Passende warmtebron bij onze woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door martijn1984 »

Hoi Jantje.

Dat klopt lampjes gaan op tijd aan en uit.
Apparaten s nachts hun ding doen. En de kachel staat met vloerverwarming altijd op 18,5 hier.

We zitten nu op 165 in de maand gas en elektra, zo te zien komt daar nog iets van terug.

Dus veel meer besparen word lastig. Maar buiten dat vind ik een hoop dingen ook "gewoon" interessant haha.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door Ingir »

Naarmate de woning beter geïsoleerd is heb je meer keuzemogelijkheden qua verwarming, tot aan geen verwarming toe (afgezien van een beetje bijverwarming tijdens de allerkoudste dagen). Isolatie en installaties zijn dan ook communicerende vaten, verhoog de één en verlaag de ander.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door mro »

Vandaag gehoord op de radio:

Appartementsblok verwarmd dmv warmtepomp die zijn energie haalt uit rioolwater. Volgens de uitleg: 2/3 van de energie wordt uit het rioolwater gehaald, dus 1/3 elektrisch.

Waar zit de winst?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door Pietje »

De winst zit hem in het feit dat het rioolwater de hele winter nagenoeg dezelfde temperatuur heeft, en warmer is dan bijvoorbeeld een rivier. Hoe kleiner het temperatuursverschil hoe groter de effectiviteit van de pomp.

Persoonlijk vind ik de combinatie warmtepomp / afvalwater nu niet een heel prettige. Je gaat bijna roepen om meer afvalwater, "want dat is duurzaam!"... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door Albert van WdJ »

Kom er de laatste dagen wel achter dat het volgens mij niet als hoofdverwarming is aangelegd.
Vloer temperatuur is momenteel 29 graden en kom dan op een 19 graden ruimte temperatuur. De ketel houdt dit op 20% vermogen en 50 graden aanvoertemperatuur makkelijk bij. Retour meet ik 30 graden.
29 graden is wel heet hoor voor een vloer!
En en aanvoertemperatuur richting vloer van 50 graden lijkt me nou ook niet zo goed voor je vloer.
Volgens mij ga je de vloer zo tenslotte kapot stoken.
Wij wonen hier nu 9 maand , omgerekend verwacht ik een 4000Kwh per jaar. inclusief elektrisch koken en mn hobby , dit is meubels maken dus een grote zaagtafel.
Gas vind ik moeilijk inschatten zit nu op 523 m3 sinds februari.
Heb een slimme meter dus dagelijks te zien via mijn leverancier. Deze schat overigens 1500m3 per jaar.
We zitten nu op 165 in de maand gas en elektra, zo te zien komt daar nog iets van terug.
Even royaal rekenen:
4000 kWh x €0.25= €1000
1500 m3 x €0.70= €1050

Dus die €165 per maand zal wel kloppen.
Geeft een beetje een beeld waar het over gaat

Op dat maandbedrag zat ik 10 jaar geleden ook, zo ongeveer.
Nu nog €50,- (vooral vanwege beperkt gasgebruik en de vaste aansluitlasten)
En ik heb een vrijstaand huis van 1959.

Die 4000 kWh aan stroom kan je zo 'wegwerken' met zonnepanelen, en die installatie heb je binnen een paar jaar weer terugverdiend.
Hoewel het niet jouw primaire aandacht heeft, is het wel iets om over na te denken. Elk zonnepaneel er bij zorgt in bepaalde periodes voor minder vraag aan onze grote centrales.

Hout-cv kachel in de woning zou ik niet zomaar doen, omdat je vloerverwarming hebt. Je warmtevraag goed besturen met een traag systeem (vloer) en een snel systeem (hout-cv) is nogal ingewikkeld. Want een hout-cv geeft ook stralings en convectiewarmte af aan de opstelruimte ic. de woonkamer.

Een houtgestookte cv, elders in een garage/schuur met een buffer is dan meer geschikt.



Albert
Change, before you have to.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door martijn1984 »

Albert bedankt voor je reactie.

Ik kom net terug van vuurmeesters en t word een leemkachel, geweldig!

Temperaturen zijn niet juist mijn meter was kapot.
22 graden is de vloer gemiddeld.
De 50 en 30 graden is in de Aan en Afvoer vd cv ketel.

De 50 word in de verdeler bijgemengd met 'koud' retour water uit de vloer.
In de verdeler is het dan 30 tot 35 graden en word de vloer 22, dit was echter twee dagen terug met de kou. Vamdaag is de cv nog niet aangeslagen, mn vloer buffert ook en t zonnetje maakte t 21 graden in de woonkamer.

Dus volgens jouw mag ik in de schuur naar een vlammenspel kijken haha

4000kwh aan pv installatie, wat zijn de aanschafkosten denk je?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door dormos »

De kosten van 4000 kWh PV hangt af van het feit of je de installatie zelf aan kunt leggen. Is dat het geval, dan kun je voor rond de Euro per Wp klaar zijn. Dit is gebaseerd op een systeem van zo'n 4400 kWp en teruggave van de BTW.
Systeem kost dan zo'n 4000 Euro, en daar kan eventueel zo'n 250 Euro bijkomen voor het maken van een extra groep in de meterkast, en het aansluiten van je systeem op die groep.

Zelf installeren lijkt misschien ingewikkeld, maar als je een beetje handig bent is dat goed te doen. Als je de panelen gebruikt als dak voor je houtopslag dan stelt het helmaal niet veel voor. Steunen op het frame van je hok schroeven, rails inklikken, en panelen met een paar boutjes op de rail klemmen. Daarna panelen met de al aangesloten stekkers doorverbinden, en daarna twee kabels (of vier als je de panelen in twee groepen legt) in de omvormer prikken en klaar ben je. Als je de extra groep laat voorzien van een stopcontact, en een stekker aan je omvormer maakt, dan kun je deze ook zelf op de extra groep aansluiten. Heb zelf een kantoorbaan, maar heb zo al 4 systemen geplaatst bij mezelf en familie.

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door dormos op 27 nov 2015, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door martijn1984 »

Hoi.

Ik zou me daar zelf mee redden.
Heb de panelen al eerder gelegd. Elektra is geen probleem.
Ik heb gehoord dat je de btw terug kan krijgen als je je als ondernemer aanschrijft bij de belastingdienst. En ik zou nog kunnen kijken of de gemeente hier een subsidie potje heeft.

Alleen nog kijken hoeveel panelen dit zijn.
Helpt het als ik een verstelbaar dak maak, omdat de winterzon lager staat?

Iemand een idee of ik goed zit met mijn warmtebehoefte aan Kw?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door kockie »

dormos schreef:rond de Euro per kWp

Pssst..... Euro per Wp (Watt piek) klopt. Als ik panelen kon kopen voor een euro per kWp (kilo-Watt piek), dan had ik elk stukje grond vol liggen... :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door Albert van WdJ »

Ik had graag mijn panelen verstelbaar gehad.
Want dan zou ik ze nu op een hoek van 50-60 graden zetten.
Want ik zie dat bij een mooie zonnige herfstdag het piekvermogen duidelijk lager blijft omdat m'n panelen op 20 graden liggen.

Wat betreft de warmtebehoefte.
Een cv-monteur vertelde mij dat, per m3 inhoud van de woning, voor goed geïsoleerd 70 Watt, normaal geïsoleerd 80 Watt, matig/slecht geïsoleerd 100/120 Watt aan cv-vermogen wordt aangehouden. Dat zou een beetje de stelregel zijn.
Maar er zijn meer parameters om rekening mee te houden.

Zie ook:
http://www.gasned.nl/paginas/92-vermogen-berekenen.html

Albert
Change, before you have to.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door martijn1984 »

Verstelbaar is dus zeker een aandachtspunt.
Daarmee een paar keer per jaar bijstellen wat dus aardig kan schelen.

Zat ik dus goed met mn berekening.
Alleen had ik 77 watt gevonden bij goed geisoleerd.
En ruimtes die je dus niet actief wil verwarmen, neem je hierin niet mee dus?

In hoeverre is het mogelijk tekeningen op te vragen bij een gemeente?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door Albert van WdJ »

Tekeningen van je woning kan je gewoon opvragen bij de gemeente.
Wanneer je gelijk vraagt dat je een kopie wilt hebben, maken ze dat in orde voor je.
Change, before you have to.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door martijn1984 »

Albert.

En anderen.

Met welk bedrijf/webshop hebben jullie goede prijs kwalitieit verhoudingen?

Ik wil namelijk gaan starten met een houthok.
Moet dan gelijk weten hoeveel panelen, dus hoeveel m2 dak.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door dormos »

Ik weet dat reclame niet mag, maar mijn systeem komt van MetDeZon. Voor zo ver ik na kon gaan waren zij 1 van de goedkoopsten. Heb drie systemen van hen gelegd; 1x bij mezelf, bij m'n vader en bij een vriend.
Bij de vriend is de omvormer binnen de garantie stuk gegaan, en is er een vervangende geleverd.
Andere twee systemen draaien tot nu toe probleemloos, 2,5 en 1,5 jaar.

Groet,

Hans
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Passende warmtebron bij onze woning

Bericht door Albert van WdJ »

Destijds heb ik meegedaan met een gezamenlijke inkoop via het forum.
Daarna heb ik een paar andere geholpen bij de aanschaf van panelen.
Maar het is allemaal zo persoonlijk wat je wilt, dat ik niet kan zeggen wie nou in jouw specifieke geval een goede keus is.
Want waarschijnlijk wil je het hele installatiewerk zelf doen, wat ook goed te doen is.
En ik ken de huidige markt ook niet.

Vraag gewoon her en der wat (online)offertes op, en deel die hier (zonder naam van de leverancier, maar wel met de juiste specs.)
Dan kijken we mee.
Change, before you have to.
Plaats reactie