Dagje leren haren van de zeis

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Dag allemaal,
John Wardenier wil wel een dagje een cursus 'haren' (van de zeis dus) geven. Het haren is het heel dun slaan van de rand van je zeis; zo dun als een scheermes. Tijdens het maaien 'wet' of 'strekel' je de zeis af en toe bij. Goed haren is cruciaal voor het succes wat je met een zeis hebt.
We gaan dit doen op zaterdag 29 juli op ons nieuwe 'landgoed' in dorp De Hoeve (zuidoost Friesland). Nou ja, land is er genoeg, het goed moet nog komen. De voorzieningen zijn basic (dan zijn jullie vast gewaarschuwd ;-) ) en we moeten hopen op mooi weer. We beginnen om een uur of 10.
Als iedereen iets te eten meeneemt zorgen wij voor koffie en thee. Wie doet er mee?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door benthuis »

Geertje, ik ben dan op vakantie helaas. Kan uit ervaring melden dat John ea goed kan overbrengen en je echt veel leert van zon dag.
Scherp gereedschap is in dit geval echt meer dan de helft van het werk... Dus goed opletten en vooral zelf doen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef:Geertje, ik ben dan op vakantie helaas. Kan uit ervaring melden dat John ea goed kan overbrengen en je echt veel leert van zon dag.
Scherp gereedschap is in dit geval echt meer dan de helft van het werk... Dus goed opletten en vooral zelf doen!
Ik zou hier graag bij zijn, maar of het gaat lukken is de vraag. 't Is druk hier en zaterdag bak ik brood. Ik denk dus dat ik moet passen :(.

Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Alef, in overleg met Geertje , kunnen we je misschien tegemoet komen door het een dag later te houden , bak maar een broodje extra dan .Ik neem verschillende zeisen mee zodat er uitgeprobeerd kan worden ,ook het haren heb ik verschillende spulletjes voor .
Als een ieder de eigen zeis meeneemt kijken we of ze weer scherp kunnen worden .
Mocht de regen roet in het eten gooien kunnen we uitwijken naar onze stee .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door kockie »

Ik krijg het helaas niet voor elkaar om te komen.
Was er graag bij geweest. Haren van de zeis wil ik altijd nog eens leren.. Voor een gezellige dag ben ik over het algemeen ook wel te porren...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Pietje »

Goed initiatief! Ik wens jullie een inspirerende dag toe!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef:Alef, in overleg met Geertje , kunnen we je misschien tegemoet komen door het een dag later te houden , bak maar een broodje extra dan .Ik neem verschillende zeisen mee zodat er uitgeprobeerd kan worden ,ook het haren heb ik verschillende spulletjes voor .
Als een ieder de eigen zeis meeneemt kijken we of ze weer scherp kunnen worden .
Mocht de regen roet in het eten gooien kunnen we uitwijken naar onze stee .
Dat is super! Hij staat inmiddels in de agenda. Ik zal een gevulde mand meenemen.

Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Oké dan wordt het dus de 30 e , op het land [goed?] van Geertje , voor mij mooi dicht bij .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Ernest Dubois »

Oke, mijn zeis(werk) heeft wat hulp nodig. Als het kan kom ik ook.
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Lieve »

Bij leven en welzijn. Present.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Het is een leuk gezelschap ,nog een opgave .
Een Dame ,[het wort steeds leuker ] ze is adviseur in wildbloemen weides ,komt uit de buurt .
Ik neem wat bbq worstjes mee , kan mooi op de broodjes van Alef en voor bij de koffie een wai cake .
Geertje mag er een vuurtje gestookt worden of is de boel brandbaar dan neem ik ze gaar mee .
Wil je de adres gegevens versturen ,kan per p b .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Dag allemaal, excuses voor de late reactie, we zijn 8 juli verhuisd en lopen sindsdien hier als kippen zonder kop rond om van alles en nog wat te regelen , doen en aansluiten. Maar nu is er internet en zijn we een beetje geïnstalleerd. Leuk dat er wat mensen belangstelling hebben!
We hebben een partytent die we kunnen opzetten bij een minder weerbericht, dus dat komt goed. Het adres is Ratellaan 4 in De Hoeve. Als er mensen met OV komen kunnen wij (of anderen?) ze evt oppikken bij station Wolvega.

Ik neem aan dat we hier wel een vuurtje mogen stoken (al heb ik gehoord dat de gemeente nogal streng is daarop). We hebben in elk geval (afval-) hout genoeg liggen. Lijkt mij een leuke afsluiting van de dag!

Er is in ieder geval alle ruimte om ook te oefenen met het zeisen op onze 5 ha. Tot de dertigste!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Krelis »

http://landschapsbeheergelderland.nl/me ... susaanbod/

zeisen in Sinderen (de hoek Varsseveld, Dinxperlo, Gendringen).
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

www.maaienmetdezeis ,hier vind je ook een cursus aanbod .
Op een maai dag ontmoete ik Ric een enthousiaste leerling ,hij heeft die dag met mij mee gelopen heb hem een zeis van mij in handen gedrukt en we zijn gaan synchroon maaien ,na afloop adressen uitgewisseld en afgesproken om nog eens samen te gaan maaien .
Ook hij wil graag op de maai dag komen om het haren en maaien .
zo kunnen we het synchroon maaien ook nog even demonstreren ,dit werd eerder ook gedaan door o a de Hannekemaaiers .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd :-)
Plaats reactie