Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / buffervat

Bericht door gunny_vds »

Hoi iedereen, nu de grondwerken bijna op hun einde draaien had ik graag eens wat feedback gekregen op het leidingsschema van onze nieuwe verwarming.
Momenteel verwarmen we met aardgas op een condenserende ketel, maar aangezien we 1) wat meer sfeer wensen 2) we wat meer onafhankelijk willen zijn 3) we onze maandelijkse stookkosten wat naar omlaag willen zien gaan, heb ik na veel lezen (oa hier) beslist om een cv kachel te plaatsen.

Met de info die ik gevonden heb, heb ik schema in bijlage bedacht:


Graag had ik jullie feedback op dit schema om zo eventuele fouten er nog uit te halen.

Nog wat extra info:
We hebben dus twee waterbronnen beschikbaar die ik wil gebruiken voor het sanitair (warm)water:
een boorput en ringput (steenput).
Het water van de ringput is onderzocht en is zeker bruikbaar voor douche / bad en de rest (behalve keuken, daar gaan we werken met apart elek boilertje)

Om indien nodig (als de waterstand te laag is of de waterkwaliteit is plots minder / niet langer geschikt voor gebruik) voorzie ik de mogelijkheid om de waterpomp via een vulsysteem zoals van toilet toch gebruik te laten maken van het leidingswater. Dit zal dan door een dubbele inox bak gebeuren, zodat we bij een lek van de vlotterklep geen water in onze leefruimte hebben (afvoer in de buitenste bak met sensor in zodat we weten of er water stroomt of niet).
Reden hiervoor is om een aanvaardbare scheiding tussen leidings- en grondwater te hebben.

Verwarming van het stuk die we gaan aanbouwen zal hopelijk volledig door de kachel gebeuren, maar indien we die eens niet kunnen aansteken hebben we daar vloerverwarming voorzien (nat systeem).
In de huidige woning draait alles op radiatoren.

Waar ik persoonlijk nog vraagtekens bij heb is het stuk met de (zelfbouw) warmtewisselaar. Als het verwarmingscircuit aan staat zal er door de warmtewisselaar ook water stromen (denk ik toch). Is dit een probleem en indien ja, hoe kan ik dit vermijden?
Bijlagen
Nieuw CV schema.jpg
Laatst gewijzigd door gunny_vds op 13 sep 2015, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door Paul Joosten »

Het lijkt me dat je wel heel veel pompen in je systeem hebt. Dat is behalve een flinke investering ook een behoorlijk groot potentieel energieverbruik. Voor het SWW zou je wellicht kunnen volstaan met één hydrofoorpomp met expansievat. Hydrofoor brengt je leidingsysteem op druk en expansievat voorkomt dat de pomp vaak / lang moet draaien. Ook elders is wel reductie denkbaar. Misschien heb je wat aan mijn ervaringen met het CV-systeem?

Hier gelden denk ik dezelfde adviezen als in het eveneens recent gestarte draadje van RL2000, stel niet alle vragen ineens (houd het overzichtelijk) en kijk eens in andere gerelateerde draadjes.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door gunny_vds »

Hey Paul, ik heb jou systeem als één van de voorbeelden genomen om het onze uit te werken.
Als ik dingen kan vereenvoudigen dan graag, hoe simpeler hoe beter!

Ik zie nu dat de pomp voor het cv circuit niet langer nodig is door het mengventiel,
of bestaan er andere mengventielen zonder pomp (nu had ik een laddomat verzien)?


Ivm het SWW: ik zie niet in hoe dit met één pomp kan, aangezien je toch een circuit hebt voor warm SWW en koud SWW.
Hoe los je dat dan op met één pomp?

Ivm hydrofoorpomp met / zonder expansievat:
Ik vraag me sterk af in hoeverre er een besparing is in het gebruik van een pomp met expansievat en eentje zonder.
De pomp zonder vat draait enkel zolang er vraag is; de pomp met expansievat start later maar zal langer draaien om het vat terug op druk te brengen.
Lijkt me vrij gelijk te zijn in verbruik?

Bedankt voor de link naar het draadje van RL2000. Deze neemt ik direct eens door.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door pelletpower »

Veel verstand heb ik er niet van. Maar je hebt normaal gesproken ook maar 1 wateraansluiting op het net. Werk je met een bron dan heb je 1 hydrofoor nodig, geen 2. Het expansievat is nodig om de druk een beetje gelijkmatig te houden, niet om energie te sparen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door swake »

Waarom heb je die 2de laddomat nodig rechts van de buffer?

Net boven de plaatwarmtewisselaar is er een pomp getekend. Waarschijnlijk om het SWW warm te krijgen vanuit de buffer. Hoe gaat die pomp geschakeld worden? Of gaat die constant draaien, dus niet alleen wanneer er vraag is naar SWW?

Op de verdeler naar vloerverwarming, zit er een klep of thermostatisch kraan op om de temperatuur van het water daar te beperken?
gunny_vds schreef:het stuk met de (zelfbouw) warmtewisselaar
Welke WW bedoel je precies? Die plaatwarmtewisselaar?

Ivm verlagen van de maandelijkse kosten: Tenzij je aan (bijna) gratis hout kan geraken zou je nog wel eens kunnen verschieten van het verschil tussen bestaande gas-ketel vs nieuwe hout-kachel. Maak de berekening eens van wat deze 2 systemen kosten inclusief onderhoud en aankoop en zo. En dan vergelijk je de voor en nadelen en weet je direct of het de moeite waard is of niet.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door holtere »

Zie ik dat goed dat je je putwater en het drinkwater op een leidingsysteem hebt getekend?
Je zou dan putwater in het drinkwaternet kunnen pompen? Geloof niet dat ze daar blij van worden :fff

grz,
Holtere
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door gunny_vds »

pelletpower schreef:Veel verstand heb ik er niet van. Maar je hebt normaal gesproken ook maar 1 wateraansluiting op het net. Werk je met een bron dan heb je 1 hydrofoor nodig, geen 2. Het expansievat is nodig om de druk een beetje gelijkmatig te houden, niet om energie te sparen.
Idd, nu zie ik de fout in mijn schema! Al aangepast, thanks ook aan Paul.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door Ingir »

gunny_vds schreef:Momenteel verwarmen we met aardgas op een condenserende ketel, maar aangezien we 1) wat meer sfeer wensen 2) we wat meer onafhankelijk willen zijn 3) we onze maandelijkse stookkosten wat naar omlaag willen zien gaan, heb ik na veel lezen (oa hier) beslist om een cv kachel te plaatsen.
Niks mis met die condenserende gasketel, zo verwarm je je woning al best energiezuinig met weinig uitstoot. Je zou het gasverbruik verder kunnen verlagen door de bestaande woning extra te isoleren of enkel glas te vervangen door dubbel glas.

Een cv-houtkachel in hybride opstelling is een vrij kostbare installatie, je moet dan denken aan zo'n 6-7K die je ook kunt steken in verlaging van het warmteverlies van de woning. Een hybride terugverdienen lukt ook alleen als je het hele stookseizoen zo veel mogelijk blijft stoken, best veel werk.

Een goed geïsoleerde woning geeft niet alleen een zeer lage gasrekening, het comfort is ook beter (constant klimaat/weinig temperatuurwisselingen, kleine temperatuurgradiënt, weinig koudeval/tocht bij ramen, hoge stralingstemperatuur) en kan gemakkelijker verkocht worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door gunny_vds »

swake schreef:Waarom heb je die 2de laddomat nodig rechts van de buffer?
Om zo het mengen van warm en koud water zo lang mogelijk tegen te gaan. Zorgt voor een circulatie in het circuit zonder het buffervat nodig te hebben, tot de temp van het water te laag is en de laddomat terug open gaat en opnieuw water van het buffervat laat nemen.
swake schreef:Net boven de plaatwarmtewisselaar is er een pomp getekend. Waarschijnlijk om het SWW warm te krijgen vanuit de buffer. Hoe gaat die pomp geschakeld worden? Of gaat die constant draaien, dus niet alleen wanneer er vraag is naar SWW?
De aansturing van het geheel zal normaal gezien via een UVR1611 lopen met de nodige sensoren. De pomp zou dus enkel draaien indien de pomp voor het SWW aanslaat (dus tijdens vraag water). Eventueel met een flowmeter in het warme SWW stuk, aangezien ik geen onderscheid kan maken nu tussen warm en koud water vraag.
swake schreef:Op de verdeler naar vloerverwarming, zit er een klep of thermostatisch kraan op om de temperatuur van het water daar te beperken?
Ja, deze werkt met een thermostatische kraan die je kan instellen. Een aparte pomp voor het vloerverwarmcircuit zorgt er voor dat het water blijft stromen zelfs al sluit de thermostatische kraan (toch tot einde warmtevraag).
swake schreef:Welke WW bedoel je precies? Die plaatwarmtewisselaar?
Ja, idd. Gezien de kostprijs van een friswaterstation dacht ik om zelf een warmtewisselaar te maken met materiaal van deze site:
[url]http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... W.html[url]
swake schreef:Ivm verlagen van de maandelijkse kosten: Tenzij je aan (bijna) gratis hout kan geraken zou je nog wel eens kunnen verschieten van het verschil tussen bestaande gas-ketel vs nieuwe hout-kachel. Maak de berekening eens van wat deze 2 systemen kosten inclusief onderhoud en aankoop en zo. En dan vergelijk je de voor en nadelen en weet je direct of het de moeite waard is of niet.
Hout kost me of niets (gratis afdoen van bomen zoals deze zomer) tot een redelijke 35-40 sterre.
Nu, zowiezo moest er een kachel / haard komen omdat we deze warmte enorm missen. Dus waarom van de nood ook niet direct een deugd maken en er de rest van de woning en SWW mee verwarmen?
Het is een investering maar de prijzen van aardgas zullen ook niet meer naar beneden gaan he.
Laatst gewijzigd door gunny_vds op 13 sep 2015, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door gunny_vds »

holtere schreef:Zie ik dat goed dat je je putwater en het drinkwater op een leidingsysteem hebt getekend?
Je zou dan putwater in het drinkwaternet kunnen pompen? Geloof niet dat ze daar blij van worden :fff

grz,
Holtere
Nope: het leidingwater loopt via een leiding in een reservoir waaruit de SWW pomp zijn water kan halen in geval de bron droog staat.
Het is het principe van de waterbak van het toilet. De leiding maakt geen contact met het reservoir dus is er ook geen risico op besmetting.
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door gunny_vds »

Ingir schreef:Niks mis met die condenserende gasketel, zo verwarm je je woning al best energiezuinig met weinig uitstoot. Je zou het gasverbruik verder kunnen verlagen door de bestaande woning extra te isoleren of enkel glas te vervangen door dubbel glas.

Een cv-houtkachel in hybride opstelling is een vrij kostbare installatie, je moet dan denken aan zo'n 6-7K die je ook kunt steken in verlaging van het warmteverlies van de woning. Een hybride terugverdienen lukt ook alleen als je het hele stookseizoen zo veel mogelijk blijft stoken, best veel werk.

Een goed geïsoleerde woning geeft niet alleen een zeer lage gasrekening, het comfort is ook beter (constant klimaat/weinig temperatuurwisselingen, kleine temperatuurgradiënt, weinig koudeval/tocht bij ramen, hoge stralingstemperatuur) en kan gemakkelijker verkocht worden.
Idd, op zich niets mis met die condenserende gasketel. We hebben de spouw van de woning al laten inblazen met thermoparels en de ramen zijn al 1,1glas (gedaan door de vorige eigenaars). De aanbouw in houtskelet zal een degelijk isolatie niveau kennen (allee, zo goed als mogelijk - 14cm EPS in de vloer, 18cm cellulose in de muren, 30cm cellulose in het plat dak).

Door het geld wat we uitsparen gaan we de zolder van onze woning afwerken en het dak met 30cm cellulose inblazen. Hierdoor zal het isolatieniveau van de woning ook omhoog gaan.

De opstelling zal idd wel wat centjes kosten, maar liever iets die ons onafhankelijk maakt dan het constant verder gebruiken van aardgas.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door swake »

5 pompen + 2 laddomat's, en in die gasketel zit waarschijnlijk ook nog een pomp en dan die controller. pffff. Jij geeft graag veel centen uit :shock:

Wat denk je er van om in die buffer bovenaan een 2de spiraal te voorzien voor het SWW? De uitgang van die spiraal naar de SWW ingang van de CV ketel. Als het warm genoeg is doet die niks, indien niet maakt hij het lekker warm. Dat bespaar je die WW, een terugslagklep en een pomp en de sturing van die pomp. En zo gaan die zonnecollectoren in de zomer ook direct het SWW verwarmen.

Die 2de laddomat snap ik nog altijd niet. Maar dat kan wel eens aan mij liggen natuurlijk :mrgreen:

ps: vergeet de expansievaten niet hé.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door Ingir »

gunny_vds schreef:Idd, op zich niets mis met die condenserende gasketel. We hebben de spouw van de woning al laten inblazen met thermoparels en de ramen zijn al 1,1glas (gedaan door de vorige eigenaars). De aanbouw in houtskelet zal een degelijk isolatie niveau kennen (allee, zo goed als mogelijk - 14cm EPS in de vloer, 18cm cellulose in de muren, 30cm cellulose in het plat dak).

Door het geld wat we uitsparen gaan we de zolder van onze woning afwerken en het dak met 30cm cellulose inblazen. Hierdoor zal het isolatieniveau van de woning ook omhoog gaan.

De opstelling zal idd wel wat centjes kosten, maar liever iets die ons onafhankelijk maakt dan het constant verder gebruiken van aardgas.
Met dergelijke isolatie ga je weinig verwarming nodig hebben: meer isolatie = minder installatie. En minder aardgas, dus je wordt sowieso al minder afhankelijk van aardgas. Je zult merken dat met de verbeterde isolatie het stookseizoen aanzienlijk korter wordt, van september t/m april naar november t/m februari.

Ook hoef je niet te vrezen voor stijgende aardgasprijzen, aardgas wordt juist steeds goedkoper door de dalende vraag die weer het gevolg is van verbeterde woningisolatie en zachte winters. Aangezien de meeste woningen nog geïsoleerd moeten (en zullen) worden zal die dalende aardgasprijs nog vele decennia kunnen aanhouden. Alleen een serie zeer strenge winters kan de prijsdaling (tijdelijk) stoppen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door holtere »

Ook hoef je niet te vrezen voor stijgende aardgasprijzen, aardgas wordt juist steeds goedkoper door de dalende vraag die weer het gevolg is van verbeterde woningisolatie en zachte winters. Aangezien de meeste woningen nog geïsoleerd moeten (en zullen) worden zal die dalende aardgasprijs nog vele decennia kunnen aanhouden. Alleen een serie zeer strenge winters kan de prijsdaling (tijdelijk) stoppen.
Glazen bol weer gevonden :lol:
@ Ingir: Je reacties zijn wel zinvol en je hebt er wel kijk op maar als je het mij vraagt mag je het deel waarin je voorspellende gaven ventileert in een apart daarvoor bestemd draadje deponeren! Tis alleen maar ruis in dit verband :?

grz,
Holtere
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wat feedback naar verwarmingscircuit CV kachel / bufferv

Bericht door Ingir »

Dat heeft niet met voorspellingen te maken maar met economische basisprincipes, dalende vraag en stijgend aanbod resulteert in lagere prijs. En dat is precies wat er momenteel plaatsvindt. Dit feit is dan ook van belang als je gaat investeren in kostbare installatietechniek in de verkeerde veronderstelling dat de aardgasprijs zal stijgen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie