Tegenstroomkachel bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

Het ei is gelegd. Dinsdag begonnen met de buitenmantel. En nu donderdag 18.30 klaar.
Foto is van de top. Bovenop de deksel ligt 6 cm steenwol en daarop als afdekking keramische tegels. Over van de douche (wie wat bewaart ...) :lol: Peter had stoeptegels voorgesteld, maar die waren op dit moment even niet voorhanden en het moest af....
P1010275.JPG
GdeJ denkt met u mee.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

Gisteravond ( voor de derde keer pas) gestookt. Zo'n tegenstromer blijft mij toch verbazen. Buiten windstil en nevelig. Na het aansteken vrij vlot een groot vuur met natuurlijk (instoken) maar weinig hout.
Je merkt nu wel dat er een extra laag stenen + keramische isolatie is aangebracht; het duurt langer voor je aan de buitenkant wat voelt.
Maar dan .. vanochtend - zo'n 10-11 uur later- voelt de buitenkant nog lauw aan en in de vuurkamer is het aangenaam warm.
Tot nu toe dus een prima brandresultaat; dit in tegenstelling tot de verwachting van een van de schoorsteenbouwfirma's die dacht dat dit niet best zou gaan lukken.
Groeten van Gerard die niet meer blijft hopen (op een tegenstroom kachel).
GdeJ denkt met u mee.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Brit »

Gefeliciteerd Gerard!

Geniet er maar van, nu de dagen korter en kouder gaan worden. (voor jullie :lol: )

Ik neem je plaats nu in voor het hopen-gedeelte.

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

@ Brit.
Dat zal wel lukken. Zelfs als we 's avonds laat (zo rond 22.00) thuiskomen en de kachel stoken geeft de grote stookdeur voldoende warmte door om je behaaglijk te voelen in afwachting van de warmteafgifte via de wanden. Nog wel even afwachten tot het echt koud wordt....
Nu ik gezien en ervaren heb dat dit type (en zeker-voor zover ik het kan beoordelen-dit door Peter onworpen model) simpel en eenvoudig van opzet is, zou ik zeggen: Niet meer hopen, maar doen. Heb ik ook gedaan. :lol:
groeten Gerard.
GdeJ denkt met u mee.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door recumby »

Blijfhopen schreef:@ Brit.
Dat zal wel lukken. Zelfs als we 's avonds laat (zo rond 22.00) thuiskomen en de kachel stoken geeft de grote stookdeur voldoende warmte door om je behaaglijk te voelen in afwachting van de warmteafgifte via de wanden. Nog wel even afwachten tot het echt koud wordt....
Aan hoeveel kg per stookbeurt zit je nu? Heb je al met maximale houthoeveelheid gestookt? (en hoeveel is die dan en hoelang blijft ie dan warm? 8) )
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

@recumby

Ik stook een keer per dag tussen de 2 en 2,5 kg hout. Ik weeg het hout om een idee te krijgen van de hoeveelheid.
Peter adviseerde bij ons first fire om de palletplankjes nog een paar keer overlangs te splijten, dit om meer brandbaar oppervlak te krijgen.
Deze plankjes lagen al heeeeel lang in de droge kelder. Was mijn ijzeren voorraad voor als we ooit zouden insneeuwen. Peter vond ze wat muf ruiken en dus niet helemaal kurgkdroog.
Ik maak nu de voorraad op en doe ze 's ochtends in de nog warme stookkamer. 's Avonds moet je dat niet doen. Ook al is er geen vuur meer te zien, de temperatuur (en onder de as is nog vuur-vergeet dat niet) laat ze dan nog ontbranden.
De temperatuur is nog niet dusdanig dat ik moet stoken; een trui helpt ook. Maar ik wil rustig de tijd nemen om de kachel droog te stoken.
Hoe lang dat duurt en waaraan je dat kunt zien weet ik (nog) niet. Maar op deze opmerking komt vast een reactie waar iedereen dan weer wat van leert. :idea:
Groeten,
gerard.
GdeJ denkt met u mee.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

http://picasaweb.google.nl/gadejonge/Bo ... directlink
Hallo allemaal,
Dit is de link waar weer wat foto's bijgeplaatst zijn.
De afwerking is leemstuc: basisleem met stro (strodeeltjes zijn goed te zien) met daarop een leemkleurlaag-het rode proefplekje boven de deur.
Peter had aangeraden om een stucnet en hoeknaalden te gebruiken. ook die zie je duidelijk. Het gaas is heel strak om het profiel getrokken. Verbazingwekkend hoe stevig leemstuc is. Je moet het alleen wat krachtiger aandrukken. De hechting is niet chemeisch, maar mechanisch en het spul schijn eindeloos her te gebruiken te zijn.
Maar goed ook want opeens kwam een hele zijwand inclusief stucnet naar beneden. :x Even oprapen en weer opnieuw beginnen. :lol:
Dat was het weer.
Gerard
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

@Blijfhopen

Over instoken:
Maximum lading voor dit type stookruimte is ongeveer 7 kg zacht hout. Hardhout weet ik niet zeker, maar dat zal vast niet meer dan 9 of 10 kg zijn. Aangezien je tot een paar dagen geleden niet meer hebt verstookt dan 2,5 kg in een keer, kan het instoken nog wel een maandje of wat aanlopen. Naarmate de herfst in de winter overgaat, stook dan steeds wat meer. Naar behoefte opvoeren dus. Niet verlegen zijn, het ding kan een heleboel hebben. Als je je er op toelegt, kan instoken wel in 4 weken achter de rug zijn maar dan wordt het vast wel meerdere dagen te warm in huis.

Voor zover ik weet is er niets waaraan je kunt zien dat het instoken klaar is. De tijd die het duurt voordat de warmte door de wand komt wordt hooguit wat korter. En hij blijft langer warm omdat er geen vocht meer verdampt hoeft te worden. Ga er maar vanuit dat je de eerste winter bezig bent het ding te leren kennen. Tegen die tijd weet je hoeveel hout je voor welke omstandigheden nodig hebt. Als de tweede winter strenger is dan de eerste, kan het best zijn dat er nog weer wat vocht uitgestookt wordt. Kan geen kwaad, alles gaat vanzelf zolang je niet overdrijft.

Terwijl ik dit bericht tik, komt er een bijdrage van jou binnen. De stuclaag ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Vooral naar de kleur!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door gerard »

Blijfhopen schreef:Maar goed ook want opeens kwam een hele zijwand inclusief stucnet naar beneden
Blijfhopen: Had je het stucnet wel in de nog natte leemstuc gewerkt of op een droge leemstuc aangebracht? Ik vermoed het tweede eerlijk gezegd.

Peter: Waarom die hoeknaalden?

Beide: Mooi stukje werk!

Succes en veel warmte toegewenst,
Gerard
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

@Gerard.
Het stucnet was wel in de eerste laag natte leemstuc gedrukt. Wellicht niet hard genoeg en misschien was er wat te weinig water bij die eerste laag gedaan. Wijs geworden waren de volgende lagen wat vochtiger.

Peter raadde hoeknaalden aan om de hoeken strakker te krijgen. Dat heeft goed uitgepakt, want vooral de linker voorhoek vertoonde wat "bloktandverschijnselen". Met de hoeknaalden werd dit soepel opgelost. Hoewel deze plastic hoeknaalden (die voor fijn schuurwerk) ook wel wat wokkelden.
Maar dat is het fijne van leem je kunt op je gemak blijven veranderen.

Ook Gerard.
GdeJ denkt met u mee.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door walter vaes »

Ziet er mooi uit.

wij hebben lemen muren, ook met wat jullie hoeknaalden noemen (wij noemen het hoekprofielen)
We hebben wel de gegalvaniseerde versie met gevlochte mazen profiel.
Wat me wel opvalt is dat na een tijd de muren aan het plafond toch enkele mm open kwam te staan.
Dus de leem krimpt nog na een hele tijd.(op 2m75 lengte bij ons)

wat betreft het loskomen van leem, heb dat ook wel eens voorgehad, toen ik een balk aan de onderkant moest lemen.
Dan vloek je wel.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

Walter,
De metalen profielen kon ik niet gebruiken i.v.m. het uitzetten daarvan.
Als er bij ons muren opnieuw gedaan moeten worden, denken we zeker aan leem. Het is zulk prettig spul.
Volgens de informatie is het puur natuur. dus afwaswater van het gereedschap-hup de tuin in :lol: en niet in de straatkolk.
Vraagje: Heb je ervaring met beschadigen van de wanden ? Wij hebben hier zo af en toe wat kleintjes over de vloer en je probeert ze wel bij de kachel weg te houden, maar ja .... een autootje is er zo tegen aan gekard.
Na hoeveel tijd werd die krimp zichtbaar ? Heb je het opgelost ?
Gerard.
GdeJ denkt met u mee.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door gerard »

Blijfhopen:

Je moet het stucnet inderdaad goed in de natte laag werken. Hoeft niet echt veel kracht te vergen, maar moet wel goed gebeuren. Opruwen (en daarna wel stof verwijderen) van je bakstenen kan helpen voor een betere hechting.
Hoeken mooi strak krijgen? Gebruik bij leemstuc een natte bokkepoot daarmee kwast je hem zo in vorm, makkie....

Blijhopen/Walter:
Als hoekprofiel heeft die van Walter, met mazen, een betere grip/hechting. Toch zou ik ze persoonlijk liever niet gebruiken, je stoot de dunne leemlaag daar in mijn ogen juist makkelijker af. Bewaar overigens altijd een beetje van je originele droge! leemstuc voor reparaties, de natte kan behoorlijk gaan rotten.

Walter:
Balk lemen? Eerst steengaas eromheen.

Groet,
Gerard
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

Gerard,
Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de kunststofproefielen ook gaten hebben waardoor de de onder- en bovenmassa met elkaar kunt verbinden.
Bedankt voor de "duivelstip". :lol:
Eveneens: Gerard.
GdeJ denkt met u mee.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door gerard »

Blijfhopen,

Wel gaten ja, maar de mazen van het andere profiel zijn groter. Het profiel is veel minder "gesloten" dus heb je een veel groter contactoppervlak voor je leemstuc>>>>> dus sterker, en dat is toch wel degelijk belangrijk. :!:

Gerard
Plaats reactie