Even voorstellen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Even voorstellen

Bericht door Angenietja »

Dag allemaal,

Al enige tijd lees ik regelmatig mee. Vaak via google hier terechtgekomen en sinds kort systematisch volgend op het onderwerp verwarming. Ik ben tuinder in Transsylvanie, wij hebben een CSA bedrijf (solidaire landbouw). Onze (mijn man Jan en ik) thuisbasis is een traditionele boerderij, 9 jaar geleden aangetroffen in onberispelijke staat. Dat wil zeggen, dikke massieve muren, alleen natuurlijke materialen, niks aan verprutst. De uitgangssituatie was 1 hoofdwoning met in elk van de 3 kamers 1 lamp. Water uit de put. De kleine nevenwoning idem. Naast het opzetten van het tuinbouwbedrijf, heb ik de eerste twee jaren gebruikt om het nevenhuisje in verhuurbare staat te brengen. We verhuren het als vakantieverblijf en huisvesting van vrijwilligers. Geen isolatie, wel een 80l elektrische boiler en een houtkachel. Man Jan heeft zich een paar jaar geleden ook definitief aan dit project toegevoegd. We wonen nu jaarrond in de hoofdwoning. 's Winters houdt dat in, dat we 25m2 leefruimte hebben; de woon-slaapkeuken. Langzamerhand maken we het onszelf wat comfortabeler. Heel langzaam. Ik ben de motor achter dit proces en tevens de uitvoerder. Jan verzorgt de dieren en hakt hout. Vrijwel alleen vooruitgang mogelijk in de wintermaanden. Er wordt heel veel gewikt en gewogen en ons bent zunig.

En nu, er dienen zich praktische kwesties aan die ik graag wil voorleggen. Te beginnen met de verwarming, want ja, 25m2 maandenlang met z'n twee-en is wel heel knus, maar ik wil wel eens een badkamer met warm en koud stromend water en de hal kunnen gebruiken als werkruimte, dus verwarmen. Het is hier regelmatig -25 Celsius en op 't ogenblik al weer een tijdje rond de -10 met een dik pak sneeuw, dus tijd genoeg om te prakkezeren over wat n hoe.

Hopend op veel goede techniekgesprekken en ik mag ook heel graag wat filosoferen over de vooruitgang en de daarbij inclusieve achteruitgang.

Agnes
Plaats reactie