Het moestuin, kas & kweektopic

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

Beste leden,

Voor 2016 begint de maartmaand bijna. Tijd om te zaaien en het nodige op te kweken. Verser dan vers uit eigen tuin!

Dit jaar heb ik de volgende plannen in mijn hoofd:

- Een kas bouwen op basis van een hergebruikte supermarktoverkapping (voor de winkelwagentjes)
- Succesvol chilipepers, tomaten, komkommers, paprika's en een vracht verse kruiden kweken in deze kas
- Verschillende rassen aardappelen kweken in emmers
- Groenten (van ui tot wortel, van kool tot prei) kweken in "raised beds", zo'n 30 cm boven de grond. Dit maakt het wieden stukken makkelijker.

Nadat ik de laatste binnenklus afgerond heb, ga ik starten met de kas. Ik zal dan ook foto's van de vorderingen plaatsen.

Momenteel zijn de tomaten, paprika's en pepers aan het kiemen. Ze staan in propagators in de woonkamer te zweten. Sla en dergelijke heb ik ook al wat gezaaid.

Wat kweken jullie zoal in de moestuin? Hebben jullie goeie tips voor de beginner? Deel het hier!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door kockie »

Ik heb een paar weken geleden sla (pluk en krop) gezaaid, net als rucola, uien, verschillende kolen, tomaat, paprika, peper en dat staat allemaal gezellig in de vensterbank. In de kas is ook al wat gezaaid, maar dat doet nog niet veel. De kolen in de kas die ik in oktober/november gepoot heb beginnen zich steeds verder te ontwikkelen.

Als je een kas maakt/koopt, maak 'm dan sterk. Weinig zo frustrerend als een half weggewaaide of door schapen of ander ongedierte bezochte groentebedden...

Ga mulchen/afdekken en besteed veel goede zorg aan het opbouwen van de bodem!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

Het frame is van aluminium kokerprofielen, daarin ga ik polycarbonaat of enkelglas plaatsen. Dat komt op betonpoeren te staan. Voor de voor- en achterkant ga ik kozijnen bouwen.

We zitten hier op zandgrond. In eerste instantie ben ik van plan zo te gaan zaaien, zonder te bemesten. Vanmiddag had ik hier een discussie over. Is het bemesten in deze periode van het jaar noodzakelijk en aan te raden? Of eerst zo proberen?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door pelletpower »

Geen idee. Ik ben van de afdeling bouwen.
Afgelopen weekend de vloer in de wintertuin afgewerkt samen met de kinderen. Geheel democratisch en op zijn tijd tiraniek. Zaaien doen we in mmx. Superspul en alles staat in bakken op een halve meter hoogte. Lekker makkelijk, niet bukken. Paprika en tomaten groeien al bij dochterlief op de kamer. Wonderbaarlijk. Dat is de hele winter doorgegaan. Vorig jaar is de moestuin verwaarloosd. Het jaar daarvoor fantastisch. Dit jaar zijn de plannen groots. In de tuin willen we aardpeer zetten ( en ja dat gassssst als je er teveel van eet) en was het appelwortel Ben? Verder zijn er de nodige maar nooit genoeg fruitbomen, notenbomen, hazelaar en kers gepland. Hiervan leveren de fruitbomen als wat en is de rest een aantal weken terug pas gezet. Zoals ik zei, ben ik voor het lompe werk en ligt de regie bij mijn vrouw.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door pelletpower »

Oh ja. De twee vijgenbomen zijn te kort afgezaagd. Zo n 15 cm boven de grond. Niet gehinderd door enige kennis van zaken en een enthousiasteling met een kettingzaag. Inmiddels staat de wintertuin eroverheen en zien we her en der uitschieters. Het zou leuk zijn want de vijgen waren erg lekker.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Sputnik,

Goed en prijzenswaardig initiatief.

Nu bemesten kan alleen met compost. Helemaal zonder bemesting kun je nooit. Zeker de eerste jaren zul je een kickstart moeten geven om voldoende humus te "kweken". De jaren daarna de bodem bedekt houden met dood of levend organisch materiaal. Omdat altijd een klein deel uitspoelt, ontkom je niet aan extern organisch materiaal.

Wieden? Moet dat nog tegenwoordig? Als je werkt met bedekking, dan hoef je niet te wieden. En dan nog: onkruid bestaat alleen tussen onze oren. Zolang het de groenten niet verdringt, kan het alleen maar helpen. Biodiversiteit. Polycultuur. Zie jezelf niet als de moeder van je moestuin, maar als een bezoeker die neemt wat hij nodig heeft en af en toe wat bijstuurt. Dat het niet zo strak en netjes uitziet, daar hebben alleen anderen last van. De plantjes hebben juist baat bij wanorde.

Men spreekt altijd van verhoogde bedden, maar al naar gelang de grondwaterstand en waterdoorlaatbaarheid, komt de term "verdiepte paden" soms ook in zicht. Een hoog zanderig bed zonder veel humus en bedekking zal verdrogen. Bukken moet je toch. De hoogte van een bed is dan van minder belang dan de breedte. 1,2 meter is zo' n beetje het maximum.

Koop een paar goede boeken. Het is je waardevolste gereedschap en kost minder dan een handvol tuingereedschap dat je niet nodig hebt. Uit de kringloop kun je alles van de Groenboekerij gewoon meenemen. Ongetwijfeld zijn er ook goede hedendaagse moestuinierboeken. Voor meer diepgang en de overtreffende trap -het voedselbos- is Gaia's Garden een uitstekende praktische handleiding.

Waarom aardappelen in emmers? Geef je graag water?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Ik ga aanstaande Vrijdag beginnen met het aanleggen van de groentetuin. We hebben de woning afgelopen zomer aangeschaft en helaas niet eerder de tijd gehad om voorbereidingen te treffen.
Achter de woning ligt een groot (mos)grasveld , deze ga ik gedeeltelijk frezen, gras afharken en opdelen met gratis oude stoeptegels.

Ik wil bedden maken met ongeimpregneerde (douglas?) planken, hierin een laag compost en afdekken met een laagje stro, hierin ga ik zaaien/planten. Ik hoop dat de planken een beetje voorkomen dat de stro wegwaaid (ze worden dus niet opgehoogd/helemaal gevuld).

Tuingereedschap ik ik gehaald van mij opa die zijn eigen groentetuin heeft ingezaaid met gras (hij is ook mijn inspiratie hierin :)

Het plan is om het hele traditionele assortiment te zaaien die mijn opa ook in de tuin had, aangevuld met wat moderne wokgroenten (evt. In een tunnelkasje).

Ik heb voor de winter al een aantal fruitbomen en kleinfruit struiken geplant, er staat al een grote zoete kers en een oude appelboom (hiervan heb ik nu zelfs nog appels van in de kelder liggen, lekker!)

De compostbak word vervangen door een groter model, want hij raakt nu al vol (en dat in de winter), deze vul ik ook aan met de mest van de kippen.

Nu al zin in! :)
- Word geen slaaf van je bezit -
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door mro »

Normaal gaan we deze week ook weer starten; eerst alles wat opruimen en verhakselen. Er vertrekt al jaren niets meer vanuit onze tuin richting het recyclagepark maar dit jaar wil ik echt proberen om mbv van bodembedekking er een echte voedseltuin van te maken. Met dank aan DJ voor de duidelijke beschrijvingen over hoe te werk gaan.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Trouwens:

Ik heb vorige week het boek "Genoeg" van Tom Petherick uitgelezen.

Ik vind het echt een prettig boek om te lezen, er staan ook erg veel tips is voor het ecologisch telen van voedsel.

Lijkt me wel een aanrader.
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Brutus,

Maai en frees het gras, maar laat de ros erin, anders voer je organisch materiaal af ipv toe te voeren. Ros houdt bovendien goed het hangwater vast. Alleen bij fijn zaaiwerk is het zaak de ros aan het oppervlak wat eruit te krabben. Stro waait niet weg als het eenmaal een keer nat is geweest en hecht aan de ondergrond. Onze paden gaan over in de bedden en zijn ook bedekt met stro of gemaaid lang gras. Ziet er onverzorgd uit, maar is wel heel praktisch, want als je snel wat fijne bedekking nodig hebt, dan ligt er altijd wel voorraad in de paden. Een composthoop is makkelijk voor het keukenafval. De rest blijft waar het vandaan komt en gaat via oppervlaktecompostering terug de bodem in. Geen gesleep met afval en compost, terwijl je de mineralen terugbrengt op de plek waar ze vandaan komen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

Goeie tips, nu al. Dank!

@ DJ: De afgelopen twee jaar heb ik een composthoop gemaakt. Dit ga ik in ieder geval gebruiken. De aardappelen plant ik in emmers, zodat ik deze enkel om hoef te kiepen als ze klaar zijn, scheelt een vracht graafwerk :oops:

@ Brutus: wij zitten wat dit betreft exact in hetzelfde schuitje. Mijn opa had exact de tuin die ik nu probeer te starten. Geinig. Heb je je frees toevallig te leen? :lol: Ik zal eens op Google books kijken of ik een online inkijkexemplaar kan vinden. Thanks voor de tip.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Oké, duidelijk. Een afweging tussen vaak (en zeker op tijd) water geven en eenmalig rooien. Mocht je qua rooien nog geen cijfers hebben: ik rooi handmatig een jaarhoeveelheid aardappelen voor twee personen in een klein uurtje. Toegegeven: ik poot niet diep.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

Oke. En hoe vaak / hoe veel plant je voor twee personen?
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Sputnik schreef:
@ Brutus: Heb je je frees toevallig te leen? :lol: Ik zal eens op Google books kijken of ik een online inkijkexemplaar kan vinden. Thanks voor de tip.
Die frees huur ik van een bevriend hovenier hier uit de buurt.

Compost maken vind ik persoonlijk best een leuke bezigheid eerlijk gezegd.

@DJ het gras en mos wou ik op de compost gooien. Mos mag van mij blijven liggen, maar gras niet, ik ben bang dat het dan telkens weer opkomt.

Wat is "ros"?
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Brutus,

Ros is de losse graspol, de hele plant. Je kunt het eruit harken, maar nooit zo zorgvuldig dat niet ergens een worteltje weer doorgroeit. Daarom is het beter om in de herfst te frezen en er meteen een laag bedekking over te strooien. Dan versterft het gras beter.

Sputnik,

Wij spuiten niet tegen Phytophora, dus kiezen voor redelijk vroege soorten. Daarom één keer poten. Meestal zo'n 25-30 m2. Iemand die wel spuit, kan met de helft van het oppervlak toe, vanwege een grotere opbrengst door een latere oogst. Anderzijds biedt een vroege oogst de mogelijkheid tot nateelt van een ander gewas.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie