Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

geperforeerde keramische binnenmuurstenen

Deze denk ik? In Belgie al wat langer gebruikelijker dan hier
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 08 feb 2023, 16:52 geperforeerde keramische binnenmuurstenen

Deze denk ik? In Belgie al wat langer gebruikelijker dan hier
Dank !
Wij zitten vlakbij Belgie vandaar dat we deze in 1998 al gebruikt hebben.

Ik denk dat ik met mijn dauwpunt wel goed zit als ik op die site die Arjan me gaf alles invul. Alles zeer goed muv het broeikas effect :roll:
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Hhhmmm
Circuit huiskamer half geknepen.... Badkamer krijgt warmte en radiator is goed warm.
Radiatoren overloop en wasruimte op 1 gezet.
Na een uur gaan kijken. Badkamer radiator lauw, radiator overloop krijgt ook wat warmte en radiator wasruimte staat te gloeien...
Overloop en wasruimte terug gezet op rood puntje tussen vorstvrij sterretje en 1.
Hier krijg je toch een punt hoofd van :roll:

Update uur later.... Badkamer radiator weer goed warm. Van 16,1 naar 16,9.
Circuit huiskamer boeit het totaal niets dat ze half gekepen zijn in de retour.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Extra knijpen van de wasruimteradiator zal dus ook nog dienen te gebeuren .
Probleem met die radiator in de badkamer komt door zijn bouw . Deze is lang en >laag< . Het hete toevoerwater legt een iets langere weg af vooraleer het begint te koelen . Warm water wil liever omhoog dan omlaag en zorgt op die manier voor tegendruk ( komt door het soortelijk gewicht in functie van de temperatuur ) . Dit verschil kan je enkel wegwerken door die andere radiatoren ook van extra tegendruk te voorzien of dus knijpen . Het wordt dus een kwestie van inregelen, wat al eerder werd voorgesteld door diverse forumgangers .
Als de huiskamertemperatuur nog niet wordt beïnvloed door half te knijpen mag je gerust nog verder knijpen . Eigenlijk zou je van de volledig afgesloten toestand dienen te vertrekken en dan steeds iets meer open zetten tot je warmtetoevoer krijgt in de huiskamer . Suc6 .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@LeaD dank weer en ja dat er noodzaak voor die voetventielen is mag duidelijk zijn nu.
Ik ga morgen dat huiskamer circuit eens verder dichtzetten. Kijken wat het dan doet.
Omdat we de thermostaatkraan in de wc beneden moeten vervangen twijfel ik ook of het niet verstandig is alle kranen te vernieuwen. Oke met 17 stuks ff slikken maar ik wil het wel goed werkend hebben. Heel dit getover wordt je ook niet blij van tenslotte.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door benthuis »

LeaD schreef: 07 feb 2023, 10:36 https://nl.aliexpress.com/item/10050041 ... naHHnx6knc

Dit is zo een alarm, maar nog niet geschikt om op een buis of op de kachel te plaatsen .

Kleine reminder die mij altijd knaagt... Wat als er geen stroom is. Stroomuitval of kortsluiting. Pomp, schakelaar etc vallen uit... Dus ook je alarm als je het niet van backup power voorziet... Bij echte stroomstoring ook geen waterdruk. Dus emmertje zand moet klaar staan.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

benthuis schreef: 08 feb 2023, 19:52 Kleine reminder die mij altijd knaagt... Wat als er geen stroom is. Stroomuitval of kortsluiting. Pomp, schakelaar etc vallen uit... Dus ook je alarm als je het niet van backup power voorziet... Bij echte stroomstoring ook geen waterdruk. Dus emmertje zand moet klaar staan.
@Benthuis Ja dat emmertje met zand staat hier ook altijd klaar en al een paar keer moeten gebruiken in het begin.
En om die stroomuitval (plus einde salderingsregeling) op te kunnen vangen moet er een nieuwe spaarpot komen voor een goede batterij..
En geen lithium. Had mijn zinnen op de Greenrock zoutaccu gezet maar helaas die zijn blijkbaar failliet.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

Oke met 17 stuks ff slikken maar ik wil het wel goed werkend hebben. Heel dit getover wordt je ook niet blij van tenslotte.
Als je dat gaat doen kan je de instelbare nemen van danfoss kan je voetventielen vergeten
zal zo ff linkje zoeken
bijkomend voordeel je ksn ze een op een omwisselen
Laatst gewijzigd door arjan drost op 08 feb 2023, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

ff gepikt van site warmte service

Rechte uitvoering:
Deze afsluiter gebruiken als de leiding van opzij komt, of in combinatie met een bocht als de leiding van beneden of boven komt. Het regelelement wijst naar voren.

Voor het inregelen van de verwarmingsinstallatie is het noodzakelijk dat de radiatorafsluiter een begrenzingfunctie heeft. De Danfoss RA-N radiatorafsluiters hebben deze functie en kunnen zonder gereedschap ingeregeld worden. De RA-N radiatorafsluiter is er in 6 uitvoeringen.

Kies bij aanschaf de juiste uitvoering. Let er daarbij op dat het regelelement niet door de warme buis of radiator beïnvloed kan worden.

Waterzijdig inregelen voor meer comfort met minder energie!

Danfoss heeft een app ontwikkeld die het waterzijdig inregelen van uw radiator een stuk eenvoudiger maakt. Een onmisbare tool voor iedereen die snel op locatie de inregelstand van een Danfoss radiatorafsluiter wil bepalen. Via een eenvoudig menu kunt u de afmetingen van een paneel-, kolom- of handdoekradiator invoeren en direct zien op welke stand u de afsluiter moet instellen.

Via onderstaande links kunt u de Danfoss app downloaden voor iOS (Apple) of Android:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door dormos »

Kleine reminder die mij altijd knaagt... Wat als er geen stroom is. Stroomuitval of kortsluiting. Pomp, schakelaar etc vallen uit... Dus ook je alarm als je het niet van backup power voorziet... Bij echte stroomstoring ook geen waterdruk. Dus emmertje zand moet klaar staan.
Hebben we hier pas meegemaakt toen de houtvergasser net volgeladen was en we een drie uur durende stroomstoring hadden. Noodkoeling bleek gelukkig te werken, maar heb eiendelijk het aggregaat dat ik al jaren alleen voor dit doel had staan aangeslingerd. Dat werkte uitstekend maar aggregaat is inmiddels aan het werk in Oekraine.
Back up is nu onze kampeer 4x4 met zonnepaneel, 150Ah huishoudaccu's en 3000W omvormer. Verlengsnoer uitrollen naar de vergasseren en klaar!
Mocht die auto er een keer uitgaan dan gaan de accu's (met druppellader) en omvormer in het stookhok. Omschakelen naar van lichtnet naar accu zou ik dan automatiseren.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

dormos schreef: 09 feb 2023, 10:03
Hebben we hier pas meegemaakt toen de houtvergasser net volgeladen was en we een drie uur durende stroomstoring hadden. Noodkoeling bleek gelukkig te werken, maar heb eiendelijk het aggregaat dat ik al jaren alleen voor dit doel had staan aangeslingerd. Dat werkte uitstekend maar aggregaat is inmiddels aan het werk in Oekraine.
Back up is nu onze kampeer 4x4 met zonnepaneel, 150Ah huishoudaccu's en 3000W omvormer. Verlengsnoer uitrollen naar de vergasseren en klaar!
Mocht die auto er een keer uitgaan dan gaan de accu's (met druppellader) en omvormer in het stookhok. Omschakelen naar van lichtnet naar accu zou ik dan automatiseren.
@Dormos... Je geeft me weer stof tot nadenken. Had je een benzine of diesel aggregaat?
Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar opslag van eigen opgewekte elektriciteit.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 08 feb 2023, 23:55 ff gepikt van site warmte service

Rechte uitvoering:
Deze afsluiter gebruiken als de leiding van opzij komt, of in combinatie met een bocht als de leiding van beneden of boven komt. Het regelelement wijst naar voren.

Voor het inregelen van de verwarmingsinstallatie is het noodzakelijk dat de radiatorafsluiter een begrenzingfunctie heeft. De Danfoss RA-N radiatorafsluiters hebben deze functie en kunnen zonder gereedschap ingeregeld worden. De RA-N radiatorafsluiter is er in 6 uitvoeringen.

Kies bij aanschaf de juiste uitvoering. Let er daarbij op dat het regelelement niet door de warme buis of radiator beïnvloed kan worden.

Waterzijdig inregelen voor meer comfort met minder energie!

Danfoss heeft een app ontwikkeld die het waterzijdig inregelen van uw radiator een stuk eenvoudiger maakt. Een onmisbare tool voor iedereen die snel op locatie de inregelstand van een Danfoss radiatorafsluiter wil bepalen. Via een eenvoudig menu kunt u de afmetingen van een paneel-, kolom- of handdoekradiator invoeren en direct zien op welke stand u de afsluiter moet instellen.

Via onderstaande links kunt u de Danfoss app downloaden voor iOS (Apple) of Android:
@Arjan. Dank weer maar de link staat er helaas niet bij maar ik begrijp hieruit dat we dan de Danfoss RA-N moeten hebben. Ik ga eens neuzen op internet. Helaas zijn niet alle kranen van Danfoss. In de huiskamer en hal zitten Oventrop of iets dergelijks op. Plus in de wc is hij defect en op de overloop vertrouw ik de kraan niet meer omdat de installateur dat pinnnetje eruit trok en er een straal water uitspoot... Dat heeft hij toen terug gefrot en snel die dop er weer opgeduwd maar ik durf die dop er echt niet meer af te halen.
Maar goed we hebben drie nieuwere Danfoss kranen, vier Oventrop oid, en 10 oude Danfoss (waarvan dus twee oude of defect of die we niet vertrouwen)

@LeaD heb jij het ook eens niet over dit soort kranen gehad? Staat me iets van bij namelijk maar toen waren we nog teveel met "lucht" bezig en kachel in de gaten houden dat die niet oververhit zou raken.

Circuit huiskamer staat nu 3/4 geknepen.... Wederhelft had de kachel al aangestoken en ik geen erg in om alles dicht te zetten. Radiatoren warm :) Verder merk ik nu wel dat de eerste radiatoren wat warmer zijn geworden dus daar is het zeker nodig dat die ook gekenepen gaan worden. Badkamer krijgt ook warmte maar nog wat voorzichtig. Wel wat sneller dan anders dus we zitten op winst !
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door dormos »

@Dormos... Je geeft me weer stof tot nadenken. Had je een benzine of diesel aggregaat?
Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar opslag van eigen opgewekte elektriciteit.
Benzine, aggregaat van de Lidl indertijd. Maar een simple tweetakt aggraatje kan ook. Wel zorgen voor een vaatje Aspen benzine (blauw voor viertakt, oranje voor tweetakt). Dat is een benzine die jarenlang houdbaar is en op 5 liter draait je aggregaat urenlang. Moet 'ie langer draaien dan kun je altijd nog gewone benzine bijhalen bij een tankstation.
Vermogen van het aggregaat hoeft niet heel hoog te zijn, een pomp en eventueel een ventilator trekken niet zoveel stroom.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

@Kaat
Weer gepikt van warmteservice
Ook verkrijgbaar in haakse uitvoering
2560941F-F05D-435D-A8CC-E4F565F68004.jpeg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

dormos schreef: 09 feb 2023, 11:52 Benzine, aggregaat van de Lidl indertijd. Maar een simple tweetakt aggraatje kan ook. Wel zorgen voor een vaatje Aspen benzine (blauw voor viertakt, oranje voor tweetakt). Dat is een benzine die jarenlang houdbaar is en op 5 liter draait je aggregaat urenlang. Moet 'ie langer draaien dan kun je altijd nog gewone benzine bijhalen bij een tankstation.
Vermogen van het aggregaat hoeft niet heel hoog te zijn, een pomp en eventueel een ventilator trekken niet zoveel stroom.
@Dormos Dank namens de wederhelft !

@Arjan nu moet ik ze zeker gevonden krijgen :) Dank weer !
Plaats reactie