Los van de energiebedrijven, maar hoe?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door rob21tq »

Joop Slommeren schreef: 29 jan 2023, 14:07 Ja, warmtebatterijen zijn in mijn geval beide boilers.

In de winter (95 dagen in het jaar) is een scheiding van warm tapwater en het warme water voor je wand- vloer- of plafondverwarming verstandig.
Bij elke zonne-combi-boiler van boven de 400 liter is het helemaal niet nodig om zo’n groot buffervat met de combinatie warm tapwater én verwarmingswater 16 uur per dag op 60 graden te houden. Voor die korte periode is een bypass (een eenvoudige 50 of 80 liter elektrische boiler) een fikse besparing op je elektriciteit verbruik. In ieder geval heb je als je handig ben die investering voor het plaatsen van een elektrische boiler naast die van je zonne-combi-boiler er in één winter uit, en als je niet handig ben in +/- 2 winters eruit.
Hoi,

Ik heb hier toch nog een vraagje over. Begrijp ik het goed dat het tapwater eerst door de 800liter (zonneboiler) gaat en daarna door de 50liter boiler.

Ik begrijp dan dat je in de winter de 800liter op een 35graden hebt en dan de 50liter apart verwarmt van 35 naar 55graden.

Maar hoe doe je dat in de zomer als de zonneboiler 55 a 60graden is (of nog heter) En dan het tapwater vanuit hier door de koude 50liter boiler gaat? Want deze is apart zoals ik het begrijp?

Alvast bedankt.
Joop Slommeren
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 00:18

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Joop Slommeren »

Nog even een reactie naar Rob21tq
De zonneboiler is een grote buffervat met alleen 800 liter verwarmings water.
Het tapwater wordt opgewarmd via een platenwisselaar.
Die platenwisselaar pompt de warmte uit het buffervat door de wisselaar heen, waarmee het tapwater verwarmd wordt
Die platenwisselaar geeft als het boilervat bovenin boven de 60 graden is opgewarmd door de zon 55 graden aan tapwater af.
Dit warme tapwater stroomt via de ‘koudwater’ inlaad het elektrische boilervat van 50 liter in.
Wanneer vanuit de koudwaterkraan het elektrische boilervat met 55 graden naar binnen stroomt,
zal je bij dagelijks gebruik geen elektriciteit meer nodig hebben voor een heerlijke warme douche.
En dat is zeker 290 dagen lang.
Joop Slommeren
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 00:18

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Joop Slommeren »

Het grote boilervat (800liter) is nu onder tot boven 80 graden.
In februari was dat vaak 70 graden, dankzij de vele zonnige dagen.
De platenwisselaar is in te stellen maar geeft nu aan de waterleiding 55 graden af.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door rob21tq »

Bedankt nog voor je reactie Joop. Duidelijk.
Zoiets heb ik ook. Buffervat met cv water (verwarmt door de zon of door hout) en daar een platenwisselaar op die voor het douchewater zorgt (friswaterstation noemen ze dat)
Deze gaat dan niet door een 50 liter boilervat, maar door de bestaande cv ketel. Echter sprint deze nooit aan, omdat mijn water ook altijd netjes 55 graden is.
Claasje
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2023, 22:46

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Claasje »

Een zonneboiler is een mooi ding.

Met een zonneboiler ben je voor een deel in het jaar off the grid en kun je in deze periode door de energiebedrijven niet belast worden op het verbruik van warm water. Dit is in mijn ogen een efficiënte batterij zonder al te veel poespas.

De combinatie met een kleine elektrische boiler zoals Joop dat heeft lijkt mij ook erg efficiënt. Deze boiler heeft weinig aansluitingen en dus weinig warmtebruggen. Door deze te voorzien van een extra isolatiejas heb je een goede buffer extra.

Zijn er hier mensen die een wasmachine en evt. vaatwasser hebben die werkt op tapwater van de zonneboiler? Ik wil straks in mijn nieuwe huis proberen om het tapwater zo veel mogelijk van de zonneboiler te pakken. Ik heb dan als verwarming alleen een massakachel.

Verder is een koelkast en vriezer een stroomvreter die je helaas lastig kunt timen. Je kunt deze bijvoorbeeld extra isoleren met een dun laagje PIR of Resolschuim isolatie. Deze hebben bij een slank pakket een hoge isolatiewaarde en dan is dit nog mooi te integreren in de keukenombouw. Het verbruik kan hierdoor aanzienlijk omlaag gaan. Verder deze niet langs een oven of vaatwasser zetten..

Ook een elektrische kookplaat verbruikt aardig wat en vaak ook nog op piekuren. Deze kun je vervangen door koken op butaangas. Een fles van 12,5 kilogram kost de wereld niet en daar doe je een half jaar mee. Kan prima in het keukenkastje.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ruuben »

Ja hier de vaatwasser en wasmachine op de buffer. Maar denk dat je even ander draadje moet openen of de zoekfunctie gebruiken.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

Vaatwasser dient van een hotfill aansluiting te zijn voorzien . De laatste actie van een vaatwasser is de wand vullen met koud water om de inhoud d.m.v. condensering aan de wand de hete vaat te drogen .
Vaatwasser verbruikt zo weinig water dat de energiewinst nagenoeg nul is . Afhankelijk van de afstand tot de boiler is het eerste deel toevoerwater uit de boiler koud door stilstand in de leidingen .
Wanneer je wol wast wens je geen warm water van 60 °C of meer . Het zullen anders wel heel kleine kledingstukken worden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ruuben »

Vaatwasser gaat prima met alleen heet water toevoer.
Mijn wasmachine heeft eigen extra warmwater aansluiting. Kan dus nooit fout gaan.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Slooij »

:?:
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Albert van WdJ »

Claasje schreef: 24 mei 2023, 23:58 Zijn er hier mensen die een wasmachine en evt. vaatwasser hebben die werkt op tapwater van de zonneboiler?
Yep, al jaren, maar alleen de vaatwasser. Wel heb ik er een thermostatische menger tussen gezet die terugmengt naar ca 40 graden C.
Mijn vaatwasser mag nl. eigenlijk geen heter water krijgen dan 30 graden C. (volgens de gebruiksaanwijzing)
Maar hij heeft een jaar gedraaid op 60 graden C en dat ging prima.
Maar voor het geval er door de hitte toch iets losraakt of scheurt, maar teruggezet in temperatuur.

Vervolgens zit er ook een T-koppeling tussen met de indirect gestookte boiler, die op de hout-cv werkt.
Gaat de hout-cv weer aan, dan heb ik vaak maar weinig warmte meer in de zonneboiler (ik heb een solior 150)
Dan schakel ik de zonneboiler voor 95% af, en de indirect gestookte boiler voor 100% in. In de zomer werkt het andersom.
Claasje schreef: 24 mei 2023, 23:58 Ook een elektrische kookplaat verbruikt aardig wat en vaak ook nog op piekuren. Deze kun je vervangen door koken op butaangas. Een fles van 12,5 kilogram kost de wereld niet en daar doe je een half jaar mee. Kan prima in het keukenkastje.
In Frankrijk doen ze het in Gites heel vaak zo.
Hoewel ik zelf liever een tweetal flessen propaan buiten heb staan.
Je verliest geen keukenruimte en het voelt wat veiliger.
Change, before you have to.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Slooij »

Ik zou het wel aandurven een fles propaan in het keuken kastje maar dan heb ik geen plek meer voor mijn vaatdoekjes. Ik hou mijn aansluitingen lekker zitten zo als het zit en ga niet los van de energie bedrijven. Ik zit nog wel te denken aan een klein windmolentje op mijn dak maar dat is dan als grapje omdat ik dat wel leuk vind.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Krelis »

Slooij schreef: 01 aug 2023, 15:32 Ik zou het wel aandurven een fles propaan in het keuken kastje maar dan heb ik geen plek meer voor mijn vaatdoekjes. Ik hou mijn aansluitingen lekker zitten zo als het zit en ga niet los van de energie bedrijven. Ik zit nog wel te denken aan een klein windmolentje op mijn dak maar dat is dan als grapje omdat ik dat wel leuk vind.
Offgrid is duur is mijn eigen ervaring. Tinyhouse (32m2plus16m2loft) buren hebben voor €30.000 aan spulletjes geïnvesteerd. Oa 20 panelen, 10Kwh aan accu’s, propaan cv keteltje etc. Beetje zuinig met vattenfall stroom dan kun je onder de 1500kwh blijven. Aanleg dhz meterkast en Liander kost <€1500 en dan heb je ook licht tijdens de donkere dagen. Maandbedrag plm €30
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door dormos »

Ik zie alleen maar economische argumenten.
Gezien de naam van dit forum is dat voor de meeste leden niet het allerbelangrijkst.
Het licht brandt wellicht altijd met Vattenfall, maar dan ook op fossiele en atoomstroom.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Slooij »

Ja maar Uniper heeft daar ook haar aandeel in en ik vind het grappige dat ze ook met Vattenfall het elk jaar weer Voor mekaar krijgen. :fff
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Slooij »

Ik heb een feitje over hoe het er vroeger aantoe ging. Ik kwam er toevallig achter omdat ik een stikker zag in de meter kast het is als volgt zo gegaan.

Omstreeks april 1929 besloten de gemeenteraden van West- Flakkee en Goeree daadwerkelijk over te gaan tot elektrificatie en een gemeenschappelijk elektriciteitsbedrijf te stichten in de vorm van een naamloze vennootschap: de N.V. Elektriciteitsmaatschappij Goeree Overflakkee (EMGO) was een feit.
Haha het is wel grappig het was toen natuurlijk niet ju van het de lampjes knipperde wel eens maar er was stroom! Ik denk dat het daarvoor ook al mogelijk was om stroom te gebruiken maar hoe ging het voor 1929?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie