Los van de energiebedrijven, maar hoe?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ik ben er weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2022, 15:49

Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ik ben er weer »

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om van het gas af én van het elektrisch af te gaan. Dus onafhankelijk te worden van de energiebedrijven.
Op het internet heb ik diverse mogelijkheden bekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Warm water opslag met zonnecollectoren lijkt me wel wat, maar hoe sla ik de energie opgewekt in de zomer op voor de winter?
Daarnaast zonnepanelen voor het opwekken van elektriciteit voor de verlichting en het elektrisch koken.
Maar wat doe ik met de teveel opgewekte elektriciteit, als de salderingsregeling straks is afgeschaft en je waarschijnlijk voor terug levering zult moeten betalen! Bovendien wil ik ook wel van het elektriciteitsnet af.

Wie heeft hiervoor een oplossing?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door benthuis »

Eerst even de reality check...
Electrisch koken, daar zijn heftige constructies voor nodig.
Beste batterij....

Waarom doe je het? Als je van het grid los wil, kan je waarschijnlijk beter andere keuzes maken.

Als het om de financieren is, zeker niet doen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Ik ben er weer schreef: 20 jan 2022, 16:01 Hoi allemaal,

Ik ben van plan om van het gas af én van het elektrisch af te gaan. Dus onafhankelijk te worden van de energiebedrijven.
Op het internet heb ik diverse mogelijkheden bekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Warm water opslag met zonnecollectoren lijkt me wel wat, maar hoe sla ik de energie opgewekt in de zomer op voor de winter?
Daarnaast zonnepanelen voor het opwekken van elektriciteit voor de verlichting en het elektrisch koken.
Maar wat doe ik met de teveel opgewekte elektriciteit, als de salderingsregeling straks is afgeschaft en je waarschijnlijk voor terug levering zult moeten betalen! Bovendien wil ik ook wel van het elektriciteitsnet af.

Wie heeft hiervoor een oplossing?
Welkom, of ben je er weer? In het laatste geval hoeven we je niets uit te leggen.

Ben je nieuw dan heb je nog een hoop leesuurtjes voor de boeg. Heel in het kort, wat je niet nodig hebt, hoef je niet op te wekken. Dus, isoleren en een bescheiden woning met zo weing mogelijk apparaten inrichten. Dan maak je de meeste kans om je plannen ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren zonder dat daar al je vrije tijd of geld in gaat zitten.
Ik ben er weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2022, 15:49

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ik ben er weer »

benthuis schreef: 20 jan 2022, 16:56 Eerst even de reality check...
Electrisch koken, daar zijn heftige constructies voor nodig.
Beste batterij....

Waarom doe je het? Als je van het grid los wil, kan je waarschijnlijk beter andere keuzes maken.

Als het om de financieren is, zeker niet doen!
Het gaat me hoofdzakelijk om de onafhankelijkheid en uit het oogpunt van duurzaamheid!
Misschien is waterstof ook nog een optie. Waterstof thuis maken is geen probleem, alleen de opslag ervan is niet gemakkelijk.
Ook het toepassen van waterstof in particuliere huishoudens is nog niet zo simpel. Veel mensen denken dat waterstof gevaarlijk is, maar als je er goed verantwoord mee omgaat, dan valt dat wel mee. Van LPG (autogas) dacht men dit in het begin ook.
Maar... 17 miljoen Nederlanders weten meer dan 1 individu!
Als we hier gezamenlijk een oplossing voor vinden, dan zijn we een heel stuk op weg.
Alle goede ideeën zijn welkom! En laten we deze goede ideeën delen met elkaar, dan hebben we er allemaal voordeel van.
(en ik ben inderdaad nieuw op dit forum)
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

Ik ben er weer schreef: 20 jan 2022, 16:01 Wie heeft hiervoor een oplossing?
Africa !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Haha, in ieder geval een stuk minder verwarming nodig.

Waterstof? Nou moet je je toch eens verder inlezen en bij elke stap afvragen wat je er in moet stoppen en wat er uit komt.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

waterstofproductie : Zelfs de elektrolyse is al een probleem, de negatieve platen worden aangevreten, ook al is het inox 316 . Bij de verbranding krijg je ook nog eens eens zeer hoge temperaturen met veel NOx-en tot gevolg .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Bij de verbranding krijg je ook nog eens eens zeer hoge temperaturen met veel NOx-en tot gevolg .
Waarom zou het dan verbrand moeten worden???
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben er weer schreef: 20 jan 2022, 19:23 Alle goede ideeën zijn welkom! En laten we deze goede ideeën delen met elkaar, dan hebben we er allemaal voordeel van.
(en ik ben inderdaad nieuw op dit forum)
Goed idee, maar aan die laatste 2 zinnen concludeer ik dat je nog weinig info tot je genomen hebt.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

@Ramon, ik zie de topicstarter nog niet direct met brandstofcellen aan de slag te gaan, gezien de vraag .

Om los te geraken van de energiebedrijven zal je toch wel eerst trachten te minderen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

 ik zie de topicstarter nog niet direct met brandstofcellen aan de slag te gaan, gezien de vraag .
Welke vraag?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

Loskomen van de energiebedrijven .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Waarom zou dat slechter gaan met een brandstofcel, dan met een waterstofgenerator?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

Ramon, die staan bij jou vast en zeker al naast de generator die gevoed zal worden uit de houtvergasser .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Ik snap al je aannames niet...
Plaats reactie