keuze zelfbouw kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door hotglass »

Dat gewicht van de vuurkamer rust dan toch alleen op de onderkant ..... en daar zou ik inderdaad geen deken voor nemen.

Ik snap nu wat je bedoeld met een 'te hete' vuurkamer. Volgens mij is dat niet het wezenlijke probleem. Te veel klein hout
wat tegelijk gaat branden is volgens mij het probleem dat beschreven wordt. Als je dus van plan bent om alleen maar heel
klein hout te gaan stoken moet je daar wel rekening mee houden. Bijvoorbeeld door niet te veel te gelijk te stoken of te
mengen met dikker hout. Omdat ik allerlei soorten hout heb liggen pak ik naar behoefte.

Groet,

Ed
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

doordat ik de wanden van de vuurkamer overal even dik gemaakt heb zit er geen voet aangestort.
hij zal dus iig op de onderkant en de schuine vlakken moeten steunen.
misschien is het dan handig dat ik de delen waar druk op komt met die platen doe en de rest met dekens.
wat is eigenlijk gebruikelijk overal 50 mm dikte?

qua uitzetten waar moet ik dan aan denken meerdere mm of veel minder?
heb geen idee wat het uitzettingscoëfficiënt van vuurvast beton is.

ik snap wat er bedoeld wordt met het te snel uit gassen van het hout.
omdat wij hier hoofdzakelijk gekloofde bomen stoken hoef ik me daar dus niet druk over te maken.


groet watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

even een hele andere vraag (of zou dat in een nieuw topic moeten?)

omdat de plannen van het plaatsen van de 314 RBB met warmte wisselaar iets veranderd zijn (komt tzt in een bijgebouw) en we in de woonkamer toch ook een hout kachel willen kunnen stoken zit ik te denken om daar een andere kachel voor aan te schaffen.

de kachel die we nu hebben is een barbas (zie eerste pagina van dit topic) type geen idee en vermogen ook niet.
omdat dit mij niet echt een super kachel lijkt qua verbranding en rendement en we iig de komende winter daar toch nog wel veel gaan stoken zit ik dus wel eens te denken over iets anders. een andere kachel zou dus een betere verbranding en rendement moeten hebben.
de huidige kachel geeft weinig stralings warmte en verwarmt eigenlijk alleen de lucht waardoor het complete huis wel redelijk snel op warmt maar ik vind het niet altijd een prettige lucht.

nu hoor ik om mij heen wel goede verhalen over de jacobus qua verbranding maar ik twijfel of deze geschikt is voor ons omdat de bank en tv redelijk dicht bij de kachel staan.

zelf zit ik ook wel eens naar een speksteen kachel te zoeken en nu kwam ik een gebruikte Altech eclips van 6 jaar oud tegen welke nog bijna even duur is als een nieuwe jacobus maar natuurlijk een hele andere kachel.

al met al een lastige keuze.

kan iemand mij verder helpen want ik heb eigenlijk geen idee of deze kachels een goede verbranding hebben. het rendement is van beide wel redelijk (denk ik) maar heeft dat ook invloed op de verbranding?


ik weet dat een rocket een betere keuze zou zijn maar er moeten toch ook wel redelijke kachels te koop zijn?

groet Watze
Plaats reactie