Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door pelletpower »

Theoretisch aan de buis. We gaan t zien.
gijsvangemerden
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2023, 10:42

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door gijsvangemerden »

Hallo,
Ik heb sinds een paar weken een ABCAT houtrookfilter maar ik ben er niet blij mee. Het verandert de karakteristiek van je kachel. Misschien heb ik hem te snel gekocht. Filteren doet ie wel maar de trek neemt af en daardoor is het vuur minder heet en ruikt anders.
Als iemand hem wil proberen hierbij welkom. ABCAT wil hem niet terugnemen omdat ie gebruikt is.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Wat was de doelstelling om een filter te plaatsen ?
Heb je dit zelf geplaatst ?
Heb je de trek in de schoorsteen gemeten voor en na de plaatsing ?
Type kachel en wat voor schouw ?
Welk hout brand je ?

Een foto kan ook soms een heldere kijk opleveren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door TLS »

pelletpower schreef: 16 feb 2023, 10:08 Geen idee if dat ooit de eis word. Ik vind het leuk daarmee te spelen.
interessant project! Inderdaad de vraag waar het fijn stof heen gaat, ik verwacht dat het aan de electrodes kleeft, en als je de voeding af legt het er af valt? Door de natuurlijke trek in de schouw komt het dan nog steeds in de omgeving. Het meest vervelende aan houtstook: de geur als het even minder goed of slecht brandt: die zal ook wel blijven vermoed ik.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door pelletpower »

Afzetting is op positieve kant. Dat zal schrapen worden en stofzuigertje of zo. Voorlopig loopt t nog niet zo lekker. Of niet, beter gezegd.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

gijsvangemerden schreef: 27 feb 2023, 15:48 Hallo,
Ik heb sinds een paar weken een ABCAT houtrookfilter maar ik ben er niet blij mee. Het verandert de karakteristiek van je kachel. Misschien heb ik hem te snel gekocht. Filteren doet ie wel maar de trek neemt af en daardoor is het vuur minder heet en ruikt anders.
Als iemand hem wil proberen hierbij welkom. ABCAT wil hem niet terugnemen omdat ie gebruikt is.
Hallo gijsvangemerden,
Vervelend te horen dat de ABCAT bij u niet naar tevredenheid werkt. Ik ben benieuwd naar de antwoorden op de vragen van LeaD, meer specifiek naar het merk/type kachel, opbouw schoorsteenkanal en hoe er gestookt wordt. Hopelijk is daar al iets uit te halen waardoor de ABCAT wel met plezier gebruikt kan worden, en anders kijk ik graag samen verder en hoop dat u dit ook wil doen.
Heeft u de informatie over de bediening van de ABCAT gelezen en/of gezien (handleiding, handboek, youtube video)?
Mooie middag en groet!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Ik krijg wel de indruk dat de vertegenwoordiger van ABCAT alle negatieve ervaringen goed in de gaten houdt...

Kunt u al iets zinnigs zeggen waarom de negatieve ervaring van een andere ABCAT gebruiker niet geplaatst is?
gijsvangemerden
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2023, 10:42

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door gijsvangemerden »

Sorry dat het even duurde. Ik denk dat ABCAT prima product is maar ik heb maar een klein kacheltje die ik stook met heel droog hout van diverse loofbomen, echt heel droog. Trek heb ik niet vooraf gemeten en ook niet achteraf. Temperatuur ook niet. Ik ben op mijn gevoel afgegaan. Filter is er nu weer uit. Ik ga hem op marktplaats zetten tenzij iemand hier hem wil.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Slooij »

Nee ik heb hem niet nodig. Jammer dat ABCAT het product niet terug neemt ik hoop dat u het kan verkopen op marktplaats of mischien wel hier op het forum. Veel succes
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

gijsvangemerden schreef: 07 mar 2023, 14:37 Sorry dat het even duurde. Ik denk dat ABCAT prima product is maar ik heb maar een klein kacheltje die ik stook met heel droog hout van diverse loofbomen, echt heel droog. Trek heb ik niet vooraf gemeten en ook niet achteraf. Temperatuur ook niet. Ik ben op mijn gevoel afgegaan. Filter is er nu weer uit. Ik ga hem op marktplaats zetten tenzij iemand hier hem wil.
Hallo gijsvangemerden,
Ditmaal mijn excuus voor het wachten. Droog loofhout en een kleine kachel zijn niet direct dingen die bij mij de alarmbellen laten rinkelen.
Wilt u samen op onderzoek naar oorzaak en mogelijke oplossing?
gijsvangemerden
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2023, 10:42

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door gijsvangemerden »

Nee dankje, ik wil graag mijn geld terug. Het ding voldoet niet aan mijn verwachtingen en ik heb geen vertrouwen dat een andere set-up daar iets aan gaat doen. Het is een ding voor hete kachels niet voor kleine kacheltjes. Het product zelf remt de trek waardoor het vuur geremd brand en het ruitje zwart maakt. En ook de geur van het hout is niet lekker.
Maar ABCAT denkt daar anders over geloof ik, over geld teruggeven aan ontevreden klanten.
By the way dit gesprek mag ook gewoon via mail hoor. gijs@gijsvangemerden.nl
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Forumleden kunnen je privéberichten sturen via het forum . Het staat rechts boven onder de zoekfunctie . Om narigheid te voorkomen, best je mail-adres verwijderen . Als je het toch laat staan, verander dan "@" door "AT" . Zo voorkom je spam en andere narigheden .

Wat waren je verwachtingen ?
Laatst gewijzigd door LeaD op 11 mar 2023, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

gijsvangemerden schreef: 10 mar 2023, 19:12 Nee dankje, ik wil graag mijn geld terug. Het ding voldoet niet aan mijn verwachtingen en ik heb geen vertrouwen dat een andere set-up daar iets aan gaat doen.
Je bent niet de enige...
Behalve een politiek correcte vertegenwoordiger/manager, die alle schone schijn ophoudt, is mijn conclusie dat het ABCAT verhaal een grote flop is.

Maar goed... Zodra hier ergens het woord ABCAT in een negatieve setting te bespeuren is, wordt er als de kippen gereageerd...
Het mag bij een zoektocht naar recensies niet naar voren komen, dat er mensen zijn die er anders over denken.

Een echt goed product, bewijst zichzelf... Niet een wc eend vertegenwoordiger, die zogenaamd op zoek gaat naar oorzaken, om maar vol te kunnen houden dat het een super product is.

Het zaakje stinkt net zo hard als de kachel.
En als er gevraagd wordt waarom een negatieve recensie niet geplaatst wordt, dan wordt er niet gereageerd. Blijkbaar mag er alleen een negatieve recensie geplaatst worden als de vertegenwoordiger overtuigd moet zijn dat zijn product niet werkt. Nooit dus.

Ik zou gewoon een recensie bij Google schrijven. Misschien dat je dan wel heel snel je geld terug krijgt in ruil voor een verwijdering :lol:
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Slooij »

Haha kijk maar uit dat u niet word vervolgd voor afperising :lol:
Het is niet leuk als een product niet functioneerd zoals verwacht word dat het functioneerd.
Kunt u het product niet ruilen voor een groter filter zodat het wel functioneerd?

Ik had laatst een vloerverwarmings pomp te klein gekocht! Dit was mijn fout maar het bedrijf waar ik het product had gekocht deed niet moeilijk over het omruilen voor een grotere pomp. Bedrijven zijn er niet van gesjarmeerd als er opeens helemaal geen koop tot stand komt maar dit is per bedrijf verschillend. Veel succes
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Als een WC-Eend gebruiker zich bedot voelt door een WC-Eend vertegenwoordiger, dan kan hij naar de consumentenshitbond stappen . Mogelijks gaan deze dan het probleem eens goed doorspoelen en checken of het probleem opgelost is . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie