SBB stopt met particuliere houtkap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

Ja, ik zie de toekomst helder voor mijn ogen verschijnen, hout gebruik om je huis te verwarmen wordt alleen voor de rijken. Voor de rest opgepropt in dik geïsoleerde hermetische gesloten dozen met grote vensters op het zuiden gericht.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn ,ik verwacht eerder dat men de kant van de pellets op wil ,daar valt tzt aan te verdienen .
Best wel zuur als je bedenkt dat de naarste buur staats bos is ,achter ons een groot bos ,waar eerder de handelaar 60 euro per ton vroeg ,daarnaast een groot water win terrein en dan nog veel meer bos van een grootgrond bezitter en vele stukken van staats bos .En je mag niet zagen .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

Je heb zeker niet gezien hoe ze in Duitsland Bulgaarse bossen (illegal)kappen om die verdomd pellet markt te bedienen. De Markt zuigt alles a l l e s naar zich toe.
Werken, das leuk.
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Tom op eigen houtje »

@ Houtwerker
Bedankt voor de tip maar cursus + examen kom ik al snel boven de 500€ uit
En da kan er nie vanaf

Ik zou graag kleinschalig voor mezelf beginnen
En wou dan vooral de klussen betaalbaar houden voor mensen
En al gedeeltelijk het hout als betaling nemwn
Maar had geen idee dat die papiertjes zo duur zijn

Het veilig werken heb ik wel goed geleerd al is iets bijleren altijd goed

En ik ben het er helemaal mee eens dat dat papiertje geen garantie is dat je ook veilig kan werken
Ik wil gerust paar dagen gratis met iemand werken
Om te laten zien dak veilig kan werken veel liever dan zoveel betalen voor papiertje

Heb je nog veel te zagen Pietje ? Meschien kunnen we iets regelen ? :)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Pietje »

Je kan geloven dat 500.- aan cursusgeld "er niet af kan". Maar als je jezelf met deze papieren als ZZP-er kan verhuren, heb je deze 500.- er in 3 dagen uit.

En daarna kun je lekker verder werken, en zal je zien dat je er prima van kan leven.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ruuben »

Nieuw initiatief.

Stichting hartelijke zaag. Voor authentieke klassiek houtwerk door lokale ambachtslieden. Louter gecertificeerde veilige houtzagers met groen hart.


Inschrijven bij Pietje.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Ernest , dit had ik nog niet mee gekregen ,Handel maakt erg veel kapot ,altijd dat verdomde geld .
De pellet industrie komt nog maar net op gang ,niet voor niets dat het gestimuleerd wordt via subsidie over te gaan naar deze brandstof ,als S B ook deze kant op wil hebben we als particulier het nakijken .
Er vissen nog een paar grote bedrijven in deze vijver ,een Noorse investeerder heeft een aantal fabrieken over gekocht ,verdeeld over ons land staan verschillende fabrieken ,ze maken uit hout chips kolen voor de ijzerindustrie ,en zetten de warmte om in elektra ,vlakbij staat er eentje deze levert 50 m w .de vrachtwagens rijden af en aan ,ze vreten hout .Onder de noemer duurzaam en groen gaat dit .

Tom , ik heb je vragen een beetje gevolgd , je zou via het svb toch wel het een en ander voor elkaar kunnen krijgen b v rijbewijs ,je bent nu niet erg rendabel voor een werkgever ,men wil je flexibel kunnen inzetten ,met een auto neem je gereedschap mee en ben je op meerdere plekken inzetbaar .
Zo ik je stukjes lees heb je wel ervaring ,ben je er een tijd uitgeweest door ziekte heb je geen rijbewijs en geen papieren .
Dan moet een werkgever wel heel erg omhoog zitten om jou aan te nemen .
Een tijdje terug maakten ze reclame voor opleidingen o a groot rijbewijs , jij zou met alleen b of b e en een vervolgopleiding houtzagen goed vooruit kunnen .
Als je dit zelf niet kunt financieren het svb heeft geld te veel ,ze controleren nu niet eens wanneer het geld naar b v Bulgarije gaat voor pgb ,je zou dit eens kunnen onderzoeken lijkt mij .
misschien heb je andere redenen waarom je dit niet kan , deze kun je wellicht niet open en bloot neer zetten ,daar heb ik begrip voor
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Tom op eigen houtje »

@ Pietje
Ja dat was het idee
Om inderdaad als zzp 'er hier in de buurt de kapklussen wat betaalbaar te houden voor de mensen
En toen liep ik tegen al die papiertjes aan

Zonder rijbewijs ( wat nog een veel duurder papiertje is )
Is voor een baas werken moelijk
Mijn wisselende gezondheid maakt werken voor een baas dan ook lastig


Maar zagen is waar me hart ligt en
Ook al heb ik het druk met een verbouwing
Toch kruipt het bloed waar het gaan wilt
En bij elke kettingzaag die ik in de verte hoor kriebelt het

Meschien toch maar wat sparen en voor het papiertje gaan en dan de stap na zzp er zetten

Of hopen op een flinke storm dan ken ik bij het IVN nog wa zagen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Pietje »

Voor ZZP heb je geen zaagbewijs nodig. Dat is allemaal je eigen risico. Als je van jezelf van mening bent dat je goed kan zagen; gaan met die banaan!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Tom op eigen houtje »

Hee das wel goed nieuws

Goed kunnen zagen tja kan altijd nog bijleren natuurlijk
Maar na bijna 10 jaar dagdagelijks zagen / dunnen / afkorten
Kan ik wel wat in de buurt betekenen denk ik :)
Maar heb als regel voor mezelf dat ik nooit aan een klus begin als ik niet denk dat het veilig kan


Bedankt voor de goede raad iedereen ik ga ermee aan de slag :)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Pietje »

Tom op eigen houtje schreef:Maar heb als regel voor mezelf dat ik nooit aan een klus begin als ik niet denk dat het veilig kan
Dat is al meer waard dan een certificaat ;-)

Probeer bij jou in de buurt in contact te komen met boomverzorgers die een grondman kunnen gebruiken. Van ervaren mensen in het dagelijks leven kan je meer leren dan op een zaagcursus. Na verloop van tijd kan je beter meekomen, en kan je een fatsoenlijk uurtarief vragen. Daar kan je je zagen van kopen, misschien een rijbewijs? Via de overheid zijn er misschien nog mogelijkheden je rijbewijs (gedeeltelijk) te laten vergoeden. Het is even een hobbel, maar als je er overheen bent zijn er zoveel mogelijkheden!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Vandaag de hele middag aan het zagen geweest ,in de singel van S B B ik ben aan het snoeien ,mag dit nog wel?
Er staat veel sleedoorn ,en die groeit onder de draad door ,omdat er nieuwe palen in de afrastering moeten komen wil ik graag eerst de stekels kwijt .S b b vertelde me dat wanneer je sleedoorn afzaagt ze opnieuw terug komen en vermeerderd worden door de snoei ,hierom wilden hun de boel niet opschonen ,ik moest er maar een haag van maken ,natuurlijke vee kering .
Het plan leek me wel wat ,maar dan wordt het een vee kering met erg grote gaten ,dus de zaag maar gepakt en de stekelstruik terug gezaagd ,k ben op de helft dus kan nog wat ervaring opdoen met zagen bij S B .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

John als je wat groter diameter stukken van de sleedoorn zaagt van een meter of onderhalf meter lengten wil je wat voor mij bewaren? Ik verzamel dat spul om stelen van te maken als het eens droog is.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Komt goed .ik zaag ze nu en leg ze om op een rij ,beetje van het stek af ,er zitten wel eens wat dikkeren in ,ook met stekels .
K heb meerdere ontstekinkjes aan de handen ,prikspul .
Kun je er goede stelen van maken? ik pak meestal een hazelaartak .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

Ik neem wat stekels ook mee.
Werken, das leuk.
Plaats reactie