kleine lekkage in zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door wbe »

zo als de titel al zegt heb ik een kleine lekkage in mij n zonneboiler systeem. het gaat om een zelf samen gesteld leegloop systeem met drie collectoren en twee keer 200 liter boilers.
graag zou ik het systeem op ongeveer 2 bar overdruk houden maar als ik hem op druk zet zakt die heel langzaam weer naar nul dit duurt ongeveer een dag. ook verdwijnt er langzaam een beetje water. de leidingen heb ik al meerdere keren gecontroleerd en niks kunnen vinden. nu denk ik dat de lekage in een van de snelkoppelingen die op de collectoren zaten zit maar daar is bijna niet bij te komen.

al met al een heel verhaal maar ik zat er over te denken of er misschien iets aan het water toegevoegd kan worden wat het lekje dicht. zoiets als bij auto's ook wel eens als tijdelijke reparatie toegevoegd wordt. heeft iemand een idee wat ik daar veilig voor kan gebuiken? het moet de kleine leidingen in de collectoren natuurlijk niet dicht gaan smeren.

groet watze
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door Pietje »

Aardappel-zetmeel kun je in een auto-koelwater-systeem doen (er zijn ook pillen voor, en flesjes), dat hard uit als het bij lucht komt. Maar daarvoor moet het water wel heet zijn, 90 graden of zo. Maar dit blijft een tijdelijke oplossing, en, belangrijker, je weet daarna al helemaal niet meer waar het probleem zit.

Vervelend, maar toch door-zoeken...

Waarom heb je je systeem eigenlijk op druk?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door wbe »

Pietje schreef: Waarom heb je je systeem eigenlijk op druk?
momenteel staat het dus niet op druk en dat is ook niet perse nodig. het voordeel is dat de kook temperatuur dan iets oploopt en er dus minder kans op koken in de collector is. nu schakelt alles uit als de collector 100 graden is dat is opzich ook prima. tweede punt is dat er water verdwijnt en er dus soms wat bij kan.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Heb je er een expansievaatje tussen zitten? Het klinkt alsof die lek is.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door wbe »

nee er zit geen expansievaatje tussen. de beide boilers hebben een dubbele mantel waar het water uit de collector in loopt. het systeem moet tot een bepaalde hoogte gevult worden en de rest van de ruimte dient dan als expansie.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Geen anti lek spul toevoegen! Dat is alleen maar zooi en geen echte oplossing.
Doorzetten en lek zoeken. Helaas zal een warm lek snel verdampen, maar je zal het zeker vinden als ie zo snel lekt. Desnoods kom ik met je mee zoeken. Ik ben niet bang op het dak.
Knelkoppelingen moeten in deze hete condities na installatie nog weleens extra aangetrokken worden.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

wbe schreef:nee er zit geen expansievaatje tussen. de beide boilers hebben een dubbele mantel waar het water uit de collector in loopt. het systeem moet tot een bepaalde hoogte gevult worden en de rest van de ruimte dient dan als expansie.
Als de rest van die ruimte geen voorgecomprimeerde luchtbuffer is, ga jij dat ding nooit onder druk houden.

Zet er eens perslucht op, kun je met zeepsop rond gaan om borrels te zoeken, maar met bovenstaande uitleg denk ik dat er helemaal geen lek is, maar luchtbellen.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door wbe »

@Ruuben ik ben zelf ook niet bang op ons dak maar bedankt voor het aanbod. van buiten is er trouwens niks te zien de colkectoren zitten tussen de pannen op het schuine dak dus ik moet overal van binnen bij. net na de opmerking van het expansie vat begon ik wel te denken het kan natuurlijk ook een klein lekje in de mantel van een boiler zijn misschien moet de isolatie er maar eens af.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door wbe »

@JantjeV8

dat volg ik niet helemaal.
normaal zou ik het systeem vanaf leeg vullen met water en dus niet ontluchten. de lucht die er dan al in zit wordt samen geperst en de meter geeft de druk aan. als alles dicht is zou deze druk toch moeten blijven? het schommelt natuurlijk wel door temperatuur verschil maar in mijn ogen kan hij nooit naar 0 zakken
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Als je een buffer hebt, bestaande uit lucht, zal daar een membraan tussen horen om de lucht en het medium van elkaar te scheiden. Zit dat er niet, gaat de lucht zich mengen met het medium. Je medium komt dan vol met luchtbelletjes die zich op hoge punten weer op kunnen hopen en tot cavitatie in de pomp kunnen leiden.

De meter in je systeem geeft hooguit het 'gewicht' van het medium aan. Tenminste, als je je leegloopsysteem gewoon weer vanuit die voorraad vult. Pas als je er de druk van de waterleiding bij pakt, zal je zo'n systeem onder druk kunnen zetten. Maar doe je dat iedere keer als je het systeem in gebruik neemt? En met de waterleiding onder druk zetten vergt heel veel ontluchtingswerk. Waterleidingwater bezit erg veel zuurstof.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door Ruuben »

In deze setup met leegloop en zoveel lucht kun je ook slecht het lek vinden.
Ik begrijp het niet helemaal; als het leegloop is moet er ook lucht in en uit kunnen ergens. Waarschijnlijk op hoogste punt. Ik wil niet te kritisch zijn. Maar in jouw setup hoeft drukverlies geen vloeistof verlies te zijn.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door wbe »

ik zal proberen het iets duidelijker te maken.

het systeem is gesloten er zit wel een overdrukventiel welke bij 3 bar gaat lozen maar er is geen open verbinding met de buitenlucht.
het vullen gebeurt met gewoon leidingwater tot een bepaalde hoogte van de dubbele mantels op de boilers de lucht die er dan in zit blijft in het systeem. je ziet dan ook op de druk meter welke boven het water niveau zit dat de druk stijgt. Er zit dan een behoorlijke hoeveelheid lucht boven het water niveau dat dient mede als expansie ruimte. er is dus geen scheiding tussen het water en de lucht.

als de zon gaat schijnen en er voldoende temperatuur verschil tussen de boiler en de collectoren is gaat de pomp aan en wordt het water naar de collectoren gepompt. De pomp drukt het water dan over het hoogste pomp en daarna valt het als het ware weer terug naar de boiler wordt de temperatuur van de collector te laag dan gaat de pomp weer uit en loopt al het water terug naar de boiler. het mag duidelijk zijn dat als er water in de collectoren en leiding zit het niveau op de boiler lager is. de lucht wordt dus weg gedrukt door het water maar kan niet buiten het systeem komen. het leeg lopen van de collectoren en leiding duurt wel even omdat de lucht dan zijn weg moet vinden door het terug lopende water maar op deze manier is er geen kans op bevriezing of oververhitting.

Op zich werkt het ook prima en hebben we ruim voldoende warm water voor ons kleine gezin (zo net was de ene boiler 82 en de andere 68 graden)

hij schakelt trouwens zelf tussen de twee boilers en ik kan zelf dus ook instellen wanneer hij uit schakelt momenteel staat dat op 70 voor het eerste vat en 80 voor de tweede.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Of ik snap het niet, of jouw systeem zit toch iets anders in elkaar als je denkt dat het zit.

Een gesloten systeem, met lucht'buffers' (=luchtbellen) geeft problemen bij het rondpompen van je medium. Mijns inziens dezelfde problemen als je bij een cv-systeem hebt wanneer er lucht in blijft zitten. Een luchtdrukbuffer zonder membraan gaat niet werken.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door Joepie »

Ik heb ook moeite om het te vatten.

Je wilt in een gesloten systeem drukverschillen op kunnen vangen op zo een wijze dat het expansieventiel niet aangesproken hoeft te worden. Daarvoor heb je een expansievat. Lucht in je buizenstelsel moet eruit anders heb je gegarandeerd problemen met het rondpompen van het water. Na een eerste keer ontluchten (het laten ontsnappen van ingesloten lucht) moet je vaak nog een x-aantal keer ontluchten. Dit is omdat in het verse leidingwater lucht zit opgelost dat bij hogere watertemperatuur steeds minder goed oplossen wil. De eerste keer ontluchten gaat het best op het hoogste punt, dus bij je panelen/manifold. Bij de pomp, in de andere buis, zit meestal een ontluchtpotje. Of heb je een automatische ontluchter zoals op een moderne CV ketel zit?

Fotootje kan helpen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: kleine lekkage in zonneboiler

Bericht door wbe »

https://goo.gl/images/pwgLuQ[

mijn systeem ziet er ongeveer zo uit als de boven staande maar het leegloop niveau zit wel lager. de boilervaten die ik gebruik zijn afkomstig van luigjes en eigenlijk werk ik nog volgens dat systeem.

ontluchten is juist niet de bedoeling omdat de lucht in het systeem moet blijven voor de druk.
met het rond pompen heb ik geen problemen de pomp blijft altijd onder het water niveau en zal dus ook nooit een luchtbel pakken .
dat er veel lucht in het water zit zou kunnen maar of dat problemen voor mij opleverd? nu nog niet i.i.g.

groet watze
Plaats reactie