6 april, we mogen stemmen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

6 april, we mogen stemmen

Bericht door Pieke »

A.s. woensdag mag er gestemd worden inzake het associatie-verdrag met de Oekraine. Ik moet bekennen dat ik niet de fijne kneepjes van dit verdrag weet. Het betreft nl. vele honderden pagina's. Toch staat mijn keuze vast op basis van diverse media. Ik wil ook geen stemadvies geven maar wel wil ik iedereen aansporen om vooral van je kiesrecht gebruik te maken. Ik hoop dat de 30% kiesdrempel hiermee behaald wordt en hoe de regering bij een eventueel 'nee' reageert. Ik denk overgens dat Dhr. M. Rutte zijn tanden laat zien. ( Hier dient u te lezen:" De kiezer keihard uitlacht!!)

Maak gebruik van je kiesrecht

Bedankt voor uw aandacht en een prettige voorzetting van deze avond.

Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door Pietje »

Ja, het referendum dreigt in een partijtje moddergooien met enkel verliezers te verzanden. Ik ben gestopt met stemmen voor politici, maar dit referendum vind ik een prima manier om je mening kenbaar te maken.

Ik denk dat het belangrijk is om bij alles wat je leest een beeld te hebben van de motieven van de schrijver. Politici hebben een partijstandpunt, besturende partijen zijn per definitie voor, oppositiepartijen willen aandacht / stemmen, journalisten doen hoor/wederhoor, NOS is redelijk gecensureerd, EU-ambtenaren worden belaagd door een 13x grotere hoeveelheid lobbyisten...

Een en ander resumerend lijkt het verdrag vooral goed voor de bedrijven waar de lobbyisten voor werken. En dat is eigenlijk best logisch....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door remco d »

Het is natuurlijk heel makkelijk te wijzen naar GeenStijl, een wat 'rebelse' website en op die manier het referendum te bagatelliseren. Dit gebeurt ook veel, en dat is jammer. Want wat zij bereikt hebben, 300.000 handtekeningen is een prestatie op zich en het bewijs dat er veel mensen zijn die wat meer directe invloed willen hebben op wat er in Brussel gebeurt. Op www.verdragwijzer.nl staat een, volgens mij redelijk neutrale, kieswijzer.

Dit hele gebeuren gaat zeker dit forum aan. Vaak komen hier opmerkingen voorbij in de zin van:" de meeste mensen interesseert het niks en wil het niet weten." dit is een manier om te laten zien dat die betrokkenheid bij een deel van de bevolking wél aanwezig is.

Gr Remco
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door dormos »

Voordat het initiatief tot dit referendum gestart werd door Geen Stijl overwoog TMG, de Telegraaf Media Groep, Geen Stijl te verkopen omdat het niet genoeg opleverde. Waarschijnlijk geheel toevallig is Geen Stijl toen de campagne voor het referendum gestart, en nu dat een succes is geworden is verkopen ineens van de baan.
Er gaan al stemmen op die zeggen dat GeenStijl dit onderwerp gekozen heeft omdat dat qua timing gewoon goed uitkwam, maar het had ook een ander EU gerelateerd onderwerp kunnen zijn. Ik vindt het persoonlijk behoorlijk misselijmakend om marketing ten behoeve van je eigen voortbestaan te bedrijven over de ruggen van een heel volk. Ik heb in tegenstelling to heel veel roeptoeters wel veel van het verdrag gelezen, en ik vindt nergens terug dat het een voorportaal to toetreding tot de EU is. Ik ken Oekraieners, en ik denk dat dit verdrag kan helpen om hun levensomstandigheden te verbeteren.
Als ik dan kijk wie er tegen dit verdrag zijn: Poetin, PVV, Telegraaf, SP (uit op de PVV stemmers), Pvd Dieren (vanwege zielige kippen) dan is mjn keus inmiddels gemaakt.

Groet,

Hans
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door Erikvr »

Referendum of niet, ik vrees dat het verdrag er toch gaat komen. Interessanter zou zijn een referendum voor een Nexit..
groet,
Erik
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door holtere »

Zie voor een gefundeerd standpunt de column van Bert Wagendorp van vandaag in de VK. Heel mooi verwoord 8) met alle ins en outs aansluitend aan Dormos.
Ik kom in ieder geval niet uit m'n stoel omdat die bende zo nodig aandacht nodig heeft.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door remco d »

dormos schreef:Voordat het initiatief tot dit referendum gestart werd door Geen Stijl overwoog TMG, de Telegraaf Media Groep, Geen Stijl te verkopen omdat het niet genoeg opleverde. Waarschijnlijk geheel toevallig is Geen Stijl toen de campagne voor het referendum gestart, en nu dat een succes is geworden is verkopen ineens van de baan.
Er gaan al stemmen op die zeggen dat GeenStijl dit onderwerp gekozen heeft omdat dat qua timing gewoon goed uitkwam, maar het had ook een ander EU gerelateerd onderwerp kunnen zijn. Ik vindt het persoonlijk behoorlijk misselijmakend om marketing ten behoeve van je eigen voortbestaan te bedrijven over de ruggen van een heel volk. Ik heb in tegenstelling to heel veel roeptoeters wel veel van het verdrag gelezen, en ik vindt nergens terug dat het een voorportaal to toetreding tot de EU is. Ik ken Oekraieners, en ik denk dat dit verdrag kan helpen om hun levensomstandigheden te verbeteren.
Als ik dan kijk wie er tegen dit verdrag zijn: Poetin, PVV, Telegraaf, SP (uit op de PVV stemmers), Pvd Dieren (vanwege zielige kippen) dan is mjn keus inmiddels gemaakt.

Groet,
bij
Hans
Geenstijl heeft meteen in het begin er ook bij gezegd dat het feitelijke onderwerp van ondergeschikt belang was. De overheid maakt het bijna onmogelijk een referendum te organiseren en het ging GeenStijl er vooral om, aan te tonen dit wél voor elkaar te krijgen. Ik vind het knap, had ook niet verwacht dat het zou lukken. dat de VOLKSkrant nu het volk oproept om NIET te gaan stemmen vind ik pas achterlijk. Krijg je als volk een keer invloed, zeggen ze dat je er geen gebruik van moet maken!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef:Ik vindt het persoonlijk behoorlijk misselijmakend om marketing ten behoeve van je eigen voortbestaan te bedrijven over de ruggen van een heel volk.

Ik ken Oekraieners, en ik denk dat dit verdrag kan helpen om hun levensomstandigheden te verbeteren.
M.b.t. 1e: Of is het andersom: Weet je wat, we beloven beterschap, we zullen proberen niet zo veel meer te liegen en te bedriegen, dan gaan we het geld wel halen bij dat Westerse volk, die steunen ons wel, zeker als we nog wat huilende vrouwen en hongerige kinderen laten zien. En als die Westerlingen dan genoeg op hun gevoel is ingepraat en ze zeggen een hoop geld toe, kunnen we gewoon weer ons ding doen. Dat is die Grieken ook gelukt.

M.b.t. 2e: Is het hele referendum samen te vatten in: Het maken van een keus om het geld wat aan je zieke hulpbehoevende ouders nodig is, af te geven aan een hulpbehoevend volkje 3500km verderop?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door dormos »

M.b.t. 2e: Is het hele referendum samen te vatten in: Het maken van een keus om het geld wat aan je zieke hulpbehoevende ouders nodig is, af te geven aan een hulpbehoevend volkje 3500km verderop?
Heb je je ook iets meer verdiept in de inhoud van het verdrag of ga je af op de chocoladeletters op de voorkant van de krant die in de oorlog ook al fout was?

Hieronder een goede bron van informatie. Het NRC kan toch net verweten worden dat dat "linkse Gutmenschen"zijn?

http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/05/all ... #bewering1

Het is waar dat Oekraïne onder meer door dit verdrag in aanmerking komt voor financiële hulp uit de EU. Dit staat er letterlijk in het verdrag:

„Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst.”

Het geld kan bijvoorbeeld worden besteed aan het terugdringen van de corruptie en het verbeteren van de werking van de rechtsstaat. Dat is ook bevorderlijk voor de handel tussen de EU en Oekraïne. Via het Internationaal Monetair Fonds gaat er al bijna 16 miljard euro aan leningen naar Oekraïne en ook de EU steunde Oekraïne vóór het associatieverdrag al financieel. De Europese Commissie heeft berekend dat de steun aan het in economische problemen verkerende land op de korte en middellange termijn minimaal elf miljard euro kan bedragen. Dit geld komt voor een klein deel uit de lopende EU-begroting en vooral van leningen door Europese financiële instellingen als de Europese Investeringsbank (EIB) en de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD). Nederland betaalt een vaste bijdrage aan de EU, de EIB en de EBRD en hoeft voor financiële steun aan Oekraïne dus niet apart geld vrij te maken. Hoeveel financiële steun er uiteindelijk naar het land gaat, valt nog niet te zeggen. Na grote economische krimp in de voorbije jaren wordt voor 2016 in Oekraïne op bescheiden economische groei gerekend.

Geld komt dus niet uit de Nederlandse begroting, dus jouw en mijn zieke huplbehoevende ouders hoeven zich geen zorgen te maken. Die van mij zijn trouwens babyboomers, dus daar maak ik me in het geheel geen zorgen over. Ze hebben het beter voor elkaar dan ik op die leeftijd zal hebben, en konden ruim voor hun 65e stoppen.

Ik vind persoonlijk dat we eens op moeten houden met het elkaar napraten "dat alles slechter wordt". We wonen in zo ongeveer het meest welvarende land, waar alles toch behoorlijk goed geregeld is. Als je wat vaker over de grens komt zie je dat. Is een beetje delen met mensen die het minder hebben dan zo erg?

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door kockie op 05 apr 2016, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door Erikvr »

Het geld kan bijvoorbeeld worden besteed aan het terugdringen van de corruptie
dat vind ik wel een leuke :)

Daarbij... Elke goed bedoelde poging om Oekraine meer bij de EU te trekken vergroot de kans op een militair conflict aanzienlijk. Niet Rusland is dan de agressor maar in feite de Navo die steeds verder naar het oosten oprukt.
groet,
Erik
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door dormos »

Is het niet zo dat de bevolking nu al de prijs betaalt? Nadat Europa verwachtingen heeft gewekt heeft men er voor gekozen de op Rusland gerichte kliek weg te jagen en de blik richting Europa te richten. Hierdoor ligt de handel met Rusland nu grotendeels plat, en richting Europa gelden handelsbeperkingen.

Groet,

Hans
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door Erikvr »

Je kunt je ook afvragen voor wíe het nou een goed verdrag is; voor de bevolking of voor de multinationals en oliegarchen?
groet,
Erik
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door midwoud1 »

Oow wat leuk. Dit is al heel lang aan de gang.

http://nos.nl/artikel/2097064-de-rijkaa ... t-het.html
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef:
Ik vind persoonlijk dat we eens op moeten houden met het elkaar napraten "dat alles slechter wordt". We wonen in zo ongeveer het meest welvarende land, waar alles toch behoorlijk goed geregeld is. Als je wat vaker over de grens komt zie je dat. Is een beetje delen met mensen die het minder hebben dan zo erg?
Als we ophouden met (na)praten heeft heel dit forum geen zin. En die standaard reactie over 'het meest welvarende land' komt ook ergens vandaan. Daar hebben we hard zat zelf voor gewerkt. Geen Balkanner, Oekrainer, Afrikaan (oke, discutabel als we wat verder terug in de tijd gaan...) aan bij gedragen. Laat ze eerst maar eens zelf op eigen benen staan.
Wat heeft heeft Oekraïne qua handel ons te bieden? Niet genoeg om de hulp terug te betalen. En onze export, de tomaten en de komkommers krijgen we er toch wel verkocht, ook zonder de Europesche toetreding. Sterker nog, ondanks de Russische boycot(ten) van onze tuinbouwproducten is de afzet van die producten in 2015 toch gestegen. (en dan bedoel ik niet door de kaasroven, truckladingen die geroofd worden en die kant op verdwijnen). We hebben die Russen helemaal niet nodig.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: 6 april, we mogen stemmen

Bericht door pelletpower »

Inderdaad Oekraine is naar mijn idee te ver weg. Het handelsverdrag is 60 proc handel de rest politiek. Handel gun ik iedereen van harte. Politiek moet je je niet mee bemoeien. Oekraine hoort meer bij Poetin dan de EU. Jammer voor de Oekrainers als Brussel een verkeerde indruk heeft gewekt. Helaas Dormos, ook dit keer kom je met heldere argumenten, en je bracht me aan het twijfelen. En hoewel de opzet van dit referendum misschien fout was, wel stemmen! Moet ik zelf ook weer eens wat vaker gaan doen. Als er in Den Haag niets mee gedaan wordt, zien we dan wel weer.
Plaats reactie