Grote vraag - boer worden.
Moderator: Moderators
Re: Grote vraag - boer worden.
Spannend! Leuk dat je dit zo deelt en knap dat je in vertrouwen door blijft gaan!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
Zeker spannend! Houd ons op de hoogte!
7 ha, dus minstens 1 miljoen investeren. Hoe denk je dat rendabel te maken?
Bedankt voor je vraag Krelis.
Vraag: hoe kom je er bij dat je 1 miljoen moet investeren? Even los van wat ik ervoor betaald heb, kost een hectare in nl maximaal 85000 euro. Dat geldt voor de 'beste' landbouwbrond. Dan kom ik op 595000 euro.
voor grasland ligt dat nog veel lager, zeker in Drenthe waar ik heb gekocht. dan zit je meer op de 40-50k per hectare. dus bij 45k een aankopbedrag van 315000 euro.
https://www.nvm.nl/agrarisch-landelijk/ ... ndprijzen/
de gemiddelde opbrengst van de conventionele landbouw ligt op 2 tot 2,5 euro per vierkante meter (op basis van reguliere gewassen als aardappel, wortel, ui, appel, peer).
Ik ben ervan overtuigd dat je met alternatieve vormen van landbouw dit moet kunnen halen, maar laten we zeggen dat ik maximaal 50% kan bereiken van wat de traditionele landbouw doet. Dus 1.25 euro per m2 opbrengst. dan kan ik jaarlijks een omzet draaien van 87500 euro. Juist met landbouwvormen als Syntropic farming, zijn je inputs laag (eigenlijk gewoon 0). Maar laat ik er vanuit gaan dat ik toch spullen moet kopen, dan kan je die omzet als volgt verdelen
lasten en kosten 35%
loon 35% (alleen voor mezelf, tis een eenmanszaak)
aflossing van het land: 30% (is dus ongeveer 25000 euro)
dan kan je in 12 jaar je land aflossen.
Dit is natuurlijk een som op hoofdlijnen, maar ik geloof dat het kan.
Ik sta oprecht open voor feedback op mijn denklijnen en berekeningen.
Vraag: hoe kom je er bij dat je 1 miljoen moet investeren? Even los van wat ik ervoor betaald heb, kost een hectare in nl maximaal 85000 euro. Dat geldt voor de 'beste' landbouwbrond. Dan kom ik op 595000 euro.
voor grasland ligt dat nog veel lager, zeker in Drenthe waar ik heb gekocht. dan zit je meer op de 40-50k per hectare. dus bij 45k een aankopbedrag van 315000 euro.
de gemiddelde opbrengst van de conventionele landbouw ligt op 2 tot 2,5 euro per vierkante meter (op basis van reguliere gewassen als aardappel, wortel, ui, appel, peer).
Ik ben ervan overtuigd dat je met alternatieve vormen van landbouw dit moet kunnen halen, maar laten we zeggen dat ik maximaal 50% kan bereiken van wat de traditionele landbouw doet. Dus 1.25 euro per m2 opbrengst. dan kan ik jaarlijks een omzet draaien van 87500 euro. Juist met landbouwvormen als Syntropic farming, zijn je inputs laag (eigenlijk gewoon 0). Maar laat ik er vanuit gaan dat ik toch spullen moet kopen, dan kan je die omzet als volgt verdelen
lasten en kosten 35%
Ga je in je 1tje die meters ook ideaal benutten? Krijg je het in je 1tje allemaal tijdig gezaaid, gepoot en daarna ook weer geoogst vooraleer het product overrijp is?
Daar moet ik achter komen.
mijn plan is om een vrij divers assortiment aan voedsel te produceren. Hierdoor kun je ook de piekmomenten beter spreiden. Verschillende gewassen hebben verschillende zaai en oogstmomenten. een deel van het oppervlak zal ook gebruikt worden voor varkens en kippen.
er zijn 2 criteria waar ik voor mezelf aan wil voldoen:
- De totale winst in euro’s per hectare moet gelijk zijn aan of beter dan conventionele akkerbouw
- De opbrengst per hectare moet qua voedingswaarde gelijk zijn aan of beter dan conventionele landbouw
(disclaimer: niet meteen komend jaar, maar in 2030)
ik ga er vanuit dat ik veel minder moet investeren in mechanisatie dan conventionele landbouw. dat geeft wellicht ruimte om op termijn extra handjes in te zetten en toch meer winst te maken. Beetje gelijk aan de gedacht van Meino Smit. Er moeten MEER boeren komen, met minder mechanisatie.
Overrijp bestaat trouwens niet. Dan noem ik het gewoon productie van Biomassa, teneinde de vruchtbaarheid van het land te vergroten.
mijn plan is om een vrij divers assortiment aan voedsel te produceren. Hierdoor kun je ook de piekmomenten beter spreiden. Verschillende gewassen hebben verschillende zaai en oogstmomenten. een deel van het oppervlak zal ook gebruikt worden voor varkens en kippen.
er zijn 2 criteria waar ik voor mezelf aan wil voldoen:
- De totale winst in euro’s per hectare moet gelijk zijn aan of beter dan conventionele akkerbouw
- De opbrengst per hectare moet qua voedingswaarde gelijk zijn aan of beter dan conventionele landbouw
(disclaimer: niet meteen komend jaar, maar in 2030)
ik ga er vanuit dat ik veel minder moet investeren in mechanisatie dan conventionele landbouw. dat geeft wellicht ruimte om op termijn extra handjes in te zetten en toch meer winst te maken. Beetje gelijk aan de gedacht van Meino Smit. Er moeten MEER boeren komen, met minder mechanisatie.
Overrijp bestaat trouwens niet. Dan noem ik het gewoon productie van Biomassa, teneinde de vruchtbaarheid van het land te vergroten.
Als je die hectares los koopt ben je in veel provincies in veel gevallen meer kwijt dan €85k. Prijzen gaan hier in het Zuiden hard naar €11/12,- per m2. Zodra het kabinet miljarden over de sector stort, is €15,- m2 binnen een jaar of twee niet ondenkbaar.WilfredT2 schreef: ↑07 jun 2023, 09:31 Bedankt voor je vraag Krelis.
lasten en kosten 35%
Wat betreft de plannen, tot een ha of 10 met goede marketing en stedelijke afzet lijkt het me best wel mogelijk.
Wat Jan zegt klopt overigens ook. Niet voor jou maar wel voor veel anderen in de sector. Met regulier boeren en saldo van €5-600 per ha en prijzen van €10-12 per m2, is het een mooie uitdaging voor je kinderen of kleinkinderen om dergelijke investeringen terug te verdienen. Los van waardestijging van de grond.
Niet heel te zake doende, maar ik kwam net deze inhoudelijke aanval tegen op kleinschalige landbouw...
Hij heeft wel een paar sterke argumenten
https://www.wyniasweek.nl/hoezo-intensi ... nederland/
Hij heeft wel een paar sterke argumenten
https://www.wyniasweek.nl/hoezo-intensi ... nederland/
-
Dankje Ben, dat zet inderdaad de dingen weer in perspectief. Veel vleesexport en wij blijven met de shit achter. En verder zouden mensen die vlees willen eten zelf moeten slachten ( dat is zo hypocriet als het maar zijn kan).
Dat is wel heel letterlijk gezegd!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Dan is de conclusie dat er gewoon teveel mensen zijn. Een conclusie die ik niet mag trekken met onze twee kleine kinderen. En ja ik geef graag een paar vakanties per jaar en een nieuwe auto op voor een mooi zelfvoorzienend leven op 2 hectare. Maar toch doe ik het niet. Des te meer respect voor de schrijver van dit topic!
Kijktip "onze ark" op youtube. Ik hoop mijn leven iets die kant op te kunnen sturen in de komende jaren.
Mvg Remco
Kijktip "onze ark" op youtube. Ik hoop mijn leven iets die kant op te kunnen sturen in de komende jaren.
Mvg Remco
Mooi Artikel Ben. Ik lees veel stukken van Wynia, een hij is best scherp. Ik denk dat het voor mij goed is dit soort tegengeluiden te horen, om te voorkomen dat ik me verlies in mijn eigen kokervisie.
tegelijk is hij wel weer mooi selectief om zijn punt te maken. Melkveehouderij wordt gemakshalve niet benoemd, terwijl daar toch ook veel vee voor rondloopt. En de huidige akkerbouw is ook niet heel goed volhoudbaar. Daarnaast geloof ik heel erg in het samenvoegen van voedselproductie en natuur de ruimte geven. Dus stimulering van biodiversiteit, wat nu echt ontbreekt in conventionele landbouw. Dat punt noemt hij ook niet. Als je zelf kiest welke zaken je eruit pakt, kun je inderdaad een punt maken. Maar over het geheel genomen denk ik echt dat het beter kan.
Ander puntje: ik was gisteren nog toevallig john seymour aan het lezen, en die schrijft dat een mens gemaakt is om afwisselende dingen te doen. En daar voel ik persoonlijk ook veel voor. (en ik besef dat dit een heel persoonlijk punt is). Dat is voor mij een belangrijke reden om een divers bedrijf te willen hebben, en zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven. Ik haal daar heel veel voldoening uit. Meer dan uit een bijvoorbeeld een hoger salaris maar wel dagelijks op kantoor of in eenzelfde fabriek rondlopen (en beide heb ik inmiddels paar jaar gedaan) .
tegelijk is hij wel weer mooi selectief om zijn punt te maken. Melkveehouderij wordt gemakshalve niet benoemd, terwijl daar toch ook veel vee voor rondloopt. En de huidige akkerbouw is ook niet heel goed volhoudbaar. Daarnaast geloof ik heel erg in het samenvoegen van voedselproductie en natuur de ruimte geven. Dus stimulering van biodiversiteit, wat nu echt ontbreekt in conventionele landbouw. Dat punt noemt hij ook niet. Als je zelf kiest welke zaken je eruit pakt, kun je inderdaad een punt maken. Maar over het geheel genomen denk ik echt dat het beter kan.
Ander puntje: ik was gisteren nog toevallig john seymour aan het lezen, en die schrijft dat een mens gemaakt is om afwisselende dingen te doen. En daar voel ik persoonlijk ook veel voor. (en ik besef dat dit een heel persoonlijk punt is). Dat is voor mij een belangrijke reden om een divers bedrijf te willen hebben, en zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven. Ik haal daar heel veel voldoening uit. Meer dan uit een bijvoorbeeld een hoger salaris maar wel dagelijks op kantoor of in eenzelfde fabriek rondlopen (en beide heb ik inmiddels paar jaar gedaan) .
Hmmm. Ik verbaasde me juist over het ontbreken van inhoudelijke onderbouwing... Waar Meino Smit zn onderzoek juist uitgebreid onderbouwd. Vondt het stuk dat ik las van Wyna hierdoor een aanfluiting eindelijk.
Daar heb je gelijk inn, en het artikel is op zich ook niet heel sterk maar ik vermoed dat dat te maken heeft met het format, en de toegestane lengte. Hij kan best prima stukken schrijven, met een positieve kijk op de gang van zaken omtrent natuur en milieu. Simon Rozendaal is daar ook goed in.