kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door doddel »

Ik ben aan het twijfelen om mijn nieuwbouw HSB te isoleren met papiervlokken versus kalkhennep + een ander materiaal (bijv textiel).

Voordelen papiervlokken:

- snel
- sluit perfect aan
- ongeveer helft van de prijs

Voordelen kalkhennep + textiel (bijv 20cm + 10cm)

- zelf uit te voeren
- veel meer massa

Hoor graag ervaringen met beide systemen!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door JantjeV8 »

Wat zoek je:
- Thermisch comfort?
- Geluidswering?
- Brandveiligheid?

Bedoel je met papier: cellulose isolatie?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door LeaD »

En hoe is de HSB opgebouwd ? MDF, Gutex, enz... ?

Vullen met cellulosevlokken vraagt wel een stevige structuur om met druk te kunnen vullen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door doddel »

Je wil denk ik elk huis brandveilig hebben, niet? Ik denk dat er weinig verschil zi in thermisch comfort in de winter, met cellulose zal sneller afkoelen in de zomer, niet?

Ik ben nogal gevoelig voor geluid, dus als daar veel verschil tussen zit, kan dat wel een argument zijn.

Opbouw indien cellulose:

fermacell - osb - kader van 30cm uit I Joist - 22m houtvezelplaat - gevelafwerking (hout)

Indien kalkhennep

kalkpleister - geperforeerde fermacell - kader van 30cm uit 2x15 cm CLS, binnenste helft gevuld met kalkhennep, buitenste met een andere isolatie - 22mm houtvezelplaat - gevelafwerking
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door alefarendsen »

doddel schreef: 03 jan 2023, 19:22 fermacell - osb - kader van 30cm uit I Joist - 22m houtvezelplaat - gevelafwerking (hout)
Ons huis wordt net afgebouwd. Opbouw van de uitbouw lijkt erop

15mm multiplex - rachelwerk - hdf boards - hout skelet (muren 22mm hout, dak en vloeren i-joists en dikker), met ingeblazen houtvezel (steico zell) - houtvezelplaat (6cm) - rachelwerk - gevelafwerking (kastanje)

Geen idee hoe houtvezel zich verhoudt tot cellulose.

Er is ook een bestaand deel, met 55cm dikke natuurstenen muren. Hier komt op de begane grond aan de binnenkant kalkhennep op, afgewerkt met een pleister. Op de verdiepingsvloer van het bestaande deel heb ik hier gips gebruikt en met houtwol erachter geïsoleerd (het budget was een beetje op, vandaar geen multiplex hier).

Ik kan nog niet echt zeggen hoe het voelt, want ik woon er nog niet (over 2 maandjes ofzo). Als ik nu binnenloop, voelt het houten deel aangenamer aan, maar dat is niet gek, de kalkhennep zit er nog niet op (duh). Wel kan ik zeggen dat de verdiepingsvloer echt veel minder aangenaam voelt met het gips.

Ik vind het idee dat ik straks makkelijk wat kan ophangen in de uitbouw wel erg fijn moet ik zeggen...

Hoe ga je de fermacell in de cellulose situatie afwerken?

Rondom de ramen hebben we met materiaal van biofib' geïsoleerd, ook prettig spul moet ik zeggen, heb er een middagdutje op gedaan tijdje terug, dat sliep heerlijk :mrgreen: (iets als dit, maar dan ander merk denk ik https://www.kenzai.fr/isolation-coton-e ... nneau.html)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door JantjeV8 »

Zijn er bij die hsb-pakketten geen folies nodig? Een dampremmer binnen, een waterkerende damp-open buiten?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door JantjeV8 »

doddel schreef: 03 jan 2023, 19:22 Je wil denk ik elk huis brandveilig hebben, niet?
Ja, ik wel. Cellulose wordt brandvertragend gemaakt met borax. Ik heb geen idee of dat blijvend is, of naarmate het verouderd afneemt in werking. Het absorbeert erg goed geluid.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door alefarendsen »

JantjeV8 schreef: 04 jan 2023, 07:26 Zijn er bij die hsb-pakketten geen folies nodig? Een dampremmer binnen, een waterkerende damp-open buiten?
Ja sorry, die zijn er wel. Aan buitenkant rondom, dak, muren zit een dampopen folie over de houtvezelplaten. Binnen waar pavaplan boards gebruikt zijn niet, die zijn alleen afgetaped voor luchtdichtheid. Op een aantal plekken binnen zit ipv hdf boards Intello+ folie van pro clima.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door alefarendsen »

Overigesn misschien ook eens het blog van Geertje lezen, die hebben een HSB huis met kalkhennep gebouwd. Kalkhennep en dergelijke hebben ze zelf gedaan. Ook de leemstuc meen ik. Veel info te vinden, de leuke, en de ook de minder leuke ervaringen, Geertje post ze allemaal.

Bijv. http://www.geertjeshof.nl/index.php/202 ... khennep-1/
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door doddel »

alefarendsen schreef: 03 jan 2023, 22:37
doddel schreef: 03 jan 2023, 19:22 fermacell - osb - kader van 30cm uit I Joist - 22m houtvezelplaat - gevelafwerking (hout)
Ons huis wordt net afgebouwd. Opbouw van de uitbouw lijkt erop

15mm multiplex - rachelwerk - hdf boards - hout skelet (muren 22mm hout, dak en vloeren i-joists en dikker), met ingeblazen houtvezel (steico zell) - houtvezelplaat (6cm) - rachelwerk - gevelafwerking (kastanje)

Geen idee hoe houtvezel zich verhoudt tot cellulose.

Er is ook een bestaand deel, met 55cm dikke natuurstenen muren. Hier komt op de begane grond aan de binnenkant kalkhennep op, afgewerkt met een pleister. Op de verdiepingsvloer van het bestaande deel heb ik hier gips gebruikt en met houtwol erachter geïsoleerd (het budget was een beetje op, vandaar geen multiplex hier).

Ik kan nog niet echt zeggen hoe het voelt, want ik woon er nog niet (over 2 maandjes ofzo). Als ik nu binnenloop, voelt het houten deel aangenamer aan, maar dat is niet gek, de kalkhennep zit er nog niet op (duh). Wel kan ik zeggen dat de verdiepingsvloer echt veel minder aangenaam voelt met het gips.

Ik vind het idee dat ik straks makkelijk wat kan ophangen in de uitbouw wel erg fijn moet ik zeggen...

Hoe ga je de fermacell in de cellulose situatie afwerken?

Rondom de ramen hebben we met materiaal van biofib' geïsoleerd, ook prettig spul moet ik zeggen, heb er een middagdutje op gedaan tijdje terug, dat sliep heerlijk :mrgreen: (iets als dit, maar dan ander merk denk ik https://www.kenzai.fr/isolation-coton-e ... nneau.html)
@alefarendsen: hoe zijn de ervaringen ondertussen?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door alefarendsen »

Ervaringen zijn eigenlijk erg goed.

Beide delen zijn erg aangenaam, maar wel met een aantal (te verwachten) verschillen.

Het nieuwe deel (houtskelet, houtvezelisolatie, multiplex, et cetera) warmt snel op door het vele glas rondom. Nu in de zomer wordt het regelmatig 26 of 27 graden binnen. Door toepassen van wegneembare houten lamellen in de dagkanten (buiten) van de ramen en op het zuiden het aanbrengen van schaduwdoeken gaan we dat oplossen. De kastanje palen om de schaduwdoek aan te bevestigen liggen klaar bij de zagerij, dat is een projectje voor volgende week. Gelukkig is het niet heel warm deze zomer ;-). We hadden dit liever opgelost door een groter dakoverstek, maar dat ging niet in verband met maximale uitbouw We gaan hier in de winter wel heel erg van profiteren denk ik en dat hebben we begin april tijdens het laatste staartje kou ook al gemerkt. Het minste beetje zon zorgt zo voor een paar graden verwarming.

In die zin is het verschil met de oudbouw groot. Veel meer massa (want steen + kalkhennep) en dus nu in de zomer aanmerkelijk koeler (3 of 4 graden koeler). Dat merkten we ook in die koudere periode erg, het bleef daar koud.

Ik vind het verschil in gevoel / atmosfeer ook merkbaar. Het nieuwe deel, met houtvezelisolatie en multiplex voelt warmer aan, zachter, akoestisch ook iets aangenamer. Niet dat het oude deel met kalkhennep niet fijn aanvoelt, in tegendeel, maar het nieuwe deel voelt net iets lekkerder.
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door doddel »

dank!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door Krelis »

doddel schreef: 02 jan 2023, 20:38 Ik ben aan het twijfelen om mijn nieuwbouw HSB te isoleren met papiervlokken versus kalkhennep + een ander materiaal (bijv textiel).

Voordelen papiervlokken:

- snel
- sluit perfect aan
- ongeveer helft van de prijs

Voordelen kalkhennep + textiel (bijv 20cm + 10cm)

- zelf uit te voeren
- veel meer massa

Hoor graag ervaringen met beide systemen!
Al aan muizen en wespen gedacht? Neem dat mee in je plan.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: kalkhennep versus papiervlokken voor HSB nieuwbouw

Bericht door Slooij »

Ja haha het is grappig en dan toch voor kunstof te hebben gekozen dan is er wel een insect en of ander wezen die daar haar raad mee weet. Plantaardig is wel meer natuur getrouw.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie