Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door beek »

In mijn schuur lagen gietijzeren onderdelen van een houtkachel, die de vorige bewoner blijkbaar had achtergelaten. Uit nieuwsgierigheid heb ik geprobeerd de kachel in elkaar te zetten, en dit is het resultaat. Ik heb nog nooit een dergelijke kachel gezien, dus ik ben benieuwd of iemand het type herkent en er meer over kan vertellen. Ik overweeg hem in ere te herstellen voor in de schuur.

De kachel bestaat uit drie delen:
1. Het onderste deel bevat de vuurkamer met twee deurtjes en de asla
2. Het middelste deel is een kookplaatje dat met deurtjes is af te sluiten. De rookgassen gaan omhoog via een kleine ruimte in de zijwanden.
3. Het bovenste deel is een taps toelopende grote ruimte. Aan de achterzijde wordt de kachelpijp aangesloten.
20170118_153357_small.jpg
20170118_153423_small.jpg
Met vriendelijke groet,
Folkert.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door JantjeV8 »

Alleen de wijzerplaat ontbreekt nog :lol:

Wel een mooi ding zeg!. Lijkt wel een Bell er op.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door Paul Joosten »

Zit er in de bovenste ruimte ook een deur? Kan me voorstellen dat je daar vis in zou kunnen roken? Inderdaad wel een heel bijzonder model!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door beek »

Het bovenste deel heeft geen deur. De vier zijden schuif je in elkaar en blijft op z'n plaats door het deksel/bovenplaat Zowel de onderkant als de bovenkant van het bovenste deel kan wel open. Het "kroontje" staat los op een rooster in het deksel. Het zal inderdaad wel bedoeld zijn om te roken. Bedankt voor de suggestie!

Het bovenste deel functioneert niet als bell, omdat de rookgassen aan de onderzijde binnenkomen en hoger de kachelpijp ingaan. Ik heb wel nog een paar gietijzeren plaatjes over, waarvan mij niet meteen duidelijk is waar ze horen. Misschien moeten die als schotten in het bovenste deel worden geplaatst. Maar dat was onder meer aanleiding voor mijn vraag.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door holtere »

Ik gok op een scandinavisch kolenkacheltje.
Er zijn er honderden van naar Nederland gehaald in de 70-er jaren. Misschien wel door van Benthum uit Oeffelt of/en een collega uit de buurt van Rheden. Ze kregen daar gas dus konden die stinkers de deur uit en ze werden en masse opgekocht. Hier werden ze verkocht door Jan en Alleman als houtkachels vaak met een ingemetselde binnenkant.
Leuk om te zien maar een waardeloze verbranding :twisted:
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door beek »

Ik weet inmiddels dat het een Morso is (staat met koeienletters op de zijkant, maar dat zag ik pas tijdens het verplaatsen...) en denk dat het model 500 is. Hij lijkt sprekend op onderstaande foto. Het "vaasje" bovenop heb ik blijkbaar omgekeerd neergezet.

Bij nader inzien is het bovenste deel geen rookoven, maar toch een warmtewisselaar/bell. Ik moest er nog twee gietijzeren schotten in plaatsen, waardoor de rookgassen via de zijkanten eerst naar boven worden gedwongen en daarna via het midden naar beneden het rookkanaal in.
http://cdn.simplesite.com/i/01/de/287104481506942465/i287104489202212046._szw1280h1280_.jpg
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door Lieve »

Prachtig antiek ding, ik zou het opkuisen met kachelzwart en voor een mooi prijsje aan een antiekzaak verkopen.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door beek »

Ik vind hem mooi van lelijkheid en ga hem inderdaad opknappen met kachelzwart. Maar ik houd hem toch zelf voor in de schuur. Er moeten een paar kleinigheden worden gerepareerd en ik heb per ongeluk een gietijzeren plaat te hardhandig neergezet, waardoor er twee hoekjes zijn afgebroken die ik met kachelkit ga lijmen. Al met al denk ik dat de waarde vrij gering is, hooguit een paar honderd euro.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door JantjeV8 »

Het zal op z'n minst € 0,14/kg zijn...
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door beek »

Ik heb de kachel van roest ontdaan, de afgebroken gietijzeren hoekjes vastgelijmd met kachelkit en ingewreven met kachelzwart. Alleen het hendeltje van het onderste deurtje van de vuurkamer is afgebroken. De gebroken bout boor ik uit om hem te kunnen vervangen. Verder ziet hij er weer als nieuw uit en ik vind het toch wel een mooi ding.
Morsø 500
Morsø 500
Ik heb inmiddels een foto van exact hetzelfde model gevonden. Blijkbaar is hij gemaakt in de periode 1900-1920, dus inmiddels antiek.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door JantjeV8 »

Ik vind het ook een prachtig ding.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door Lieve »

Toch stukken meer waarde dan het ijzer.
Prachtig stuk antiek.
Te schatten waarde ?€.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door willem »

prachtig mooie kachel
hieronder nog zo'n een in zweden.


https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... uicRNyhm-A
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door hanskraayeveld »

1672 euro. Bouwjaarprijs :-) leuk taaltje dat Zweeds.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Wie kan vertellen wat voor kachel dit is?

Bericht door beek »

€1672? Nou, wie dat ervoor wil betalen mag hem hebben!
Plaats reactie