Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Bedankt heren!

Wat het verschil in temperatuur is heb ik niet gemeten, wel gezien toen ik in het begin op dezelfde manier als voorheen hardhout ging stoken en het bovenblad echt roodgloeiend werd. Er zat geen gebruiksaanwijzing bij de kachel en het is mijn eerste ervaring met houtkachel stoken. Vervangen door vuurvaste steen is wellicht een optie maar daarmee heb ik al helemaal geen ervaring. Voor het rooster biedt dat echter geen soelaas.

Ooievaar, kan je me zeggen waar jij je MBS onderdelen vandaan hebt (evt. via PB)? Zijn ze uitwisselbaar met die voor La Nordica? Ook al nooit van gehoord trouwens. Gelukkig weet Google veel. Ik vond een prachtige handleiding die ik eens goed ga bestuderen, kennelijk heb ik tot nu toe behoorlijk verkeerd en daardoor veel te heet gestookt! Ik zal ook dat bedrijf eens vragen, ze zitten hier niet al te ver vandaan in Orvelte.

Dank voor de tip dat het zijpaneel er zo uitgehaald zou kunnen worden, ik had nog niet zo goed gekeken hoe dat zou moeten. Hopelijk haalt het huidige materiaal het eind van het stookseizoen, dan kan het onderhoud en alles eens grondig schoonmaken mooi gecombineerd worden zonder dat het een haastklus wordt.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door dormos »

Paul,

De vraag is of het rooster onderin echt nodig is bij houtstook. Volgens mij stamt dit nog uit de tijd dat op kolen gestookt werd, maar veel efficiente houtkachels werken met een dichte stookvloer. Misschien is dat bij jouw kachel ook mogelijk, en zou er een vuurvaste steen in de bodem kunnen.

Groet,

Hans
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door ooievaar »

Mbs bestaat niet meer . Jou kachel heet nu de juhnberg ostara. Neem eens contact op met Juhnberg GmbH. Zoals gezegd heb ik weinig vertrouwen op de service hier, proberen kan altijd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Technisch gezien misschien niet Hans, praktisch zeker wel. De asla zit direct onder het rooster waardoor ik niet om de haverklap as hoef te verwijderen. Omdat we dagelijks stoken, soms meer dan 12 uur achtereen, zou ik mogelijk ook tussendoor het vuur uit moeten laten branden om as weg te kunnen halen. Met het rooster volstaat het om 's morgens bij aansteken even de restjes aan te harken waardoor as door het rooster valt en eventueel onverbrande restjes bij elkaar komen te liggen en met de volgende stook alsnog benut worden. Het zou dus sowieso meer geknoei geven. Voorheen met eiken of buiten moest ik de asla 2 à 3 keer in de week legen, nu met het azobé hoeft dat nog maar hooguit eenmaal in de week.

Je brengt me onbedoeld overigens wel op een idee. Ik ken een bedrijf dat constructiestaalplaat met laser kan snijden. Het zal niet moeilijk zijn een staalplaat van bijvoorbeeld 20 mm dik op maat te laten snijden en te laten voorzien van wat sleuven. Ik heb geen idee hoe stookbestendig dat zou zijn in vergelijking met het hier gebruikte gietijzer. Wie heeft hier meer verstand van?

MBS bestaat nog wel ooievaar, de site is nog gewoon in de lucht. Waarom dacht je van niet?

[Update] Ik heb navraag gedaan bij de dealer die mij 5 jaar geleden de kachel leverde. Hij moest hartelijk lachen, hij krijgt als Nederlandse importeur nog regelmatig MBS geleverd en verkoopt er naar eigen zeggen enkele honderden per jaar. In Duitsland gelden andere eisen, vandaar dat ze daar met aangepaste productiefaciliteiten en onder andere naam werken. De markt is onvergelijkbaar, daar gaat het om vele duizenden per jaar.

Al pratend kwamen we op een prima (nood?)oplossing, ik haal hier bij de plaatselijke smid een reststukje plat ijzer en leg dat op het rooster. De praktijk zal leren of dat afdoende is of dat er toch een meer structurele oplossing nodig zal zijn.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Paul,

dat van die drie kilo staat in de handleiding. Met hardhout zit je daar natuurlijk snel aan. Ik kan me voorstellen dat, als je teveel hardhout tegelijk stookt, de temperatuur dan gewoon te hoog wordt en de materialen daar niet op berekend zijn.

Dit vond ik in de handleiding, zie ook de link op de eerste pagina van deze draad:

Technische Daten
MBS ThermoMagnum Eco 10,7kW
Empfohlenes Brennmaterial Scheitholz, Braunkohlenbriketts
Nennwärmeleistung (kW) 10,7kW
Abmessungen HxBxT (m) 0,85 x 0,95 x 0,60
Rauchrohrdurchmesser (mm) 120
Rauchrohranschluss oben oder hinten
Größe der Feuerraumöffnung HxB in (m²) 0,28 x 0,23 = 0,0644
Größe des Feuerraums HxBxT (m) 0,35 x 0,27 x 0,47
Maximal aufzugebende Brennstoffmenge
(auf einmal) in (kg) 3,0

Förderdruck bei Nennwärmeleistung in (mbar / Pa) 0,12 / 12
Abgasmassenstrom [m] in (g/s) 7,65
Mittlere Abgastemperatur (°C) 178
Rostkonstruktion Planrost, von außen
abrüttelbar
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door dormos »

De asla zit direct onder het rooster waardoor ik niet om de haverklap as hoef te verwijderen.
Mijn ervaring is dat je met stoken op een dichte vloer veel minder as hebt. Ik heb ook nog een Jotul kachel staan met asla. Die asla maakte ik op een gegeven moment gewoon niet meer leeg, en nadat de la volzat nam de hoeveelheid as amper toe. Het lijkt erop dat wanneer de as niet weg kan deze verder vebrand wordt. Verder zorgt een aslaag voor isolatie naar de stookvloer die daardoor minder heet wordt.
Ik zou eens proberen te stoken met een stalen plaatje op het rooster. In het begin wel even rustig stoken, bij voorkeur met zachthout, om een aslaag op het plaatje te krijgen.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door JantjeV8 »

Dat doe je feitelijk in een goeie kachel ook, stoken op de bodem, daarna op het asbedje. Wordt het asbedje te dik, dan schep je het er uit, metalen schepje, metalen emmertje voor als het nog heet is en dan buiten kieperen. Daar hoef je het stoken niet voor te onderbreken.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Dank Wouter, voor de reminder naar de gebruiksaanwijzing. Was ik volkomen vergeten, heb 'm opnieuw gedownload en bijgevoegd in een onlangs toch al aangemaakte documenten map van alles betreffende de kachel. Bij gelegenheid zal ik die toch nog eens grondig gaan bestuderen.

De dorpssmid had nog wat mooie reststukjes plat staal liggen die mooi in/op het rooster passen. Kosten: "doe maar eens een biertje als we weer eens in het dorpshuis zitten". Komt aal goud mien jong! Ik zal ze er morgenochtend inleggen en dan eens zien hoe dat het stoken beïnvloedt. Ook zal ik wat meer as laten liggen. Samen moet dat voorlopig grotere problemen wel voorkomen hoop ik!

Waarmee ik voor dit deelonderwerp voorlopig wel geholpen ben, dus nu tijd voor something completely different :wink:

Al enige tijd ben ik aan het puzzelen op de besturing. Nu ik het gas helemaal heb laten afsluiten heb ik dat niet meer als back-up bij wat langere afwezigheid. Omdat zoiets eigenlijk nooit voorkomt (we zijn geen wintersporters en gaan er bij voorkeur in voor- en/of najaar even tussenuit) zijn 'dure' systemen als warmtepomp of pelletkachel niet rendabel. Stroom kost me niet veel met enkele duizenden kWh/j overproductie dus volstaan simpele elektrische kacheltjes om in voorkomend geval mijn huis tegen bevriezing te beschermen. Dat moet nu nog handmatig maar wil ik eigenlijk wel automatiseren zodat ook bij onverwachte langdurige afwezigheid (we zijn helaas niet immuun voor verkeersongelukken en gaan nog wel eens samen op pad) de back-up echt werkt.

De bestaande besturing zorgde ervoor dat wanneer er warmtevraag was maar het buffer geen warmte meer had, de vraag werd doorgezet naar de CV-ketel. Dat zal nu een klik-aan, klik-uit (kika) zendertje worden, waarmee elders in huis naar behoefte kleine kacheltjes met zo'n kika-ontvanger op een wcd aangesloten kunnen worden. Ik maak van de gelegenheid gebruik om differentiatie aan te brengen in vraag en aanbod. Het aantal thermostaten wordt uitgebreid naar drie: boven, voor en achter. Alle drie sturen de bufferpomp aan maar die voor en achter bovendien de bijbehorende vloerverwarming. De Kika zender heeft twee signalen waardoor ik ook gelokaliseerd noodverwarming kan aansturen.

Technologie toevoegen is niet voor iedereen vanzelfsprekend maar buiten het voordeel dat ik hiermee energie bespaar en comfort win vind ik het ook gewoon leuk. Je wilt er niet aan denken wat voor schade je krijgt als je huis zou bevriezen. Dan is deze eenmalige investering van enkele tientjes (het meeste zat al in de vorige schakeling) een zeer verantwoorde verzekeringspremie.

Voor de liefhebbers het nu ontworpen schema. Het 'kastje achter' zit nabij de vloerverwarmingspomp achter en was ook in de vorige situatie al zo aangesloten. Signalering tussen beide delen verloopt met 24V waardoor geen gevaarlijke spanningen door de kruipruimte geleid hoeven worden en een ouderwets stuk telefoondraad volstaat.

Oeg principeschema 4.02 Paul.png

De rondjes met Ax en Bx zijn de aansluitingen van de klemmenstrook in de kastjes. In rood de delen met 230V, in blauw met 24V. SkP is een handschakelaartje van nog geen euro waarmee ik in de zomer af en toe alle pompen kan aanzetten om vastzitten te voorkomen.

Dit was het vorige schema dat enkele jaren goed gewerkt heeft (aanklikken zet het vergroot rechtop):

OEG v3.0.jpg

Het ombouwen zal ik eerdaags ter hand nemen, heb vandaag de laatste onderdelen binnengekregen. Wordt vervolgd!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Maar weer tijd voor een update? Het systeem werkt nu al enkele jaren tamelijk probleemloos. Onlangs heb ik de badkamer gerenoveerd en daar een extra vloerverwarmingsgroep voor aangesloten. Ook ben ik nu aan het experimenteren met zonering; het apart kunnen aansturen van verschillende 'gebruikers' in het CV-systeem. Ik heb daarvoor wat extra afsluiters gemonteerd die zich elektrisch laten aansturen. Die aansturing ga ik onderbrengen in Home Assistant waarvoor ik onlangs wat hardware heb aangesloten. Helaas ben ik een leek op dat gebied :? maar mijn zoon helpt me om de 'smart' apparaten van de verschillende merken met elk hun eigen app in één systeem te integreren. Wanneer dat lukt hoop ik ook nog de externe software voor de OEG KS2W daarmee te integreren zodat alle instellingen centraal en op afstand bediend en geautomatiseerd kunnen worden. Ik hoop dat de extra ecologische voetafdruk van deze toevoegingen op de langere termijn door nauwkeuriger dosering van de benodigde warmte (en dus hout) gecompenseerd wordt. In elk geval scoren de extra mogelijkheden wel punten op het gebied van comfort en dus bij de betere helft van mijn trouwboekje... :lol:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb er blijkbaar erg overheen gelezen... Titel is erg voor de hand liggen. Mooi om eens terug te lezen!
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door zeger »

Paul Joosten schreef: 09 jan 2021, 11:29 Die aansturing ga ik onderbrengen in Home Assistant waarvoor ik onlangs wat hardware heb aangesloten. Helaas ben ik een leek op dat gebied :? maar mijn zoon helpt me om de 'smart' apparaten van de verschillende merken met elk hun eigen app in één systeem te integreren. Wanneer dat lukt hoop ik ook nog de externe software voor de OEG KS2W daarmee te integreren zodat alle instellingen centraal en op afstand bediend en geautomatiseerd kunnen worden.
Mooi om te lezen, ben benieuwd naar je ervaringen met Home Assistant (HA). Weet niet of je het al meegenomen had maar kijk, als mogelijk, of je regelmatig een backup kan maken van de HA instellingen en scripts, weet uit ervaring dat het weer opnieuw opbouwen na een crash best lang kan duren :)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Einde van een mooi tijdperk...

Bericht door Paul Joosten »

Aan alle goede dingen komt een eind, zo ook aan mijn stoken op hout. Dankzij het fornuis zijn we 5 jaar geleden al van het gas afgegaan en dat komt ook niet meer terug. De aansluiting is zodra dat gratis aangevraagd kon worden verwijderd. Het afgelopen stookseizoen kreeg ik af en toe wat kleine storingen die ik met kunst- en vliegwerk kon verhelpen. Om te voorkomen dat we weer een onzeker stookseizoen tegemoet zouden gaan was een definitieve oplossing nodig. Het fornuis heeft na acht jaar intensief gebruik zijn beste tijd gehad en de vrouw werd ook wel flauw van de zwarte plafonds en stof op de keukenkastjes.

Na erkenning van mijn aardbevingsschade bleek ik ook recht te krijgen op subsidie waardevermeerdering en mag dat o.a. besteden aan een warmtepomp. Het viel niet mee om goede offertes te krijgen maar met flink wat geduld kwam het toch voor elkaar. Na nog meer geduld is deze week een monoblock warmtepomp geplaatst.
2022-10-06 15.07.47.jpg
Die neemt 1 op 1 de functie over van het fornuis en hoeft dus alleen maar het buffervat warm te houden.
2022-10-08 12.02.34.jpg
Er is wel heel wat klimbim verdwenen rond/naast het buffervat, een PWW en de kachelpomp en het nodige leidingwerk.

Voorlopig heb ik gekozen voor een buffertemperatuur van 35°, dat moet genoeg zijn voor de vloerverwarming in de huiskamer, keuken en badkamer, de ruimten die we comfortabel willen houden. Overige ruimtes hebben weliswaar radiatoren (met thermostaatkranen) maar die verwarmen we eigenlijk niet dus is ook daarvoor geen hogere temperatuur nodig. De WP, een stevige jongen van LG (type HM163MR.U34) heeft een energielabel A++ bij instelling op 55° en zelfs A+++ bij de nu gekozen 35°. Mocht dat op enig moment te weinig blijken kan ik het zeer simpel ophogen.

Ik ben wel heel erg benieuwd hoeveel extra stroomverbruik dat op jaarbasis zal gaan kosten. Ik ben voornemens om nog wat zonnepanelen bij te plaatsen op het schuurdak. Daar kan ik er nog een paar kwijt en aangezien de bestaande 6000 Wp op twee enkelfase omvormers zijn aangesloten kan er nog ongeveer 3600 Wp op een extra enkelfase omvormer bij zonder dat mijn aansluiting aangepast hoeft te worden.

Dit is wat mij betreft ook het einde van dit draadje maar uiteraard blijven reacties welkom, ook vragen over hoe het was mocht je zelf iets dergelijks willen doen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door benthuis »

Paul, al staan er nog zoveel plussen op de pomp, mij zeggen alleen het daadwerkelijk opgenomen vermogen wat. Hoeveel energie neemt het ding. Momenteel is salderen nog leuk. Maar als dit er af is en je betaald je in de winter scheel...

Ik weet dat er weinig alternatieven overblijven en houtstook heb je ondervonden heeft ook zn dingetjes...
Moar ik geleuf dr nog niet zo vulle van....
10kw tegen een kuub gas... Dat kon ook wel eens kloppen als je transport en omzet verlies van een gasgestookte e-centrale mee neemt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

Een hele overstap van hout naar warmtepomp, geen slecht idee.
Een warmtepomp heeft in combinatie met vloerverwarming geen buffervat nodig en zeker geen 1000 liter, dit is slechts energieverlies. In jouw afgiftesysteem zijn meerdere pompen aanwezig die er allemaal uit kunnen.
Om die 35 graden goed te gebruiken heb je gesloten verdelers voor de vvw nodig (zonder pomp) Nog even terug gekeken er kunnen drie pompen uit.
Uit het type lijkt het een 16 kW model, is dat niet veel te groot?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Erikvr »

Buffervat bij zonnig weer laten verwarmen is wel iets voor de koude nachten
groet,
Erik
Plaats reactie