Oven op of boven de fire box?

Rockets zijn op dit forum zoveel besproken dat ze een eigenforumonderdeel verdienen. U kunt het hier hebben over Rocket Mass Heaters, Rockets Stove, vuurbetonnen rockets met allerlei warmtewisselaars etc.

Moderator: Moderators

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Na wat nalezen op het forum heb ik het terug gevonden: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis. Hendrik heeft hier een vermogensberekening gedaan voor een R 200. Hij berekende dat:
In een R200 kan je probleemloos 6kg droog hout opstoken in een uur tijd. Aan een toprendement.
Snel gerekend betekent dat 6 x 4kWh = 24kWh beschikbaar.
Dat verbranden we aan een gemiddeld rendement van 90%.
Blijft 21,6kWh beschikbaar.

Dat is inderdaad ruimschoots veel. Als ik maar 1 kw nodig heb om te koken.

Verder in zijn berekening zegt hij:
Dan de kookplaat. De grootste slokop.
Een traditionele vitrokeramische kookplaat heeft op vol vermogen twee zekeringen nodig. Dat is ruim 7000W.
Ik wil minstens in de buurt komen, en zo'n grote Finse gietijzeren plaat warmt een groter oppervlakte op.
En onze vitrokeramische plaat heeft geen handige "warmhoudzone" aan de zijkant.
Positief eerlijke schatting: 8000 Watt verlies langs de kookplaat. Het zal er volgens mij niet ver naast zitten.
Hebben we nog 10,6kWh over.


Volgens die berekeningen heb ik ruimschoots genoeg restwarmte over die de bank gaat verwarmen, en kom ik dus met een kleiner systeem (vb R177 of nog kleiner) ook toe. Of ik zou er nog een waterverwarmer tussen kunnen plaatsen. Als dan het max warmtewisselend oppervlak niet overschreden word.

Maar ik begrijp nu absoluut niet hoe die 2 waarden voor te koken zo ver uit elkaar liggen. Er word hier gesproken over ruim 1kW enerzijds en & 7 tot 8 kW anderzijds. Ik kan begrijpen dat er wat verschil tussen de ene en de andere kookstijl zit maar dit is toch erg veel. wat mis ik hier?
Kan iemand mij dit verklaren?

Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door holtere »

@ Boskabouter:

Verdiep je eerst eens in een batchrocket en probeer dat eerst eens op een rij te zetten voordat je allerlei aannames de lucht in gooit! Nog beter: maak eerst eens een proefmodelletje en ervaar hoe zo'n ding brandt. Daarna praat het wat makkelijker als je sceptische houding weg is!
Wij stoken met een Batchrocket met 125 cm2 6kg beuken in drie kwartier weg, dat maakt 8 kg hout per uur en geeft 32 kW maximaal vermogen.
Ik weet niet of je met je fornuis met daarin een 200 cm2 batchrocket voor een weeshuis wilt koken maar dat kan dus gerust :mrgreen:
Wat DJ al zei, een 100cm2 is al een mooie maat voor een fornuis en daar houd je al aan over. Overigens brandt een batchrocket ook prima op een paar stokjes als die maar warm is. Het ding, zoals Peter hem altijd noemt, is heel flexibel en schaalbaar.
Zorg verder dat je een fatsoenlijke (goed geisoleerde) schoorsteen is met voldoende hoogte. Dat is een voorwaarde!

Een wokbrander in een restaurant is trouwens 24 kW.
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@ Holtere,
Als je denkt dat ik sceptisch ben is dat verkeerd begrepen (waarom zou ik het dan willen bouwen?), Maar met zo 2 verschillende nummers is dat voor mij toch wel verwarrend. Ik wil het begrijpen voordat ik het bouw, om fouten te vermijden. Die heb ik al genoeg gemaakt. En daar leer ik wel veel van, maar dat kost zo'n hoop tijd en energie. En energie verkwisten is alles behalve ecologisch. De grootste fout in mijn eerste stoof was dat hij heel slecht op te starten was (dat was voordat ik ook maar gehoord had over een rocket). De 2 fouten die ik bij mijn rocketstove fornuis gemaakt heb was dat mijn kookplaat te dun was en krom trok en dus moest vervangen. en de ergste is dat er een J-tube in zit i.p.v. een batch box. Nu heb ik dus bepaalde dingen in bepaalde maten en natuurlijk kan je alles weggooien en alles opnieuw kopen en maken, maar als het kan wil ik natuurlijk hergebruiken zoveel als ik kan. En aanpassen zo min mogelijk. Dat ik beter downscale is me onderhand wel duidelijk, maar naar welke maat? is me nog altijd de vraag. Aan de ene hand komt DJ met een 100 cm2 riser toe, en aan de andere haalt Hendrik goede resultaten met een R200 waar iedereen van zegt dat het te groot is. Dat is geen simpele keuze als je niet weet hoeveel cm2 overeen komt met hoeveel vermogen. Vandaar mijn vragen. Ik hoop dat je nu wel begrijpt wat ik bedoel.

Overigens bedankt voor de info van die wokbrander van 24 kW. Dat wil dus zeggen dat ik bij normaal stoken niet snel te veel vermogen ga hebben voor een wok. En ook goed om te horen dat het ding ook heel flexibel is.
Ik denk dat ik beter af ga zijn met een model dat ietsjes aan de grote kant is en het dan maar half vul. Dan dat ik het ietsjes te klein is en je het altijd vol moet proppen.

Een testopstelling die komt eraan, zodra ik weet welke maat het word, ik kan slecht de tegels op maat slijpen en er dan achter komen dat het een andere maat moest zijn.

Goed geïsoleerde riser is prioriteid, ben nog steeds op zoek naar een keramische vezel buis, maar de enigste die ik vind tot nu toe is 165mm op een Duitse website.

Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door holtere »

Goed geïsoleerde riser is prioriteid, ben nog steeds op zoek naar een keramische vezel buis, maar de enigste die ik vind tot nu toe is 165mm op een Duitse website
Ga je min of meer continue stoken of wil je enkel voor de kook het fornuis aanmaken?

Nog een nabrander t.a.v. de grootte: heb je meegekregen dat een 125 uitvoering al 32 kW kan leveren?
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Alleen voor te koken/ bakken het fornuis aan. Restwarmte gaat alles tijdens het koken naar de lemen bank.
R125 >>32 kW Stond ik van te kijken inderdaad. Heb net ook de vermogens van electro. fornuizen bekeken. het gaat van 1,2 tot 2,..kW per zone dus als ik 3 kookplaten heb is dat +-4,5 tot 6 kW. ik had eerder dus misverstaan en dacht dat die 1kW totaal was.
Maar als het flexibel is en stoken met halfvolle box het gewenste vermogen geeft, zitten daar dan ook nadelen aan? Kan je nog als je eens voor meer volk moet koken en bakken tegelijk er wat extra hout op gooien.
Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door holtere »

Met telkens aan en uit zit je inderdaad beter met een riser die snel opwarmt. Anders zou het niet zoveel uitmaken.
Wat je wel even in het achterhoofd moet houden is dat je een steenmassa gaat verwarmen met al afgekoelde rookgassen. Dat gaat best mits daar continuïteit van stoken achter zit. Als je telkens je fornuis laat uitgaan maak je een beste kans om een creosootplasje in de bank te kweken want die komt maar nauwelijks op temperatuur. Na verloop van tijd word je daar minder gelukkig van :?
Die discussie hebben we net eerder gehad met iemand die het idee opperde om eerst een waterwisselaar te plaatsen en het restant door een massa-constructie te laten lopen.
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Die moet ik dan ook eens lezen, want het idee begon in mijn hoofd op te komen om er ook nog zo een water-verwarmer tussen te plaatsen (in de simpelste vorm van een extra verzonken kookplaat) omdat het vermogen toch zo hoog zit. Eerst eens lezen en dan heroverwegen of het wel zo'n goed idee is. Willen ook af en toe eens brood bakken en dan gaat hij wel enkele uren na elkaar branden. eerst voor op te warmen en dan voor te bakken. Maar goed om in het achterhoofd te houden op toch af en toe eens goed door te stoken.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@ Holtere,
Als ik je link probeerde te openen (denkende dat het over die waterwisselaar massa -constructie creosoot) zou gaan komen er foto van eierlegende wollmilchsau.
Wat is dat? `En wat heeft dat hiermee te maken?
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

BK,
Over de RVS riser. DJ zei dat staal weg brand en adviseerde steen. Had niks te maken met je wedervraag naar mij die ik niet had beantwoord. Het antwoord is trouwens dat beide (dubbelwandig en enkelwandig) te snel kapot gaan.

Ga jij dan vervolgens antwoord geven op mijn vraag: maak een tekening van het geheel. Je opzet is dermate afwijkend dat dit heel handig zou zijn. Kan ook een schets zijn.

Ik gaf al eerder aan dat door Peter een norm is ontwikkeld voor het binnenoppervlakte wat een RBB aankan. Je vroeg waar ik die norm vandaan haal. Antwoord is dat dit door Peter al meerdere keren op dit forum is aangegeven (gebruik de zoekfunctie). Ik kan je ook uit eigen ervaren vertellen dat die norm goed is maar dat je rekening moet houden met de hele opzet.

Ik heb het idee dat je een rbb 200 wil plaatsen in een soort bell, in de bell hangt een oven, de rookgassen worden afgevoerd door een zitbank met een buis van 20 cm en gaan dan langs een cv wisselaar en zonder schoorsteen? naar buiten.

Als dat zo is dan hebben we het over een schaap-varken-kip maar dan zonder kop. Eigenlijk heb ik geen tekening nodig om je te vertellen dat het niet gaat werken.
groet!

Ritsaert
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door MatthiasD »

Eierlegende Wollmilchsau= een beest dat eieren, wol, melk en vlees levert. Je snapt dat dit niet bestaat. Je kunt ook teveel vragen van een kachel/fornuis. Ik denk dat als je je fornuis met oven bouwt met wat massa erin je al een heel mooi apparaat hebt. Als er dan bij lange kooksessies wat ongebruikte warmte de schoorsteen uitgaat: het zij zo.
Overigens heb ik wel mijn twijfels bij je schoorsteen: hoogte is toch wel belangrijk voor een goede trek.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

kabouter schreef; dus als het kan wil ik het zonder schoorsteen doen
Dus een beest dat eieren, wol, melk en vlees en een hoog vermogen wokbrander levert....zonder schoorsteen!
Een tekening van het geheel gaat toch echt helpen!

ps. als je de kookplaat verwijdert en je plaatst een wok direct boven de riser van een correct gebouwde RBB 200 (driekwart gevuld met fijn hout) dan kan je met de Chinese bao techniek wokken. Met een geisoleerde riser zit je al snel op temperatuur, anders duurt dat wat langer.
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@Holtere,
Ok bedankt voor de Duitse les, Ik had hem niet door, had er ook nog nooit van gehoord. maar het is me nu wel klaar en duidelijk wat het betekent. En inderdaad voor die reden heb ik ook geen waterverwarmer ingebouwd in mijn oude J-tube opstelling. Nu ik behoren krijg dat het vermogen zo hoog is bij een batch box dacht ik: misschien kan het toch.
Maar het zijn dus windeieren. die dat beestje legt, om het maar in die kontext te houden. Haha.

Ik heb gisteren gezocht op trefwoorden naar dat artikel over: een waterwisselaar te plaatsen en het restant door een massa-constructie te laten lopen. Ik heb een hele hoop gevonden maar niet het desbetreffende artikel. Weet jij nog de titel daarvan?
Groeten.

@ ritsaert,
Sorry dat ik je er geen tekeningetje bij gemaakt heb, ik dacht dat het wel duidelijk is met de 2 schemas in het begin, het is zoals dat, maar daarna komt een 6m lange buis die door de lemen bank gaat en vervolgens onder de grond naar buiten. Heel simpel.
Ik probeer alles zo simpel mogelijk te houden, Ik heb dus een grote kookplaat met 3 kookpitten (de eerste wil ik inderdaad voor wokken en eventueel braden houden). Daaronder komt de oven. En dan de zitbank. De exit gaat naar beneden toe de grond in en loopt schuin beneden naar buiten. Daarop staat een meter schoorsteen zodat het geheel boven de struiken uit komt en tenslotte een windkap.
Na dit bericht zal ik een schetsje maken en versturen.
Ik hou het liever simpel, en een cv wisselaar is mij te ingewikkeld. Zoals ik al eerder zij een waterverwarmer in de vorm van een verzonken kookplaat, waar dat je een grote pot met water (of soep) aan de kook kan brengen. Deze pot is verzonken in de kookplaat zodat de rookgassen ook de zijkant van de pot verwarmen en veel sneller verwarmd dan langs onder alleen. Dit zou ik dan plaatsen tussen mijn fornuis en bank als dat eierleggend varken er niet mee aan de haal gaat.

Over die RVS had ik graag een tijds duur geweten dat is alles. En er is enerzijds kromtrekken wat jij aan de hand hebt en dat kan misschien bij mij niet gebruiken omdat ik een naadloze buis heb. meeste buizen hebben een lasmaat. het is een plat stuk staal dat gevouwen is als buis en aan elkaar gelast. die van mij is gegoten als een buis. Het kan dus zijn dat die sterfactoren hier anders liggen en deze niet krom trekt, misschien doet die dat ook, maar tot nu toe nog altijd niet.
Aan de andere zijde is er het kompleet wegbranden. waar DJ het over heeft en ik vraag mij af hoe lang dat duurt? Zeker na dat ik gisteren het artikel genaamd: Rocket-stove en onze toepassing... las waarin Peter Berg tegen jouw zegt:

De rvs riser bovenop de gietstukken van de rocket 177 leeft langer dan je zou denken. Dat komt omdat tegen de tijd dat de vlammen daar zijn, de stroming met een noodgang recht omhoog gaat. Op die manier is de temperatuur in het hart van de buis het hoogst en blijft de wand temperatuur binnen de perken. Overigens wordt het metaal dan nog steeds rood, maar dat gebeurt al vrij snel. Het belangrijkste is dat er geen stroming tegen de wand zelf aan blaast zoals in het gietstuk.

Dus met een paar stenen eronder kan ik mijn RVS buis misschien wel gebruiken i.p.v. weg te gooien en een andere te kopen. We zitten hier toch op een Ecologieforum. Ik begrijp dat als je van 0 begint je beter voor steen gaat, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

En als ik toch moet gaan downsizen dan is de oplossing die Hendrik gebruikte in zijn prachtwerk van een fornuis misschien wel een oplossing de buis gebruiken als geraakte voor een supersoon bekleding met waterglas als superwool, rigidizer op gespoten.

In ieder geval ik zal je er een tekeningetje van maken .
Even gedult a.u.b.

Groeten.
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

OK, hier een simpele tekening van mijn opstelling. Tekening is niet op schaal.
En een opmerking: het fornuis staat 90 graden gedraaid ten opzichte van de bank en eventuele waterverwarmer (soep-casterole). De exit van het fornuis bevind zich dus aan de achterkant. Maar dat tekent niet zo makkelijk. Zoals het nu staat kan je be batchbox niet bijvullen omdat de waterverwarmer in de weg staat, als dat 90 graden draait dan wel.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Groeten,
BK.
Bijlagen
opstelling.JPG
opstelling.JPG (25.17 KiB) 6649 keer bekeken
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door holtere »

Wat ben je nu met de schoorsteen van plan?
Je hebt zeker een meter of 7-8 met een goed geïsoleerde 150 mm. pijp nodig!
Plaats reactie