Vlooien in het kippenhok

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Vlooien in het kippenhok

Bericht door mro »

Kent er iemand een goed middel om vlooien te bestrijden in een kippenhok? Iets volledig onschadelijk voor natuur zal waarschijnlijk moeilijk worden maar ik wil ook niet zomaar iets meenemen uit de boerenbond(kost 20€!).

Iemand tips?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vlooien in het kippenhok

Bericht door kockie »

Waarschijnlijk zijn het rode bloedluizen. Advies: hok zo goed mogelijk schoonmaken, legnesten leegmaken (kippen naar buiten). Dan mengsel maken van groene zeep, spiritus en water daarmee hele hok uitgebreid inspuiten, waarbij extra aandacht gegeven moet worden aan alle kieren en naden (ook met schoonmaken) Dit, indien nodig, een aantal keren herhalen.

Regelmatig witkalken schijnt te helpen, evenals tabaksbladen ophangen in het kippenhok.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vlooien in het kippenhok

Bericht door mro »

Klinkt goed, ga ik proberen. Bedankt.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Vlooien in het kippenhok

Bericht door Blijfhopen »

Mijn vader had vroeger wedstrijdduiven. Ik herinner mij dat zij tabaksstelen als nestmateriaal kregen.
Wellicht om dezelfde reden: voorkomen van allerlei gespuis.
GdeJ denkt met u mee.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vlooien in het kippenhok

Bericht door Dutch John »

Of het aan het tabaksblad ligt, weet ik niet, maar gelukkig nog nooit last van bloedluis gehad. Ik strooi het verkruimelde blad in de legkast, onder de hort en in het zand van de vloer. Het is lang geen ideaal kippenhok: veel hoekjes en kieren, maar dat mag na 70 jaar. Overigens is het kippenhok alleen een nachthok. Overdag tref je er alleen een paar wachtende hennen aan, zou de legkast wat al te gezellig vol zijn. Tegenwoordig strooi ik houtas over de hort en de mest. Enerzijds bedoeld om de mest in te drogen, maar misschien helpt het ook tegen beestjes.

Het is dierenmishandeling als de kippen geen mogelijkheid hebben om een zandbad te nemen. Zandbaden brengen blije kippen en voorkomen veel ellende.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vlooien in het kippenhok

Bericht door mro »

Rare vraag misschien: maar waar kan je tegenwoordig tabaksbladeren vinden? Of zaaien jullie dit zelf? Maar dan moet je ook nog aan zaaigoed geraken?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vlooien in het kippenhok

Bericht door Dutch John »

Zelf gezaaid. Eén keer een tabaksplant en je hebt voor het leven zaad. Kan je wel wat opsturen als je wilt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Vlooien in het kippenhok

Bericht door rastaman »

mro schreef:Rare vraag misschien: maar waar kan je tegenwoordig tabaksbladeren vinden? Of zaaien jullie dit zelf? Maar dan moet je ook nog aan zaaigoed geraken?
geen bladeren maar stelen:
https://www.agradi.nl/tijssen-tabakstelen-2kg.htm
kost je 7,50 voor 2 kilo, doe je lang mee,
ik heb altijd wat stengels tussen het hooi in het broedhok liggen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vlooien in het kippenhok

Bericht door mro »

Ondertussen met het mengsel van kockie het hok schoongemaakt, niets gezien of gemerkt van luizen of vlooien. (om het verhaal compleet te vertellen; de buurjongen had plots overal vlooienbeten, hun huisdokter vermoedde dat dit kon komen van een kippenhok nadat hun eigen dieren behandeld waren tegen vlooien. Uit voorzorg hebben wij dan natuurlijk ook ons kippenhok behandeld).


Vandaag feest in het kippenhok; 4 kuikens :)

Voorlopig wacht ik nog even met die tabaksbladeren, tabak is toch ook (licht) toxisch, mogelijk niet zo goed voor die kuikens.
Bijlagen
kuikens.jpg
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Vlooien in het kippenhok

Bericht door wbe »

Misschien een tip voor de andere kippen houders die ook wel Last van bloedluizen hebben.

Wij hadden er twee week terug weer heel veel last van.
Toen heb ik via internet roofmijten besteld geloof dat er 2500 in het potje zouden moeten zitten (heb ze niet geteld) :lol:
Kosten nog geen twee tientjes

Deze roofmijten moest ik in hoopjes in het hok versprijden.
Het bleek dat ik er eigenlijk veel te veel had maar toch alles maar gebruikt.
Nu (na ongeveer 14 dagen) merk ik dat er bijna geen bloedluizen meer aanwezig zijn.

Wat mij betreft dus een prima oplossing al is preventieve actie natuurlijk nog beter.

Groet watze
Plaats reactie