Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

petra
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2015, 21:10

Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door petra »

Goede ideeën gezocht.

Ik heb hier een beukenhaag die al in geen jaren is gesnoeid. Vorig jaar heb ik tot (waar de heggeschaar kon komen) ongeveer een meter er van af gehaald. Nu wil de heg graag breder aan de onderkant houden en smaller boven zodat de heg onder op den duur ook wat voller gaat worden.

Maar ik kom er nu niet door. Takken zijn te dik voor de heggenschaar, die komt er hier niet doorheen, de kettingzaag loopt vast op de kleine takjes.

Iemand nog ideeën?
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door Brutus Groenus »

Een goede snoeischaar en wat extra tijd.
- Word geen slaaf van je bezit -
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door Erikvr »

Kettingzaag goed scherpen en de ketting op volle snelheid laten draaien, moet lukken.
groet,
Erik
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door holtere »

mmmh, met de kettingzaag in de losse takken lijkt mij een recept voor ongelukken :?
Neem even de tijd en een flinke takkenschaar om de dikke stukken eruit te knippen en de rest met de heggeschaar.
Als je eenmaal een begin hebt dan zijwaarts verder..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door Pietje »

Precies, Holtere. Een kettingzaag is met mee-buigende takken geen optie. Nog los van de rafelige, lelijke zaagwonden.

Met een handzaag (a la Silky) of een grote takkenschaar (al heb je hiervoor in een heg vaak te weinig ruimte) wat dieper in de heg (dieper dan je uiteindelijke afmeting) de dikkere takken er tussenuit halen. Hoeft niet helemaal aan de stam, als er maar twijgen blijven zitten die dun genoeg zijn om makkelijk te scheren.

Als er hiermee aan de zonkant te weinig knoppen overblijven (en dus te weinig blad gaat komen), dan een jaar wachten om de haag op de uiteindelijke maat te scheren. Blijft een beuk; indrogen en verbranden van de bast blijft mogelijk. Dus een jaartje de tijd geven nieuwe knoppen te maken.

Beuk kan veel hebben hoor, niet te bang!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door Dutch John »

Ik heb voor dergelijk werk eens een drietand gemaakt en die vastgeschroefd aan het kettingblad. De ketting trekt een takje dan hooguit 7 centimeter naar achteren waar het takje afsteunt tegen een tand en doorgesneden wordt. Werkt uitstekend, maar je krijgt wel dikke armen van dat extra gewicht aan het blad.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door holtere »

Drietand op de kettingzaag...krijg visioenen van DJ verkleed als Neptunes aan het tuinieren!
Waar is die serie van "this is worthless without pics" te vinden :lol:
petra
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2015, 21:10

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door petra »

Nou voel ik mij weer es hardstikke blond....
Wat is een drietand?
petra
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2015, 21:10

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door petra »

Wat gebeurd er na drogen en inbranden? Dat herstelt zich toch wel weer of verknal ik daar de heg mee?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door kockie »

:pp

Hier Holtere
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door Dutch John »

Oké, vooruit dan. Kwam het principe een keer tegen op het internet. Tegenwoordig laat ik het niet meer zover komen om ermee te moeten snoeien.
IMG_2164-1.jpg
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door holtere »

Oef, dat is echt een duivels werktuig 8)
Is dit nu Piekes droom met die zaagbladen en gaatjes boren?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door JantjeV8 »

Ik snap de 3-tand, maar wat voegen die scherpe punten nog toe? Mij lijkt dat enkel meer gevaar met zich meebrengen dan functie. Het gaat er om dat de dunne takken niet te ver naar achteren getrokken worden door de zaagtanden. Als je die zaag onverwachts laat zakken, zit ie in elk geval stevig in je scheenbeen.

Wij hebben dat met een laurier ook zo gedaan. De opties waren OF alles er uit en nieuw, duurt ook 2 jaar vooraleer het een heg wordt, OF heel grof aanpakken wat ook 2 jaar duurde.
1e jaar ongeveer de helft van de dikke houten takken tot de 'kluit' weg genomen. Dan is 'tie erg lelijk, gedurende het jaar groeit er wel direct jong spul tussen. Het jaar er op hebben we de andere helft weg genomen en er ontstaat een jonge frisse heg.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door Pieke »

holtere schreef:
Is dit nu Piekes droom met die zaagbladen en gaatjes boren?
Ik ben een Alaskan sawmill aan het samenstelllen. Toevallig zit er al een gaatje van 6 mm in een zaagblad.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Heg te dik voor heggeschaar, te dun voor kettingzaag

Bericht door swake »

Pieke schreef:Alaskan sawmill
Leuk dingetje. Zorg er voor dat er genoeg benzine in de tank kan om een hele plank in één keer te zagen. Bijvullen wanneer de zaag op z'n kant ligt is niet zo handig, en ze er helemaal moeten uithalen ook niet.
Plaats reactie