Grote vraag - boer worden.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

Goedemorgen,

ik ben me aan het voorbereiden om een soort van Boer te worden :-D . Klinkt vaag, maar ik ben serieus.

momenteel ben ik bezig met mijn eigen bedrijf, dat in de afgelopen 4 jaar is gegroeid van 4 starters, naar een bedrijf met 35 man/vrouw aan het werk, en dat 24 uur per dag draait. We maken een mooi duurzaam product, waar ik volop in geloof. echter kom ik meer en meer tot het besef dat we wellicht verder terug moeten als maatschappij. Dus niet een duurzaam alternatief voor iets wat nu niet duurzaam is. Maar accepteren dat we gewoon (veel) minder dingen/spullen/materialen nodig hebben. Ik voel me er ook steeds minder goed bij, dat we alleen een productiebedrijf kunnen zijn als we 24 uur per dag stampen. Om het maar rendabel te maken. nachtdiensten zijn voor niemand goed. Wat altijd nodig zal blijven voor de mensheid is voedsel.

Over 1-2 jaar zal ik uit mijn bedrijf stappen. Dat heeft met investeerders te maken, en wil ik nu niet uitleggen. Maar wat dan? Al langere tijd speel ik (en mijn vrouw ook) met het idee om een boerderij te kopen. enerzijds om veeeel meer zelfvoorzienend te worden. We hebben nu al onze hele tuin zo'n beetje eetbaar, maar hebben 'maar' 700m2 grond. Maar anderzijds ook om concepten te ontwikkelen voor duurzame landbouw. Hoe kun je duurzaam landbouw/veeteelt bedrijven? hoe kun je als boer omgaan met klimaatverandering (hevige droogte, hevige regenval, heftige temperatuurschommelingen?) Ik zou dan zelf als soort proefboerderij willen fungeren.

Het is nog vaag, en daarom ook jullie input. Maar het is altijd goed om een soort ideaal te formuleren. wat zou ik idealiter willen bereiken. Nou, als ik dat moet formuleren: hoogwaardige voedselproductie IN natuurgebieden.

Oftewel, we zouden voedsel moeten kunnen produceren en tegelijk die gebieden als natuurgebieden in stand houden waar volop ruimte is voor biodiversiteit en de natuur. momenteel is dit gescheiden. je hebt een stuk landbouwgrond, en een stuk natura 2000 gebied. Wat nu als we die kunnen combineren?

Ik heb nog even de tijd, dus schiet vooral heeel breed. Hoe zou je dit aanpakken? Wat zijn jouw vragen omtrent landbouw? Waar denk je dat behoefte aan is?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door kockie »

Ik heb wat leesvoer voor je: Naar een duurzame landbouw in 2040 van Meino Smit. Ik heb het boek net gelezen en zit nog in de nadenk fase over dit boek. Hij beschrijft de landbouw van voornamelijk de laatste eeuw en legt daarin de grote pijnpunten uit. Het "waarom kunnen we niet doorgaan met produceren zoals we dat nu doen". Hij is ook tegen de trend van minder boeren en grotere bedrijven, zoals die de laatste 80 jaar is ingezet. Sterker nog, hij wil meer boeren.

Als je uit je bedrijf kunt stappen heb je hopelijk ook het een en ander aan investeringsruimte om wat te kopen. Lees je eens in over permacultuur, kringlooplandbouw etc. Leuke uitdaging!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Wilfred, klinkt goed!

Wat mij erg geholpen heeft (in m'n hele leven) was de Warmonderhof opleiding (biologisch dynamische landbouw). Je kan je in deze opleiding volledig focussen op je eigen plannen en zo het maximale uit je opleiding halen. Net als een MTS techniek, had ik deze best eerder kunnen doen.

Vooral de bodem kennis en het netwerk dat je er opdoet is van grote waarde.

Ik zou zeggen, denk ook na over wat voor bedrijf je jezelf ziet opbouwen. Groente, vee, gemengd...

Voor kapitaalvoir grond is er momenteel een groeiend aanbod. Daar hoeft het niet op stuk te lopen. Ik heb ik bijna deze stap gezet maar net niet helaas. Ben nu wel veel bezig met de voedsel transitie en dat geeft ook veel vreugde. Mede door met minder gelukkig te zijn lukt dit steeds beter en beweeg ik me weg van de techniek waar ik steeds minder plezier en beleef.

Waar zit jij ergens, en waar zou je willen zitten?

Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

Hoi Ben,

bedankt voor je reactie. Ik zal proberen zo goed mogelijk te reageren op de verschillende punten.

Warmonderhof: bekeken en ziet er interessant uit! ik heb nog veel te leren, dus zeker een overweging waard.

De locatie word Nederland, maar waar dat weet ik nog niet exact. Ik heb een aantal locaties in gedachten, maar dit hangt ook af van de situatie dan. En dit zal ook bepalen wat voor grondsoort, en wat voor mogelijkheden dit biedt. we wonen nu in Groningen, maar zou ook veel verder naar het zuiden kunnen.

Ik wil een gemengd bedrijf. aantal soorten dieren, maar zeer beperkt aantal. Omdat ik denk dat dit is wat mensen nodig hebben (beetje zoals de voedselpyramide. Meer groenten dan vlees/zuivel)

Ik vind het heel herkenbaar wat je zegt van Minder techniek. Dat is precies wat ik ook ervaar, en waarom ik ook niet een volgende stap zo zetten waar ik weer volop met techniek bezig zou zijn.
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door opaBoven »

Hallo Wilfred,

Ben je op de hoogte van het burgerinitiatief Land van Ons? Zij kopen overal in Nederland landbouwgronden op om die vervolgens tot ecologisch verantwoorde en biodiverse landbouwgrond om te vormen. Helemaal op de manier waarop je dat in je eerste post beschrijft. Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat dat iets voor jou is. Bij deze de link: https://landvanons.nl/.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Krelis »

WilfredT2 schreef: 01 aug 2022, 13:30 Hoi Ben,

bedankt voor je reactie. Ik zal proberen zo goed mogelijk te reageren op de verschillende punten.

Warmonderhof: bekeken en ziet er interessant uit! ik heb nog veel te leren, dus zeker een overweging waard.

De locatie word Nederland, maar waar dat weet ik nog niet exact. Ik heb een aantal locaties in gedachten, maar dit hangt ook af van de situatie dan. En dit zal ook bepalen wat voor grondsoort, en wat voor mogelijkheden dit biedt. we wonen nu in Groningen, maar zou ook veel verder naar het zuiden kunnen.

Ik wil een gemengd bedrijf. aantal soorten dieren, maar zeer beperkt aantal. Omdat ik denk dat dit is wat mensen nodig hebben (beetje zoals de voedselpyramide. Meer groenten dan vlees/zuivel)

Ik vind het heel herkenbaar wat je zegt van Minder techniek. Dat is precies wat ik ook ervaar, en waarom ik ook niet een volgende stap zo zetten waar ik weer volop met techniek bezig zou zijn.
Je moet ook inschatten waar de natura 2000 gebieden liggen en gaan komen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door WilfredT2 »

opaBoven schreef: 02 aug 2022, 09:35 Hallo Wilfred,

Ben je op de hoogte van het burgerinitiatief Land van Ons? Zij kopen overal in Nederland landbouwgronden op om die vervolgens tot ecologisch verantwoorde en biodiverse landbouwgrond om te vormen. Helemaal op de manier waarop je dat in je eerste post beschrijft. Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat dat iets voor jou is. Bij deze de link: https://landvanons.nl/.
Ja, daar ben ik bekend mee, en ik vind het een prachting initiatief. Maar daar ben je als lid passief, wat betreft het landbouw bedrijven. Dus niet helemaal wat ik voor ogen heb.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door remco d »

Leuk idee, verken die opties ook al wat jaren maar komt er voorlopig niet van. Zoek ook eens op ridgedale. Ik denk wel dat een grote tuin (zeg 5000m2 beschikbaar) met fruitbomen kippen en groentes een mooi extra zakcentje kunnen opleveren. Ik zit dan zelf te denken aan verkoop via boerderij automaat oid. Met de huidige inflatie in levensmiddelen kan handwerk steeds beter uit.

Waar ikzelf nooit zou willen is een soort van stadsboerderij waar je "klimaat eieren" gaat verkopen voor 60 ct per stuk aan rijke juppen die zo lekker eco bezig denken te zijn. Prijzen moeten wat mij betreft kunnen concurreren met de supermarkt, verkoop liefst aan buren en dorpsgenoten.

Het stapelen van functies zou mooi stabiliteit kunnen toevoegen. Je zaait binnen voor en kunt dan al kleine groentenplantjes verkopen. Stekken van aardbeien ga je in omkomen. Zonnebloemen en sierkalebassen doen het best goed langs de weg. Zo'n dingen droom ik nu een beetje van, maar voorlopig staat alleen het overschot aan courgettes iedere dag aan de straat.

Mvg Remco
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Krelis »

1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door 1980 »

Wel een hele foute manier
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door pelletpower »

Dat zijn inderdaad hele kwalijke ontwikkelingen. Patenten zouden afgeschaft moeten worden. Ik vind dat een beetje in het Dino tijdperk thuishoren, niet in het open source gebeuren van vandaag de dag.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door dormos »

Maar het hele stuk wemelt wel van de complot theorietjes. Waarom zou verticale landbouw gepaard gaan met QR codes en controle door het WEF, Jef Bezos of Bill Gates. Het is behoorlijk te vergelijken met het verbouwen in kassen waar niemand naar binnen kan, en hebben we daar een probleem mee?
Binnen verbouwen is niet altijd slecht omdat je veel gerichter mer bijvoorbeeld voedingsstoffen om kan gaan, en er minder water ongebruikt verdampt. Ook zijn er veel minder "gewasbeschermingsmiddelen" nodig. Gepatenteerd eten liever niet, maar om deze ontwilkkeling meteen te koppelen aan dictatuur van een denkbeeldige elite gaat me een beetje ver.

Lees voor de grap ook eens de koppen van "De Andere Krant", Wappie alert en alu hoedje op....
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door benthuis »

Dormos, dat ben ik slechts deels met je eens.
Ik deel de "afkeer" van de lukraak gevonden connecties.

Echter... Verticale landbouw onder kunstlicht is 100% onder controle van 1 partij. Bijna volledig rustend op extern aangevoerde energie... Tevens zijn er cultivars nodig die hier weer specifiek voor zijn ontwikkeld (en dus in handen van...).
De aspecten "minder en gerichter bemesten en gewasbescherming gebruiken" zijn niet uniek voor deze vorm van (techno-)landbouw..
Hebben we het nog niet over het feit dat het de plant geweld aan doet! Het wezen van de natuur wordt terugbracht tot enkel dat wat voor ons van nut is... Ik zie daar een probleem in. Zou het weigeren tot me te nemen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Krelis »

dormos schreef: 09 aug 2022, 15:50 Maar het hele stuk wemelt wel van de complot theorietjes. Waarom zou verticale landbouw gepaard gaan met QR codes en controle door het WEF, Jef Bezos of Bill Gates. Het is behoorlijk te vergelijken met het verbouwen in kassen waar niemand naar binnen kan, en hebben we daar een probleem mee?
Binnen verbouwen is niet altijd slecht omdat je veel gerichter mer bijvoorbeeld voedingsstoffen om kan gaan, en er minder water ongebruikt verdampt. Ook zijn er veel minder "gewasbeschermingsmiddelen" nodig. Gepatenteerd eten liever niet, maar om deze ontwilkkeling meteen te koppelen aan dictatuur van een denkbeeldige elite gaat me een beetje ver.

Lees voor de grap ook eens de koppen van "De Andere Krant", Wappie alert en alu hoedje op....
Inderdaad. Daar heb ik een probleem mee. Zie RABO/Monsanto/Syngenta/Google/Microsoft/Vattenfal in de Wieringermeer. Plus de grootste windmolen van een bankier en zijn maatjes.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Krelis »

dormos schreef: 09 aug 2022, 15:50 Maar het hele stuk wemelt wel van de complot theorietjes. Waarom zou verticale landbouw gepaard gaan met QR codes en controle door het WEF, Jef Bezos of Bill Gates. Het is behoorlijk te vergelijken met het verbouwen in kassen waar niemand naar binnen kan, en hebben we daar een probleem mee?
Binnen verbouwen is niet altijd slecht omdat je veel gerichter mer bijvoorbeeld voedingsstoffen om kan gaan, en er minder water ongebruikt verdampt. Ook zijn er veel minder "gewasbeschermingsmiddelen" nodig. Gepatenteerd eten liever niet, maar om deze ontwilkkeling meteen te koppelen aan dictatuur van een denkbeeldige elite gaat me een beetje ver.

Lees voor de grap ook eens de koppen van "De Andere Krant", Wappie alert en alu hoedje op....
Mondkapje op ……. :wink: binnenkort mag je weer. Om Duitsland te redden.
Plaats reactie