Los van de energiebedrijven, maar hoe?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

De investering in hernieuwbare technieken...
Je bedoeld: de drang om luxueus te blijven leven dmv subsidies op technische innovaties...

Ik doe er ook aan mee hoor, voel je niet aangevallen...
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door remco d »

Bomen planten en het snoeihout opstoken is ook hernieuwbare techniek.

We hebben in Nederland nu geweldige infrastructuur voor gas en stroom. Als dit er niet was zou mijn idee ook zijn om lokaal en kleinschalig de boel te regelen. Maar dit ligt er wel, die energie is al verbruikt. Het zou ontzettend slecht voor het milieu zijn om daar dan GEEN gebruik van te maken om je basis in orde te hebben. Dus zo min mogelijk gebruiken en zelf opwekken helemaal prima. Maar een hele hoop techniek aanschaffen (bij accu's ook met een hoop troep erin) om deze infrastructuur die al in je tuin ligt niet te hoeven gebruiken is toch gek?

Als je dus een auto op accu hebt, deze gebruiken als extra buffer is natuurlijk prima. Maar die auto niet aanschaffen is naar mijn mening nog beter.

Zorgen dat je onafhankelijk bent komt wat mij betreft neer op zorgen dat je een paar dagen zonder stroom of gas kunt, niet het opslaan van die stroom of gas.

Mvg Remco
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

Batterij na vorige nacht nog op 57%, nu al aan 't laden met 600W overproductie door een gedeelte oost-gerichte PV panelen, mijn buffertank voor het SWW (600 van de 1500l) heeft gisteren geboosted naar 55°C op overproductie omdat ik op baan was met de EV, mijn wagen staat nu nog 60% geladen dus die schakelt rond de middag in als de overproductie het laadvermogen van de EV overstijgt. De verwarming kon al enkele dagen uit dankzij mijn goed geïsoleerde woning en zonnewinst.

Dit zal het verhaal zijn voor de volgende acht maand, living on solar power: I love it!
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Ja, te gek man. Verdienmodel voor pv was al overduidelijk, nu gaat dat voor batterijen komen. Waar handel in energie voorheen voorbehouden was aan grote mensen is dat nu beschikbaar voor de consument. Google maar eens op dynamische electriciteits tarieven. Er gaat een wereld voor je open.
En dan moet ik weer denken aan die controleur op dat pontje. Electrisch rijden, bah, wordt niets. Uitgerekend hij gaat als eerste de boot missen. Voor diegene die nog geen pv hebben, opschieten!
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Woz »

Dit vind ik wel een mooi artikel:
http://isleofeigg.org/eigg-electric/

Daarin wordt duidelijk het belang van zich kunnen aanpassen aan het actuele aanbod groene stroom.

Zowel bij weinig als bij veel aanbod.
Ik ben er weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2022, 15:49

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ik ben er weer »

Ramon schreef: 08 mar 2022, 09:22
Ik ben er weer schreef: 07 mar 2022, 20:26 Hoe kunnen we energie het best opslaan (met name voor langere tijd)?
....

Waterstof opslaan onder druk? Hoe kunnen we dat redelijk simpel realiseren?
Dit is mijn inziens de meest "simpele" oplossing.

1. Overcapaciteit aan zonnepanelen.
2. Overtollige capaciteit met waterstofgenerator, waterstof produceren.
3a. Comprimeren en opslaan. @150 bar
3b. Eventueel met compressorgenerator (stoommachine) druk omzetten in energie.
4a. Waterstof via brandstofcel omzetten in elektriciteit .
4b. Eventueel (klein) accupakket om pieken op te vangen. (Is wel noodzakelijk)

Lijkt mij de meeste kans van slagen hebben.
Nadeel: er is nog weinig goede data voor handen, en efficientie is nog niet goed (genoeg). Hoeveel hogedrukvaten heb je dan nodig?
Hier kunnen we tenminste wat mee. Dit is wat ik zoek. Top!
Ik ben er weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2022, 15:49

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ik ben er weer »

JantjeV8 schreef: 08 mar 2022, 07:10
Ik ben er weer schreef: 07 mar 2022, 20:26 Ik had eigenlijk wat andere reacties verwacht op mijn vraag, dan tot dusver gekomen zijn.
Namelijk het uitwisselen van ideeën, om samen tot één of meerdere manieren te komen, om onafhankelijk te worden van de energiebedrijven.

Kom maar op met jullie opbouwende ideeën.
Daar gaat zo wat deze hele site over, mocht het je nog niet opgevallen zijn.
Ik ben er weer schreef: 07 mar 2022, 20:26 Ik had eigenlijk wat andere reacties verwacht op mijn vraag, dan tot dusver gekomen zijn.
Namelijk het uitwisselen van ideeën, om samen tot één of meerdere manieren te komen, om onafhankelijk te worden van de energiebedrijven.
NIET een reactie van "dat iemand nog maar weinig info over het onderwerp tot zich genomen heeft". Zo'n opmerking heeft geen meerwaarde!
En natuurlijk heb je altijd wel Alpha-mannetjes op sites zoals deze, maar laten we die ego's even opzij zetten.

Er eerst vanuit gaan, dat je de woning goed geïsoleerd hebt!
Dus de energie die je niet nodig bent, hoef je niet op te wekken. Dat klopt, maar als je wel veel meer opwekt (in de zomer) dan je op dat moment nodig bent (door over-dimensioneren!), dan zou je kunnen denken aan opslag voor later gebruik (voor in de winter).

Welke manieren zijn er, om onafhankelijk van de energiebedrijven te worden?
Is Zonne-energie een optie? Over-dimensioneren, zodat je alle apparaten thuis op stroom kunt laten fungeren.
Waterstof zelf opwekken? Hoe de opslag te realiseren en de apparaten geschikt maken, of bij energiebehoefte de waterstof weer omzetten in elektriciteit?
Windenergie? Geeft wel overlast voor de buren. Lawaai en slagschaduw.
Magneetmotoren?

Hoe kunnen we energie het best opslaan (met name voor langere tijd)?
In een groot heel goed geïsoleerd bassin met water (wellicht in de tuin onder de grond)?
In een dikke grindlaag (geïsoleerd) onder de woning? Hete lucht inblazen bij overproductie en hete lucht uitzuigen met een pomp als er energie behoefte is.
In een groot en heel zwaar vliegwiel? Aandrijven met (wind)energie en aftappen bij energiebehoefte.
Water omhoog pompen, bijvoorbeeld met over-gedimensioneerde zonnepanelen en bij energiebehoefte via een turbine weer naar een lager niveau laten stromen?
Waterstof opslaan onder druk? Hoe kunnen we dat redelijk simpel realiseren?
Warmtepomp of meerdere warmtepompen?
Andere methoden?

Laten we de voor- en nadelen op een rijtje zetten en dan kijken wat mogelijk is voor huishoudelijk gebruik.
Of misschien is er een oplossing voor een aantal woningen gelijktijdig (een wijk) te bedenken, zonder bemoeienis van de overheid of de energiebedrijven!
Zelf in control dus.

Kom maar op met jullie opbouwende ideeën.
Al wat je schrijft is weinig vernieuwends. Wat heb je zelf al bereikt? Ben je politicus?
Dit antwoord draagt absoluut niet bij aan een oplossing :( . Jammer, gemiste kans! Wat ik al bereikt heb en mijn beroep staan los van de vraag.

Als ik de oplossing zou hebben, dan zat ik niet op dit forum met deze vraag!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door kockie »

Er is geen oplossing, alleen hoop.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

waterstof productie en reconversie naar elektriciteit zijn niet zo efficient. Bij de reconversie in de winter kan de warmte wel gevalideerd worden. Maar het idee om waterstof onder druk op te slaan heeft ook een prijs: compressoren zorgen voor nog eens ~25% verlies. Puur elektrisch kom je al snel aan round-trip efficiencies van slechts 20-25%.

Seizoens-opslag is een 'work-in-progress'. Maar met een simpele accu kan je je zelfconsumptie van gemiddeld 30% naar 60-75% brengen. Bij mij is dit zelfs >95%(omdat er eigenlijk best nog wat extra PV bij zou mogen). Wat je tijdens de nacht tussen ~maart tot oktober uit het net haalt is voornamelijk fossiel (en duur betaald), dit kan je vandaag reeds met een simpele ingreep voorkomen door beter gebruik te maken van je eigen zonnestroom.

Wachten op een alles-omvattende oplossing is stilstaan...de energie-transitie gebeurt in stappen die we allemaal samen gaan moeten zetten.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

Mijn advies is dan ook om niet iedereen in 'NASA-ingenieur'-stijl het allermoeilijkste probleem te proberen oplossen.

De vraag die je je elke dag moet stellen is eigenlijk simpel: 'Was vandaag een zonnige dag? Waarom zit ik hier dan nog te klooien met fossiele energie?"
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

TLS schreef: 02 apr 2022, 10:24 Mijn advies is dan ook om niet iedereen in 'NASA-ingenieur'-stijl het allermoeilijkste probleem te proberen oplossen.

De vraag die je je elke dag moet stellen is eigenlijk simpel: 'Was vandaag een zonnige dag? Waarom zit ik hier dan nog te klooien met fossiele energie?"
Inderdaad, op dagen dat wij dik overschot hebben, zie ik in de verte de schoorstenen in Geertruidenberg roken! Het moet niet gekker worden! Over gemiste kansen gesproken.

Waterstofkorrel is wel wat om de seizoen door te halen. Roundtripeff zie je naar mijn idee nog veel te rooskleurig. Die korrels zitten nog in de ontwikkelfase, als ze er al uit komen. H2 gas maken is nog steeds een bedroevend proces.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Woz »

Ik heb (nog) geen eigen zonnepanelen op mijn eigen dak. Wel voor 5k aan aandelen in een coöperatieve energieleverancier met eigen productiemiddelen (vooral zon en wind) die voldoende produceren om alle coöperanten van stroom te voorzien. Er wordt speciaal op gelet dat aanbod en vraag in evenwicht blijft.

Binnenkort komt de coöperatieve met een dynamisch energietarief, dus de prijs wordt bepaald in functie van het actuele aanbod groene energie uit de eigen productiemiddelen.
Hoe beter de coöperanten er in slagen om hun verbruik af te stemmen op het aanbod hoe beter voor de coöperatie en voor de coöperanten want de prijs zal dalen omdat men minder tekorten zal hebben die men extern moet aankopen.

Als ik mijn eigen grote verbruikers op een rijtje zet:
1. warmtepomp: kan ik actief sturen ifv energieprijs.
2. boiler: kan ik actief sturen ifv energieprijs
3. wasmachine: wassen kan je redelijk gemakkelijk schuiven in de week, dat hoeft niet persé op een zaterdag.
4. koken: met maaltijden kan je ook creatief zijn. Iedere avond om 18h vlees, patatten, groenten is geen noodzaak. Kunnen we eindelijk eens experimenteren met een isolatiekast.

Mijn vraag is dan: waarom zou ik bovenop groene energie van de coöperatie + dynamisch uurtarief nog eens zelf investeren in eigen pv+batterij, wat is daarvan nog de meerwaarde? In de zomer zal energie toch goedkoop zijn terwijl je dan zelf weinig verbruik hebt én volle bak aan het terugleveren bent met je eigen pv-installatie, redelijk zinloos* toch?

*Als ecologische bewuste consument met een eigen pv-installatie produceer je in de zomer eigenlijk altijd veel te veel en heb je in de winter altijd tekort. Zelfs met batterij.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door kockie »

Heb je al eens naar de dynamische tarieven over een dag gekeken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Woz schreef: 02 apr 2022, 15:48 Ik heb (nog) geen eigen zonnepanelen op mijn eigen dak. Wel voor 5k aan aandelen in een coöperatieve energieleverancier met eigen productiemiddelen (vooral zon en wind) die voldoende produceren om alle coöperanten van stroom te voorzien. Er wordt speciaal op gelet dat aanbod en vraag in evenwicht blijft.

Binnenkort komt de coöperatieve met een dynamisch energietarief, dus de prijs wordt bepaald in functie van het actuele aanbod groene energie uit de eigen productiemiddelen.
Hoe beter de coöperanten er in slagen om hun verbruik af te stemmen op het aanbod hoe beter voor de coöperatie en voor de coöperanten want de prijs zal dalen omdat men minder tekorten zal hebben die men extern moet aankopen.
Hoe zie je dat voor je? Je wacht op een ferme windvlaag, en dan zet je gauw je wasmachine aan?

Het gaat erom wat die windmolen totaal per jaar opbrengt, en jij per jaar gebruikt. Er wordt niet per minuut/uur afgerekend. Dan zou je slimme meter elke sec data moeten sturen naar een centrale, en de windmolen ook.

Net wat kockie zegt: weet je wel hoe dat fluctueert? En dan heb ik het nog niet eens over jouw verbruik en dat van de anderen.

JIJ/JULLIE salderen net zo goed als de rest van zoonepaneelhebbend Nederland.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

In de zomer heb je inderdaad méér productie dan wat je huis nodig heeft, maar daar is de EV een perfecte fix voor indien je regelmatig de kans hebt om thuis te laden. Mijn laadpaal is traploos aanstuurbaar en zodat mijn wagen uitsluitend laadt op overproductie. Het EMS bekijkt hoeveel zonnestroom er overdag naar de wagen is gegaan en gebruikt nachtstroom (of dynamische tarieven wanneer die er gaan komen) om de wagen een minimale hoeveelheid kWh per dag te laden zodat ik nooit met een lege batterij sta. Met mijn grootte van PV en EV kan ik gemiddeld zo'n 80km per dag bijladen. als ik overdag wat verder weg moet dump ik eerst mijn huisbatterij in de wagen zodat de batterij niet te vol geraakt als ik op baan ben met de EV.

Ik geef toe, het is soms wat gedoe, maar gratis rijden op eigen stroom is plezant.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie