Los van de energiebedrijven, maar hoe?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door kockie »

1 april, kikker in je bil
1 april, kikker in je bil
2 april, nog een kikker in je bil
2 april, nog een kikker in je bil
Dit zijn dynamische energietarieven; niet per seconde, maar per uur. Vanaf 13.00 voor de volgende dag bekend.

Ik heb ruzie met de attachments, maar laat het maar even zo, voordat ik de hele database wis....
Bijlagen
02-04.png
Laatst gewijzigd door kockie op 02 apr 2022, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

In deze tijd redelijk stabiel. Af en toe flinke uitschieters, €0,80 betalen en soms betaald krijgen. Zolang de salderingsregeling er is, zou ik hier niet voor kiezen. Tenzij je een batterij en of generator hebt. Apps om apperatuur zijn volop in ontwikkeling. Anwb biedt dit aan, maar het is me niet duidelijk of er ook dingen in/afgeschakeld worden. Onlangs was iemand uit Utrecht in het nieuws die iets opensource had. Zoals gezegd, ontwikkelingen gaan snel en ik denk dat dit het nieuwe normaal wordt. Nu nog een unicum, straks de standaard.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

amai, zo'n grote prijsverschillen... Welliswaar zijn de grootste verschillen op de zonnige dagen. Maakt wel een business case voor batterij zonder PV (mét is natuurlijk beter). Met een prijsverschil van 17c tussen de mediaan(27c) en het laagste punt(10c); slijtage aan een batterij kost je slechts 6-9c/kWh. Komt nog eens bij dat je zonder batterij niet aan de mediaan-prijs zal verbruiken, maar vooral in de zones met hogere prijzen (ochtend/avond)
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Ja, elke dag rond 20.00 is de piek. Gaat regelmatig boven de €0.80. Ik pieker me suf hoe dit uit te buiten. Gratis geld.

Slijtage batterij reken ik ook een 10 ct. Realistisch?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Ik heb een hybride zonnepaneel omvormer met 48v batterij systeem.
4x 12v 200ah accu.
Ca 10 kWh.

Opladen wanneer zo'n schijnt, ontladen/terugleveren wanneer het avond is.

Besparing? 20ct x 10 kWh = 2.00 euro???

Is dat de moeite waard?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Dan weet ik een veel slimmer idee.

Koop een oude tesla(2012) 85 kWh met gratis laden. Gratis opladen bij tesla supercharger. Thuis aan het net ontladen. Winst van minimaal 40ct per kWh.

Dat zet zoden aan de dijk. Alleen ff een 400v aansluiting aan batterij maken. :roll:
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Woz »

TLS schreef: 02 apr 2022, 19:19 In de zomer heb je inderdaad méér productie dan wat je huis nodig heeft, maar daar is de EV een perfecte fix voor indien je regelmatig de kans hebt om thuis te laden. Mijn laadpaal is traploos aanstuurbaar en zodat mijn wagen uitsluitend laadt op overproductie. Het EMS bekijkt hoeveel zonnestroom er overdag naar de wagen is gegaan en gebruikt nachtstroom (of dynamische tarieven wanneer die er gaan komen) om de wagen een minimale hoeveelheid kWh per dag te laden zodat ik nooit met een lege batterij sta. Met mijn grootte van PV en EV kan ik gemiddeld zo'n 80km per dag bijladen. als ik overdag wat verder weg moet dump ik eerst mijn huisbatterij in de wagen zodat de batterij niet te vol geraakt als ik op baan ben met de EV.

Ik geef toe, het is soms wat gedoe, maar gratis rijden op eigen stroom is plezant.
Hoe zie je dat praktisch? Als ik naar mezelf kijk: in de maanden met mooi weer doe ik mijn verplaatsingen een stuk meer te voet of met de fiets. En de kans is groter dat je eens op vakantie bent.

@Ramon. Je kent de prijzen toch een dag van te voren? Boiler voor sww en verwarming huis lijkt mij gemakkelijk te automatiseren zodat die hun ding ding doen op momenten met de meest gunstige prijzen.
Ik denk dat het ook wel leuk zou zijn om een soort van verkeerslichtje te programmeren:
Rood: zoveel mogelijk elektriciteitsverbruik beperken, hoge prijs.
Groen: meest gunstig moment, laagste prijs
Dit centraal in de woning, goed zichtbaar voor iedereen.

Vanuit technisch standpunt bekeken is elektriciteit salderen op jaarbasis gewoon flauwekul. De techneuten van de netbeheerders hebben daar al veel grijze haren van gekregen. Bij elektriciteit moet vraag en aanbod steeds in evenwicht zijn, hoe beter je vraag en aanbod op elkaar kan afstemmen hoe lager de prijs en hoe beter voor het milieu.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

Ramon schreef: 03 apr 2022, 15:04 Dan weet ik een veel slimmer idee.

Koop een oude tesla(2012) 85 kWh met gratis laden. Gratis opladen bij tesla supercharger. Thuis aan het net ontladen. Winst van minimaal 40ct per kWh.

Dat zet zoden aan de dijk. Alleen ff een 400v aansluiting aan batterij maken. :roll:
Valt toch wat tegen om dit te verwezelijken, knutselprojectje van way-back: https://drive.google.com/file/d/1BTNtRI ... sp=sharing
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Mooi, heb je ook Tesla batterijen gebruikt?

Ik heb vorige week nee gezegd op een gebruikt pakket. Eerst eens de projecten lijst inkorten.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

Dat was een P80D slab. Het eerste idee was om er een low-voltage batterij mee te maken, maar de spanning (43,2V nominaal 2 packs in serie) was moeilijk te matchen met 48V inverters. Er kruipt ook veel werk in om zo'n slab open te maken, hamer en beitel toestanden(dichtgelijmd) icm Cobalt-cellen voelde toch een beetje link. De originele BMs van Tesla kon je weer aan de praat krijgen. Ik ben ermee gestopt omdat ik ik het te gevaarlijk vond voor binnenshuis.

Moest ik 't opnieuw doen: slab integraal 1m onder de grond in de tuin, gekoppeld op een generieke HV hybride omvormer.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Brutus Groenus »

Ramon schreef: 03 apr 2022, 15:04 Dan weet ik een veel slimmer idee.

Koop een oude tesla(2012) 85 kWh met gratis laden. Gratis opladen bij tesla supercharger. Thuis aan het net ontladen. Winst van minimaal 40ct per kWh.
Voor wat ik heb begrepen is dat de heilige graal onder de Tesla’s

Zijn erg lastig te vinden en (relatief) erg duur
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Brutus Groenus »

Eigenlijk is los komen van het energie net helemaal niet zo lastig. Je moet enkel bereid zijn om aan twee voorwaarden te voldoen:

-Modern (woon)comfort gedeeltelijk opgeven
-Bereid zijn om op hout te stoken

Stoken op hout, koken op hout, niet douchen (is eigenlijk ook nergens voor nodig), geen tv etc., minimale verlichting of overstappen op kaarslicht.

Wil je zien hoe dit gaat dan moet je even zoeken op YouTube naar Kalle Flodin, een jonge man die van Stockholm naar het noorden is vertrokken voor een simpeler leven.

Echter, mocht je voor deze aanpak gaan dan verplaats je jou afhankelijkheid van de energieleverancier naar de houtleverancier, dus of je daar iets mee op schiet… Eigenlijk zou je dus een stuk bos bij moeten kopen wat je ook mag oogsten, echter zijn deze stukken grond de laatste jaren flink duurder geworden (bedankt lage rente).

Persoonlijk trekt deze manier van leven mij heel erg, helaas heb ik een partner die deze levensstijl (nog) iets te ver vind gaan. Gelukkig zijn we de laatste jaren wel erg goed bezig met downshiften, consuminderen en versimpelen. Twee dagen in de week werken is heerlijk…
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door benthuis »

Brutus Groenus schreef: 06 apr 2022, 18:56 Eigenlijk is los komen van het energie net helemaal niet zo lastig. Je moet enkel bereid zijn om aan twee voorwaarden te voldoen:

-Modern (woon)comfort gedeeltelijk opgeven
-Bereid zijn om op hout te stoken…
Ten dele waar volgens mij. Er zijn redelijk wat lowtech oplossingen die dicht in de buurt komen van het huidige comfort maar met wat lichte arbeid een acceptabel alternatief kunnen zijn.

Voorbeeld: nevel douche, met een paar keer pompen voor wat druk op een kleine voorraad zeer heet water van de kachel, vervolgens kan je zeer behaaglijk douchen uit/onder/voor 6 nozzles die een 6de van een normale douche beurt gebruiken.

Voor het uitspoelen van lange haren heb je nog een bakje water nodig. Dat gaat niet zo goed.

Zo zijn er voor veel zaken alternatieven (koelen, conserveren wassen, etc) die niet van een klap stroom of gas afhankelijk zijn...

En zoals jij aangeeft, als je beperkt buiten de deur achter euro's aan hoeft te vangen (omdat je ze niet uit hoeft te geven aan techniek en instandhouding...) gaat al snel de verdubbelaar werken... Meer fysiek bezig=minder naar de sportschool=minder uitgaven=minder werken=meet tijd voor fysiek werk en zo is het kringetje rond!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door remco d »

In plaats van overwerken nu savonds af en toe een uurtje hout kloven met de fiskars terwijl de kinderen nog even buiten spelen. Valt in hetzelfde straatje en het uurloon (in bespaard gas) is heel behoorlijk. De moestuin werkt net zo alleen het uurloon daar is behoorlijk laag, ofwel eten is heel goedkoop in Nederland. Maar zelf doen is leuker en maakt onafhankelijker
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

remco d schreef: 08 apr 2022, 10:14 De moestuin werkt net zo alleen het uurloon daar is behoorlijk laag, ofwel eten is heel goedkoop in Nederland. Maar zelf doen is leuker en maakt onafhankelijker
Ook bioproducten goedkoop ?
Ik stap tot aan de moestuin, elke dag vers en gegarandeerd bio ! Geen verloren verpakking, geen vervoersmiddelen nodig, geen sluitingsuur, de fun om te zoeken naar verbeteringen, enz. ... .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie