Regenwater gebruiken

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Hugo050
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2017, 14:46

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Hugo050 »

hobbes schreef: 08 jun 2020, 19:31 Ik heb hier een betonnen 3000 liter tank in de voortuin liggen. Op de dag van de oplevering van ons nieuwbouwhuis hebben ze de grond om het huis nog vlak getrokken. Ik heb toen de kraanmachinist gevraagd om een gat van 2 bij 2 en ruim 2 meter diep voor mij te graven. na wat overleg had ie dat voor mij in 10 minuten gedaan. Ik heb hem een 6 pack bier voor de moeite gegeven :wink:

Toen heb ik bij een beton bedrijf in Grou een tank besteld en die kostte 500 euro franco thuis ( de prijs van een 2000 liter tank en 1 van 3000 liter was bijna gelijk en een tank van 5000 liter was ineens een stuk duurder)
Toen de vrachtwagen hem kwam brengen heb ik de verbaasde chauffeur ( normaal bracht hij dit soort tanks bij boeren) gevraagd of hij hem meteen in het gat kon zetten. Omdat de buren nog niet met de tuin bezig waren geweest kon de trailer achteruit en met de kraan zo in het gat gezet :D

Probeer een agrarisch loonwerker in de buurt eens te vragen, die hebben wel van dat soort machines / kranen.
hobbes, dank voor deze waardevolle en tot hoop stemmende reactie. merci! :D
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Sandman79 »

Net een ton van 20000 liter gestoken. Prijs inclusief levering en plaatsing en graafwerken 2200 euro ex btw.
Op Ebay.de heb je vaak polyester tonnen uit de wijnhandel die weggaan van verschillende duizenden liters voor relatief weinig.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Ramon »

Net een ton van 20000 liter gestoken. Prijs inclusief levering en plaatsing en graafwerken 2200 euro ex btw. 
Das wel echt heeeel goedkoop. Wat is het voor vat? Is het drukbestendig? Kan er een halve meter zand op en dan straatwerk en zwaar verkeer?
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door CvP »

Sandman79 schreef: 09 jun 2020, 16:04 Op Ebay.de heb je vaak polyester tonnen uit de wijnhandel die weggaan van verschillende duizenden liters voor relatief weinig.
Hallo Sandman,
Dat klinkt interessant!
Op welke zoekterm zoek je dan precies?
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door willem »

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door LeaD »

Rechtopstaande polyestertanks zijn niet geschikt om plat te leggen in de grond , dienen steeds rechtop gebruikt te worden . 8 m zie je wel staan in de tuin .

Zo een 20 jaar terug waren de betonnen tanks van 10 000L de goedkoopste, als je de prijs per liter aanschouwde . Geen idee of dit vandaag de dag nog zo is . Iemand ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Pigion »

10.000 L € 1.400 ex BTW Franco (april 2020)

15.000 L € 1920 ex BTW en franco (mei2020)

Putten worden gemaakt in België
Als je in België afhaald, bespaar je € 500 vrachtkosten. Wel een stevige tailer meenemen want de putten wegen resp. 6,5 en 8,3 Ton :mrgreen:

Voor details PB sturen.

Pigion
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door LeaD »

Voor de aardigheid prijs opgevraagd, 10 000L ex works en ex btw zo een 660 € .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Pigion »

Als dat ook een betonnen exemplaar is, heb je een koopje. Transportkosten kan ik niet goed inschatten omdat de putten steeds incl. transport werden aangeboden. Dat transport wordt uitbesteed aan een bedrijf in Weert. Je hebt 100 of 120 TonMeter kraan op de vrachtauto nodig om deze zware jongens van de auto te krijgen. De leverancier heeft het liefst dat er op het werk een passende kraan is voor het afladen.
Pigion
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Keon »

Waarom niet een vijvertje aanleggen om al het regenwater te stockeren? Het water verder zuiveren doe je dan met een luchtpomp en wat moerasplanten.

En gebruikt water kan je dan weer zuiveren met een tweede vijver om zo een kringloop te creëren voor het spoelwater van het toilet en de wasmachine.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door hobbes »

ik was voor de betonnen 3000 liter tank zelf 500 euro kwijt, inclusief bezorging. De chauffeur van de vrachtwagen heeft met de laadkraan de tank rechtstreeks in het gat gezet. Voor het graven van het gat was ik een 6pack bier kwijt en wat vragen aan de kraanmachinist die toch in de buurt was.
Een ondergrondse tank heeft als voordeel dat het geen directe ruimte inneemt.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door hobbes »

Omdat de pomp verhuist is van de voortuin naar de kruipruimte in de garage ( die ook dik geïsoleerd is) heb ik in de kruipruimte een extra water opslag van 1000 liter neergezet, het past net. Via het luik in de vloer controleer ik 1x per week het nivo in de opslag en via een kleine 2e pomp kan ik water overpompen vanuit de tank in de voortuin. Ik ben nog aan het nadenken om dat ook te automatiseren maar dan moet ik een extra leiding en kabel door trekken.
Het systeem zelf werkt aardig goed, ik heb vorig jaar pas 2x de overloop open moeten zetten om water af te voeren. Sinds augustus vorig jaar draaien de toiletten volledig op regenwater. Ik schat in dat we met 4 personen ongeveer 800 liter water per week mee besparen
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Ruuben »

Hoe gaat het plan nu?
Praggel
Berichten: 247
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Praggel »

ik weet dat ik mij moet inlezen ,maar om het regenwater / grondwater te gaan gebruiken voor de Wc,kan dat met een éénvoudige dompelpomp of heb ik daar een hydrofoor installatie voor nodig.

Mvg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Ruuben »

Hydrofoor werkt automatisch, dus doortrekken is vullen omdat de vlotter open gaat. Dompelpomp moet aan gezet worden, dus handmatig of met vlotter schakelaar.
Grondwater mag niet zomaar. Regenwater is perfect. Even door filter in ton laten stromen. Hydrofoor is wel kieskeuriger met waterkwaliteit, maar daar is vast een filter voor te zetten.

Aanzuig en opvoerhoogte zullen kostprijs bepalen van de pompen. Hydrofoor is het handigst
Plaats reactie