Grote vraag - boer worden.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Woz »

Het betreft hier opensource software, gemaakt door landbouwers zelf.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Tim »

Woz,

Dat had ik gelezen. Maar ik zie nog steeds hetzelfde als toen ie een trekker kreeg. Over 10jr is die boer ook hier afhankelijk van en gebruikt ie nog meer energie (satellieten/datacenters/apparatuur). En kan dochter- of zoonlief een beginnende ziekte niet meer zelf herkennen (want dat doet dan ook een app op het zelfrijdende gps ding) en zakt de efficiëntie naar 10% en het energiegebruik naar 625% (https://ecologieforum.eu/viewtopic.php?p=120911#p120911).

Want het doel is wederom efficiënte. Meer meer meer.

Tim
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Woz »

Ja, dat klopt wel natuurlijk.

Maar streven naar meer efficiëntie is op zich niet slecht, dat doet de natuur al miljarden jaren.

Wij als mens moeten onszelf welvoortdurend de vraag stellen of ons gevoel van dat we efficiënter bezig zijn wel klopt. Hebben we niets over het hoofd gezien?

En we mogen mogelijke efficiëntiewinst niet gebruiken als excuus om dan maar ergens anders meer te gaan verspillen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Sandman79 »

benthuis schreef: 20 jan 2023, 08:35 Mocht iemand trouwens toepassing hebben voor een dikke LORA zender. Ik heb hier nog een Kerlink zender met antenne liggen.
Ben, Tell me more? Ik heb een kleine lora zender liggen, voor te proberen een lora netwerk op te zetten voor mijn bijenkasten te monitoren met beep.

Wat is het bereik?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Is afkomstig uit een serie van 4 die de hele Achterhoek moest afdekken.... (Hoe hoger geplaatst....)
Inclusief 1,5m antenne...
Heb het doosje nooit gereset, maar zou zo moeten werken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

benthuis schreef: 18 jan 2023, 22:24 Cijfers zwamrn bij mij keihard door..

Ik herinner me dat we met het clubje "Meino boeren" hadden vergaderd en er heerste een jubel stemming. Komen op de boerderij bij de hellingstal, kijken naar de hoeveelheid werk ZONDER trekker met voorlader en de moed zonk behoorlijk in de schoenen...bl we draaien dit niet zomaar terug/om Uit de lengte its de breedte, ergens wordt het anders.
herkenbaar, en toch is dat precies waar ik voor wil gaan. Geen trekkers, geen mechanisatie. kijken hoe ver ik kom.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Woz »

Dan zal je toch goed moeten kijken naar hoe de natuur de dingen aanpakt.

Geen menstechniek maar natuurtechniek*


Onlangs een boek gelezen over hoe de natuur oplossingen zoekt voor problemen/uitdagingen. Zoveel geniale oplossingen die er bedacht zijn, de tranen komen er van in je ogen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

mooi gezegd.

ik weet echt wel dat de praktijd weerbarstig is, en dat het niet per se makkelijk zal zijn. Maar ik geloof er tegelijkertijd in dat het kan, en daar ga ik voor.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

zo, dit draadje heeft even stilgelegen, maar ik heb ondertussen niet stil gezeten.

We hebben een boerderij gekocht, met maar liefst 7 hectare grond erbij Nu voornamelijk wieland voor paarden. Zonder bijzonders kan ik deze zomer beginnen met Boeren. nu heb ik in de beginperiode slechts beperkt tijd voor het daadwerkelijke boeren. Ik heb mijn huidige baan nog een tijdje, en de boerderij moet verbouwd worden.

tegelijk wil ik wel al beginnen. hoe zouden jullie dit aanpakken? Zelf heb ik al wel het voornemen om de bomen die groeitijd nodig hebben zsm te planten.

Maar verder? nog ideeën om al snel kleinschalig te kunnen beginnen?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Wat cool!

Koeien?

Misschien kijken waar vraag naar is? Dingen waarmee je klanten kan gaan binden?

Lijkt me leuk om een keer te komen kijken en je met mijn ideeën te vermoeien... :fff (er ligt nog een heel kleinschalig gemengd bedrijf op een plankje ergens in mn achterhoofd)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Krelis »

WilfredT2 schreef: 15 mei 2023, 13:07 zo, dit draadje heeft even stilgelegen, maar ik heb ondertussen niet stil gezeten.

We hebben een boerderij gekocht, met maar liefst 7 hectare grond erbij Nu voornamelijk wieland voor paarden. Zonder bijzonders kan ik deze zomer beginnen met Boeren. nu heb ik in de beginperiode slechts beperkt tijd voor het daadwerkelijke boeren. Ik heb mijn huidige baan nog een tijdje, en de boerderij moet verbouwd worden.

tegelijk wil ik wel al beginnen. hoe zouden jullie dit aanpakken? Zelf heb ik al wel het voornemen om de bomen die groeitijd nodig hebben zsm te planten.

Maar verder? nog ideeën om al snel kleinschalig te kunnen beginnen?
een wekker kopen? Zelf met de verbouw beginnen? Nooit met lege handen lopen? Geen melkvee,'maar 'uiterwaardenvee’ (slagerij van der geer, veenendaal)? Je niet laten prikken als Bennie Jolink? Niet teveel aan de veearts betalen? Geen managers van Skal over de vloer?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door remco d »

7 hectare wat gaaf!

Welke regio als ik vragen mag? Zoek op youtube eens op Richard Perkins, de oudere videos, voor inspiratie. Bomen planten doe je in het najaar maar alles begint met een goed plan denk ik.

Hoogstam fruit is het mooist maar verwacht de eerste 5-6 jaar geen opbrengst. ( Boompje groot, plantertje dood zeggen ze hier)
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

bedankt voor jullie reacties.

het plan op hoofdlijnen is er zeker hoor. Maar ik sta open voor allerlei inspiratie.

Wat bomen betreft, inderdaad hebben die tijd nodig. Maar als alles goed gaat is dit wel onze laatste woning. Ik moet nog 35 worden, dus al duurt het 10-20 jaar, dan nog heb ik tijd om de vruchten ervan te plukken. Letterlijk en figuurlijk. het is in drenthe, op zandgrond.

heb al wel veel permacultuur/agroforestry/syntropic forestry filmpjes gekeken. en ook al van alles gelezen, bijv. permacultuur van holmgren, proefschrift van meino smit net uit, holzer, enzovoort. Zo bezien bijna teveel opties, alles is leuk :D

maar alsnog zijn tips en inspiratie welkom.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door remco d »

Belangrijkste tip met bomen: goed afschermen! Één dag schapen erbij en ze zijn dood, ook als ze al 10 jaar staan. Ook hazen en reeën houden van de bast.

Die afscherming zo maken dat je alles wat erin groeit kunt weghalen en er onderdoor nog net kunt met de bosmaaier.

Wellicht zit er in je buurt een groep die hoogstam fruit snoeit, daarbij aansluiten kan heel leerzaam zijn.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

financiering officieel rond, dus weer een stapje verder.

De berichtgeving over de dramatische afname van het aantal bijen, vlinders en hommels dit jaar roept bij mij twee reacties op. Enerzijds wordt ik er enorm verdrietig van, en vraag ik me af hoe het ooit weer 'goed' gaat komen.

anderzijds is het een enorme drijver om daadwerkelijk aan de slag te gaan met mijn boerderij om te laten zien dat het gewoon kan!!! samenwerken met de natuur om overvloed te produceren (Overvloed in de zin van voeding, niet in de zin van spullen en troep die een mens eigenlijk niet nodig heeft)

volgende mijlpaal wordt voor mij de daadwerkelijke verkoop van onze huidige woning, dan weet ik zeker dat we dit zomer ook over gaan. We hebben een gangbaar, goed onderhouden woning dus volgens de statistieken moet dit gewoon verkoopbaar zijn maar toch zou ik weer wat rust hebben als het daadwerkelijk zover is. :-)
Plaats reactie