Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

Johan,

voor zover ik weet wel, maar zij heeft het type met kop. Ik heb haar de laatste tijd niet gesproken, dus hoe het met deze vorstperiode gaat weet ik niet precies. Die van haar is vorig jaar eind maart geplaatst, dus eigenlijk bijna aan het eind van het stookseizoen. De eerste resultaten toen, wat betreft daling van het gasverbruik leken vrij goed.
Vanwaar je vraag?
johanp
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2008, 20:45

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door johanp »

Ik heb ook wil ook zulke kachel, maar ben niet meer overtuigd van de goede werking
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

gezien de vele positieve reakties denk ik dat je je niet te veel moet laten afschrikken door een enkel wat minder positief bericht.
wat mijn eigen situatie betreft: bij mij speelt natuurlijk ook een rol dat de ruimte (en de rest van het huis) waar mijn kachel staat tot enige weken geleden niet verwarmd werd en bovendien nog niet optimaal is om een aangenaam klimaat te bewerkstelligen. Zoals Peter van den Berg ook al aangaf heeft het zijn tijd nodig om alle muren vloeren en plafonds te "laden" met warmte. Ik merk nu dat het langzaam aan wat warmer wordt, ondanks dat het geheel nog niet 100% kierdicht is.
Je moet je wel realiseren dat het hierbij om een kachel gaat die bedoeld is om vanaf het moment dat het buiten kouder wordt te gaan stoken, zodanig dat een redelijk constante temperatuur gehandhaafd wordt.
Naar mijn idee is dit ook de zuinigste manier van verwarmen mits een goede isolatie aanwezig is.
Wil je vanaf een lage temperatuur snel opwarmen dan is dit niet de juiste keus. Dan kan je denk beter uit de voeten met een stalen of gietijzeren kachel. Zelf heb ik jaren met een gietijzeren Jotul kachel gestookt en daar had ik binnen een half uur tot drie kwartier een kamer van ongeveer 30 m2 mee op een aangename temperatuur en, flink doorstokend, dreef ik na twee uur haast op mijn eigen zweet de tent uit. Nadeel was de snellere afkoeling, het tamelijk forse houtverbruik en het vaak moeten vullen indien ik langere tijd thuis was.

Wat de kachel op zich betreft: Als het weer wat warmer wordt ga ik hem demonteren en opnieuw opbouwen waarbij ik nog eens extra aandacht ga geven aan de afdichting. Ik denk dat er wat dat betreft nog wel wat te verbeteren valt. Ook ga ik een klep in de rookgasafvoer monteren die na het stoken dichtkan om inwendige verliezen door de schoorsteentrek te verminderen. Ik zoek eigenlijk een manier om dat veilig te automatiseren, zodat dit, ook als ik voordat de verbranding voltooid is van huis of naar bed ga, vanzelf gaat.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

zou men de binneste mantellaag kunnen bekleden met leem zodat kieren allemaal dicht zijn.

Ikzelf heb ook een bergkachel, maar nog altijd niet kunen installeren, omdat de aannemer de schouwen nog niet heeft kunnen afbreken.

Het is momenteel koud in ons huis zonder verwarming :mrgreen:

voor mensen die eens willen kijken naar onze verbouwing (ecologische LEW)

http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... Muggenberg#
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Leon »

Bij de montage van onze berg heb ik (per toeval, had ik nog liggen) hittebestendige kit gebruikt.
Eerst een streep kit en daar het vuurvilt op gelegd, en dan het volgende element erop.
Mischien heeft dit wel in ons voordeel gewerkt. Wie zal het zeggen?
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

Ik kreeg bij de kachel een tubetje kit mee voor het plakken van de viltstroken. Leek een beetje op een soort vloeibare pakking.
Of het echt iets bijdraagt aan de afdichting betwijfel ik. Ik denk dat ze dan beter een koker van flink formaat (zoiets als een siliconenkitkoker) mee kunnen leveren. Deze hoeveelheid was meer bedoeld om de stroken op hun plaats te houden bij de opbouw. Eerder deden ze daarvoor een Pritstift er bij, hetgeen ook goed werkte.
Kieren van de buitenmantel van binnenuit afdichten kan misschien ook met een warmtebestendige kit, maar zou toch niet nodig moeten zijn vind ik. En wat gebeurt er als je de boel wil afbreken?
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

leon welke kit heb jij gebruikt?

zou dit produkt ok zijn om spleten tegen de binneste mantel mee op te vullen
En mmisschien ook voor aan de binnenkant van de buitenste mantel?
Ook voor spleten tussen finoven en betonvloer

zou dit spul elastisch blijven?
zodat indien het moet de kachel nog opnieuw kan gedemonteerd worden.

http://www.soudal.com/upload/fiches/173.pdf
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

Ro, Walter, Leon en Johanp,
Even voor de duidelijkheid: de meegeleverde vuurvilt is de afdichting. Die is volledig adequaat mits zorgvuldig aangebracht. Het spul in de meegeleverde tube draagt niet bij aan de afdichting, maar is alleen bedoeld om de vilt vast te plakken tijdens montage. Daardoor kan er niet zo makkelijk iets verschuiven als de onderdelen op elkaar gezet worden.

De binnenkachel bepleisteren met leem helpt echt helemaal niets, de onderdelen zetten verschillend uit waardoor de leem alleen maar barst. Verder is het beslist niet de bedoeling om de mantel onderdelen met kit aan elkaar of de kern te plakken. De kern moet vrij kunnen bewegen en de mantel delen mogen alleen maar steunen op de einden. Het is dan ook erg onverstandig om de horizontale voegen van de mantel ergens mee dicht te stoppen. Het geheel wordt dan al snel wiebelig.

Over het al of niet opwarmen van de omgevings lucht: dat doet elke stenen kachel. Goed zichtbaar als de zon schijnt en je langs een van de vlakken naar een raam kijkt, dan zie je de convectiestromen over het oppervlak bewegen. Bij een ijzeren kachel is dat effect vele malen groter.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

Peter,

Dat bij elk warm oppervlak convectie plaatsvindt is duidelijk, dus dat dit ook aan de buitenkant van de Bergkachel gebeurt is logisch. De convectiewarmte waar ik op doelde, nl. tussen de kern en de buitenmantel zou echter mijns insziens zo minimaal mogelijk moeten zijn om een zo groot mogelijke warmteoverdracht van kern naar mantel te verkrijgen, en dus zoveel mogelijk van de in de kachel opgeslagen warmte in de vorm van stralingswarmte door de buitenmantel te laten afgeven. Het is dus zaak om zo weinig mogelijk luchtstroming tussen kern en mantel mogelijk te maken. Zoals ik al in een eerdere post in dit draadje heb aangegeven, denk ik dat dit mede de oorzaak is dat mijn exemplaar relatief snel afkoelt. Ik gaf eerder al aan dat de kieren tussen de mantelplaten, vooral de verticale ter plaatse van de zwaluwstaarten behoorlijk fors zijn. Ook voel ik bij de onderste horizontale naden duidelijk een koele luchtstroom de kachel in gaan als hij opgewarmd is. Ik heb de schuifmaat er bij gehad en meet op sommige plaatsen 4 a 5 millimeter. De horizontale naden zijn wat kleiner maar toch op sommige plaatsen nog bijna 3 millimeter. Dit komt vooral doordat de onder- en bovenkanten enigszins hol lopen. Dat kitten en andere min of meer harde of uithardende substanties niet geschikt zijn om dit af te dichten, vanwege de ondersteuning die alleen op de hoeken mag plaatsvinden, is duidelijk. Ik ben nog aan het nadenken over een andere manier om de boel wat dichter te maken, (met vuurvilt misschien?), zodanig dat de ondersteuning op de hoeken blijft, en zonder dat het opvallend zichtbaar is aan de buitenkant.

Groetjes, Ro
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

walter vaes schreef:leon welke kit heb jij gebruikt?

zou dit produkt ok zijn om spleten tegen de binneste mantel mee op te vullen
En mmisschien ook voor aan de binnenkant van de buitenste mantel?
Ook voor spleten tussen finoven en betonvloer

zou dit spul elastisch blijven?
zodat indien het moet de kachel nog opnieuw kan gedemonteerd worden.

http://www.soudal.com/upload/fiches/173.pdf
Ik heb iets dergelijks wel eens gebruikt bij een andere gietijzeren kachel maar dat spul werd vrij hard en heeft volgens mij ook niet het eeuwige leven.
Tussen oven en vloer lijkt het me prima als je de zwarte kleur niet storend vindt.
Voor de Bergkachel zou ik het niet gebruiken vanwege de redenen die Peter van den Berg ook al aangaf;
het verschillend uitzetten van de kerndelen en de noodzaak van het dragen op de hoeken van de mantelplaten.

Het is wel heel geschikt spul om een uitlaat(spruitstuk) mee te repareren. :D
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

ro schreef:...Ik gaf eerder al aan dat de kieren tussen de mantelplaten, vooral de verticale ter plaatse van de zwaluwstaarten behoorlijk fors zijn... Ik heb de schuifmaat er bij gehad en meet op sommige plaatsen 4 a 5 millimeter. De horizontale naden zijn wat kleiner maar toch op sommige plaatsen nog bijna 3 millimeter...
Ro,
De enige conclusie die ik kan trekken is dat de mantel niet goed in elkaar zit. In feite zouden de verticale naden gesloten moeten zijn. Als dat het geval is, hou je nog 1 of 1,5 mm over op de horizontale naden.

In de situatie die je beschrijft staan de schuine pasvlakken te hoog op elkaar en worden alle naden groter. Op zich kan het niet veel kwaad, het staat alleen behoorlijk slordig. Een van de oorzaken dat de mantel niet wil sluiten is als de kachel zelf niet haaks staat, dan gaat alles open staan gapen. De enige manier om dat te constateren is de diagonalen van het bovenvlak meten. Die zouden gelijk of bijna gelijk moeten zijn.

Ik geef toe dat er wat veel ruimte voor error in de opbouw zit, het spijt me.
Mocht je het ding later opnieuw opbouwen is het een goed idee om een spanband te gebruiken. Met het binnenwerk kan dat ook heel handig werken, ik heb het zelf bij eentje gedaan die 30 cm hoger gemaakt werd. Daarmee kan alles lekker strak tegen elkaar gezet worden voordat het volgende onderdeel erop gaat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

ok, dus geen kachelkit tussen de voege, maar wat aan de onderkant/bodem?

Peter,

als de betonplaat waar de kachel op komt staan niet 100% vlak is.
Mag men dan met spieën en silicone de onderkant opvullen van de binneste mantel.
De bergkachel met voet, of word het daaronder ook te warm voor silicone, mischien dan toch die kachelkit tussen vloer en binnenmantel.
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

walter vaes schreef:ok, dus geen kachelkit tussen de voege, maar wat aan de onderkant/bodem?

Peter,

als de betonplaat waar de kachel op komt staan niet 100% vlak is.
Mag men dan met spieën en silicone de onderkant opvullen van de binneste mantel.
De bergkachel met voet, of word het daaronder ook te warm voor silicone, mischien dan toch die kachelkit tussen vloer en binnenmantel.
De onderste delen van de binnenkachel zonder voet worden behoorlijk heet dus als je die al zou willen opvullen met een kitachtig materiaal zou ik voor de zekerheid kiezen voor een hittebestendige soort. Maar persoonlijk zou ik eerder de eventuele oneffenheden compenseren met een beetje vuurvilt. Met een beetje handigheid en wat passen en meten en proberen moet dat wel lukken lijkt me. Ik weet niet hoe bij de uitvoering met voet de ondersteuning van de verbrandingsruimte is uitgevoerd maar ik denk dat het daar met de temperatuur op vloerhoogte heel erg meevalt. (Ik heb mijn kachel op een van kalkzandsteen gemaakte sokkel staan waar een stalen plaat van 4 mm op ligt. Deze plaat wordt na langdurig stoken rondom de kachel wel een beetje warm maar niet echt heet.) Dan zou eventueel opvullen met wat stukjes lood misschien een oplossing kunnen zijn om oneffenheden te compenseren. Naden bij de vloer afkitten kan dan met siliconenkit maar of dit enig nut heeft i.v.m. mogelijke aanzuiging van valse lucht weet ik niet. Uit mijn lowbudget motorverleden heb ik de ervaring dat je met een gewone siliconenkit ook prima een afdichting van een uitlaat op de cilinder kan verkrijgen, dus een zekere mate van temperatuurbestendigheid heeft dit materiaal wel.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

ik heb silicone liggen van "tec7 rock7" die tot 153° kan gebruikt worden
en is zeer elastisch.
denk dat de bergkachel met voet toch niet zo heet word aan de voet.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:als de betonplaat waar de kachel op komt staan niet 100% vlak is. Mag men dan met spieën en silicone de onderkant opvullen van de binnenste mantel. De bergkachel met voet, of word het daaronder ook te warm voor silicone, mischien dan toch die kachelkit tussen vloer en binnenmantel.
Jazeker, dat kan. Er is maar een plaats waar de vloer onder de kachel heet wordt en dat is onder het tegenstroom kanaal. Bij eentje met een dichte voet is dat effect er niet. Ik ken persoonlijk een aantal bergkachels die op een metalen plaat staan. Die plaat wordt nooit meer dan matig warm.
ro schreef:...(Ik heb mijn kachel op een van kalkzandsteen gemaakte sokkel staan waar een stalen plaat van 4 mm op ligt. Deze plaat wordt na langdurig stoken rondom de kachel wel een beetje warm maar niet echt heet.) Dan zou eventueel opvullen met wat stukjes lood misschien een oplossing kunnen zijn om oneffenheden te compenseren. Naden bij de vloer afkitten kan dan met siliconenkit maar of dit enig nut heeft i.v.m. mogelijke aanzuiging van valse lucht weet ik niet...
Veel invloed zal dat op het geheel niet hebben maar in het geval van Walter weer wel. Die heeft een externe luchttoevoer in de voet zitten.
Stellen met loodplaatjes en afkitten van de voeg binnenwerk/vloer is een goede manier op een niet 100% waterpas betonvloer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie