nieuwbouw houten huis: welke natuurlijke isolatie kiezen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

nieuwbouw houten huis: welke natuurlijke isolatie kiezen

Bericht door Jelle »

Hallo allemaal,

ik heb hier ook al zeer veel nuttige tips gekregen betreft welke installaties ik toe zou kunnen passen in mijn nog te ontwerpen en bouwen houten huis. wat betreft isolatie heb ik ook nog wel wat vragen, dus ik dacht: ik probeer het gewoon nog een keertje :shock:

wij willen graag een houten huis laten bouwen. het zal waarschijnlijk wel een HSB achtige constructie worden. damp open is een eis van ons en wij willen graag met natuurlijke materialen isoleren. natuurlijk heb ik mij ingelezen op het internet en ik ben al heel wat alternatieven tegen gekomen. van vlas tot hennep, van schapenwol tot cellulose, van houtvezelplaten tot schelpen onder de vloer.

natuurlijk zijn er verschillende plaatsen in huis waar je moet isoleren en dus kan ik mij ook voorstellen dat er niet één materiaal is wat op al die plaatsen ideaal is. welk materiaal zouden jullie toepassen voor dak, gevels, vloer (vochtbestendig?!, zijn natuurlijke materialen hier wel geschikt?) en binnenwanden (voornamelijk geluidsisolatie belangrijk)? en ook vooral... WAAROM raad je dat materiaal aan?

alvast bedankt
groet
Jelle
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: nieuwbouw houten huis: welke natuurlijke isolatie kiezen

Bericht door ruspek »

Hallo Jelle,

Ook wij gaan in HSB bouwen, we gaan I-liggers gebruiken (I-joists) vooral bekend in USA en ons omringende landen. helaas nog erg onbekend in NL.
Ons uitgangspunt is om zo min mogelijk (niet herwinbaar) materiaal te verbruiken, Ook veel gebruik van (nieuw) hout wilden wij vermijden.
wij gaan muren en dak in stro doen.
Vloer zal schuimbeton worden.

Waarom Stro: goede isolatie, goedkoop (door zelf te doen), natuurlijk, dampopen, en icm leem een heel prettig binnenklimaat zonder extra folies.
uitdaging van stro: vocht buiten houden. dit door waterkerende schil (pannen die doorlopen in de muren) en grote overstek. (wordt bij ons gelijk de veranda)

Waarom schuimbeton: is niet natuurlijk en misschien niet de meest ecologische keuze, wel redelijk / goed isolerend en voor ons gelijk voldoende als last-verdelende fundatieplaat. Hierop komt dan jammer genoeg nog wel een last-dragende fundatieplaat van gewapend beton.
Waarom niet anders: prijs is in deze voor ons even doorslaggevend geweest.

Andere materialen zoals vlas, wol, hennepvezel, celluose, houtvezel, etc, etc. vonden wij, in onze situatie, niet interessant mbt het gebruik van extra (OSB) platen, dampdoorlatendheid, etc.
Ook de prijzen die er worden gevraagd voor deze "natuurlijke" materialen vonden wij buitensporig.

"Natuurlijke" tussen aanhalingstekens omdat ook voor natuurlijke materialen veel energie wordt gebruikt om te produceren; ook al zijn het restproducten. Wol bijv. moet worden gewassen om alle vervuiling eruit te halen.

In ieder geval: voor ons sloeg de balans door naar Stro.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: nieuwbouw houten huis: welke natuurlijke isolatie kiezen

Bericht door Pietje »

Afgezien van de dakpannen zijn de keuzes die Ruspek gemaakt heeft exact de onze. :D

(En dakpannen is een betere keuze dan ons groendak, het zij zo... :? )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie