Benodigde materialen voor een RMH

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Benodigde materialen voor een RMH

Bericht door Kweethetniet »

Ik val maar met de deur in huis (Goedemorgen!).

Op de plek waar vroeger (1910) hier de haard heeft gezeten wil ik graag een kachel bouwen. Het rendement hoeft niet superhoog te zijn omdat a/ we lage temperaturen zijn gewend, en b/ de kachel tzt 'slechts' een ruimte van ca. 20m2 hoeft te verwarmen. Tot die tijd is er een kachel achter die meehelpt de open ruimte van 10x5m op temperatuur te houden. Ik gebruik mijn energie echter liever om iets direct 'goed' te bouwen dan op termijn weer te moeten veranderen/aanpassen, en de LPG-kachel kost 's winters toch elke 7 dagen ruim een tientje. (en nee, heb afgelopen winter geen houtkachel kunnen kopen).

Is er een ontwerp voor een RMH dat hiervoor gebruikt zou kunnen worden? En zo ja, welke materialen heb ik daarvoor nodig?

Hoor graag wat de mogelijkheden zijn zodat ik op het erf en in de schuren spullen bij elkaar kan sprokkelen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Benodigde materialen voor een RMH

Bericht door peterberg »

Een Ianto Evans RMH is mogelijk als je een steenachtige vloer hebt. In essentie bestaat die uit een verticaal stookgat, een oliedrum die direct warmte geeft en een lemen bank die warmte op kan slaan. Vooral die bank is essentieel, met name vrouwen zijn er nauwelijks vanaf te krijgen als ze eenmaal zitten.

Je hebt uiteraard een goede schoorsteen nodig. Is die er niet dan kun je een dubbelwandige geïsoleerde pijp kopen die liefst rechtdoor naar boven moet. Verder vuurvaste stenen, 6 of 8 meter kachelpijp en een paar bochten, een liefst ongedeukt olievat, nog een zwikje gewone bakstenen en tenslotte een paar kubieke meter leem. De hoeveelheden stenen hangt af van het gekozen ontwerp.

Een groepje mannen die weten waar ze mee bezig zijn is ook heel handig. Dan is het in een weekeinde te klaren, op de afwerking na dan. Een ontwerp is wat lastiger, dan heb je allerlei grootheden nodig zoals de beschikbare ruimte en de belastbaarheid van de vloer.

Als je een batch box rocket mass heater gaat bouwen dan heeft dat als voordeel dat je minder lang per keer hoeft te stoken. Er kunnen namelijk grotere stukken hout in en de lading in een keer, in plaats van telkens kleine hoeveelheden dun hout voeren. Het nadeel is dat je een deur nodig hebt en het is wat ingewikkelder. Kijk voor dit ding eens op http://batchrocket.eu. Voor het overige zijn de mogelijkheden zeker zo groot als met een Evans' heater.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Benodigde materialen voor een RMH

Bericht door Kweethetniet »

In het woongedeelte bestaat de vloer uit zand, met daarop een laag beton, en koud daarop tegels (geen isolatie dus). Op de plek waar vroeger de kachel/haard stond zit een verlaging in de grond, ook van beton. Ik weet niet of men dat al in die tijd gebruikte (1910) maar het ziet er origineel uit. Is dat sterk genoeg?
30525_110366352339377_3861188_n.jpg
De originele houten schouw, of een deel ervan, kwam tijdens het casco leeghalen van het huis ook nog tevoorschijn.
30525_110366289006050_7615872_n.jpg
Ah ja, die bank bij een RMH. Daar is op deze plek helaas geen plaats voor, aangezien het hier behoorlijk volstaat. Een soort Hoarders' Heaven. Voordat ik klaar ben met alles uitzoeken, weggooien, sorteren ... *zucht* Wel een idee voor de evt. 2e RMH die ik mogelijk midden in de ruimte zou kunnen bouwen, naast de muur op deze volgende foto.
30525_110366852339327_4470302_n.jpg
Het plan was (is) om middels een grote kachel de gehele ruimte te verwarmen, en als het echt berekoud is het voorste deel van de ruimte af te sluiten middels een uitrolbare boekenkast om zo snel een aangename temperatuur in het echte woongedeelte te krijgen. Daar is dus geen echt grote kachel voor nodig.

Ik had al eens zitten lonken naar de Cabin Stove van Firespeaking, maar dat is weer geen echte RMH maar meer een finoven, toch?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Benodigde materialen voor een RMH

Bericht door peterberg »

Die vloer zal niet het probleem zijn, maar je zegt nog niets over de schoorsteen.

Een massa kachel is geen peuleschil, het wordt een onwrikbaar deel van het huis. En als het huis al zo vol is, dan lijkt het mij niet slim om twee van die dingen te willen bouwen want die nemen samen meer ruimte in dan een grote. Een tweede kachel betekent meteen dat er een tweede schoorsteen moet komen, wat aardig in de papieren kan lopen. Kleine RMH's bestaan gewoon niet, die dingen zijn geen potkacheltjes. Bovendien: die massa moet ergens in zitten, en in een huis dat slecht is geïsoleerd is de mens verwarmen de beste optie. Om die dan niet te benutten lijkt een vol huis een zwak excuus: die spullen liggen en staan los. De RMH wordt een bouwwerk die jarenlang op de zelfde plek blijft terwijl alle spullen voortdurend van hot naar haar kunnen verhuizen.

De cabin stove is een niet geteste ontwikkeling, ik steek mijn hand niet in het vuur voor het ding.

Als je alle opties open wilt houden dan wordt er geen actie ondernomen. Bovendien: als je een RMH wilt bouwen dan zal de boel toch uitgeruimd moeten worden anders lopen de werkers elkaar de kop in. Tenzij je alles alleen wilt doen natuurlijk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Benodigde materialen voor een RMH

Bericht door Kweethetniet »

Sorry, gisteravond in slaap gevallen vanwege nog grieperig zijn.

Ik heb je antwoord nog eens goed doorgelezen, en ben tot de conclusie gekomen dat de plek waar de schouw heeft gezeten niet de beste is voor een RMH. Vooral de opmerking "De RMH wordt een bouwwerk die jarenlang op de zelfde plek blijft terwijl alle spullen voortdurend van hot naar haar kunnen verhuizen." bracht me tot dat inzicht.

Hoewel de plannen voor het huis nog op allerlei manieren veranderd kunnen worden, staat het plan voor de boekenkast c.q. verrijdbare wand om het voorste woongedeelte van de rest van de ruimte af te kunnen sluiten vast. En de locatie voor een grote kachel die in principe de hele ruimte kan/moet verwarmen moet denk ik zo centraal mogelijk in die ruimte zijn en niet, zoals in het geval van de schouw, tegen een (oostelijke) buitenmuur.

Bij een centraal geplaatste RMH kan ook zonder problemen een grotere massa (bank) gerealiseerd worden zodat de warmte optimaal kan worden opgeslagen.

Schoorsteen = niet aanwezig. Bij de schouw zit zowel in de verdiepingsvloer als in het dak een doorvoer waar een lange asbestpijp heeft gezeten (ligt nog ergens op het erf geloof ik) maar van een gemetselde schoorsteen is geen sprake. Ik heb wel ca. 5 meter dubbelwandige pijp (2e hands gekocht) als ook een nieuwe kap.

Kortom, op de plek van de schouw kan het beste een kleine kachel worden gerealiseerd, hoewel ik nog even niet weet op welk principe ik die zou moeten baseren. Waarschijnlijk iets wat meer snelle hitte afgeeft dan lang warmte vasthoudt, zodat de te realiseren ruimte snel opwarmt.

Voordat de RMH geplaatst kan worden zal ik eerst de bestaande draagmuur moeten vervangen, aangezien die er op z'n zachtst gezegd instabiel uitziet. Gaat nog leuk worden. Al met al zal dat niet voor de winter gerealiseerd kunnen worden, maar eerder in het voorjaar. Bijgevoegd nog een ruw overzicht (niet op schaal, ben geen architect) van de benedenruimte.
plannen.png
plannen.png (9.72 KiB) 2693 keer bekeken
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Benodigde materialen voor een RMH

Bericht door peterberg »

Ik begrijp dat je nu kiest voor uitstel. Het ontgaat mij waarom de draagmuur vervangen moet worden en als die zo slecht is, waarom dat niet eerder is gebeurd. Maar goed, je vindt een winter meer of minder in de kou blijkbaar een kleiner probleem.

Blijft toch dat een kleinere kachel op de plaats van de oude schouw als eerste gebouwd zou kunnen worden want een kleine kachel hoort immers bij de beslissing van de verrijdbare boekenkast. Omdat die kachel geschikt moet zijn om een kleinere ruimte te verwarmen zou je er ook een van kunnen maken die nauwelijks massa heeft en snel opwarmt, zoals je al aangaf. Twee oliedrums op elkaar en een kleinere batch rocket er in zou goed moeten kunnen. Het is een concept dat werkt, zie de kachel van mijn oude werkplaats. Zelfs dan kun je die vaten in een later stadium nog bekleden met een dikke laag leem zodat het geheel zich als een kachel met enige massa gaat gedragen.

Maar goed, de beslissing is aan jou, ik ben benieuwd of dit een voorstel is waar je wat mee kunt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Benodigde materialen voor een RMH

Bericht door Kweethetniet »

Uitstel? Ja en nee.

Eerst maar eens uitleggen waarom dit huis in principe een bouwval is: er is ca. 20 jaar zo goed als geen onderhoud aan gepleegd. Gert heeft jarenlang op bed gelegen vanwege (slecht genezen) gebroken ruggewervels. Hij heeft zichzelf uiteindelijk met pure wilskracht en koppigheid weer aan het lopen gekregen, maar fysiek bleef hij erg zwak wat zijn rug betreft. Slikte handenvol pijnstillers, etc.
Toen wij in 2008 gingen samenwonen begon de ellende rondom de kinderen, meegenomen door zijn ex. Ondanks het feit dat dejongste in 2011 bij ons werd geplaatst vanwege een fysiek & mentaal mishandelende moeder, bleef het dooretteren. Desondanks kreeg ik hem zover om plannen voor een verbouwing te maken, omdat ik niet mijn hele leven in een krot wilde blijven wonen.
In 2010 presenteerden we onze verbouwingsplannen voor de tuin etc aan de buren, en die gingen direct in verweer want 'het tussenerf was van hen'. Nadat we geprobeerd hebben de zaken op een beleefde en minnelijke manier te schikken, kwam het in september vorig jaar tot een rechtszaak. Alle stress rondom de kinderen alsook nu het gemier met de buren werd Gert uiteindelijk te veel. Hij hevelde bijna alle grond over aan de buren in een schikking omdat hij het niet meer trok. Hij was gewoon 'op'. Cru gezegd: als hij eind vorig jaar niet om het leven was gekomen, was hij waarschijnlijk alsnog niet oud geworden. Hij bleef van alles mee naar huis slepen 'omdat we gaan verbouwen' maar had daar gewoon de puf niet meer voor. In- en inzielig.
De jongste zoon (16) heeft het huis nu in de erfenis gekregen, en is op geen enkele manier te bewegen weg te gaan. Hij heeft uiteindelijk nog bijna 5 jaar geluk en liefde met zijn vader beleefd, en het huis staat daar wat hem betreft symbool voor. Hij wil de plannen die we hadden 'ter ere van Papa' doorvoeren.
Nu ik als voogd ben aangesteld rest mij alleen nog maar te proberen het huis stukje bij beetje te proberen op te knappen. Dat wordt een gigantisch project, al was het maar omdat ik nu echt alleen ben en - hoewel handig met hamer, etc - projecten als daken vervangen bijna onoverkoombaar lijken. Staat weer tegenover dat ik de eerste jaren waarschijnlijk geen bouwmaterialen hoef te kopen; het erf en de schuren liggen bomvol! Hout, stenen, tegels, complete kozijnen, koperen waterketels, diverse verwarmingssystemen uit schepen, garages, etc. Dolle pret.

Vanmorgen uiteindelijk iemand van het Kadaster geweest, en hopelijk kan ik binnenkort aan de zijtuin beginnen zonder continu verbaal aangevallen te worden door de buurvrouw. Niet echt ontspannen werken met een rabiaat iemand op je hielen. Enfin, script voor een slechte soap-serie.

Nu terug naar de RMH. Ja, de plannen voor de grote RMH + bank zullen moeten wachten tot de integriteit van de draagmuur is verbeterd en de keuken naar achteren is verplaatst. Een kleiner systeem voor de winter in de woonruimte zou echter wel heel erg fijn zijn. Het afsluitbare deel kan ook pas op z'n vroegst volgend jaar worden gerealiseerd (ik pieker me soms gek waar ik eerst mee moet beginnen om alles op volgorde te kunnen doen) maar alles zal beter zijn dan de laagste stand van de LPG-kachel (hoger = meer geld). Ik zal voor die tijd nog het dak op moeten om te kijken waar nu die lekkage vandaan komt (sijpelt langs de muren als de regen en wind uit een bepaalde hoek komt) want de vloer is weer behoorlijk nat. Maar dat zijn problemen die ik zelf zal moeten oplossen.

Dus, ja, een kleiner systeem met batch-rocket? Graag! Zat zelf al weer aan het fornuisje te denken, of dat niet misschien als 'fire chamber' gebruikt kan worden, of omgetoverd tot iets in de trend van dat 'side windertje' waar ik op het forum een video van zag, maar goed, mijn gedachten zijn chaotisch en ik spring van de hak op de tak. Aard van het beestje ;-)

Ik hou me aanbevolen voor alle suggesties. Ik heb overigens ook nog 1 of 2 oude LPG-flessen die mogelijk geintegreerd zouden kunnen worden. Moet nog wel kijken of de olievaten het buiten overleefd hebben, aar anders kan ik er wel ergens een op de kop tikken.

Is dit rommelige verhaal nog ietwat te overzien? :?
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Benodigde materialen voor een RMH

Bericht door Kweethetniet »

Overigens, hierbij nogmaals een foto als oook de afmetingen van de 'vuurplaats' onder de voormalige schouw. Het is een verdiept gedeelte van de vloer, waarachter nog een gleuf met zand loopt langs de buitenmuur. Die gleuf loopt rondom woongedeelte tussen de betonnen vloer en de buitenmuren; hier zaten houten latten in, waarop de pleisterlaag was bevestigd. Hout in nat zand = geen wonder dat alles stijf stond van de schimmel :shock:
30525_110366352339377_3861188_n.jpg
vuurplaats.png
vuurplaats.png (3.06 KiB) 2594 keer bekeken
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Benodigde materialen voor een RMH

Bericht door peterberg »

Ik ben wat aan het puzzelen geweest hoe groot de riser diameter en daarmee de vuurkamer zou moeten worden op basis van twee vaten. Dat komt neer op ongeveer 120 mm, de vuurkamer wordt dan bxhxd = 174 x 260 x 347 mm, de riser wordt 86 cm hoog vanaf de vloer van de vuurkamer. Het wordt even de vraag waarvan die kern gemaakt moet worden, of dat dunne chamotte platen, dunne chamotte stenen of vuurbeton is.

Maar er moet ook voorbereidend werk gedaan worden zoals de aanleg van de schoorsteen en de stookplaats op de hoogte van de vloer brengen. Dat betekent die rvs schoorsteen van 150 mm diameter die je nog hebt liggen moet compleet met dakdoorvoer gemonteerd worden. De stookplaats zo laag houden is geen goed idee, ik stel voor om beton in het gat te storten eventueel met isolatie materiaal er onder.

Het staat nog te bezien wie het bouwen van de kern gaat doen. Als dat allemaal klaar is en de vaten zijn aanwezig en schoon gebrand dan is het een kwestie van een dag om het ding op te bouwen en aan te sluiten. Vanaf die dag kan het ding meteen gebruikt worden en het is nu juli dus je hebt nog even de tijd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie