Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef:Is het voor die leveranciers niet veel onrendabeler om de willekeurige pv-eigenaar een opgedragen prijs terug te moeten betalen, terwijl die maatschappij datzelfde kilowattje tegen veel lagere kostprijs zelf kan produceren?
Dit zou voor klanten kunnen gelden die al heel lang hun energiecontract niet hebben herzien. Klanten die dit wel doen volgen de marktprijs. Saldering geschiedt tegen die marktprijzen, dus maakt geen verschil.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef:Is het voor die leveranciers niet veel onrendabeler om de willekeurige pv-eigenaar een opgedragen prijs terug te moeten betalen, terwijl die maatschappij datzelfde kilowattje tegen veel lagere kostprijs zelf kan produceren?
Daarom dus ook die slimme meter.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door nck »

Afgelopen week de aankondiging in de bus dat volgende week er een slimme meter zal worden geplaatst.
Een telefoontje naar de netbeheerder, waar een heel aardige dame mij te woord stond, en de plaatsing zonder veel omhaal annuleerde.
Er hoefde ook geen vervangende digitale meter te worden geplaatst. Meter was niet afgekeurd.
Op internet is er een site, vergeef me het adres, waar mijn specifieke meter wel als afgekeurd is aangemerkt.
Ik was dus redelijk verbaasd.
Of de netbeheerder eventueel na 2022 nog een aanbod mocht doen, mocht er dan een tweede ronde kostenloze meterwisselingen zijn.
Tuurlijk, dat zien we over zes jaar wel weer.
Voor eerst blijft de ferraris hangen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

nck schreef:Afgelopen week de aankondiging in de bus dat volgende week er een slimme meter zal worden geplaatst.
Een telefoontje naar de netbeheerder, waar een heel aardige dame mij te woord stond, en de plaatsing zonder veel omhaal annuleerde.
Er hoefde ook geen vervangende digitale meter te worden geplaatst. Meter was niet afgekeurd.
Op internet is er een site, vergeef me het adres, waar mijn specifieke meter wel als afgekeurd is aangemerkt.
Ik was dus redelijk verbaasd.
Of de netbeheerder eventueel na 2022 nog een aanbod mocht doen, mocht er dan een tweede ronde kostenloze meterwisselingen zijn.
Tuurlijk, dat zien we over zes jaar wel weer.
Voor eerst blijft de ferraris hangen.

Jan
Heb je panelen en aangemeld?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Joepie »

Dat 2022 is geen toevallige datum. Dat klinkt als 2020, het jaar van Kamp, plus de door hem geopperde overgangstermijn van 2 jaar.

Loopt voorlopig nog wel los met dat salderen en tardif.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door nck »

Ruuben schreef:Heb je panelen en aangemeld?
Yep, wel aangemeld, echter geen soepsidie. Ruim 10 kWp.
Joepie schreef:Loopt voorlopig nog wel los met dat salderen en tardif.
Idd, tegen die tijd is mijn set terugverdiend.
Met wat geluk een overschot, zodat we dan kunnen kijken naar een vorm van korte opslag (2-5 etmalen) met de technieken die ons dan ter beschikking staan.
Of toch terugvallen op bewezen oude techniek.
Maar dat zien we dan wel weer.
Tot die tijd maken we gebruik van 's lands grootste accu, immoreel of niet.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Dat afgekeurde meters niet (direct) worden vervangen is bekend. Je zou verwachten dat afgekeurde meters altijd direct vervangen zouden moeten worden want afkeuring betekent immers dat je niet langer kunt vertrouwen op de geregistreerde meterstand... Punt is dat de meters, complete series, sneller worden afgekeurd dan ze kunnen vervangen. En ze willen echt eerst zoveel mogelijk slimme meters plaatsen om de minimale dekking van 80% te halen in 2020.

Verder acht ik het mogelijk dat netbeheerders het helemaal niet erg vinden om meters later te vervangen omdat dan kosten in rekening gebracht kunnen worden bij de eindgebruiker die ongetwijfeld hoger liggen dan de vergoeding die men nu krijgt voor het plaatsen van slimme meters.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door nck »

Wat mij verbaasde was dat de dame zei dat de meter NIET was afgekeurd.
Terwijl ik op de website, volgens mij een link van jou, de serie wel als afgekeurd zag staan.
Overigens functioneert het ding probleemloos, er hangt ter controle een geijkte digitale meter boven die ikzelf heb geplaatst.

Overigens lijkt het mij zo dat wanneer een meter wel wordt afgekeurd, deze altijd op kosten van de netbeheerder vervangen dient te worden.
Bij weigering van een slimme meter krijg je dan een eenvoudige digitale doos met terugloopdiodes.
Of een exemplaar met 4 telwerken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

nck schreef:Wat mij verbaasde was dat de dame zei dat de meter NIET was afgekeurd.
Terwijl ik op de website, volgens mij een link van jou, de serie wel als afgekeurd zag staan.
Overigens functioneert het ding probleemloos, er hangt ter controle een geijkte digitale meter boven die ikzelf heb geplaatst.

Overigens lijkt het mij zo dat wanneer een meter wel wordt afgekeurd, deze altijd op kosten van de netbeheerder vervangen dient te worden.
Bij weigering van een slimme meter krijg je dan een eenvoudige digitale doos met terugloopdiodes.
Of een exemplaar met 4 telwerken.
Vorig jaar heb ik me aangemeld bij energieleveren.nl om te zien hoe men zou reageren. Vooraf was mijn meter(reeks) nog niet afgekeurd, een maand later wel... dit kan uiteraard toeval zijn maar waar het om gaat is dat ik geen bericht heb gekregen dat mijn meter is afgekeurd. Ik heb ook alle vertrouwen dat de meter het prima doet. Het wel afkeuren maar niet melden en niet vervangen is dus vrij gewoon.

Je hebt gelijk dat een reguliere metervervanging wegens afkeuring geen (directe) kosten voor de eindgebruiker geeft, mijn vermoeden is dat men de meterafkeuring vooral wil gebruiken om met name PV-bezitters een slimme meter in de maag te splitsen. Dit is ook wat ik om mij heen zie, vrienden en kennissen die PV laten plaatsen en gelijk een slimme meter geplaatst krijgen onder het mom van eerst "uw meter is niet geschikt voor separate registratie" en als dat geen indruk maakt "uw meter is afgekeurd". Je zult zien dat ze in een tweede ronde alle adressen zullen afgaan die nog geen slimme meter hebben om die alsnog gratis aan te bieden of een domme meter tegen hoge kosten. Dat laatste kunnen ze niet waarmaken maar ik denk dat veel mensen zullen zwichten om die kosten te vermijden in plaats van bezwaar te maken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door nck »

Ingir schreef:Vorig jaar heb ik me aangemeld bij energieleveren.nl om te zien hoe men zou reageren. Vooraf was mijn meter(reeks) nog niet afgekeurd, een maand later wel... dit kan uiteraard toeval zijn maar waar het om gaat is dat ik geen bericht heb gekregen dat mijn meter is afgekeurd.
Ga daar maar vanuit.
Mijn meter was volgens die site al afgekeurd voordat ik überhaupt een paneel op het dak had liggen, en ik heb na voltooiing van de installatie nog geruime tijd zonder aanmelding gedraaid.
De aanmelding heb ik pas gedaan ten tijde van het wisselen van energieleverancier.
Zij gebruikten de aanmelding voor het opnemen van de installatie in hun systeem. Misschien ter controle of wat dan ook.
Ik had met de aanmelding an sich niet zoveel moeite, omdat ik van mening ben dat de netbeheerder wel ergens moet kunnen achterhalen waar de pv-installaties zich bevinden. met name de wat grotere. Simpel uit technisch oogpunt gezien.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

nck schreef:Ik had met de aanmelding an sich niet zoveel moeite, omdat ik van mening ben dat de netbeheerder wel ergens moet kunnen achterhalen waar de pv-installaties zich bevinden. met name de wat grotere. Simpel uit technisch oogpunt gezien.
Hier wordt ook wel een veiligheidsargument gebruikt, namelijk dat bij een storing in het netwerk de monteurs niet verrast worden door stroom die vanaf een PV-installatie komt. De omvormers zijn echter zodanig uitgerust dat bij het wegvallen van de netspanning de omvormer wordt uitgeschakeld.

Dat laatste is bij veel PV-bezitters niet bekend, die denken dat zij bij een stroomstoring kunnen terugvallen op de eigen PV-stroom.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Ik kreeg van de week een kaartje in de bus. Enexis wil eerdaags de meter komen controleren. Verder niets over vervanging o.i.d.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef:Ik kreeg van de week een kaartje in de bus. Enexis wil eerdaags de meter komen controleren. Verder niets over vervanging o.i.d.
Afgelopen jaren is mijn meter met enige regelmaat gecontroleerd, meestal enkele weken na het doorgeven van de meterstand.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Brutus Groenus »

Goh...

Energiebesparing met slimme meter lager dan verwacht



De energiebesparing door huishoudens met een slimme meter blijft achter bij de verwachting. Terwijl er werd gerekend op een besparing van 3,5 procent, blijft die steken op minder dan 1 procent, blijkt uit een studie die het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zaterdag heeft gepubliceerd.
In 2015 werd besloten dat alle woningen een slimme energiemeter krijgen. Inmiddels is bij een ruim een kwart van de 7 miljoen Nederlandse huishoudens deze slimme meter geïnstalleerd.

Een enquête onder de leden van de Vereniging Eigen Huis (VEH) bevestigt het beeld. Van 4.425 ondervraagden oordeelt slechts 30 procent dat het verbruikskostenoverzicht hen aanzet tot energiebesparing.

"De tweemaandelijkse verbruikskostenoverzichten zijn moeilijk te doorgronden en leiden niet tot een gewenste verandering van het gedrag van consumenten", reageerde Rob Mulder van VEH zaterdag.

"Bovendien voldoen de overzichten vaak niet aan de regels. Het is geen wonder dat het voor de meeste consumenten geen stimulans is om energie te besparen. Als we zo door gaan, realiseren we de verwachte energiebesparing bij lange na niet. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de consument", aldus Mulder.

Opbrengst
Door het tegenvallende effect komt ook de beoogde financiële opbrengst onder druk te staan. De totale vervangingsoperatie kost de overheid 3,3 miljard euro. Door 3,5 procent energiebesparing moest bijna 1,5 miljard euro worden terugverdiend, maar dat wordt dus niet gehaald.

Het PBL pleit voor een aanpassing van het beleid en wijst op digitale energieverbruiksmanagers als beste keuze om de energiebesparing zo groot mogelijk te maken. Ook de VEH vraagt minister Henk Kamp (Economische Zaken) om oplossingen die beter passen bij het gedrag van de consument.

Door: ANP
- Word geen slaaf van je bezit -
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Dat onderzoek is gedaan na de proefuitrol van slimme meters in 2012/2013. Aanvankelijk zou de slimme meter verplicht worden uitgerold, weigeren zou worden opgevat als een economisch delict maar de Eerste Kamer heeft daar een stokje voor gestoken waarna men de nieuwe meter zou mogen weigeren. Vanaf dat moment zijn overheid en netbeheerders de uitrol gaan "verkopen" om te voorkomen dat de meter inderdaad op grote schaal geweigerd zou worden. Energiebesparing werd bedacht als verkoopargument, dat bekt lekker en consumenten zullen weinig weerstand bieden tegen gratis energiebesparing. Wat er niet bijverteld werd is dat die energiebesparing een minder-met-minder besparing is ofwel minder energieverbruik door minder comfort te accepteren en dat is juist weer niet aantrekkelijk voor consumenten.

Dat het onderzoek een energiebesparing van slechts 1% oplevert is dan ook niet zo vreemd (lees je het onderzoek wat beter dan wordt de energiebesparing vastgesteld op 1% met een standaarddeviatie van 2%... de gevonden energiebesparing kan dus ook negatief uitpakken). Daarmee is het belangrijkste verkoopargument voor consumenten een ongeldig argument, dat wisten we eigenlijk al maar dat argument wordt nog steeds opgevoerd want domme consumenten die je alles kunt wijsmaken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie