plastic broodzakken

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

plastic broodzakken

Bericht door hobbes »

Al een tijdje irriteerde ik me mateloos aan al die plastic zakken om het brood heen. Wij halen 4 tot 5 broden per week bij de bakker, dus dat zijn 5 zakken per week die na gebruik zo de plastic bak in gingen...

Ik heb dat met de bakker overlegd en gelukkig waren er nog een paar mensen die datzelfde hadden. De bakker heeft nu afsluitbare katoenen zakken die ook in de vriezer kunnen. Als we het brood komen halen snijd de bakker het pas in plakken en doet ze meteen in de katoenen zakken.

We hebben 1 plastic zak waar we het brood in doen tijdens gebruik, anders droogt het zo uit.
Na gebruik schudden we de katoenen zak uit ( de paar kruimels die er in zitten zijn voor de vogels) en vouwen hem op. Als we weer brood halen nemen we de zakken weer mee. De eerste paar keer was wel gek maar nu voelt het heel gewoon.

Het lijkt iets kleins maar stiekem zijn we er erg blij mee, alle kleine beetje helpen en zorgen voor een grote verandering.

Ik ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die zulke dingen doen
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: plastic broodzakken

Bericht door Paul Joosten »

Wat een goed idee! Waar komen die zakken vandaan? Ons brood wordt pas gesneden wanneer we het afhalen en de bakker zal er vast geen moeite mee hebben om ze dan in een door ons meegebrachte katoenen zak te doen. Een beetje inderdaad maar toch het proberen waard mits we goede zakken kunnen vinden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: plastic broodzakken

Bericht door dormos »

Inderdaad een mooie oplossing. Lidl heeft iets vergelijkbaars voor groenten en fruit. Geen katoen, maar een kunstvezel zak die je meerdere keren kunt gebruiken ipv de plastic zakken die ze standaard hebben.

Als taalnazi erger ik me dan weer aan "ik irriteer me aan" ;-) Iets irriteert je, of je ergert je ergens aan..

Doet niets af aan de boodschap, en ik hoor het zo vaak dat het tij waarschinlijk toch niet meer te keren is :(
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: plastic broodzakken

Bericht door alefarendsen »

Ik gebruik al heel lang deze. Minder dan €1,= per stuk. Toen ik in Muiden nog brood verkocht, ging het vanuit de oven na wat afkoelen hierin. Werkte prima.

Ik had er een paar meegenomen na een vakantie uit FR en toen dat beviel heb ik via bij een bevriende webwinkel eens gevraagd of die ze niet in het assortiment kon opnemen. Probleem was, de marge die ze op kon maken was te laag. Dit soort zakjes in NL verkopen voor 3 of 4 euro per 5 levert te weinig op :?. Heb toen wel via-via een grote lading rechtstreeks uit FR kunnen laten komen.

Intussen met brood verkoop gestopt, nu gebruiken we zelf in de supermarkt. Hier in FR heel veel in bulk verkrijgbaar, bij alles supermarkten, leuk om te zien.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: plastic broodzakken

Bericht door benthuis »

In Frankrijk lijken een aantal zaken rondom eten iets sneller te gaan. Heb jij zicht op de daadwerkelijke verkrijgbaarheid van "C'est Qui Le Patron"? Vond het wel een interessante tussenstap voor internationaal verkrijgbare spullen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: plastic broodzakken

Bericht door remco d »

Wij doen het andersom. De zakken van brood welke we kopen gebruiken we zeker nog een keer of 3-4 voor brood wat we zelf bakken. Maar dit is ook mooi! Zo is er wel meer te bedenken. Mijn ouders hadden een snackbar daar waren iedere week 10 emmers over (frietvet, mayo, saté saus) dat is inmiddels jaren geleden maar die emmers gebruik ik nog en iedereen in het dorp ook. Je ziet ze bijvoorbeeld langs de paarden weitjes staan als drinkbak.

Gr Remco
Plaats reactie