Batch Rocket vraag: doorslijpen of niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Batch Rocket vraag: doorslijpen of niet?

Bericht door pelagosdiver »

Dank je wel voor de feedback, ben al beginnen lezen in je draadje...
Ik ben alvast onder de indruk van de kachel die je gebouwd hebt, prachtig!

Bij mij wordt het een drukloos systeem, dus gewoon water doorpompen. In worst case scenario valt de pomp uit en kookt het in de radiator. Stoom kan dan wel weg via aan of afvoerslangen, maar ik kan me inbeelden dat die het dan toch wel ergens begeven. Ik was dus van plan een overdrukventiel te voorzien op een veilige plaats aan de buitenkant van de kachel en zo dicht mogelijk tegen de uitgang van de radiator(en). Mijn systeem gaat buiten staan, dus dat lijkt me wel veilig.

Groeten

Stef
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batch Rocket vraag: doorslijpen of niet?

Bericht door holtere »

Ik was dus van plan een overdrukventiel te voorzien op een veilige plaats aan de buitenkant van de kachel en zo dicht mogelijk tegen de uitgang van de radiator(en). Mijn systeem gaat buiten staan, dus dat lijkt me wel veilig.
Ga daar maar niet zomaar vanuit. Een straaltje stoom is onzichtbaar en zorgt voor een derde graads juweel van een ontvelling en erger. Zorg voor een deugdelijk systeem is het niet voor jezelf dan is het wel voor anderen.
Verdiep je eerst in de constructie van een open systeem en de eigenaardigheden daarvan voordat je verder gaat. Realiseer je ook dat een goed open systeem veel simpeler is en hufterproof maar ook dat het veel eerder opkookt en minder capaciteit heeft dan een gesloten systeem!
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Batch Rocket vraag: doorslijpen of niet?

Bericht door Pieke »

pelagosdiver schreef:
Iemand nog suggesties wat betreft mijn idee over de warmtewisselaar cfr. vorig bericht ?

Stef
Keurig resultaat,Stef. Ik heb nog een RVS warmtewisselaar liggen: 22 mm, van een metertje of 13 á 14 liggen. Mag weg voor weinig.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Batch Rocket vraag: doorslijpen of niet?

Bericht door pelagosdiver »

Ik heb nog een RVS warmtewisselaar liggen: 22 mm, van een metertje of 13 á 14 liggen. Mag weg voor weinig.
Dag Pieke, ik kreeg ook al een aanbod via een pb. Maar stuur me misschien een berichtje, misschien zijn 2 warmtewisselaars wel beter. Zoals Holtere al aangaf, kan die rocket wel een hoop Kw genereren.
Waarschijnlijk zal het toch wat proefondervindelijk moeten gebeuren.

Stef
Plaats reactie