nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

hanskraayeveld schreef:Je hebt tegenwoordig een heel scala aan mogelijkheden mbt bodemwarmte.
Het beste is een adviseur langs te laten komen die zelf veel mogelijkheden heeft, en dus objectief kan oordelen.
Het hangt van een aantal factoren af, zoals diepte grondwater, verschillende grondlagen, oppervlakte van je perceel, etc etc.
En een adviseur en offerte zijn vaak gratis.
Het is de moeite waard denk ik.
Google eens op bodemwarmte wisselaar.
Ik weet wat een bodemwarmtewisselaar is, maar volgens mij blij je in alle gevallen afhankelijk van een warmtepomp.. Of zijn er mogeljkheden die ik nog niet heb gezien.

Ook zijn dit soort systemen in aanleg behoorlijk duur, zowel de boringen (of het graafwerk voor een horizontale collector) als de warmtepomp zelf. En dat terwijl er in een goed geisoleerde woning op zich meer heel weinig warmtevraag is. Oftewel een relatief dure oplossing voor een relatief klein "probleem".
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

mro schreef:
Het hangt ook af van je eigen verwachtingen: hoeveel warm water heb je nodig per dag, hoeveel verwarming heb je nodig en ook belangrijk: hoe stabiel wil je die? Er zijn veel mensen die zich dagelijks wassen aan de lavabo met een litertje warm water, waar de temperatuur in huis schommelt tussen de 16 graden en de 20 graden en die daar tevreden mee zijn. En het is ook niet dat dit ongezond zou zijn of zo, integendeel.

Momenteel hebben wij hier alle comfort met een ketel op aardgas voor vv en warm water(600m³/j) maar ik zou best wel kunnen leven in een tiny house met massakachel voor verwarming en fluitketel voor warm water.
Hier sla je de spijker behoorlijk op de kop geloof ik.
Qua vrwarming stellen wij eigenlijk beperkte eisen, t hoeft niet zo warm, 19 graden is voldoende. Ook mogen delen van het huis best onverwarmd blijven, bivoorbeeld de bijkeuken, hal en alle slaapkamers. Tenslotte zijn ook beperkte schommelingen niet echt een probleem, de range 18-20 is altijd goed, maar ik denk zelfs dat 17-21 ook nog wel kan.

Ik vermoed dat, zeker in een goed geisoleerd huis, onze sww vraag dominant is voor de systeemkeuze.

De oplossing die jij nu hebt is ook al in mij opgekomen:
Gewoon een kleine cv ketel voor sww en vv op de beneden verdieping en boven alleen een infraroodpaneeltje inde badkamer. Verder het huis uitvoeren met een schoorsteen zodat ik later als ik tijd heb zelf een massakachel kan bouwen om het gasverbruik nog verder terug te dringen.
Dit is een lekker simpel en goedkoop systeem, er kan relatief weinig aan stuk en allemaal proven technologie.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Ruuben »

Hoi Jelle, mooi plan.

Ik lees dat je eigenlijk niet zo veel poespas wil.

En vraag me af of een massakachel daarom niet wat veel is. Je kunt in die muren ook leidingen doen om warmwater te maken. Of een aparte rookgas wisselaar; wel weer meer techniek.

Maar heb je altijd zin en genoeg hout of tijd en mogelijkheden dit op te slaan en verwerken?

Wil je echt af van je gasaansluiting en geen cv dus? Je kunt prima koken op gasflessen.
Je gaat dan wel werken met een buffervat lijkt me; is er plek voor? hou er rekening mee bij fundering
Aansluiten van vloerverwarming is eenvoudig als je dat wil. En handiger als je lagere temperaturen hebt = minder verlies.

Denk dus wel een zwevende (geisoleerde) vloeren met veel (16 of 18mm buis) kortere lussen van 30 meter.

Een goed geisoleerd huis, cv ketel standby (voor de toekomstige verkoop en als je ziek in bed ligt) en een houtkachel met eigen luchtaanvoer en een vette zonnecollector is ook prima te doen hoor. :fff
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door GTV6 »

Een WKO (warmte koude opslag)installatie kan, is mooi voor techneuten maar zeer complex. Economisch met weinig warmtevraag geheel niet interessant. Zelfs in bedrijfsgebouwen worden rendementen niet gehaald.
In kleine installaties is het al helemaal een technisch wonder, niet doen, het concept is mooi maar je moet wel liefhebber zijn.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door hanskraayeveld »

GTV6 schreef:Een WKO (warmte koude opslag)installatie kan, is mooi voor techneuten maar zeer complex. Economisch met weinig warmtevraag geheel niet interessant. Zelfs in bedrijfsgebouwen worden rendementen niet gehaald.
In kleine installaties is het al helemaal een technisch wonder, niet doen, het concept is mooi maar je moet wel liefhebber zijn.
De techneuten berekenen het en leggen het aan. Een cv ketel is ook zeer complex, heb ik weleens van jou gelezen, zelfs het afstellen...
Als je goede spullen hebt, en het professioneel geïnstalleerd is, is het heel onderhoudsvriendelijk.
Als je niet veel energie gebruikt, is het alsnog aantrekkelijk. Alleen de terugverdientijd wordt wat langer.
Maar comfort is ook wel lekker.
En dat de rendementen niet gehaald worden zegt absoluut niks.
Ik kan je zoiezo vertellen dat er bijna niks aan het opgegeven rendement voldoet.
Kijk naar brandstof verbruik van auto's, houtkachel rendementen, wasmachines, drogers, koelkasten, zonnepanelen, enz
Dat komt omdat er van de ideaalsituatie wordt uitgegaan.
En als je DAAR rekening mee houdt, (dat het rendement niet gehaald wordt), dan komt alles goed....

Het concept is mooi, maar je moet wel liefhebber zijn...
Wie weet wordt hij wel een liefhebber....

Ik ken iemand die op dit moment een huis laat bouwen met een aardwarmte installatie.
Ik heb de tekeningen gezien, de prijzen, enz.
Ziet er donders goed uit.
Een 7 kW installatie. Icm een warmtepomp boiler.
Goed doordacht, lekker eenvoudig, weinig onderhoud.

Maarja, er zijn nu eenmaal mensen die van de nieuwste snufjes houden...
Zo is ons familiebedrijf ook opgeschaald in de hoogste categorie van de co2 prestatieladder.
Mede door de aardwarmtevoorziening, zonnepanelen, houtcvkachel, biogasinstallatie, etc.

En natuurlijk is het niet allemaal even rendabel.

Maar ter vergelijking:

Wij kopen stroom in voor 4,5 cent (onbelast) per kW. Dan wordt de terugverdientijd van zonnepanelen ook aardig lang :D
Dan is bijna niks rendabel meer...

Ik weet zeker dat een particulier meer rendement van deze dingen heeft dan een bedrijf.
Vandaar dat een bedrijf min of meer "gedwongen" wordt tot deze maatregelen, en een particulier mag het zelf beslissen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door mro »

Tja, dat is de paradox natuurlijk: hoe meer energie je verbruikt hoe meer je bespaart met duurzame technieken...
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

hanskraayeveld schreef: Het concept is mooi, maar je moet wel liefhebber zijn...
Wie weet wordt hij wel een liefhebber....
er zit een belangrijke kern in deze zin: ieder pakt de technieken die bij hem/haar past en waar hij/zij zich prettig en comfortabel bij voelt.

En in het geval van warmtepompen en alles wat daarbij hoort.... Ben ik geen liefhebber.

Of ik het kan worden... Wie weet, maar wat dat betreft verwijs ik naar mijn eerste post in dit topic.
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

mro schreef:Tja, dat is de paradox natuurlijk: hoe meer energie je verbruikt hoe meer je bespaart met duurzame technieken...
Je kunt deze ook omkeren: hoe minder energie je verbruikt hoe kleiner de ruimte om de initiele (energetische) investering van de gebruikte techniek terug te verdienen.

In deze zijn isoleren en duurzame energie technieken elkaars "vijanden", ze vechten om dezelfde "ruimte". Dus zeker in het geval van een zeer goed geisoleerde woning blijft er weinig marge over voor allerhande grootschalige en/of complexe energie efficiente verwarmingstechnieken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Pietje »

Jelle schreef: Dus zeker in het geval van een zeer goed geisoleerde woning blijft er weinig marge over voor allerhande grootschalige en/of complexe energie efficiente verwarmingstechnieken.
Precies.

Massakacheltje en klaar ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Ingir »

Als je nieuw gaat bouwen (waarom geen bestaand gebouw renoveren?) is het sowieso schandalig als je niet state-of-the-art isoleert. Je zult niet de eerste zijn die verblind door "duurzame" installaties en ISDE het bouwbudget verkwanseld ten koste van bouwkundige voorzieningen. Het voordeel van een zeer lage verwarmingsbehoefte is dat er geen noodzaak meer is voor een centraal verwarmingssysteem en je de woning met willekeurig elke warmtebron kunt bijverwarmen. Op dit forum zijn massakachels erg in trek maar een simpel elektrisch kacheltje doet het werk net zo goed.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Dutch John »

Blijft lastig. Allereerst: zoveel mensen, zoveel meningen. Veeg ze bij elkaar en doe wat het best bij je past. En inderdaad zijn complexe "duurzame" installaties vaak een excuus om een te hoog consumptieniveau te vergoelijken. Breng dat niveau naar beneden en dergelijke apparatuur is ineens economisch niet meer interessant. Simpele en betrouwbare nutsvoorzieningen zijn dan zo slecht nog niet.

Zelfs stevig isoleren kan soms niet uit. Onze lekke hut verbruikt 10 kuub hout per jaar. Hout zal hier nooit wat gaan kosten, omdat we genoeg bomen hebben. Die kosten blijven beperkt tot het fysieke werk: enkele dagen per jaar. Kost ook niets, want ik had al geen inkomen, terwijl een sportschool wel geld vraagt. Zouden we gaan isoleren en moeten daarvoor een andere partij betalen, dan moet ik weer gaan werken....

Nu is dit een extreem voorbeeld, maar het geeft wel aan dat er nooit een universele oplossing is. Het blijft afhankelijk van de eventuele bestaande woning, persoonlijke visie op comfort en op de toekomst, economische factoren en (ecologisch) idealisme. Voeg er nog wat voortschrijdend inzicht aan toe en het duurt lang voordat je de ideale balans gevonden hebt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

Pietje schreef:
Massakacheltje en klaar ;-)
Heb ik ook al zitten overwegen, maar er blijven twee vragen over

1. Hoe verdeel je de warmte over het huis? Of is dit met een slim compact ontwerp verder geen ding?
2. Dat eeuwige sww... Hoe los je dat op
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door WillemLimmen »

Jelle,

Persoonlijk vind ik de oplossing fornuis-boiler een hele mooie. Zie viewtopic.php?f=3&t=4610.
Die waterbuffer kun je elke gewenste dimensie geven en laten voeden door: gas, elektra, massakachel, zelfbouw collector met siffonprincipe.
Zonnepanelen met misschien windturbine voor elektra voor aanvullende infrarood verwarming.

Het enige stuk uitbesteed-techniek zou dan een omvormer voor de PV zijn.

Groet Willem
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

Ingir schreef:Als je nieuw gaat bouwen (waarom geen bestaand gebouw renoveren?) is het sowieso schandalig als je niet state-of-the-art isoleert. Je zult niet de eerste zijn die verblind door "duurzame" installaties en ISDE het bouwbudget verkwanseld ten koste van bouwkundige voorzieningen. Het voordeel van een zeer lage verwarmingsbehoefte is dat er geen noodzaak meer is voor een centraal verwarmingssysteem en je de woning met willekeurig elke warmtebron kunt bijverwarmen. Op dit forum zijn massakachels erg in trek maar een simpel elektrisch kacheltje doet het werk net zo goed.
Renovatie.... Tsja... Het hele plan begint met de droom eens zelf vanuit niets een woning te realiseren die precies past bij ons. Dus niet alleen het resultaat maar ook de weg ernaartoe. Dat laat zich niet rijmen met renovatie.

State of the art isoleren moet in mijn ogen alleen niet worden verward met maximaal isoleren. Ook isolatie kent een optimum. Als je zo veel isoleert dat je energie moet gaan stoppen in koeling (in ons klimaat) ben je dat optimum volgens mij voorbij. Maar we moeten ook niet vergeten dat het produceren en aanbrengen van isolatie energie (en geld) kost. De ecologische belasting is daarbij natuurlijk afhankelijk van de keuze in soort isolatie.

Ik ben het in basis echter helemaal met je betoog eens, wat je niet verbruikt hoef je ook niet, duurzaam of niet, op te wekken.
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

Ik moet trouwens ook melden dat ik het supeleuk vind dat ik zoveel reacties van jullie allemaal krijg, fijn dat jullie meedenken en bedankt voor de moeite!

'T is trouwens best zeldzaam om een forum op het intrnet te vinden waar mensen veschillende meningen over zaken hebben zonder dat dat uitmond in schelden en disrespect. Hulde en wees er maar zuinig op :D
Dutch John schreef:Blijft lastig. Allereerst: zoveel mensen, zoveel meningen. Veeg ze bij elkaar en doe wat het best bij je past. En inderdaad zijn complexe "duurzame" installaties vaak een excuus om een te hoog consumptieniveau te vergoelijken. Breng dat niveau naar beneden en dergelijke apparatuur is ineens economisch niet meer interessant. Simpele en betrouwbare nutsvoorzieningen zijn dan zo slecht nog niet.

Zelfs stevig isoleren kan soms niet uit. Onze lekke hut verbruikt 10 kuub hout per jaar. Hout zal hier nooit wat gaan kosten, omdat we genoeg bomen hebben. Die kosten blijven beperkt tot het fysieke werk: enkele dagen per jaar. Kost ook niets, want ik had al geen inkomen, terwijl een sportschool wel geld vraagt. Zouden we gaan isoleren en moeten daarvoor een andere partij betalen, dan moet ik weer gaan werken....

Nu is dit een extreem voorbeeld, maar het geeft wel aan dat er nooit een universele oplossing is. Het blijft afhankelijk van de eventuele bestaande woning, persoonlijke visie op comfort en op de toekomst, economische factoren en (ecologisch) idealisme. Voeg er nog wat voortschrijdend inzicht aan toe en het duurt lang voordat je de ideale balans gevonden hebt.

Groet,
DJ
Dat voortschrijdend inzicht... Dat is nog een lastige klant. Combineer het met een beetje twijfel en je kunt jezelf helemaal gek redeneren.

Maar langzaam maar zeker begint zich in ieder geval een richting af te tekenen van wat ik wel en niet wil. En die sluit geloof ik behoorlijk aan bij jou eerste alinea. Eigenlijk komt het neer op een focus op de eerste van de drie regels van de trias energetica :idea:

Graag had ik nog wat meer reacties gehad betreft sww en ventilatie, want dat denkproces komt nog erg lekker op gang in mijn hoofd.
Plaats reactie