Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er nu

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

Dat bedoel ik dus , de muis wil geen handreiking , Ik heb best wel een aantal geïnteresseerden op weg geholpen en ben genegen om nog meer te helpen , mijn ervaringen kan ik delen , workshopjes, van gras maaien tot melken van gerst tot bier van rogge tot ham .
bijna 40 jaar ben ik met men meisje op pad , als zij zegt vertel maar niet te veel luister ik graag ,dit is vaak mijn criterium.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door alefarendsen »

mro schreef:/pragmatische modus:

De twintiger kan doen wat enkelen hier op het forum doen/voorgedaan hebben, allé dat vermoed ik toch, ik beschouw mezelf toch tot die groep:

Ongeveer een 15 à 20 jaar de beuk er in qua werken tot er een moment komt dat je genoeg geld hebt om je leningen volledig af te betalen en er voor de rest een sobere levensstijl op na te houden waarbij werk een vrij te kiezen optie is.

Verbeter me als ik het verkeerd voor heb.
Nou ja, het is dan misschien wel het oude recept, maar ik zie ook niet veel andere mogelijkheden op het moment.

Volgordelijk kun je wellicht nog wel een en ander anders aanpakken, deels op basis van wat DJ (volgens mij) zei:

1a. Hard werken en geld verdienen, hier in NL
1b. Skills leren
1c. Uitvinden waar je goed in bent
1d. Uitzoeken waar grond goedkoper is en waar het leuk is
2. Emigreren
3. Kopen zonder schuld
4. Leven

Zoals ik eerder zei: we hebben zelf in Italië gezeten. Zonder kinderen zouden we daar wellicht gebleven zijn.

gr.,
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

Het zal niemand komen aanwaaien , maar je kan wel forceren .
Zo heb ik een vriend op weg geholpen die door werken voor een baas vast was gelopen .
Ze hebben nu een marktbedrijfje , 8 fokzeugen met beer ,winkeltje aan huis en veel abonnementen voor vlees .
Al de biggen worden afgemetst en verkocht , ze kunnen er van rondkomen ,hypotheek betalen en op vakantie gaan .
Huis met 1,5 ha grond ,de rest huurland .
Waar een wil is , is een weg .
Ik ken een zelfvoorziener die om de kosten te kunnen betalen websites bouwt .
Een ander heeft een gecombineerde boerderijwinkel ,bakker slager en groenteboer ineen .
Ik kwam er vorig jaar op een boeren dag een tegen die zuivel t een aantal melk koeien hout en vooral veel van eigen land eet .
Je kan groot denken om geld te verdienen of klein om er van eten .
Wij houden het bij klein ,eten er goed van rijden ook nog een auto en kunnen tot nog toe de rekeningen betalen.
Dit doen we nu 30 jaar ,pensioen heb ik ook niet ,dus doe nog even door .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door remco d »

passevite schreef:Ik veronderstelde helemaal niets, maar stelde enkel vragen.

Getriggerd door uitspraken als 'openminded' en 'Stockholmsyndroom'.

Maar als puntje bij paaltje komt is dit het echte recept:
" 20 jaar lang 55 uur per week voor een baas werken, aangevuld naar 80 uur per week door zelfwerkzaamheid en bijverdienen en al die tijd vergeten te leven "

Dan zitten we toch weer terug bij het oude recept.

Enerzijds verbaast het me niet, want zover zit ik ook, maar ik ben dan ook een jonge veertiger, geen jonge twintiger.
Anderzijds moet het dan ook niemand verbazen als het de volgende 20 jaar ook weer Grijze Economy as Usual wordt.
Andere recepten zijn er blijkbaar niet. En daarna staat GenZ klaar.
Wat verwacht je voor een nieuw recept dan? Het gaat allemaal om keuzes... Je kunt bv 2 x per jaar op vakantie, of 5 jaar eerder met een hypotheek klaar zijn... En dan een dag in de week minder gaan werken

Zonder geld of de wil om flink hard te werken, bereik je niks. En daar is ook niets mis mee vind ik.

Gr remco
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Pietje »

passevite schreef:Maar als puntje bij paaltje komt is dit het echte recept:
" 20 jaar lang 55 uur per week voor een baas werken, aangevuld naar 80 uur per week door zelfwerkzaamheid en bijverdienen en al die tijd vergeten te leven "

Dan zitten we toch weer terug bij het oude recept.
Ik kan het toch niet "het oude recept" noemen. Sinds de jaren 80 zijn steeds meer gezinnen naar 55 uur per week (of meer) aan het werken, maar ik ken bijna niemand die deze geldstroom stelselmatig gebruikt heeft om af te lossen / investeren in lastenverlichting. Om vervolgens de inkomsten naar de uitgaven af te stemmen.

Ik zou dat toch echt "nieuw recept" noemen... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
passevite
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 nov 2016, 13:17

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door passevite »

Pietje schreef: Sinds de jaren 80 zijn steeds meer gezinnen naar 55 uur per week (of meer) aan het werken, maar ik ken bijna niemand die deze geldstroom stelselmatig gebruikt heeft om af te lossen / investeren in lastenverlichting.
Inderdaad. En als je de focus ruimer neemt zal je ook zien dat in net dezelfde periode de (huizen)prijzen en dus de lasten net zo hard zijn meegestegen.
De schuldenaren zijn dus niet per sé dubbel zo dom geworden in die periode.

Kip of ei syndroom.

In 2000-2008 werd in Frankrijk een 4 dagenwerkweek ingevoerd (35/week) en gingen de prijzen merkelijk minder.
Idem in Duitsland waar al jaren een beleid van loonmatiging gevoerd wordt. Huizenprijzen passen zich aan.

Men kan dan fier zijn op een Calvinistische werkethos, maar de Wortel lijkt toch even hard mee vooruit te snellen ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

Daar kunnen wij niets aan veranderen. Zo zijn die dingen nu eenmaal gelopen. Maar dat betekent niet dat er geen mogelijkheden zijn. Je hoeft niet meteen op een hectare te beginnen. Een volkstuintje is voor een paar jaar prima om intellectueel- en ervaringskapitaal op te doen. Voor enkele tienduizenden euro's koop je een tiny home. Ben je creatief en bereid om wat te leren, dan kan je het zelf voor een paar duizend of nog minder. En gaandeweg rolt het pad zichzelf uit. Mogelijkheden genoeg als je buiten de doos durft te denken.

Op voorhand bij de pakken neer gaan zitten en piepen dat het allemaal zo oneerlijk is, brengt niemand verder. Waar een wil is, is een weg. Als je wat specifieker durft aan te geven wat voor iemand je bent en waar je naartoe wilt, dan is het voor ons makkelijker om tips te geven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door JantjeV8 »

Het is niet alleen de woonkosten, maar evengoed alle maandelijkse verplichtingen die men aan gaat die niets met wonen te maken hebben. Ik woon midden in een landbouw gebied. Hier is van alles wat, kastuinbouw, koude grond, vee, scharrelvarkens, echt van alles. Gisteravond weer de halfjaarlijkse 40kg Bels Blauw in de vriezer gestopt :D :D
Alles is hier voor handen, betaalbaar door het ontbreken van retail in die ketens. En dan nog stopt bij onze buren iedere zaterdag zo'n busje die een kartonnen doos met zgn. bio-voedsel tegen duur maandgeld komt brengen.
Ik probeer het maar niet te snappen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Pietje »

passevite schreef:Men kan dan fier zijn op een Calvinistische werkethos, maar de Wortel lijkt toch even hard mee vooruit te snellen ?
Dat van die wortel geldt voor de huidige welvaart, die ik liever "schijnwelvaart" noem. Vroeger kon iemand met een modale baan in zijn eentje genoeg inkomen verdienen voor een flink huis, eten, vakanties. Tegenwoordig heb je twee slarissen nodig voor een klein huis, dus hoeveel beter hebben we het...?

Maar los daarvan; het pad naar een vrij leven begint met het maken van de juiste keuzes. En de juiste keuzes zijn die, die je dichter bij je doel brengen: lage lasten. De grap is dat dat keuzes zijn die haaks staan op wat de maatschappij "goede keuze" vindt. Dus... je zal je eigen pad moeten kiezen, en wars zijn van wat anderen daar van vinden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door mro »

Pietje schreef:
passevite schreef:Maar als puntje bij paaltje komt is dit het echte recept:
" 20 jaar lang 55 uur per week voor een baas werken, aangevuld naar 80 uur per week door zelfwerkzaamheid en bijverdienen en al die tijd vergeten te leven "

Dan zitten we toch weer terug bij het oude recept.
Ik kan het toch niet "het oude recept" noemen. Sinds de jaren 80 zijn steeds meer gezinnen naar 55 uur per week (of meer) aan het werken, maar ik ken bijna niemand die deze geldstroom stelselmatig gebruikt heeft om af te lossen / investeren in lastenverlichting. Om vervolgens de inkomsten naar de uitgaven af te stemmen.

Ik zou dat toch echt "nieuw recept" noemen... 8)
Was het dan vroeger niet vanzelfsprekender om schulden zoveel mogelijk te beperken? Tegenwoordig wordt je als 'raar' beschouwd als je geen leningen hebt en zitten er mensen met het idee dat je geld kan verdienen door te lenen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Krelis »

kockie schreef: 11 sep 2015, 10:25 Hier zie ik ook overal om me heen van die mastodonten ontstaan. 200 400 etc. Kanniegoedgaan.
en nog steeds geen bouwstop en we leven bijna in 2018.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er nu

Bericht door pelletpower »

Nou, dat was in 2015. Wijmaken onderdelen voor stallenbouw. Dat was in de eerste 3 mnd van dit jaar nog 10% van vorig jaar, daarna niets meer, 0,0. Bouwstop is niet nodig, er wordt weinig meer gebouwd. Tenminste niet door mijn klanten, en ze hebben ook geen nieuwe leverancier. T is gewoon niks
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er nu

Bericht door JantjeV8 »

De bouwcapaciteit is in de afgelopen jaren gehalveerd. Maar denk er om, dat heeft als bijkomstigheid dat onderhoud, verbeteringen en reparaties ook door de helft gaan.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er nu

Bericht door mro »

Onlangs gehoord bij een betonboer: er wordt niet meer gebouwd door de particulier en zeker geen vrijstaande woningen meer.

Bij een collega stonden ze op een avond aan zijn deur: een bouwpromotor vroeg om zijn (rij)woning te kopen om af te breken en te vervangen door een appartementsgebouw ipv zijn woning en twee buren.

Dit is de toekomst denk ik, qua wonen: veel mensen wonen in een rijwoning in een stadskern (ik ook). En dit op grond die groot genoeg is om de woning te vervangen door een gebouw met vier kleine appartementen.

Net zoals die fameuze uitspraak van het IMF dat er 'onder-vervuilde' landen zijn die moeten 'benut' worden. Zullen ze op een dag wel spreken van 'onder-bebouwde' gronden. Met een beetje geluk krijg je net geld genoeg om zelf zo'n nieuw appartementje te kopen.
Plaats reactie