Grote vraag - boer worden.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

WilfredT2 schreef: 02 aug 2022, 14:33
opaBoven schreef: 02 aug 2022, 09:35 Hallo Wilfred,

Ben je op de hoogte van het burgerinitiatief Land van Ons? Zij kopen overal in Nederland landbouwgronden op om die vervolgens tot ecologisch verantwoorde en biodiverse landbouwgrond om te vormen. Helemaal op de manier waarop je dat in je eerste post beschrijft. Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat dat iets voor jou is. Bij deze de link: https://landvanons.nl/.
Ja, daar ben ik bekend mee, en ik vind het een prachting initiatief. Maar daar ben je als lid passief, wat betreft het landbouw bedrijven. Dus niet helemaal wat ik voor ogen heb.

Lenteland gaat wat verder en HerenBoeren natuurlijk...

De Patrijs en Lenteland-boerderij Erve Kiekebos zijn leuk om te volgen. Pakken het beide heel keten breed aan. Niks zonder de consument....

CSA's zijn wat mij betreft dé oplossing. Je geeft commitment
af door voorruit te betalen voor wat de boer voor je moet gaan laten groeien. (Eigenlijk helemaal geen gekke gedachte zeker als je de maker van je voedsel uit de handen van commercie en banken wil houden). Ik ken in Duitsland en CSA met een enorm areaal die het eerlijk zullen we alles delen mooi toepassen. Gaat het goed met de oogst deel je de lusten... Maar soms gaat het slechter en deel je samen ook de lasten. Vlees beperkt (moeten we een rund gaan slachten), zuivel: 10 liter of 1kg kaas per deelnemer. Prachtig!


Vreemd genoeg heb ik ontdekt dat een goede betrouwbare lokale groente leverancier op veel plekken nog ontbreekt....
Easy starter: berg compost en een berg hout snippers en je hebt een mooie "instant" no dig tuin!

Ach ja, kunnen we (kan ik) uren over lullen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door pelletpower »

Graag Ben. Houd ons op de hoogte.

Bedankt Dormos, sharp as always. Deze vorm van landbouw gaat er inderdaad komen. Maakt ook niet uit als meerderheid van de bevolking niet aan de moestuin wil. Dan wordt het eten wat de pot schaft. Wat me wel stoort is het steeds verder oprukken van die patenten-nazi’s. Als het straks niet meer mogelijk is gewone zaden te kopen/ ruilen dan zou dat zeer kwalijk zijn. Monsanto loopt daar wel erg in voorop. Gelukkig zijn er ook initiatieven die de bal kaatsen. Waar genetisch gemodificeerde troep op bio akkers terecht komt, krijgt de monsantoboer steeds vaker een probleem. Helaas is het bio clubje niet zo kapitaalkrachtig om daar echt een vuist te maken.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door remco d »

benthuis schreef: 10 aug 2022, 00:45 Easy starter: berg compost en een berg hout snippers en je hebt een mooie "instant" no dig tuin!

Ach ja, kunnen we (kan ik) uren over lullen!
Gedaan, 30 kuub compost drie jaar geleden. Houtsnippers ook veel. Werkt perfect. Maar voor mooie preien e.d. moet er al gauw mest bij hoor. En met het uitmesten vh kippenhok kom ik niet aan genoeg. Houtsnippers zijn ook schaars en dus duur op het moment en na twee jaar compleet vergaan. Het werkt wel perfect maar ik moet het nog wat Tweaken, kost me nu nog vrij veel aan input aan compost mest en snippers om het rendabel te laten zijn.

CSA zou mij als tegenstander van zo'n beetje alles in abonnement vorm, tegenstaan. Vanuit de boer gezien perfect maar ik zou er zelf nooit aan deelnemen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 11 aug 2022, 10:30
benthuis schreef: 10 aug 2022, 00:45 Easy starter: berg compost en een berg hout snippers en je hebt een mooie "instant" no dig tuin!

Ach ja, kunnen we (kan ik) uren over lullen!
Gedaan, 30 kuub compost drie jaar geleden....
Gaaf dat je het geprobeerd hebt! Een kennis heeft bij Nijmegen een goed lopend bedrijfje met dit concept (en meer): Bodemzicht
Er gaat bij mijn weten slechts een klein beetje bladcompost bij en een heel dun laagje verse compost...
remco d schreef: 11 aug 2022, 10:30
CSA zou mij als tegenstander van zo'n beetje alles in abonnement vorm, tegenstaan. Vanuit de boer gezien perfect maar ik zou er zelf nooit aan deelnemen.
Grappig! Ik snap je weerstand tegen abonnementen... Is commitment om een bedrijfje uit de buurt te steunen wel een optie? Komt denk ik bijna op het zelfde neer...

Willen we van sommige landbouwpraktijken af dan is een constructie waarin de boer geen bakken pacht of hypotheek betaald en met plezier kan produceren een vette stap vooruit. Een vaste groep afnemers die zich vooraf commiteren aan de oogst waarvoor hij eerst 6mnd moet werken kan echt het verschil maken. Op deze manier kan elk dorp binnen 2/3jr deels onafhankelijk worden voor groenten en fruit!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door pelletpower »

Link werkt niet echt, Ben. Of beter nog, echt niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door kockie »

ik denk dat dit de juiste is: https://www.bodemzicht.nl/
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Aangepast. Excuus
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door remco d »

Haha, dat is die van de klimaateieren a 60ct per stuk. Ik moet daar eigenlijk een keer aan gaan maar ik moet eerlijk zeggen dat het me een beetje overkomt als zweverig/spiritueel en daar kan ik weinig mee, not my cup of tea. En prijzen die alleen juppen kunnen betalen, niet voor de gewone man.

compost om te zorgen dat onkruid niet meteen terug komt moet zeker een 10-15 cm dik. Bij bed breedte van 75 cm ( standaardmaat) is dat ongeveer één kuub per bed van 10 meter lang. Zo heb ik tien bedden gemaakt. Compost bevat weinig voeding en als je gaat oogsten moet er gewoon voeding bij. Dat weet iedereen met een moestuin. Zonder stront komt er niks uit de grond. Bladcompost is het meest arme spul wat je kunt toevoegen aan een moestuin en een garantie dat slakken volgend jaar al je bladgroenten pakken. Houtsnippers werken daar wel weer goed tegen, maar die kan ik bijna niet meer voor weinig vinden. 50 euro de kuub kan niet uit. Mest is uiteraard makkelijk te regelen.

Nee ook lokaal zal ik me niet op een abonnement vastleggen. crowdfunding van anderen om de bank erbuiten te houden mag je me wel voor bellen. Zoals eerder gezegd zo'n boerderij automaat lijkt mij best een optie, we zitten aan een hele drukke weg. Maar meer dan supermarkt prijzen ga ik nooit vragen. Zie het ook meer als toekomstige "side hustle" dan als fulltime werk .

Achja zo prutsen we maar heen. Een mooie moestuin is wel iets waar je trots en zingeving uit haalt!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Idd klimaat eieren. Ze gaan allemaal de deur uit. (Genoeg juppen in de stad;-).Ik ben ook wel eens met kippen aan het rekenen geweest. Voor kippenlevers en verantwoorde eieren kom je echt wel op dit prijs (€30 voor filet en €0,50 voor een ei). Als je verantwoord genoeg eiwit voert voor voldoende groei en leg dan is dat een vette kostenpost!

Ricardo en Anne verkopen vooral het verhaal.
Zweverig is het beslist niet. Ricardo is een zeer exacte.
Grotendeels gebaseerd op Richard Perkins.

Als je het leuk vind kunnen we wel een keer een excursie doen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door pelletpower »

Ik ben voor. De Nieuwe Winkel was een heel leuke ervaring. Eens zien waar het vandaan komt lijkt me leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door kockie »

benthuis schreef: 12 aug 2022, 23:21 Als je het leuk vind kunnen we wel een keer een excursie doen...
Hier, afhankelijk van de datum, 2 inschrijvingen! Leuke forumactiviteit. Daarna naar een voedselbos?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door remco d »

Goed idee!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 13 aug 2022, 01:23 Ik ben voor. De Nieuwe Winkel was een heel leuke ervaring. Eens zien waar het vandaan komt lijkt me leuk.
Naast dat het vrij kostbaar is, kan je er niet boeken tot februari ...
Dus nog niet kunnen eten daar helaas.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door pelletpower »

Ach , wat is geld. We gaan niet vaak uit eten. Als t dan een ervaring is, prima toch? Was wel nog op de oude lokatie.

In je link werden nog meer restaurants genoemd. Mss weer eens tijd voor ons 😀

Rondleiding lijkt me leuk. Ketelbroek is toch ook in de buurt?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door remco d »

Jups, half uurtje met de fiets. Ooit een rondleiding gehad, mooie plek!
Plaats reactie