Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 16 feb 2023, 09:38 Neen .
Je vindt er geen meer die je niet kunt inregelen . ( de gewone radiatorkranen daar gelaten waar ook een thermostaatknop op past of ander NOS ) .

NOS = new old stock .
Oke !
Nieuw uitzoekwerk dus. Nou ja maakt ook niet zoveel uit want dat wordt toch wel voorjaar voordat die kranen gewisseld kunnen/zullen gaan worden. Wederhelft wil nu niet het water eraf hebben. Die heeft zoiets van laten we de winter zo nog maar even uitzitten en niets overhaast (meer) doen :wink:

Maar goed.
Heimeijer de beste en de makkelijkste?
Danfoss goede tweede?
Misschien nog andere merken waar we eens naar kunnen kijken?
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

Kaat schreef: 16 feb 2023, 11:02 [quote=LeaD post_id=121379 time=1676536696 user_id=4299

Maar goed.
Heimeijer de beste en de makkelijkste?
Danfoss goede tweede?
Misschien nog andere merken waar we eens naar kunnen kijken?
Ach beste ? Weet ik niet
Danfoss zeker goed ook simpel te regelen knop eraf ring verdraaien klaar en voelen
En inderdaad dan kan je Mss je knoppen nog gebruiken
Helaas zijn de Danfos knoppen weer duurder dan Heimeier knoppen
Keuzes keuzes je heb nog de tijd rustig aan
Groet
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Eens even een update van deze kant :D

Wat is er in de afgelopen maanden gedaan?
Nada noopes is er gedaan en het is werkelijk ongelofelijk dat we sinds 15 december niets meer, maar dan ook totaal niets meer van de installateur gehoord hebben.

Verder wat andere tegenvallers zoals een lekkende kelder door natuurherstel in opdracht van het waterschap. In de 25 jaar dat we hier wonen altijd een droge kelder gehad tot afgelopen maart. 14,5 liter haalde we er op een dag uit en wat ben ik blij dat dat buffervat er niet staat.... Oeff had er niet aan moeten denken. Maar goed dat wordt ook nog een avontuur want er staat behoorlijk wat in die kelder waaronder drie vriezers. We zijn niet de enige in de buurt dus volop met de buren in overleg met het waterschap. Al diverse bedrijven over de vloer gehad om die kelder te laten dichten maar tjonge jonge wat een tricky wereldje is dat zeg. Maar komt goed.

Vorige week maandag stonden ze hier ook van het isolatiebedrijf op de stoep.... geen lange boor bij zich want ze moesten door buitenmuur 8cm, 7 cm oorspronkelijke spouw die gevuld is met steenwol vlokken, oude binnenmuur 8cm, en dan de nieuwe spouw die we graag vol wilden hebben. Zie ik een heel kleine vulspuit op dat apparaat zitten en vraag nog: Kan je met dat kleine vulspuitje wel in die spouw komen en spuit je niet alles in die oude spouw erbij? Als dat al zou lukken. Dat ging dus niet en ze hadden geen langere vulspuit. Toen nog een verhaal dat de compressor ook niet genoeg vermogen daarvoor had.... Die zijn dus onverrichter zaken weer vertrokken.... Wij balen dat wil je niet weten. Zojuist Rockwool zelf maar eens een mailtje gestuurd of zij niet een oplossing weten want van binnenuit gaan we niet boren. Dan kunnen we het hele huis zowat weer laten stucen.

Volgende grapje was totaal natte muren langs de kozijnen in de slaapkamer.... kit ingedroogd. Dat is vorige week gelukkig vernieuwd. Dat ging goed gelukkig.

Verder draait die kachel als een tierelier en door het knijpen van die kraantjes van het huiskamer circuit hebben we een redelijk tot best goed werkend systeem, Nog niet optimaal maar dat komt wel. Misschien dat we zelf toch maar die voetventielen gaan plaatsen maar door heel het andere gedoe ons eigenlijk niet meer in verdiept. Had even geen prioriteit. Hout voorraad is al wel aangevuld dus stoken kunnen we volgende winter.
Ook dit komt goed... ooit :wink:

En als iemand nog een tip heeft tegen woelmuizen dan hoor ik dat ook graag :lol: Onze moestuin wordt belaagd en sinds gisteren ben ik ze echt helemaal beu !
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Alles weer los en op alle 17 radiatoren straks een Heimeier Eclipse .
Vuilafscheider ertussen plus een extra manometer, wat extra afsluiters zodat het fornuis zelf niet meer elke keer leeg hoeft en een extra ontluchter ertussen zodat mocht de pomp vervangen moeten worden we de lucht af kunnen vangen alvorens het water het fornuis inloopt.
Donderdag verder want dan zijn de kranen pas binnen. Onze oude (reeds gepensioneerde) installateur is wederom onze reddende engel :wink:

Wie nog tips voor ons heeft vlug zeggen want na donderdag is de installateur een maandje of 3 met vakantie :wink:
Bijlagen
IMG_1997.jpg
IMG_1996.jpg
IMG_1995.jpg
IMG_1994.jpg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ruuben »

Rubber inlays in de houders van de koperen pijp bevestiging in de muur; voorkomt stromingsgeluiden in huis.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ruuben schreef: 16 sep 2023, 10:42 Rubber inlays in de houders van de koperen pijp bevestiging in de muur; voorkomt stromingsgeluiden in huis.
Ja ik weet het en staat al een aantal jaren op het nog te doen lijstje. Dat zijn van die dingen die er altijd bij in schieten :wink:
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

@Kaat
Klinkt goed de ontluchter zit hoop ik toch wel in leiding na het fornuis >richting CV systeem
En heimeier eclips das heel mooi ik ben zeer benieuwd hoe het nu gaat met warmte verdeling
Groet Arjan
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 16 sep 2023, 15:22 @Kaat
Klinkt goed de ontluchter zit hoop ik toch wel in leiding na het fornuis >richting CV systeem
En heimeier eclips das heel mooi ik ben zeer benieuwd hoe het nu gaat met warmte verdeling
Groet Arjan
De kachel heeft zelf een automatische ontluchter richting cv. De vuilscheider of hoe heet dat ding heeft ook een ontluchter maar een handmatige. Dat is puur voor het schoonmaken van dat ding en als ooit de pomp vervangen zou moeten worden. We kunnen de kachel en de leidingen dan vol met water laten en hoeven dan enkel een halve meter opnieuw te vullen en kunnen dan daar ontluchten dat dit niet de kachel inschiet. Oja een mano meter en extra vul punt is er ook nog gemaakt. Ik hoop echt dat we er nu zijn.

Ja hartstikke spannend die Heimeijer Eclipse en ik ben er nu wel heel blij mee. Alles moet nog ingeregeld worden maar dat mag nog wel even duren van me. Ik wil nog wel een beetje nazomeren :-) Ik houd je op de hoogte :D En als we er niet uitkomen trek ik hier wel weer aan de bel :wink:
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Gisteren voor de eerste keer nadat het water eraf geweest is voor het plaatsen van de Heimeier Eclipse kranen het fornuis weer aangestoken.
Natuurlijk zat er nog wat lucht in.... Gelukkig de tips van Ramon niet vergeter en hij draait weer maar niet zoals zou moeten. We denken dat er misschien ook nog wat lucht zit maar bij alle ontluchters en waar we moeren losgedraaid hebben komt enkel water. Misschien toch nog in de kachel zelf want heel af en toe horen we wat bubbelen. Maar goed dat komt er wel uit.

Wederhelft had de kranen ingesteld nav een berekening van mij van vorig jaar voor de oude Danfoss kranen en het lijstje van Heimeier..... Kachel ging naar 100 graden dus maar weer af laten koelen en ik daarna ook maar eens meegekeken.

Zoals aangegeven in de app van Imi Heimeier heb ik toen alle gegevens van de radiatoren ingevoerd en zijn alle kranen en het debiet daarop afgesteld. Wat aangepast moest worden aan de kranen gedaan en de kachel bleef mooi op temperatuur alleen zo goed al geen warmte in huis. Heel vreemd. Ook drie radiatoren die geen warmte kregen. Eentje zou kunnen dat hij zijn warmte al had maar de andere twee zijn onderdeel van twee precies dezelfde radiatoren in dezelfde ruimtes waarvan de de ene wel warmte krijgt en de andere dus niet. De plek waar de de temp wel 3 graden gestegen is was in het bijgebouw waar een oude grote lompe 3 vlaks radiator staat.

Vanmorgen heb ik de aanvoerwarmte en de temperaturen in die app weer aangepast (verlaagt) en heeft mijn wederhelft van de Eclipse kranen weer het debiet en de temperatuur aangepast. Kachel stoken en afwachten. Hij ging mooi langzaam maar nada noppes afgifte van warmte aan de radiatoren. Warmte komt bijna overal en dat is het dan. Alsof het na de Eclipse kraan stokte met als gevolg dat de kachel weer over de 90 ging. Thermostaatkranen verder open gezet en de temp in de kachel zakte. Keuken radiator en bijkeuken radiator werden warmen maar de andere radiatoren helemaal niet.

Wat wel opviel toen we de kranen open draaiden om meer warmte door te laten was dat zowel de pomp als het systeem herrie ging maken. Nu we alles weer terug gedraaid hebben hoor je zelfs de pomp niet meer draaien. Pomp hebben we nog steeds op de hoogste stand staan maar die moet volgens mij ook nog op een andere stand. Iets van PP2 had mijn man het over.

Wie van jullie heeft nog tips voor ons want we begrijpen er helemaal niets van dat er zo goed als geen warmte in huis komt. Kachel draait als de beste maar waar blijft die warmte?? Retour is hartstikke koud. Zelfs met de oude Danfoss kranen ging het beter dan nu met de Heimeiers. Iets doen we fout maar wat?? De gewone kachel in de huiskamer kreeg de afgelopen weken meer ruimtes verwarmd dan nu het fornuis. Echt vreemd.

En toch zit er nog lucht want dat hoor ik nu richting kachel gaan lijkt het wel. Dit valt trouwens ook nog op: Vorig jaar werd de ruimte waarin de kachel staat met deze buiten temperaturen veel warmer. Hier blijven we nu ook op 19 graden hangen.

Groet Kaat
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Circulatiepomp staat nog steeds niet correct opgesteld . Haal er eens de handleiding bij .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 04 nov 2023, 17:13 Circulatiepomp staat nog steeds niet correct opgesteld . Haal er eens de handleiding bij .
Meteen nog nagekeken en hij mag zo geplaatst worden LeaD
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

IMG_1996.jpg
Pomp staat onder een hoek van +/- 45° of de foto bedriegt serieus . De as van de pomp moet echt horizontaal staan, anders gaat de lagering stuk . Nu gaat er ook lucht in het motorgedeelte zitten wat de kans op roest verhoogt en de pomp nu vast zit ( ook al denk je dat je deze hoort draaien of zoemen ) . Oververhitting van de kachel wijst er terug op dat je geen circulatie hebt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 04 nov 2023, 18:56 IMG_1996.jpg

Pomp staat onder een hoek van +/- 45° of de foto bedriegt serieus . De as van de pomp moet echt horizontaal staan, anders gaat de lagering stuk . Nu gaat er ook lucht in het motorgedeelte zitten wat de kans op roest verhoogt en de pomp nu vast zit ( ook al denk je dat je deze hoort draaien of zoemen ) . Oververhitting van de kachel wijst er terug op dat je geen circulatie hebt .
Zo staat de pomp. Telefoon op de grond gezet. Zal misschien 2 millimeter schelen maar de wederhelft gaat hem trachten rechter te krijgen.
Maar.... hoezo geen circulatie? Ik krijg overal warmte in de leidingen maar niet geheel in de radiatoren.
Bijlagen
IMG_2337.jpg
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Zo staat ie inderdaad goed . De laatste graad zal het verschil niet meer maken .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Je krijgt overal warmte in de leidingen en radiatoren, maar met thermosiphon gebeurt dit ook en dat heb je als je radiatoren hoger staan als de kachel .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie