ik ben me aan het voorbereiden om een soort van Boer te worden

momenteel ben ik bezig met mijn eigen bedrijf, dat in de afgelopen 4 jaar is gegroeid van 4 starters, naar een bedrijf met 35 man/vrouw aan het werk, en dat 24 uur per dag draait. We maken een mooi duurzaam product, waar ik volop in geloof. echter kom ik meer en meer tot het besef dat we wellicht verder terug moeten als maatschappij. Dus niet een duurzaam alternatief voor iets wat nu niet duurzaam is. Maar accepteren dat we gewoon (veel) minder dingen/spullen/materialen nodig hebben. Ik voel me er ook steeds minder goed bij, dat we alleen een productiebedrijf kunnen zijn als we 24 uur per dag stampen. Om het maar rendabel te maken. nachtdiensten zijn voor niemand goed. Wat altijd nodig zal blijven voor de mensheid is voedsel.
Over 1-2 jaar zal ik uit mijn bedrijf stappen. Dat heeft met investeerders te maken, en wil ik nu niet uitleggen. Maar wat dan? Al langere tijd speel ik (en mijn vrouw ook) met het idee om een boerderij te kopen. enerzijds om veeeel meer zelfvoorzienend te worden. We hebben nu al onze hele tuin zo'n beetje eetbaar, maar hebben 'maar' 700m2 grond. Maar anderzijds ook om concepten te ontwikkelen voor duurzame landbouw. Hoe kun je duurzaam landbouw/veeteelt bedrijven? hoe kun je als boer omgaan met klimaatverandering (hevige droogte, hevige regenval, heftige temperatuurschommelingen?) Ik zou dan zelf als soort proefboerderij willen fungeren.
Het is nog vaag, en daarom ook jullie input. Maar het is altijd goed om een soort ideaal te formuleren. wat zou ik idealiter willen bereiken. Nou, als ik dat moet formuleren: hoogwaardige voedselproductie IN natuurgebieden.
Oftewel, we zouden voedsel moeten kunnen produceren en tegelijk die gebieden als natuurgebieden in stand houden waar volop ruimte is voor biodiversiteit en de natuur. momenteel is dit gescheiden. je hebt een stuk landbouwgrond, en een stuk natura 2000 gebied. Wat nu als we die kunnen combineren?
Ik heb nog even de tijd, dus schiet vooral heeel breed. Hoe zou je dit aanpakken? Wat zijn jouw vragen omtrent landbouw? Waar denk je dat behoefte aan is?