Hmmm, ik krijg m ook niet gefixed..holtere schreef:Verdorie, dat quoten valt niet mee...![]()
En toch... @Holtere, 't zit m in de \ of /...Jij had de verkeerde gebruikte. Moet zijn: [/quote] ipv [\quote]
Moderator: Moderators
Hmmm, ik krijg m ook niet gefixed..holtere schreef:Verdorie, dat quoten valt niet mee...![]()
M'n eerste PV systeem ligt nu 12 jaar en heeft zo'n 23.000 kWh opgeleverd. Kan me niet echt voorstellen dat het zoveel kWh gekost heeft om ze te maken. Onderhoud was trouwens 0, want alles doet het vanaf dag 1 probleemloos.Ik ben er nog steeds erg sceptisch over dat zonnepanelen over hun levensduur (alle productie/onderhoud meegerekend) meer aan schone stroom leveren dan er aan fossiele energie is verbruikt om dit te kunnen produceren.
Het is soms lastig te zien, maar het is er wel, denk bijvoorbeeld aan:dormos schreef:Onderhoud was trouwens 0, want alles doet het vanaf dag 1 probleemloos
Gebeurt amper en met pv is de slijtage en verlies minder.OBL-Rien schreef:- Het onderhoud aan het elektriciteitsnetwerk (lichtnet).
Que?OBL-Rien schreef:- In zekere zin zelfs een klein deel van het onderhoud aan je woning.
Hier niet hoor, dat ouwe kreng van een meter doet het al.OBL-Rien schreef:- Iemand moet de saldering doen.
Gebeurde al.OBL-Rien schreef:- Controle van de meterstanden, al dan niet via een SW.
In Duitsland is inmiddels een opgesteld vermogen van 30GW (!) aan PV energie en een vergelijkbaar getal voor windenergie. Jaja, met subsidie en dat is wel/niet wenselijk, enzovoorts, maar het is er wel. Met dat soort getallen onstaat er vanzelf een soort van basislast. Pieken zijn er altijd geweest, voornamelijk in de vraag, wat heeft geleid tot goedkopere nachtstroom, waar mijn moeder zo graag haar wasje op draaide. In NL accepteren we dat we voor piekvraag gascentrales nodig hebben, die snel op te starten zijn en bijna nooit vollast draaien. Dit principe kan je omdraaien. Laat ze lekker schoon basislast draaien en zet ze uit als er een piek is in groene energie.mro schreef: PV wordt verkocht als een vorm van energiebesparen maar in feite klopt dit totaal niet. Integendeel je plaatst gewoon een kleine zeer variabele centrale bij op het net.
En door al die variatie op het net moet men meer conventionele capaciteit voorzien om de boel stabiel te houden.Dus door die saldering te willen behouden wordt de stroomvoorziening simpelweg nog duurder.
Als je woning niet blijft staan hebben de panelen ook geen 20+ jaar tijd om zichzelf te amortiseren...Tim schreef:Que?OBL-Rien schreef:- In zekere zin zelfs een klein deel van het onderhoud aan je woning.
In mijn ogen is de saldering wel te verdedigen. In ieder geval net zolang dan dat er subsidie gegeven wordt op wind energie of bijstook van biomassa in een kolencentrale.Tim schreef:Ik ben vóór afschaffing van de saldering. Water naar de zee dragen.
Volgens mij ben je nu appels met peren aan het vergelijken. Het rendement van een centrale is de verhouding tussen de geleverde elektrische energie en de energie-inhoud van de gebruikte brandstof. Als je een centrale helemaal op biobrandstof zou stoken dan zal het rendement vast niet hoger zijn dan wanneer je kolen gebruikt. Als je het hebt over het rendement van een biomassa-ketel dan bedoel je volgens mij de verhouding tussen de opgewekte warmte en de energie-inhoud van de brandstof. Maar als je met kolen warmte opwekt in plaats van elektriciteit dan is het rendement ook veel hoger dan 50 %.nck schreef: Het rendement van een state of the art kolencentrale ligt rond de 50%.
Een beetje biomassa-ketel haalt op de sloffen 90%.
Daar denken ze in Frankrijk toch heel anders over. Met 58 draaiende reactoren en nog 2 in aanbouw. Meer dan driekwart van de electriciteitsbehoefte komt voor uit nucleaire bronnen. Terwijl wij gas gebruiken, wordt in Frankrijk voor ruimteverwarming en warm tapwater voornamelijk gebruik gemaakt van elektrische verwarming. Dat levert grote verschillen op tussen stookseizoen en niet-stookseizen. Maar ook tussen dag en nacht. Pieken worden gevlakt met hydro en een beetje andere groenen bronnen (ca 15%)Tim schreef:De wereld zal ook nooit alleen op kernenergie kunnen draaien. Want, door die k#twindmolens........eeeh, het dag en nacht ritme in verbruik, gaat niet goed samen met een kernreactor.
Tim