Uitleg:
Bij een temperatuur van <~650K is de enthalpie van water >0.
D.w.z. dat er extra energie nodig is om het water om te zetten in stoom. Als je de druk van een houder met water verlaagt totdat de druk onder de dampdruk ligt, dan zal er water verdampen. Er zal water verdampen totdat er een nieuwe balans in gevonden:
- De ontstane waterdamp verhoogt de druk totdat deze boven de dampspanning ligt. (Immers neemt water in volume toe als het verdampt. Volgens CP zelfs 1600x bij, ik neem aan, standaard test omstandigheden?)
- Als het water <~650K is, dan neemt het water dat verdampt de verdampingsenthalpie (verdampingswarmte) op van zijn omgeving, waardoor de temperatuur en daarmee de dampspanning daalt tot onder de druk van de houder.
Consequentie als je houder een CV-systeem is:
Als je een CV van <100C opent (aan de bovenkant even voor de eenvoud), dan spuit er een hoeveelheid water uit met de druk van je systeem afhankelijk van je de uitzetting van je systeem, oftewel praktisch de inhoud van je expansievat + een heel klein beetje wat je leiding en boiler uitrekken. De druk waarmee dit stroom neemt snel af naar nul tot er geen water meer stroomt.
Als je CV meer dan 100C wordt en je opent het systeem dan begint en ook water uit te stromen met de druk van je systeem en daardoor neemt de druk af en zakt het kookpunt tot aan de temperatuur van het water. Het water begint dan te koken en het gas (waterdamp) dat hierbij ontstaat houdt de druk op pijl. Maar doordat er water verdampt koelt het water ook af en zakt de druk langzaam. De druk op het systeem zal in dit geval langzamer zakken dan in het geval van een systeem beneden de 100C en derhalve zal er een veel groter volume uitstromen (maar dit kan ook waterdamp zijn i.p.v. water, dus de massastroom hoeft niet groter te zijn, praktisch gezien natuurlijk weer wel).
Als je me niet gelooft, draai eens een keer een Quooker kraan open. Daar komt ook water uit van >100C. Herkenbaar aan de stoom die vrij komt.
En begrijp me trouwens niet verkeerd:
Ik ben absoluut voor goede beveiliging en ook een voorstander van indirecte noodkoeling, maar bangmakerij daar geloof ik niet in. Het risico op grote stoomexplosies is erg beperkt (orde grote: een 747 land op je huis).