Hakselaar

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Hakselaar

Bericht door nck »

Zoals beloofd in het draadje "salix" hier een afsplitsing over de bouw van een prototype hakselaar, speciaal bedoeld voor de verwerking van onze wilgentenen tot een zo regelmatig mogelijk eindproduct.

Het idee leefde al langer uit onvrede met de bestaande machines en na tips en discussie met forumlid Dutch John ontstond afgelopen weekeinde het definitieve plan.

Nog helemaal niets op papier, eerst kijken welk materiaal er zo voorradig is.

Vanavond een eerste aanzet gemaakt, Meestal is het zo met een prototype dat je eerst iets tastbaars moet hebben om het op z'n meritus te kunnen beoordelen.

De trommel in wording, diameter 240 x 190 mm - 200 mm lang.
hakselaar1.jpg
tot zover vanavond, morgen verder.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hakselaar

Bericht door frans »

Ik heb nog een motor met vertraging op dit forum bij "te koop/gevraagd aanbiedingen" staan.
Daar staat hij als windmolen generator :D
Moet in dit geval aangeboden worden als onderdeel van een haksel project.
Nog ouderwetse zwaaaaare kwaliteit. (50..80kg.)
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Zo, we zijn een aantal weken verder en er is van alles gebeurt.

Zo heb ik na een aantal experimenten de definitieve vorm van de snijkant in de trommel bepaald.

De snijkantshoek (spoedhoek) is 65 graden.
De snijkant is 25 mm "achter" gefreesd, wat bij een trommel van 240 mm ongeveer 70 graden snijhoek opleverd.
Hier het resultaat voorbewerkt voor het inlassen van het snijmateriaal, waarover later meer.
trommel1.jpg
trommels.jpg
Volgende exersitie is het inlassen met een harde slijtvaste laag waaruit het uiteindelijke mes geslepen zal worden.
Daar ik een heel enthousiaste reactie kreeg en ook als particulier met heel veel advies en een warm oor van een half uur telefoneren het gesprek heb afgesloten hier toch de naam. Re-on Lastechniek in Groningen.
Oplassen met type 620, hardheid 620 brinell. wat ik als basis ga gebruiken en de snijkant met type 630, een iets hardere soort.

Ook een punt van aandacht en zeker niet het kleinste is de lagering van de bus. Want door de snijkantshoek van 65 graden zal de axiale reactiekracht op de lagers iets minder dan de helft van de snijkracht bedragen. De snijkracht weet ik niet maar het aandrijfvermogen is ruim 40 Kw. (aftakas van de trekker) Na her en der wat berekeningen zou het maximale vermogen opgevangen moeten worden met twee dubbelrijige hoekcontactlagers (SKF 3213)

Verder ga ik juist vanwege de vrij grote axiale kracht het geheel uitvoeren met een stilstaande as en dus de trommel rechtstreeks aandrijven.
door middel van een ketting. Waarschijnlijk wordt dit een 1/2 " duplex, maar dit staat nog open.

De aandrijving van de aanvoerrollen zal niet meer met het eerstgenoemde malthezer-kruis gaan maar met een constructief eenvoudiger en robuuster uit te voeren nokschijf.

Nu eerst verder met het laswerk en de lagering. daarna komt het frame in zicht.

Plaatjes volgen.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

"Alle Achtung!" zou de Duitser zeggen.... Professionele kwaliteit.... Dit komt goed, kun je nu al constateren!

Hier nog een voorbeeld van een hakselaar: een Laimet conische schoef hakselaar in actie: http://www.youtube.com/watch?v=l8BUIOmM ... r_embedded

Moet door jou ook te maken zijn, Jan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Dutch John schreef:Hier nog een voorbeeld van een hakselaar: een Laimet conische schoef hakselaar in actie:
Ik moet zeggen dat ik het ook een heel mooi systeem vind. Constructief zitten er volgens mij nog wel wat moeilijkheden in.
Om zo'n machine stijf en stabiel te houden krijg je al vrij snnel een behoorlijk zware constructie.
En dan heb ik het nog niet eens over de fabricage van de spriaal :?

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

Alle systemen die grote stukken snijden vragen een zware constructie. Maar weinig vermogen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Het inlassen van de trommel is klaar.
Het werd me vanavond net iets te vroeg donker vandaar de wat vreemde afzwaaiers en bulten op de rechte kant.
Forgive me. It won't happen again.
las2.jpg
Ook de twee naven zijn afgelast en kunnen nu nagedraaid worden.
Samengesteld elk uit twee afvalstukken. Nieuw materiaal is toch al gauw zo'n 70-80 euro ex. vandaar op deze manier.
Het is allemaal nog veel te groot en te dik maar de draaibank is gewillig.
Vervelen hoef ik me de komende dagen in ieder geval niet.
En nu maar hopen dat die trommel een beetje in de vorm is gebleven.
las1.jpg
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Weer een stap verder in de goede richting.

De trommel en de lagerhuizen zijn nagedraaid.
De lagerhuizen nadraaien was meer een routineklus maar de trommel was toch behoorlijk vervormd door het inlassen.
Constructief valt hier dus nog het een en ander te verbeteren. Het heeft een hele middag gekost om hem weer evenwijdig te krijgen en de boringen voor de lagerhuizen concentrisch tegenover elkaar te stellen. Mijn nadraai-toegift van 2 mm was niet erg ruim om het voorzichtig te zeggen.
nadraai1.jpg
Nu de delen inelkaar passen is er een samenstelling te maken. Plaatje zegt zoveel meer.
Mooi is om te zien dat het vrij dikke lagerhuis weer stevigheid geeft aan de trommel ter plaatse van het "gat".
samenstelling.jpg
Morgen verder met de steekcirkels boren, dekseltjes maken voor de lagers, en de as draaien.

Ook kan ik nu al redelijk de maat nemen van het frame.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Weer een kleine vooruitgang geboekt.

Alle delen zijn geboord en getapt zodat er een samenstelling gemaakt kan worden.
Het hele verhaal gemonteerd en weer opgespannen in de draaibank, Nu is het simpel te controleren of alle delen gemonteerd goed uitgelijnd staan.
Grootste gemeten afwijking op de hartlijn was 0,025 mm (slag van 0,05 op de klok in de lagerpassing bij het center.)
Mij grootste zorg was dat ondanks alle inspanning van vorige week de trommel niet parallel was. Wanneer dit niet goed zuiver zou zijn is de as namelijk bijna niet te monteren. (diameter van 65 mm)
Wat mij betreft boven verwachting, dus op naar de volgende bewerking.
uitlijnen.jpg

De kleine chinees met de grote Japanner. Oftewel rondslijpen. :D
Hieronder de opstelling.
Dat de slijpsteen 7.5 cm onder het hart staat is helemaal niet interessant, per slot van rekeing hoef ik de trommel alleen maar "schoon " te slijpen.
slijpopstelling.jpg
Het slijpen in vordert gestaag.

http://www.youtube.com/watch?v=_8BgHywTBCU
Laatst gewijzigd door nck op 01 mei 2009, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door kockie »

Het was ook een mooie klusdag vandaag. Als is er hier niets van gekomen... Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Hakselaar

Bericht door ro »

Leuk zo'n slijpapparaatje op je draaibank, maar niet vergeten alle slijpresten en korrels grondig te verwijderen. Als die rotzooi in je geleidingen komt is het snel gebeurd met de nauwkeurigheid van de bank.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

ro schreef:Leuk zo'n slijpapparaatje op je draaibank, maar niet vergeten alle slijpresten en korrels grondig te verwijderen. Als die rotzooi in je geleidingen komt is het snel gebeurd met de nauwkeurigheid van de bank.

Idd, maar nood breekt wet.
De geleidingen ingepakt met een oud laken, De leibaan-oliepomp op volle opbrengst. Het schoonmaken incl. de schrapers duurde bijna net zo lang als het slijpen zelf.
Op de dwarslede had ik verder geen afdekking, was bang dat dat gegrepen zou worden door de trommel met alle rottigheid van dien.
Wel een stuk laken in de leispil gehad, :oops: kon echter direkt ingrijpen. geen schade.
Dit schooonmaken was sowieso noodzakelijk omdat de spieen opnieuw afgesteld moesten worden. die twee dingen heb ik gecombineerd.
Ik heb dit bewust uitgesteld tot dit tijdstip omdat ik eerst alle ruwe stukken materiaal wilde wegwerken (roest en hamerslag)
Heb nu weer een spic en span machine.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Compleet bewerkte as met lagering en borgmoer.
as.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

Tsjonge.... als dat zo goed gaat werken als het er uitziet.....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie