te gebruiken voordat het het net op gaat.
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: ZONNEPANELEN MET BOILER

Bericht door Ruuben »

Ter vergelijking voor warmwater; ik heb 1000 liter tank met 12 kw heatpipes, (7 frames). Daar spuit in de zomer om 1400 80 graden water uit. Maarik ben heel benieuwd naar uw ervaringen met storingen in alle regeltechniek van de dynamische prijzen.
Plaats reactie