Grote vraag - boer worden.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

benthuis schreef: 09 aug 2022, 16:27 Dormos, dat ben ik slechts deels met je eens.
Ik deel de "afkeer" van de lukraak gevonden connecties.

Echter... Verticale landbouw onder kunstlicht is 100% onder controle van 1 partij. Bijna volledig rustend op extern aangevoerde energie... Tevens zijn er cultivars nodig die hier weer specifiek voor zijn ontwikkeld (en dus in handen van...).
De aspecten "minder en gerichter bemesten en gewasbescherming gebruiken" zijn niet uniek voor deze vorm van (techno-)landbouw..
Hebben we het nog niet over het feit dat het de plant geweld aan doet! Het wezen van de natuur wordt terugbracht tot enkel dat wat voor ons van nut is... Ik zie daar een probleem in. Zou het weigeren tot me te nemen.
ik ben even afwezig geweest ivm vakantie, en kom zo terug op mijn plannen. Maar wil toch even reageren op bovenstaande. Ik ken vertical farming erg goed vanuit mijn huidige werk. En wat je zegt klopt niet helemaal. het is zeker niet 100% in handen van 1 partij, en ook qua zaaigoed is het niet zo dat er specifieke cultivars nodig zijn.

Het is wel waar dat er (zeer) veel energie nodig is voor vertical farming. En vrijwel elke grote vertical farm bestaat bij de gratie van grote investeringen. En die investeringen lopen nu terug, nu de economie hapert, dus er zullen er de komende tijd een aantal omvallen. en dan heb je het over grote bedrijven.

tevens is het aantal gewassen nog zeer beperkt, en zijn er inderdaad veel uitdagingen die neerkomen op het 'vechten tegen de natuur'. Daar zit em wat mij betreft de zwakte. De afstand men-natuur wordt nogmaals weer groter gemaakt.

Even terug naar mijn oorspronkelijke vraag: Ik heb gekeken naar verschillende opleidingen, o.a. de warmonderhof. Maar het valt allemeel slecht te combineren. En aangezien ik pas over een jaar op zijn vroegst kan starten (en dat begin is dan ook echt het begin, namelijk waar gaan we heen...) ga ik mezelf komend jaar onderwijzen en een plan schrijven. Het hoeft niet meteen rendabel te zijn, en het is ook niet mijn bedoeling er meteen van te gaan leven. Maar ik wil wel scherp hebben waar ik heen wil. Dus welke gewassen, hoe, welke oppervlakten nodig, wat aan dieren, hoe ga ik de 'cirkel rond maken' om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Als er wat interessant te melden valt, deel ik dat hier. De eerste 2-3 maanden zullen vooral bestaan uit informatie opzuigen, later meer uitwerken.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

WilfredT2 schreef: 28 aug 2022, 20:18
benthuis schreef: 09 aug 2022, 16:27 Dormos, dat ben ik slechts deels met je eens.
Ik deel de "afkeer" van de lukraak gevonden connecties.

Echter... Verticale landbouw onder kunstlicht is 100% onder controle van 1 partij. Bijna volledig rustend op extern aangevoerde energie...
Ik ken vertical farming erg goed vanuit mijn huidige werk. En wat je zegt klopt niet helemaal. het is zeker niet 100% in handen van 1 partij, en ook qua zaaigoed is het niet zo dat er specifieke cultivars nodig zijn.

Het is wel waar dat er (zeer) veel energie nodig is voor vertical farming. En vrijwel elke grote vertical farm bestaat bij de gratie van grote investeringen. En die investeringen lopen nu terug, nu de economie hapert, dus er zullen er de komende tijd een aantal omvallen. en dan heb je het over grote bedrijven.

tevens is het aantal gewassen nog zeer beperkt, en zijn er inderdaad veel uitdagingen die neerkomen op het 'vechten tegen de natuur'. Daar zit em wat mij betreft de zwakte. De afstand men-natuur wordt nogmaals weer groter gemaakt.
Mijn stuk was idd erg kort door de bocht. Ik heb wat kennis maar verder was dit misschien een te"emotionele" reactie.

Dank voor jouw reactie! Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met de huidige praktijk. Zou er graag een keer over sparren...

Voor mooie uitgewerkte basis informatie zou je Richard Perkins z'n modellen kunnen gebruiken. Ik heb z'n boek hier liggen en nog wel wat ander leesvoer als je interesse hebt. Ook voor micro greens heeft hij wat practische info van teelt tot afzet
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

kockie schreef: 01 aug 2022, 11:38 Ik heb wat leesvoer voor je: Naar een duurzame landbouw in 2040 van Meino Smit. Ik heb het boek net gelezen en zit nog in de nadenk fase over dit boek. Hij beschrijft de landbouw van voornamelijk de laatste eeuw en legt daarin de grote pijnpunten uit. Het "waarom kunnen we niet doorgaan met produceren zoals we dat nu doen". Hij is ook tegen de trend van minder boeren en grotere bedrijven, zoals die de laatste 80 jaar is ingezet. Sterker nog, hij wil meer boeren.

Als je uit je bedrijf kunt stappen heb je hopelijk ook het een en ander aan investeringsruimte om wat te kopen. Lees je eens in over permacultuur, kringlooplandbouw etc. Leuke uitdaging!
Ik wilde dit boek ook kopen, maar het is eigenlijk een verkorte versie van zijn proefschrift, wat gratis online verkrijgbaar is. en dus completer.

die ben ik nu aan het doorspitten, en het is precies wat ik ook voor ogen had. Ik had ook de indruk dat alle energie en landgebruik die mechanisatie vraagt, niet gerechtvaardigd wordt door hogere opbrengsten per m2 landbouwgrond. En hij toont dit heel goed aan.

Zeker een aanrader.

Ondertussen ben ik al een stuk verder. Ik heb een beter plan, weet hoeveel m2 grond ik minimaal nodig heb (30.000 m2). en 2023 lijkt het jaar te worden, dat ik ook daadwerkelijk de stap kan gaan maken.

praktisch puntje is nog wel dat ik tot nu toe nog niet het 'droom-object' ben tegengekomen, qua boerderijl/woning met voldoende grond. hopelijk komt er nog wat in de verkoop in de komende maanden!

De exacte uitwerking van het plan, hangt nog best af van waar ik me ga settelen. Dat maakt dat ik nu een aantal opties deels voorbereid, maar niet volop aan het uitwerken ben. Bijv verkoop aan huis is leuk, maar niet als je 15 km vanaf een dorp zit. Dan komen mensen niet bij je thuis. (tenminste, niet op grotere schaal).

Hier in het dorp zit een melkveehouder. Die heeft een complete nieuwbouwwijk naast zijn boerderij gekregen. En hij verkoopt ook melk, yoghurt, kaas aan huis, en dat loopt als een malle met alle jonge gezinnen in de nieuwbouwwijk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Het boek van Meino ligt hier. Grote verschil tussen het boek en het onderzoek is dat Meino in het boek ook zn eigen mening naar aanleiding van het onderzoek heeft geschreven.

Er is een praktijk groep (10 boeren) gestart door bijna de financiering rond had voor praktisch onderzoek naar "Meino-proof" landbouw... Helaas zijn ze nog niet gestart.

Transport is echt een ding zoals je aanhaalt!
Ik geloof zelf dat er vanuit de "eter" meer commitment moet komen (je voedsel producent niet net zo makkelijk inruilen als de supermarkt)

Als er een gezond feedback systeem ontstaat tussen "makers", verwerkers en "eters", zou een lokaal gezond voedsel systeem een systeem kunnen zijn dat rendeert voor iedereen (mens en natuur) en voor langere tijd!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb het proefschrift gisteravond bijna uitgelezen. Ook in zijn proefschrift is hij er niet in gelukt zijn mening onder stoelen of banken te steken :-)

ik vind het prima, maar vanuit puur wetenschappelijk oogpunt minder zuiver.

qua energie is zijn conclusie vrij kort. tussen 1950 en 2015 is het energieverbruik van de landbouw met meer dan 600% toegenomen, en dit heeft geresulteerd in een verhoogde oogst (in energietermen) van 12%.
bedenkende dat het vrijwel uitsluitend fossiele energie is, kun je op je vingers uitrekenen dat dit absoluut niet vol te houden is. Enkel vanuit energie perspectief.

daarnaast heb je nog schaarste van grondstoffen wat het systeem ook vrij snel de das om kan doen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Cijfers zwamrn bij mij keihard door..

Ik herinner me dat we met het clubje "Meino boeren" hadden vergaderd en er heerste een jubel stemming. Komen op de boerderij bij de hellingstal, kijken naar de hoeveelheid werk ZONDER trekker met voorlader en de moed zonk behoorlijk in de schoenen...bl we draaien dit niet zomaar terug/om Uit de lengte its de breedte, ergens wordt het anders.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door pelletpower »

:D :D Dat is heel herkenbaar Ben. Op ons landje wou ik het ook zonder fossiel doen. Weken aan wat boompjes lopen trekken totdat een lokale boer alles in een halfuurtje platduwt. Hee, zal ik het nog even vlak maken, kijkend naar de ravage die ontstaan was? Halfuurtje later was een een biljartlaken. Dat heeft bij mij wel erg veel indruk gemaakt :) . Sindsdien ben ik toch wel een stukje milder geworden.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Woz »

Ik werk al jaren bij een kleine biologische landbouwer bij ons in de buurt. Vooral meehelpen nadenken en uitvoeren wat betreft de technische kant.

Het zware werk zoals bijvoorbeeld compost inwerken laat hij uitvoeren door een loonwerker.

Zelf heeft hij een kleine trekker voor onder andere zijn plantmachine, onkruidbestrijding,... Nieuw maar eentje zonder cabine.

Daarnaast nog een elektrisch werktuig met motor van 1kW, batterij en zonnepaneel. Zelfbouw. Voor het lichte schoffelen, wiedbed,...

Techniek is een groot deel van het werk van de landbouwer.

Bijvoorbeeld momenteel bezig met het installeren van een opensource precisie gps systeem op zijn tractor. Rechtdoor rijden tot op 2cm nauwkeurig, A/B lijnen, altijd op dezelfde sporen rijden om de grond niet aan te drukken.
https://youtu.be/iN2cZ8avHag

Opgedane kennis wordt ook veel gedeeld onder de biologische landbouwers, er is samenwerking met technische scholen om prototypes verder te laten uitwerken door studenten,...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Is dit AgOpe
Woz schreef: 19 jan 2023, 07:31 Bijvoorbeeld momenteel bezig met het installeren van een opensource precisie gps systeem op zijn tractor. Rechtdoor rijden tot op 2cm nauwkeurig,...
Werkt AgOpenGPS met RTK correctie?
Daar zijn er nl meer in Nederland mee bezig.
Ben wel benieuwd hoe ver jullie zijn.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Woz »

Inderdaad. In Vlaanderen is dit gratis. Je hebt dus een internetverbinding nodig een account op de RTK service van de Vlaamse overheid.

Ondertussen werkt de landbouwer al een tweetal jaar met dit systeem. Maar enkel als visuele stuurhulp.
Maar het rendement is eigenlijk heel groot voor de beperkte investering (<1000€): tijdswinst, efficiënter gebruik van de beschikbare grond, vaste rijpaden, doordat plantgoed in veel rechtere rijen staat kan er tot dichter bij de plant geschoffeld worden voor onkruidbestrijding,...

Waar we nu de laatste hand aan leggen is dat er ook automatisch gestuurd wordt met behulp van een motortje tegen het stuur.
Daarvoor gebruiken we 2 gps-antennes, een rtk-verbinding en een hoeksensor op de vooras.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door JantjeV8 »

En dan is techniek wel weer heel mooi. Je kunt je afvragen of er nog wel een bestuurder op nodig is.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Ik vindt dit idd ook wel interessante techniek..

Mazzel dat de overheid dit regelt. Hier in de Achterhoek hebben een aantal boeren samen zelf een RTK "dienst" opgestart. (https://youtu.be/pn2DBBo0mBY). De externe stuurwiel motor heb ik zien werken... Zag er goed uit

Veel kwetsbare onderdelen en afhankelijkheid van 2 externe partijen, dat wel .. voor het RTK correctie kanaal zou je zelf nog een zender kunnen plaatsen, maar voor GPS wordt dat lastig.

Een kleine schoffel robot zoals je beschrijft zou idd best onbemand zn werk kunnen doen... Of je een zware trekker solo kunt laten rijden?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Mocht iemand trouwens toepassing hebben voor een dikke LORA zender. Ik heb hier nog een Kerlink zender met antenne liggen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Woz »

JantjeV8 schreef: 20 jan 2023, 07:42 En dan is techniek wel weer heel mooi. Je kunt je afvragen of er nog wel een bestuurder op nodig is.
Theoretisch misschien niet. Maar ik ben van mening dat de landbouwer ten allen tijde controle moet hebben over zijn voertuig want als er een ongeval gebeurd dan zijn de rapen gaar.


De techniek is inderdaad is inderdaad heel mooi. Wat dan weer niet betekent dat techniek de oplossing is voor alles. Je moet er die dingen uitpikken waarvan de voordelen echt veel groter zijn dan de nadelen in een zo ruim mogelijk plaatje beschouwd.

Er is hier ook een begin gemaakt van agro-forestry, er worden momenteel rijen boompjes aangeplant tussen de rijen groenten.
Voornamelijk als bescherming tegen de wind en andere extreme weersomstandigheden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Tim »

Woz schreef: 20 jan 2023, 10:31
JantjeV8 schreef: 20 jan 2023, 07:42 En dan is techniek wel weer heel mooi. Je kunt je afvragen of er nog wel een bestuurder op nodig is.
Theoretisch misschien niet. Maar ik ben van mening dat de landbouwer ten allen tijde controle moet hebben over zijn voertuig want als er een ongeval gebeurd dan zijn de rapen gaar.
Los daarvan ga je dan weer leunen op internet, satellieten en een hele grote groep mensen die veel geld verdienen met het maken van software die vastloopt en om de haverklap geüpdatet dient te worden.

Ik zou als boer mijn gewas of product willen zien. Prima vanaf een trekkertje, maar dat is toch de essentie van boer zijn?

Tim
Plaats reactie