Los van de energiebedrijven, maar hoe?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Pietje »

Ramon schreef: 29 aug 2022, 19:55En dan nog wat: wat maakt het uit als de grondstoffen op raken? Is DAT het probleem? Als dat HET probleem is, is er GEEN probleem. Want dan stopt het vanzelf.. .
In zoverre is er geen probleem inderdaad. Wat problematisch is, is dat de mens de aarde tot die tijd helemaal naar de knoppen heeft geholpen. En, omdat grondstoffen verbruiken dus een dood spoor is, kunnen we er beter meteen mee stoppen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

En weer een oplichter minder, hoewel, hij heeft een hoop mensen opgelicht en zal wel vertrokken zijn. Ergens was daar een draadje over, geen idee waar. Het idee blijft opduiken maar met onze niet te stillen honger naar energie gewoon kansloos.

https://www.solar365.nl/nieuws/energieo ... CB0AD.html
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door kockie »

ik heb ooit een filmpje gelinkt over het niet werken van dit systeem. Weet ook niet meer wanneer.
[edit] gevonden: viewtopic.php?f=41&t=7350&start=30#p118237 [/edit]
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Krelis »

Ik ben er weer schreef: 19 aug 2022, 11:56
kockie schreef: 17 aug 2022, 09:31 Heb je al eens gekeken naar hoeveel energie er eigenlijk in de apparatuur gestopt wordt, voordat de apparatuur bij jou staat?
Nee, omdat dit ook totaal niet relevant is :!:
kockie schreef: 17 aug 2022, 09:31 negatief beeld
Als ik jouw opmerking zo zie, dan is het beter, dat er maar niet meer geïnvesteerd wordt in duurzame bronnen :lol:
minder verbruiken is pure winst. Ik heb ik al eerder geschreven dat offgrid een beetje groene bs is? Alhier goedkope houtkacheltjes, voor de vorm 2 kuub hout kopen voor €600, maar vooral geverfd hout in de kachel. Ruik ook wel een verbrand rubber ;-) Veel propaan voor €41 per fles (€2000 per jaar?) Geen wasmachine, dat kan bij de benzinepomp.......
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door JantjeV8 »

Krelis schreef: 08 sep 2022, 08:49 Ruik ook wel een verbrand rubber ;-)
Denk er om dat sommige houtsoorten ook zo ruiken tijdens het verbranden, als is het nog zo droog.
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Brutus Groenus »

Krelis schreef: 08 sep 2022, 08:49 Ik heb ik al eerder geschreven dat offgrid een beetje groene bs is? Alhier goedkope houtkacheltjes, voor de vorm 2 kuub hout kopen voor €600, maar vooral geverfd hout in de kachel. Ruik ook wel een verbrand rubber ;-) Veel propaan voor €41 per fles (€2000 per jaar?) Geen wasmachine, dat kan bij de benzinepomp.......
Ikzelf denk dat off grid zeer goed te doen, en vrij makkelijk te behalen is. Maar toch zie ik heel vaak dat het te complex word opgezet en men teveel probeert vast te houden aan de huidige luxe en comfort.

Met de bereidheid om schoon met hout te stoken, een compost toilet, eigen waterbron of grote regenwater opslag (filteren met een zwaartekracht koolstof filter), niet douchen, een hand wasmachine, niet electronisch vertier, enz enz kom je echt een heel eind.

Vaak is het meer een probleem van mindset, of het uit de weg gaan van spannende (ik zeg beust geen “moeilijke”) keuzes maken dan van technische onmogelijkheden.

Ook denk ik dat het uitgangspunt van off grid gaan vaak een foute start is, ik heb het gevoel dat mensen het proberen in een vorm van escapisme, om te ontsnappen aan te hoge prijzen of opgelegde regels. Wanneer het doel is om je leven te versimpelen, ontstressen en terug te gaan naar de basis komt een off grid leven en bijna vanzelf bij, als een bonus waar je helemaal niet om hebt gevraagd of je druk om hoeft te maken.

[mening] off grid is geen bs, de huidige manier van on grid is bs [/mening]
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door benthuis »

Brutus Groenus schreef: 08 sep 2022, 15:01
Krelis schreef: 08 sep 2022, 08:49 Ik heb ik al eerder geschreven dat offgrid een beetje groene bs is? Alhier goedkope houtkacheltjes, voor de vorm 2 kuub hout kopen voor €600, maar vooral geverfd hout in de kachel. Ruik ook wel een verbrand rubber ;-) Veel propaan voor €41 per fles (€2000 per jaar?) Geen wasmachine, dat kan bij de benzinepomp.......
Ikzelf denk dat off grid zeer goed te doen....

Wanneer het doel is om je leven te versimpelen, ontstressen en terug te gaan naar de basis komt een off grid leven en bijna vanzelf bij, als een bonus waar je helemaal niet om hebt gevraagd of je druk om hoeft te maken.

[mening] off grid is geen bs, de huidige manier van on grid is bs [/mening]
Ik kan me hier geheel bij aansluiten. Momenteel ben ik met een klein huisje aan het plannen en ik betrap mezelf er bijna constant op dat de prikkel MEER en GROTER lastig te onderdrukken is....
Als het wel lukt, blijk ik niet zoveel nodig te hebben om toch nog een hele aardige comfort standaard te halen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Joop Slommeren
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 00:18

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Joop Slommeren »

Sinds November 2022 ben ik overgestapt van Eneco naar een dynamisch contract van All in Power.
Op uurbasis verwarm ik nu met windenergie mijn twee boilers (warmtebatterijen) elektrisch als de zon minder schijnt.
Wanneer ik bij de Eneco gebleven was, had ik 3x meer betaald.
Tijdens extreem lage stroomuren, soms negatief, vaak in de nacht, laad ik de twee extra goed geïsoleerde warmte batterijen.

De matig geïsoleerde boilervaten hadden een energie B-label, je verlies opgeslagen warmte energie als je het niet gebruikt. Dankzij 10cm extra isolatie reduceer ik nu het stilstand verlies fors.

Tijdens de koude dagen van het jaar verwarmt een 800 liter zonne-combi-boilervat mijn huis. Deze zonneboiler wordt dan elektrisch bijverwarmd tot 35 graden.
Meeste tijd is het in de zuid georiënteerde woonkamer, met forse triple glas ramen, 20 graden. In de ochtend is het 2,5 graad afgekoeld als het buiten onder nul is.

Tapwater, voor douche en keuken staan in de winterperiode 95 dagen,
aangesloten op een 50 liter elektrische boiler (55 graden)
De koudwaterleiding aansluiting van deze boiler is gekoppeld met de warmwaterleiding van de zonne-combi-boiler.

20m2 zonnepanelen leveren elektrische stroom.

Ik heb geen gasaansluiting of een onderhoud gevoelige, lawaaierige warmtepomp.
Sinds de aanschaf 5 jaar geleden van deze installatie merk ik telkens dat na die 95 ‘minder zonuur’ dagen er een overschot (>70 graden) is aan warmte energie. De zonne-combi-boiler is dan 70% energiezuiniger als een warmtepomp.

Een warmtepomp die jaarrond alleen al voor het warme tapwater veel energie nodig heeft.
De elektrische boiler zet je pas na 270 dagen weer aan.
Uiteraard bij het huidige dynamische contract tijdens extreem lage stroomuren.

Wanneer je in stedelijk gebied woont is helemaal los van het net een lastige. Op korte termijn geloof ik niet dat, nu er zoveel stroom met windmolens op de Noordzee wordt opgewekt, het overschot op sommige uren in de week snel opgelost wordt in het elektriciteitsnet.
Bovenstaande schone energie-installatie helpt het huidige elektriciteitsnet een piep klein beetje in balans te houden in het stedelijke weefsel van je woonwijk.
Laatst gewijzigd door Joop Slommeren op 29 jan 2023, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door rob21tq »

Joop Slommeren schreef: 29 jan 2023, 01:16 Sinds November 2022 ben ik overgestapt van Eneco naar een dynamisch contract van All in Power. 

Op uurbasis verwarm ik nu met windenergie mijn twee boilers (warmtebatterijen) elektrisch als de zon minder schijnt.

Wanneer ik bij de Eneco gebleven was, had ik 3x meer betaald.

Tijdens extreem lage stroomuren, soms negatief, vaak in de nacht, laad ik de twee extra goed geïsoleerde warmte batterijen.

Buffervaten hebben vaak een energie B-label.
( 10cm extra isolatie scheelt erg veel om je stilstand verlies allerbijdehandst de buffervaten te reduceren.)

Een (35 graden) 800 liter zonne-combi-boilervat verwarmt mijn huis. 

Meeste tijd is het in de woonkamer 20 graden.
Tapwater, voor douche en keuken staan in de winterperiode 95 dagen, met een smart stekker,
aangesloten op een 50 liter elektrische boiler (55 graden)
, die een koppeling heeft met de zonne-combi-boiler. 

20m2 zonnepanelen leveren elektrische stroom.

Ik heb geen gasaansluiting of een onderhoud gevoelige, lawaaierige warmtepomp.

Sinds de aanschaf 5 jaar geleden van deze installatie merk ik telkens dat na die 95 ‘minder zonuur’ dagen  er een overschot (>70 graden) is aan warmte energie. De zonne-combi-boiler is dan 70% energiezuiniger als een warmtepomp.

De elektrische boiler zet je pas na 270 dagen weer aan.
Uiteraard tijdens extreem lage stroomuren.

Wanneer je in stedelijk gebied woont is helemaal los van het net een lastige. Op korte termijn geloof ik niet dat, nu er zoveel stroom met windmolens op de Noordzee wordt opgewekt, het overschot op sommige uren in de week snel opgelost wordt in het elektriciteitsnet. Bovenstaande schone energie-installatie helpt het huidige elektriciteitsnet een piep klein beetje in balans te houden in het stedelijke weefsel van je woonwijk.
Interessant. Begrijp ik goed dat je jou boilers puur elektrische verwarmt? Via windmolen of via het stroomnet doormiddel van het dynamische contract? En als de zon schijnt met zonnepanelen (dus ook elektrische?)

Heb je misschien wat foto’s van alles?
Joop Slommeren
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 00:18

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Joop Slommeren »

Beste Rob21tq,

Het is een zonne-combi-boiler installatie met 9m2 CPC buiscollectoren op het platte dak. De warmtap waterleiding van de zonneboiler is verbonden met elektrische 50 liter boiler. (Lees de aangepaste tekst)
Ik hoef maar 50 liter elektrische boiler elektrisch in een klein uurtje van 35 graden naar 55 graden op te warmen.

Na half februari neemt de zonne-combi-boiler het warme tapwater verhaal volledig over omdat dan de temperatuur boven de 55 graden stijgt in het volledige 800 liter vat dankzij die CPC collectoren.
Die CPC vacuüm buiscollectoren produceren het beste vanaf half februari bij vriesweer met een hoge intense zon-instraling.

Ik heb geen windturbine. Maar als het windkracht 4 of hoger is draaien de windturbines op zee zo hard dat de stroomprijs dramatisch zakt tot onder de 5 cent per kilowattuur. Een dag van tevoren weet je hoeveel die kilowattuurprijs is en kan je met je smart stekker je boiler op het gewenste uur aan en uit zetten met een app op je telefoon.
Laatst gewijzigd door Joop Slommeren op 29 jan 2023, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door rob21tq »

Beste joop.

Oke een stuk duidelijker zo. Je schrijft ook dat je 2 warmtebatterijen extra hebt geïsoleerd. Bedoel je hier de 800liter zonneboiler en de 50liter elektrische boiler mee?

Ikzelf heb ook een vacuumbuis systeem, op de planning staat nog de boiler extra isoleren.

Alvast bedankt.
Joop Slommeren
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 00:18

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Joop Slommeren »

Ja, warmtebatterijen zijn in mijn geval beide boilers.

In de winter (95 dagen in het jaar) is een scheiding van warm tapwater en het warme water voor je wand- vloer- of plafondverwarming verstandig.
Bij elke zonne-combi-boiler van boven de 400 liter is het helemaal niet nodig om zo’n groot buffervat met de combinatie warm tapwater én verwarmingswater 16 uur per dag op 60 graden te houden. Voor die korte periode is een bypass (een eenvoudige 50 of 80 liter elektrische boiler) een fikse besparing op je elektriciteit verbruik. In ieder geval heb je als je handig ben die investering voor het plaatsen van een elektrische boiler naast die van je zonne-combi-boiler er in één winter uit, en als je niet handig ben in +/- 2 winters eruit.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Nu nog een slim systeem om je boilers automagisch te laden?
Joop Slommeren
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 00:18

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Joop Slommeren »

Beste PelletPower
Bedoel je dit soms?
https://www.ecosoftenergie.nl/over-de-e ... de-vragen/
Joop Slommeren
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 00:18

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Joop Slommeren »

Ter illustratie foto vóór de plaatsing van de elektrische 50 liter boiler en erna.
Installatiekast 2020 2021.jpg
Plaats reactie